مدیرعامل منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خلیج‌فارس از تخليه ۴۵هزار واگن از محصولات کنسانتره و گندله در این منطقه عظیم اقتصادی خبر داد و گفت: خام‌فروشي مواد معدني تقریباً به صفر رسيده و بيشتر عمليات تخليه و بارگيري مربوط به کارخانجات داخلي است.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خلیج‌فارس، «حسن خلج طهرانی» این منطقه عظیم اقتصادی با بیان این که در حال حاضر يکي از قطب‌هاي تأثیرگذار سرمایه‌گذاری در کشور تبديل شده است، گفت: اهميت منطقه ويژه اقتصادي خلیج‌فارس در بازتعریف تسهيلات کلان سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بخش زمين، انرژي و تعرفه‌های گمرکي است که با توسعه آن، ظرفيت سرمایه‌گذاری در داخل کشور بیش‌ازپیش افزايش می‌یابد.
وی با اشاره به این که بهره‌برداری در منطقه ويژه خلیج‌فارس به‌مثابه تخليه و بارگيري مواد فله معدني تعريف می‌شود، افزود: تسهيل شرايط تحقق آن، در راستاي بهره شرکت‌های تابعه و مستقر در مجموعه، از اهميت بسياري برخوردار است.
رکورد تاریخی
خلج طهرانی تصریح کرد:  طي ده ‌ماهه  سالجاری ، عمليات تخليه ۴۵ هزار واگن از محصولات کنسانتره و گندله براي شرکت‌های فولادسازي شامل فولاد هرمزگان، فولاد کاوه، صبا فولاد و ماکوش نيز صادرات صورت گرفت .
مدیرعامل منطقه ويژه اقتصادي خلیج‌فارس اضافه کرد: از نيمه دوم سال 1398 تاکنون، با ايجاد تعرفه بر صادرات مواد معدني از طرف دولت به‌منظور جلوگيري از خام‌فروشي مواد معدني، صادرات در منطقه ويژه خلیج‌فارس تقریباً به صفر رسيد و بيشتر عمليات تخليه و بارگيري مربوط به کارخانجات داخلي منطقه بوده است.
وی افزود: اين مسئله با توجه به حجم تخليه و بارگيري طي سال‌های گذشته، فرصت مناسبي براي تکميل و به‌روزرسانی عمليات اورهال ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورداستفاده در منطقه ويژه است .
خلج طهرانی بیان داشت» بااین‌حال، منطقه ويژه خلیج‌فارس همچون گذشته و با سياست راهبردي و توسعه محوری که در پيش گرفته است، سعي دارد تا با تسريع در عمليات اورهال اساسي ماشین‌آلات مورداستفاده و ساير اقدامات لازم، زمينه تخليه و بارگيري مواد معدني را از اسکله و ساير زیرساخت‌های منطقه ويژه خلیج‌فارس با سرعت و کيفيت بهتر فراهم آورد.
وی تشریح کرد: ازجمله اقدامات انجام ‌شده مي‌توان به ساخت و نوسازي و تعويض باکس مربوط به جک‌های دامپر واگن برگردان شمالي و جنوبي و نيز تعمير اساسي کف دامپر جنوبي اشاره کرد که به دليل فرسودگي و شکستگی‌های مداوم، ساليانه جمعاً بين سي الي چهل روز توقف تخليه در پي داشت.
بومی سازی با هدف ارتقای ایمنی
مدیرعامل منطقه ويژه اقتصادي خلیج‌فارس بومی‌سازی و ساخت صفحه پرشرپليت مربوط به اسپلايس گرم (پخت) نوار نقاله، را از ديگر اقدامات مهم قلمداد کرد و گفت: این قطعات با بالاترين سطح کيفيت طراحي و صرف کمترين هزينه توليد، پس از آزمایش‌های لازم انجام شد و جايگزيني بهتر و ايمن‌تر براي پرشربگ ساخت آلمان به‌حساب می‌آید.
وی افزود: هوپرهاي بتني واگن برگردان شمالي که به دليل حجم زياد تخليه مواد معدني باعث خوردگي شديد و ايجاد حفره در ديوارهاي بتني هوپرها شده بود، طي همين پروسه، نوسازي و اصلاح شد.
خلج طهرانی گفت: تا پيش از اصلاح آن، وجود چنين مشکلي باعث می‌شد مواد معدني تخلیه‌شده در داخل حفره‌ها جمع و با ساير مواد معدني ترکيب شوند که اين مسئله نارضايتي مشتريان و صاحبان کالا، به‌خصوص کارخانجات داخلي را به همراه داشت.
وی در پایان اظهار داشت: از طرف ديگر تعميرات آن نياز به صرف زماني طولاني داشت که با توجه به حجم بالاي عمليات تخليه، اين امکان وجود نداشت ولي با شرايط پیش‌آمده، زمان کافي در اختيار ما قرار گرفت تا بتوانيم به‌درستی اين هوپرها را نيز به روش جديدتر و بهتر نوسازي کنيم.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top