روتیتر: معاون وزارت صمت در نامه به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

در شرایطی که در سه ماه گذشته قیمت محصولات صادراتی و به‌تبع آن سود حاصل از صادرات شرکت‌ها در برخی گروه‌های صنایع فلزی تا ۵۰ درصد افزایش‌یافته با وضع عوارضی در حدود ۲۲ درصد سعی در کاهش انگیزه صادرات و حفظ موجودی مواد اولیه کشور شده است.

به گزارش اقتصادرسا ؛معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: اعمال عوارض صادراتی پلکانی مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و برای وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت لازم الاجرا است و هرگونه تغییر در محتوای این مصوبه، باید در همین ستاد به جمع‌بندی و تصویب برسد.

تنش‌های خارجی نباید عیناً به بازارهای داخلی وارد شود

رضا محتشمی پور در این نامه با اشاره به افزایش شدید قیمت‌های جهانی برخی از محصولات پایه خصوصاً زنجیره فولاد، فراورده‌های نفتی و پتروشیمی ناشی از تحولات و تنش‌های اتفاق افتاده در مرزهای اتحادیه اروپا، تصریح کرد: این چالش به‌درستی این نگرانی را به وجود آورده که تنش‌های حاصل از یک بحران در صدها کیلومتر دورتر از مرزها و بدون ارتباط با واقعیت‌های اقتصاد این کشور، نباید عیناً به بازارهای داخلی واردشده و اقشار جامعه را تحت‌فشار تورمی بیش ازاین‌قرار دهد.

وی همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر محدودیت‌های اعلام‌شده در تأمین انرژی صنعت، نگرانی‌هایی را در خصوص تأمین میزان مناسب از نهاده‌های تولید و کالاهای پایه را برای صنایع داخلی و پروژه‌های عمرانی به وجود می‌آورد.

لزوم اتخاذ تصمیم فوری در خصوص کاهش تدریجی شدت صادرات کالاهای پایه

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت افزود: هر دو این نگرانی‌ها کشور را نیازمند اتخاذ تصمیم فوری در خصوص کاهش تدریجی شدت صادرات کالاهای پایه و تأمین میزان مناسب این کالاها برای بازارهای داخلی با احتراز از مکانیزم‌های امتحان شده و منسوخ ایجاد ممنوعیت‌های گسترده و دفعی صادراتی و مداخلات دستوری قیمتی می‌کند.

ضرورت‌های تأمین مواد اولیه موردنیاز باقیمت مناسب برای صنایع داخلی

محتشمی پور، ادامه داد: هدف‌گذاری رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال جاری و کلان پروژه‌ای مانند مسکن ملی که لازمه رسیدن به سطح مناسب اشتغال، کاهش تورم داخلی و تأمین مسکن موردنیاز جامعه است نیز مستلزم تأمین مواد اولیه موردنیاز باقیمت مناسب برای صنایع داخلی است.

توجه به ایجاد ثبات در عرضه مواد اولیه، محصولات پایه و تأمین کالای موردنیاز مصرف‌کنندگان داخلی

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اگر صنایع شاخص بورس با اعمال بسته حمایت از بورس ازجمله با اعمال سقف قیمت‌گذاری سوخت و یا سایر اجزاء بسته حمایت از بورس در قانون بودجه امسال، موردحمایت دولت قرار می‌گیرند که اثرات آن نیز در رشد شاخص بورس تجربه شد، انتظار می‌رود که ایجاد ثبات در عرضه مواد اولیه، محصولات پایه و تأمین کالای موردنیاز مصرف‌کنندگان داخلی هم مدنظر سیاست‌گذاران حوزه اقتصادی کشور قرار گیرد.

ماهیت این عوارض کاهش اصل سود بنگاه‌ها نیست

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت بابیان اینکه، رشد مداوم شاخص بورس تنها عامل در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور نخواهد بود، گفت: از سوی دیگر ماهیت این عوارض صرفاً کاهش شدت سودآوری صادراتی و جذابیت صادرات است و نه کاهش اصل سود بنگاه‌ها و لذا مثلاً در شرایطی که طی سه ماه گذشته قیمت محصولات صادراتی و به‌تبع آن سود حاصل از صادرات شرکت‌ها در برخی گروه‌های صنایع فلزی تا ۵۰ درصد افزایش‌یافته با وضع عوارضی در حدود ۲۲ درصد سعی در کاهش انگیزه صادرات و حفظ موجودی مواد اولیه کشور شده است.

فرآیند اتخاذ وضعیت مقابله با بحران جهانی در حفظ ذخایر کالایی در اغلب کشورهای جهان اعمال‌شده است

محتشمی پور با یادآوری اینکه اتخاذ وضعیت مقابله با بحران جهانی در حفظ ذخایر کالایی فرایندی است که طی چندماهه گذشته در اغلب کشورهای جهان در اشکال شدید و بسیار سخت‌گیرانه اعمال‌شده است، اضافه کرد: حتی در شرایط قبل از بحران جاری نیز در اقتصادهای بسیار بزرگ‌تر و باقابلیت بیشتر نیز شاهد وضع ممنوعیت‌ها و یا افزایش عوارض صادراتی هستیم. مانند آنچه در چین با افزایش عوارض صادرات فروآلیاژها تا ۴۰ درصد و چدن تا ۲۰ درصد شاهد بودیم.

بازار سرمایه به خوبی متوجه اثر اندک این مصوبات در عملکرد مالی شرکت‌هاست

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: توقف و بازگشت روند کاهش یک‌روزه شاخص بورس بیانگر آن است که موضوع ابلاغ عوارض صادراتی، در کنار عوامل مهم‌تری مانند روند قیمت ارز و با تعدیل انتظارات غیرواقعی بازار از فضای سیاسی بین‌المللی نقش اندکی در انتظارات بازار از سودآوری بنگاه‌ها داشته و بازار سرمایه به خوبی متوجه اثر اندک این مصوبات در عملکرد مالی شرکت‌ها هست.

پوشش اثر کم عوارض با کاهش قیمت مواد اولیه یا افزایش بیشتر قیمت محصولات صادراتی

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت یادآوری کرد: خصوصاً هنگامی‌که این اثر اندک با کاهش قیمت مواد اولیه پوشش داده می‌شود و یا با افزایش بیشتر قیمت محصولات صادراتی اثر آن کاملاً خنثی می‌شود.

تأثیر مثبت این مقررات بر کاهش قیمت داخلی نهاده‌های اکثر شرکت‌های مندرج در تابلو بورس


محتشمی پور، تأثیر افزایش ترکیب همزمان عوارض جدید و افزایش قیمت صادراتی بر سهام شرکت‌های با سهم بازار صادراتی

بالا را مورد تأکید قرارداد و گفت: اثر بسیار اندک بر سهام شرکت‌های متکی به بازار داخلی، تأثیر مثبت این مقررات بر کاهش قیمت داخلی نهاده‌های اکثر شرکت‌های مندرج در تابلو بورس، حداکثری مداخلات قیمتی در بازار داخلی و جایگزینی آن با فرایندها و دستورالعمل‌های پیش

اتخاذ سیاست کاهش بینی پذیر ازجمله مواردی است که می‌تواند توجه سازمان بورس را نسبت به اثرات مثبت دستور ابلاغ‌شده به همراه داشته باشد.

وی در ادامه گفت: بدیهی است که با توجه به محتوای این مصوبات در صورت کاهش التهابات در بازارهای جهانی این عوارض نیز کاهش خواهد یافت.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت تأکید کرد: این وزارتخانه بررسی‌های خود را بر کشف موارد و نکات ریزی که ممکن است در اجرای این مصوبات تأثیر منفی بر عملکرد شرکت‌ها داشته باشد و رفع آنها متمرکز نموده و از ملاحظات آن سازمان نیز در جهت ارائه پیشنهادات بهبود فرایندهای ابلاغی به مراجع تصمیم‌گیری استقبال می‌کند.

منبع: ایرنا

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top