مقامات ایالات متحده در حالی که «تله بدهی چینی» عجیب و غریب را مطرح می کنند، عمداً برخی از حقایق کلیدی در مورد بدهی آفریقا را نادیده می گیرند.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، مانند بسیاری از مقامات ارشد ایالات متحده که از آفریقا دیدن کرده اند، در جریان سفر اخیرش به این قاره، در انتقاد از چین و ایجاد نگرانی در مورد نقش چین در مشکل بدهی، نهایت تلاش خود را کرد.

مقامات ایالات متحده در حالی که «تله بدهی چینی» عجیب و غریب را مطرح می کنند، عمداً برخی از حقایق کلیدی در مورد بدهی آفریقا را نادیده می گیرند.

چه کسی بیشترین بدهی آفریقا را دارد؟

بر اساس بانک جهانی در زمینه آمار بدهی بین المللی، موسسات مالی چندجانبه و طلبکاران تجاری نزدیک به سه چهارم کل بدهی خارجی آفریقا را به خود اختصاص می دهند.

گزارشی که در ژوئیه گذشته توسط سازمان غیردولتی بریتانیایی Debt Justice منتشر شد، نشان داد که 12 درصد از بدهی خارجی کشورهای آفریقایی به وام دهندگان چینی است، در حالی که 35 درصد به وام دهندگان خصوصی غربی مقروض هستند. متوسط نرخ بهره این وام های خصوصی 5 درصد است، در حالی که برای وام های وام دهندگان دولتی و خصوصی چین 2.7 درصد است.

تیم جونز، رئیس بخش سیاستگذاری در Debt Justice گفت: «رهبران غربی چین را مسئول بحران های بدهی در آفریقا می دانند، اما این یک حواس پرتی است. حقیقت این است که بانک ها و موسسات خودشان، و تاجران نفت مسئولیت بیشتری دارند، اماگروه هفت به آنها توجهی نمی کند.

چه کسی مسئول بحران بدهی است؟

علل بحران بدهی چند وجهی است: همه‌گیری کووید-19، درگیری‌های ژئوپلیتیک، کاهش رشد اقتصادی جهانی و آسیب‌پذیری‌های ساختار اقتصادی، در میان موارد دیگر، همگی می‌توانند وضعیت بدهی برخی از کشورهای آفریقایی را تشدید کنند.

بر اساس گزارش عملکرد و چشم انداز کلان اقتصاد آفریقا که در ژانویه 2023 توسط بانک توسعه آفریقا منتشر شد، تورم مستمر، سخت شدن طولانی مدت شرایط مالی جهانی، هزینه بالای سرمایه، کاهش ارزش پول داخلی و جریان های مالی کمتر می تواند خطرات نابسامانی بدهی را در برخی از کشورهای آفریقایی افزایش دهد.

بانک توسعه آفریقا خاطرنشان کرد، که افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و تقویت دلار آمریکا تا حد زیادی بر بار خدمات بدهی کشورهای آفریقایی افزوده است. به عنوان مثال، ارزش پول غنا، بیش از 33.4 درصد در برابر دلار آمریکا در سال 2022 کاهش یافت.

از آنجایی که بیشتر بدهی‌هایی که کشورهای نوظهور و کم‌درآمد باید به ارز خارجی پرداخت کنند، به‌ویژه دلار و یورو، سیاست‌های غیرمسئولانه دولت ایالات متحده، این آتش را شعله ورتر کرده است.

چه کسی بیشترین سهم را در توسعه آفریقا دارد؟

آمارها نشان می دهد که از زمان تأسیس مجمع همکاری چین و آفریقا تقریباً 23 سال پیش، شرکت های چینی بیش از 10 هزار کیلومتر راه آهن، نزدیک به 100 هزار کیلومتر جاده، تقریباً 1000 پل و 100 بندر و چندین بیمارستان و مدرسه در آفریقا ساخته و یا ارتقا داده اند. شرکتهای چینی همچنین بیش از 4.5 میلیون شغل ایجاد کرده اند.                 

یک نظرسنجی که سال گذشته توسط شبکه اقتصادی بین منطقه‌ای، یک اندیشکده مستقر در کنیا منتشر شد، نشان داد که چین در تصمیم‌گیری و تکمیل به موقع پروژه‌های زیرساختی مانند جاده‌ها، سدهای برق، راه‌آهن و پل‌ها در آفریقا پیشتاز است. آمار و ارقام در این مطالعه نشان داد که چین از طریق اقدام کارآمد به طور ملموس به توسعه آفریقا کمک می کند.

عزت سعد، مدیر شورای امور خارجه مصر، گفت: «در میان کشورهای آفریقایی احساس مشترکی وجود دارد که چین شریک قابل اعتمادی است و اعتماد و اعتبار زیادی در همکاری چین و آفریقا وجود دارد.»

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top