در طول مذاکرات وین۷ آنها سعی کردند از طریق آژانس و ایجاد عملیات رسانه‌ای به ایران فشار بیاورند تا ایران موضع خود را در مذاکرات تعدیل دهد؛ اما ابتکار، انعطاف و مدیریت محیط امنیتی، اقتصادی و روانی داخلی سناریوی آنان را خنثی کرد.



سید مهدی شیرمردی

مرحله هفتم مذاکرات وین در حالی در روز جمعه به پایان رسید که علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی اظهار داشت که دیدگاه‌های ایران در دو سند رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به عنوان مبنای مذاکرات پذیرفته شده است.
 
هرچند که هیچ چیزی قطعی نیست، اما این توافق اولیه برروی پیش‌نویس جدید که مبنای ادامه مذاکرات خواهد بود، یک پیروزی تلقی می‌گردد. این پیروزی نتیجه ابتکار جمهوری اسلامی در ارائه دو سند رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای در این دور از مذاکرات در کنار مقاومت از طریق دیپلماسی منطقی و مستدل در مواجهه با زیاده‌خواهی‌ها است. همچنین انعطاف جمهوری اسلامی در جهت حل و فصل اختلافات باقیمانده با آژانس که نمود آن در توافق برای نصب دوربین‌های آژانس در سایت تسا کرج انجام شد، راه را بر فضاسازی رسانه‌ای و تلاش برای ایجاد شکاف میان ایران، روسیه و چین از ناحیه تروئیکای اروپایی و آمریکا بست.
در طول مذاکرات وین۷ آنها سعی کردند از طریق آژانس و ایجاد عملیات رسانه‌ای به ایران فشار بیاورند تا ایران موضع خود را در مذاکرات تعدیل دهد؛ اما ابتکار، انعطاف و مدیریت محیط امنیتی، اقتصادی و روانی داخلی سناریوی آنان را خنثی کرد. اکنون مبنای مذاکرات با مذاکرات ژوئن گذشته که دولت سابق ایران آن را دنبال می‌کرد متفاوت است و راه را برروی طرف مقابل برای اخذ امتیازات فرابرجامی می‌بندد؛ به عبارتی تقریباً یک ریل‌گذاری جدیدی اتفاق افتاده که در آن دو طرف می‌دانند در انتها باید به چه چیزی برسند و برروی چه چیزهایی مذاکره و توافق کنند؛ به نوعی مذاکرات در مسیر کانالیزه شده قرار می‌گیرد به گونه‌ای که امکان گنجاندن یا درخواست یا طرح موضوعات غیر مرتبط حین مذاکره وجود ندارد.
 نباید فراموش کرد که هنوز راه زیادی وجود داشته و اختلافات بسیاری برای حل و فصل باقی مانده است. اکنون صرفا برروی یک نقشه راه توافق و اجماع شده است که ایران می‌پذیرد در انتهای این راه یک سلسله اقدامات عملی در جهت فریز بخش هسته‌ای و همچنین اقدامات اعتمادساز در سقف آنچه در برجام متعهد شده بود را انجام دهد و طرف مقابل نیز اقدامات دستوری واقعی برای لغو تحریم‌ها را انجام داده به صورتی که همراه با انتفاع اقتصادی پایدار باشد.

 تقریبا چند چیز واضح شده است اولاً مقاومت پاسخ داده و مذاکرات واقعی شده است؛ ثانیاً آمریکا و طرف اروپایی فعلاً پلن جایگزین معتبری ندارند؛ ثالثاً امکان دستیابی به یک توافق مطلوب و پایدار به گونه‌ای که لغو تحریم‌ها قابل راستی آزمایی بوده و همچنین تضمین کننده عدم امکان بازگشت به نقطه کنونی باشد وجود دارد؛ اگر کماکان با صیانت از حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و رسانه‌ای در مقابل با چالش‌های احتمالی که می‌تواند توسط طرف مقابل برای فشار بر ایران تدارک دیده شود از دیپلماسی پشتیبانی لازم انجام گردد.
درپایان باید بدانیم تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم متشکل از کارشناسانی برجسته متخصص  ،منسجم ،هوشیار که بصورت خاص و با مدیریت شخص رئیس جمهور حضرت آیت الله رئیسی با صلابتی مثال زدنی در مذاکرات به دنبال رفع تحریم های غیر قانونی و ظالمانه هستند..
انشاالله

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top