برآورد می‌شود کوچکترین درصد رشد در چین تولید ناخالص داخلی جهانی را تا 0.3 واحد درصد افزایش دهد که نشان دهنده نقش حیاتی است که دومین اقتصاد بزرگ جهان در احیای رشد بین‌المللی ایفاء خواهد کرد.

به گزارش اقتصادرسا ؛چین در حال رشد به اقتصاد جهانی رونق و شکوفایی می‌بخشد. این اجماع وجود دارد که این کشور یکی از طرف‌های مسئول، یک بازیگر جهانی، یک منبع مهم تقاضای جهانی و بازیگر کلیدی و مهم در زنجیره‌های تامین جهانی محسوب می‌شود.

اقتصاددانان بانک مرکزی آمریکا اخیرا در مقاله‌ای تحت عنوان «آنچه در چین اتفاق بیافتند در این کشور محصور نمی‌ماند» تاکید کردند پکن «یک نیرومحرکه مهم در چرخه مالی جهانی» است و فعالیت تجاری تقویت‌یافته توسط «تقاضای چینی قدرتمندتر» تجارت بین‌الملل و رشد اقتصادی را به پیش می‌برد.

این مطالعه نتیجه گرفته «بدین لحاظ، رشد اقتصادی بیشتر در چین چشم اندازهای رشد جهانی را افزایش می‌دهد.»

محققان این مقاله تخمین زده‌اند یک درصد افزایش در تولید ناخالص داخلی (GDP) چین می‌تواند 0.3 درصد و یک درصد افزایش به ترتیب در اقتصاد و تجارت جهانی در خارج از چین ایجاد کند.

اثرات سرریز آن می‌تواند تا 0.75 درصد یا 600 میلیارد دلار برای بقیه جهان سود داشته باشد.

اقتصاد چین در میانه چالش‌های ناشی از کووید-19 و وخامت اوضاع اقتصاد بین‌المللی، به رکورد بالای حدود 18 تریلیون دلار دست یافت به گونه‌ای که نرخ رشد سه درصدی را در سال 2022 به ثبت رساند.

گرچه ممکن است برای چین سخت باشد که یک شبه از محدودیت‌های کرونایی به رفت و آمد آزاد مردم برسد اما برخی امیدوارند گشایش مجدد چین در سال 2023 تاثیر قدرتمندی بر رشد اقتصادی جهان خواهد گذاشت. برای مثال، «کریستالینا جئورجیوا» مدیرکل «صندوق بین‌المللی پول» پیش بینی کرده که چین به توسعه اقتصادی خود در سال جاری به عنوان «مهمترین و تنها فاکتور» موثر بر رشد جهان، ادامه خواهد داد.

برآورد می‌شود کوچکترین درصد رشد در چین تولید ناخالص داخلی جهانی را تا 0.3 واحد درصد افزایش دهد که نشان دهنده نقش حیاتی است که دومین اقتصاد بزرگ جهان در احیای رشد بین‌المللی ایفاء خواهد کرد.

گشایش مجدد چین یک «سود» برای اقتصاد جهانی است زیرا به غلبه بر تنگناهای تولید ضربه‌خورده از تورم کمک خواهد کرد و تقاضای بیشتری از جانب خانوارهای چینی ایجاد خواهد کرد.

شاید این ضرب المثل که وقتی چین عطسه کند، جهان سرما می‌خورد امروز بیش از هر زمان دیگری دقیق باشد. پکن به موتور قدرتمند رشد اقتصاد جهانی تبدیل شده است. رشد 5.2 درصدی چین «خبری خوش» برای بقیه جهان محسوب می‌شود چرا که این کشور می‌تواند به 25 درصد به مجموع رشد جهان در سال جاری کمک کند.

چین در ماه دسامبر سال گذشته به تقویت مصرف داخلی و واردات برای پیشبرد رشد وعده داد.

امروزه سرمایه گذاران جهانی احساس خوش‌بینی بیشتر درباره خط سیر اقتصادی چین دارند به گونه‌ای که در خریدهای دارایی‌های یوان‌محور چین انعکاس یافته است.

توسعه با نیرو محرکه مصرف، تقاضای پنهانی را در چین ایجاد خواهد کرد و به افزایش صادرات دیگر اقتصادها منجر خواهد شد. چین از آغاز در کانون اقتصاد جهانی ایستاده و رشد اقتصاد جهانی را به پیش خواهد برد.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top