دکتر ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در هجدهمین كنفرانس بينالمللی مديريت که با موضوع محوری توسعه و پایداری در عصر تحولات بنیادین در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، کیانی بختیاری در سخنرانی خود با موضوع سازمانهای نوپدید و مسئولیت اجتماعی به تبیین سازمانهای دوسوتوان پرداخت.
وی در خصوص دووجهی بودن سازمانها اظهار داشت: دو وجهی بودن نیازمند سازمانهایی است که هم از اکتشاف و هم از بهرهبرداری برای موفقیت استفاده می کنند.
کیانی با بیان ضرورت توسعه فرهنگ دوسوتوانی گفت: دو سوتوانی یک قابیلت مدیریتی است که مدیران سازمان را در بهره برداری از فرصت های موجود و کشف فرصتهای جدید توانمند میسازد.
وی افزود: بهرهبرداری و اکتشاف از جمله عناصر مهم یادگیری سازمانی به شمار میآیند. یادگیری سازمانی با اهداف رقابتی متضاد در ارتباط است و از طریق نوآوری مستمر و ایجاد دانش جدید، سازمان را در دست یابی به مزیت رقابتی تشویق میکند. بر این اساس سازمان ها برای بقا و موفقیت طولانی مدت، نیازمند انطباق بین اهداف متضاد هستند. برخورداری مدیران از چنین توانایی و قابلیتی، به سازمان ها کمک می کند تا به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست یابند و با توجه به شرایط رقابتی بتوانند به جایگاه خود در مقایسه با سایر سازمانها پی ببرند.
مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی دو بال دوسوتوانی را چشم انداز مشترک و تنوع سازمانی خواند. وی دوسوتوانی سازمانهای توسعهای را در ارتباط با توسعه صنعتی و درآمدزایی و توسعه مناطق کم برخوردار و فعالیتهای زیست سازگار دانست.
کیانی بختیاری سازمانهای هیبریدی را گونهای از سازمانهای دوسوتوان نامید که از یک طرف دارای ماموریت فرهنگی و اجتماعی و زیست محیطی و از طرف دیگر دارای قابلیت کسب و کار و درآمدزایی است.
وی تصریح کرد شکل جدیدی از سازمان پدید آمده است که مزیت رقابتی را تنها بر اساس کیفیت کالاها و خدمات نمی دانند، بلکه مزیت رقابتی آنها توانایی تغییرات فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی است. کارآفرینان سازمانهای هیبریدی به دنبال ایجاد سازمانها و بازارهای قابل قبول برای پرداختن به مسائل خاص فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی هستند. اصول فکری سازمانهای هیبریدی بر مبنای خلق ارزش برای زندگی سالم، عدالت محیطی و اجتماعی، پایداری محیط زیست ومحصولات و خدمات با کیفیت برتر است.
کیانی بختیاری با تبیین عوامل کلیدی متمایز کننده سازمانهای هیبریدی از سازمانهای سنتی گفت: در سازمان های سنتی اصالت با سودآوری است تا توجه به محیط زیست و جامعه. روابط با تامین کنندگان، مشتریان و کارکنان عمدتا متمرکز بر کارایی و کاهش هزینه است و فعالیت صنعت بر پایه ایجاد بازارهایی برای کالاها و خدمات برای حفظ سود رقابتی است. اما در مقابل و در سازمانهای هیبریدی؛ اصالت با جامعه و محیط زیست است و کسب و کار در درجه ثانویه است. رابطه با تامین کنندگان، کارکنان و مشتریان مبتنی بر منافع دوجانبه زیست محیطی و اجتماعی و تمرکز بر اثر بخشی است. فعالیت صنعت بر پایه ایجاد بازارهایی برای رقابت در تشکیل اکوسیستمهایی مشترک در جهت رفع نیازهای جامعه و محیط زیست است.
وی یادآور شد: نمونههای معمول این چنین شرکت هایی موسسات مالیای هستند که برای وام گیرندگان کم درآمد اعتباری قائل میشوند. شرکتهایی که محصولات تجاری را با سود منصفانه به فروش میرسانند. شرکتهایی که محصولات مقرون به صرفه را به کشورهای در حال توسعه می فروشند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود، جلوههاي مسئوليت اجتماعي در سازمانهاي ديجيتالي را شفافيت و پاسخگويي 360 درجه، استفاده كمتر و بهينهتر از منابع، ايجاد تجربههاي كاري بهتر براي كاركنان، تسهيل و تسريع نوآوریهای اجتماعی و حركت از CSR به سوی CSE و كارآفريني پلتفرمي و خدمت افزا نامید.
کیانی با تشریح سازمان های دوناتی گفت: نظريه اقتصاد دوناتي در سال 2012 توسط كيت ريورت مطرح شد.
وی افزود:انديشههاي اقتصادي قرن بيستمي ديگر پاسخگويي دغدغهها و الزامات قرن بيستويكم نيستند. بحرانهاي زيستمحيطي و اختلاف طبقاتي نشان دادند كه نظريههاي اقتصادي مبتني بر درآمد خالص ملي ديگر كارآمد نيستند. دونات يعني يك محيط اقتصادي كه در آن، همه افراد در همه جوامع از امكانات زندگي خوب برخوردارند؛ بدون آنكه از سقف زيستمحيطي تجاوز كنند. در حال حاضر، اقتصادها بهگونهاي طراحي شدهاند كه جوامع و افراد ثروتمند از امكانات جامعه بيش از حد متوسط بهره ميبرند و از سقف زيستمحيطي هم تجاوز ميكنند (بيرون دونات) و جوامع و افراد فقيرتر از امكانات زندگي خوب بيبهرهاند. (محيط حالي داخل دونات).
وی تصریح کرد: در پارادايم قديمي كسبوكار هدف اول و غائي رشد در ابعاد، سهم بازار و درآمد بود؛ به هر قيمتي در پارادايم سازمانهاي دوناتي هدف اول حفظ پايداري محيط زيست و عدم تجاوز از سقف زيستمحيطي و هدف ثانويه كسب درآمد است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: رهبران سازمانهاي دوناتي، ملاحظات زيستمحيطي را در تمامي تصميمات خود وارد ميكنند. سازمانهاي دوناتي سازمانهايي مبتني بر مسئوليت اجتماعي هستند. در صنعت سنتي، فعاليت صنعتي به معني «خير» در رشد اقتصادي و «شر» براي محيط زيست است. در حالی که در سازمانهاي دوناتي، دوگانه خير اقتصادي و شر اقتصادي از بين ميرود و یا دوگانه زدایی اتفاق مي افتد. به عبارتی رویکرد خير اقتصاد و خير محيط زيست پايدارمی شود.
کیانی بختیاری در ادامه به اقدامات و دستاوردهای سازمان مدیریت صنعتی در زمینه مسئولیت اجتماعی پرداخت که از آن جمله انتشار نشریه مسئولیت شرکتی، آموزش رایگان موضوعات مرتبط با مسئولیت اجتماعی به 22 شهرداری مناطق گوناگون کلان شهر تهران، راه اندازی دوره های مدیریت مسئولیت اجتماعی شرکتی، راه اندازی دوره های پرورش مروجان مسئولیت اجتماعی محلات کم برخوردار تهران، تدوین دستورالعمل تهیه گزارش های استاندارد مسئولیت اجتماعی و پایداری برای شرکت ها و آموزش و توانمندسازی کودکان کار است.
کیانی گفت: مطالعات و گزارشات بررسی رضایتمندی مصرف کنندگان خدمات و محصولات برندها در سال های اخیرنشان می ده که 92 درصد از مصرف کنندگان تصویر مثبتی از شرکت هایی دارند که از مسائل فرهنگی اجتماعی و تلاش های محیط زیست پشتیبانی می کنند. 87 درصد مشتریان، محصول شرکت های با فرهنگ مسئولیت اجتماعی را خریداری می کنند، به این دلیل که به دغدغه آنها توجه می کند. 66 درصد از مصرف کنندگان حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای حمایت از شرکت های هستند که به مسئولیت اجتماعی متعهد هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی د رپایان اظهار داشت: انتظار از کسب و کارهای بزرگ و اثرگذار در اقتصاد کشورآن است که رویکرد های مسئولیت اجتماعی را جزیی از اعتلای برند خود محسوب کنند و در این زمینه بیش از پیش نقش آفرینی نمایند.