روتیتر: رئیس سازمان بورس:

مجید عشقی گفت: در تصمیم‌گیری برای افزایش دامنه نوسان عجله نمی‌کنیم و این موضوعی بوده که برای بازار سرمایه اهمیت دارد. دستکاری ممتد و متوالی زیرساخت‌های بازار سرمایه اقدام خوبی نیست اما در خصوص افزایش دامنه نوسان، سیاست‌ گذشته تداوم خواهد داشت و حداقل تا ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. اکنون تفاوت چندانی بین بازارهای بورس وجود ندارد؛ باید با اقدامات کارشناسی تفاوت معنادار، قابل تفهیم و تفکیکی مابین شرکت‌های بورسی و فرابورسی به‌وجود بیاید. گزارش‌هایی نیز در این خصوص ارائه شده و در حال بررسی آن هستیم.

 

 

چهارمین نشست خبری رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس با اصحاب رسانه امروز (دوشنبه ۲۲ اسفند) در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

به گزارش اقتصادرسا، در ابتدای این نشست خبری مجید عشقی رئیس سازمان بورس به ارائه عملکرد این سازمان در سال ۱۴۰۱ پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
بیش از ۳۰ میلیون نفر سود خود را از سجام گرفتند

مجید عشقی در رابطه با پرداخت سودهای نقدی از طریق سامانه سجام، اظهار کرد: امسال تمام سودهای نقدی از طریق سجام پرداخت شد. این تجربه خوبی بود که سهامداران در کمترین زمان به سود خود رسیدند، بیش از ۳۰ میلیون نفر واریزی سود رسوبی در سال جاری داشتیم.
سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی خواهد بود

وی بیان کرد: سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی خواهد بود، باید تمرکز جدی بر این موضوع داشته باشیم.

رئیس سازمان بورس مطرح کرد: سال آینده آموزش مدیران ناشران را نیز خواهیم داشت که امیدوارم نتایج خوبی برای رعایت حقوق سهام‌داران اقلیت داشته باشد.

عشقی گفت: سجام امسال همه سودهای نقدی را پرداخت کرد. افرادی بودند که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سودهای رسوبی طلبکار بود.
میزان انباشت پرونده‌ها به کمترین حالت ممکن رسید/ مدت پیگیری کمتر از ۱۰۰ روز

وی تاکید کرد: بهبود عملکرد هیئت داوری، رخدادی خوب و مهمی است، این هیئت همواره مشکلی درخصوص طولانی شدن پرونده‌ها داشته اما این آمار امسال بسیار کم شده است.

رئیس سازمان بورس افزود: بیش از ۳۵۰ پرونده مختومه شد و حدود ۳۲۰ پرونده هم جزء پرونده‌های وارده بود. میزان انباشت پرونده‌ها به کمترین میزان رسیده. مدت پیگیری پرونده‌ها به کمتر از صد روز رسیده است.
سال آینده ابزارهای مشتقه متنوع‌تری راه‌اندازی می‌شود/اقلام بیشتری به بورس کالا وارد خواهد شد

عشقی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به بازگشایی نمادهای معاملاتی که از سال‌ها قبل بسته مانده است، بی‌تفاوت نخواهد ماند و به‌دنبال رفع گره‌ها و مشکلات آنها هستیم. خوشبختانه طی سال گذشته بسیاری از این نمادها بازگشایی شدند.

وی بیان کرد: اقداماتی همچون گواهی شمش طلا یکی از حلقه‌های مفقوده طلا محسوب می‌شد که با این ابزار سرمایه‌های خرد جذب بازار خواهد شد. امیدواریم در آینده ابزارهای متنوع‌تری در بحث‌ بازار مشتقه راه‌اندازی بشود.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: گواهی سپرده نفت خام تعهدی در فروش ریالی ایجاد می‌کند که این موضوع نیز در جذب سرمایه‌های خرد و همچنین فعالیت در عوض واردات کمک کننده خواهد بود. البته پیش‌رویی این موضوع نیاز به همراهی و مراقبت وزارت نفت دارد.

عشقی افزود: ارزش معاملات بورس کالا به هزار همت رسیده و بیش از ۱۱۰ میلیون کالا در این بازار معامله می‌شود، این مسئله اطمینان قابل قبولی در فروش شرکت‌ها ایجاد می‌کند؛ طی سال‌ آینده نیز این سیاست را پیش خواهیم برد و اقلام بیشتری به بورس کالا ورود خواهد کرد.
۱۴۰۱، سال رفع انحصار در صدور مجوز نهادهای مالی بود

رئیس سازمان بورس گفت: در سال ۱۴۰۱ چندین و چند مرحله فراز و فرود داشتیم، تحولات اقتصاد جهانی، ریزش‌های جهانی و نوسانات داخلی را تجربه کردیم. امسال برنامه‌هایی را که از سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بودیم، با قوت دنبال شد.

عشقی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، رفع انحصار و تسهیل صدور مجوز تاسیس کارگزاری و نهادهای مالی بازار سرمایه و سایر شرکت‌های خدمات‌دهنده بازار سرمایه را داشتیم.

وی مطرح کرد: یکی از دیگر اهداف ما توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید بود، ما با کمک نهادهای مالی به‌ویژه بخش صندوق سرمایه‌گذاری تضمین اصل سرمایه، اهرمی، املاک مستغلات، صندوق اوراق دولتی و… که عمدتا توسط بخش خصوصی طراحی و راه‌اندازی شد را توسعه دادیم. در سال آینده توسعه این صندوق‌ها را در دستور کار داریم. این اتفاق مثبتی است که طیف متنوعی از صندوق‌ها را به‌وجود بیاوریم که سطح ریسک‌پذیری متفاوتی دارد و سلیقه‌های متفاوت را دربر می‌گیرد.

بنا بر گزارش سنا؛ عشقی در ادامه این نشست به پرسش خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد.
خوشبختانه با پیشنهادات اصلی سازمان بورس در لایحه بودجه موافقت شد/پیگیری تعیین تکلیف باقی موارد هستیم

رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار بورس نیوز، تشریح کرد: پیش از اینکه بحث بودجه مطرح بشود، کمیته‌ای با کانون‌ها، نهادها، اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران و فعالان بازار سرمایه تشکیل شد و با بررسی‌هایی که انجام شد، پیشنهادهایی که دغدغه اصلی بازار به حساب می‌آید به مجلس، ارائه کردیم.

عشقی گفت: امسال جو خاصی در کمیسیون تلفیق حاکم بود و طی مذاکراتی که انجام شد برخی از موارد در بودجه لحاظ شد و برخی از موارد دیگر همچون جهش تولید در لایحه بودجه دیده نشد. خوشبختانه با مسائل اصلی در لایحه بودجه موافقت شده و در خصوص مواردی که موافقت نشد، پیگیر طرح آن‌ها و تعیین سازوکاری در قوانین هستیم.

وی تصریح کرد: طبیعی بوده که همه موارد و طرح‌های پیشنهادی موافقت نمی‌شود اما در خصوص مواردی همچون نرخ خوراک تصمیم قاطعی اخذ و در بندهای پیشنهادی به لایحه بودجه ارائه شد که نتایج خوبی به همراه داشته است.
عملکرد صندوق تثبیت با دقت بررسی می‌شود؛ اما طبق قانون نمی‌توان جزئیات نحوه ورودش به بازار را منتشر کرد

رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد، بیان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه شیوه‌نامه معاملات دارد، روی این شیوه‌نامه نظارت هم می‌شود. اینکه کجا وارد شود و چه زمانی و به چه نحوی وارد شود، طبق شیوه‌نامه تعیین می‌شود؛ اما صندوق تثبیت بازار سرمایه نمی‌تواند جزئیات ورود و خرید سهم‌ها را اعلام کند؛ چرا که معامله‌گران می‌توانند به راحتی ورود کنند و معاملات را بی‌اثر کنند یا اقدامات دیگری صورت بگیرد. صورت‌های مالی این صندوق در گذشته منتشر شده و در آینده نیز منتشر خواهد شد.

عشقی تصریح کرد: افرادی که پول آوردند نه‌تنها نمی‌خواهند پول‌هایشان را ببرند، بلکه اشخاص دیگر هم تمایل دارند پول بیاورند.

وی بیان کرد: عملکرد بازار سرمایه مثبت بوده است و تمایلی به خروج پول از بازار وجود ندارد. امیدوارم که صندوق تثبیت توسعه آنقدر هم بزرگ نشود که همیشه در بازار وجود داشته باشند. این صندوق‌ها زمانی وجود خواهند داشت که بتوانند شوک‌های احتمالی را کنترل کنند. عملکرد صندوق تثبیت با دقت بررسی می‌شود اما نمی‌توانیم جزئیات نحوه ورود آن در بازار را منتشر کنیم. ‌
افزایش دامنه نوسان بستگی به شرایط و توان بازار دارد

رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار بورس ۲۴، گفت: هنوز زمان مشخصی برای افزایش دامنه نوسان مشخص نشده است؛ باید این مسئله کارشناسی و بررسی بشود.

وی بیان کرد: دستکاری زیرساخت‌های بازارسرمایه بحث حساسی بوده و تا زمانی که الزامی در این خصوص به وجود نیاید، متغییرهای آن را تغییری نخواهیم داد؛ درمورد افزایش دامنه نوسان‌ سیاستی بوده که سازمان بورس از پیش آن را مدنظر قرار داده است اما این درخصوص نیز باید شرایط و توان بازار درنظر گرفته بشود. به‌طور حتم وضعیت بازار را پیش از افزایش مجدد بررسی خواهیم کرد. درحال حاضر زمان مشخصی برای این امر مدنظر نداریم اما به‌طور کلی دامنه نوسان تا ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

عشقی گفت: شرکت‌های بازار پایه باید در یکی از بورس‌ها پذیرش بشوند. برخی از شرکت‌ها امکان این موضوع را دارند و مابقی شرکت‌هایی که مناسب چنین بستری نیستید، باید به بازار توافقی ورود کنند و در آن بستر معاملات پیوسته و یا غیرپیوسته‌ای را پیش‌ ببرند.
برخورد سازمان بورس با شرکت‌هایی که به تعهدات خود در قبال مردم عمل نمی‌کنند

رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار برنا بیان کرد: ما نمی‌توانیم راسا خودروسازان را مجبور کنیم تا محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند اما اگر در این خصوص تعهداتی داده‌اند و به آن عمل نمی‌کنند، قطعا با هیئت مدیره آنها برخورد خواهیم کرد اما سیاست کلی سازمان بورس در خصوص عرضه خودرو آن است که خودروساز محصولات خود را با قیمت منطقی و سود منطقی به فروش برساند.

عشقی تصریح کرد: اعضای هیئت مدیره ایران خودرو به سازمان بورس دعوت شده‌اند تا پاسخگو باشند؛ اما هنوز رایی صادر نشده است.
عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است/خودروسازان را مجبور به عرضه در بورس کالا نمی‌کنیم اما اگر تعهدی داده شده و عمل نشده، بازخواست خواهیم کرد/سیاست ما این است که خودروسازان زیان نکنند و صلاح سهام‌داران را رعایت کنند

وی درباره سرنوشت عرضه خودرو پرتقاضا در سال آینده، گفت: مسئله اصلی بحث خودرو این بوده که طی دو سال گذشته قیمت کارخانه خودرو اصلاح نشده است؛ همه می‌دانیم که جای خودرو به خودی خود در بورس نیست اما شرایطی که پیش آمد و نحوه قرعه‌کشی در کشور، نتیجه‌ای جزء از بین رفتن صنعت خودرو سازی و متضرر شدن مصرف‌کنندگان نداشت که دودش در نهایت به چشم مصرف‌کننده می‌رفت.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: علت عدم افزایش کیفیت خودرو، این بود که اساسا در سال‌های گذشته بخشی به‌نام تحول و توسعه نداشتند؛ به خاطر این شرایط پیشنهاد کردیم خودرو را بورس کالا عرضه کنند چرا که می‌خواستیم خودروسازان از وضعیت زیان‌ده بودن، خارج شوند.

عشقی افزود: اگر قیمت خودرو اصلاح شود، ما مخالفتی با روش‌های جدید نداریم؛ مسئله این است که خودروساز نباید با قیمت‌های دو سال پیش خودرو بفروشد چرا که محکوم به شکست خواهند بود. ما مسئولیت کامل حقوق سهام‌داران را متوجه مدیرعامل شرکت‌ها می‌دانیم؛ مهم این است که خودرو را بدون زیان بفروشند.

وی بیان کرد: ما نمی‌توانیم عرضه‌کننده را مجبور کنیم که از روش ما استفاده کند. تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند و در سال آینده تعهدات مدیران عامل را پیگیری خواهیم کرد. شرکت‌ها باید حقوق سهام‌داران را رعایت کنند و خودرو را با زیان نفروشند؛ این مهم‌ترین چالش ما با خودروسازان خواهد بود.

رئیس سازمان بورس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا هم منتفی نشده است اما سیاست کلی ما این نیست که آنها را مجبور کنیم حتما در بورس کالا عرضه کنند. سیاست ما این است که خودروسازان زیان نکنند و صرفه و صلاح سهام‌داران را رعایت کنند.
سود سهام عدالت شنبه یا یکشنبه هفته آینده واریز می‌شود

عشقی در پاسخ به خبرنگار فارس، گفت: از مجموع شرکت‌های سبد سهام عدالت، برخی شرکت‌ها هنوز سود را واریز نکرده‌اند، با این شرکت‌ها همچون فولاد، مارون و... صحبتی در خصوص واریز هرچه سریع‌تر داشته‌ایم‌. فکر می‌کنم تا فردا واریزهای آن‌ها انجام بشود، البته محاسبات لازم نیز زمانی‌ را صرف خواهد کرد و احتمالا تا شنبه یا یکشنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز می‌شود.

وی افزود: بحث برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت باید در شورای عالی بورس جمع‌بندی بشود، اختلاف‌نظرهایی در این خصوص وجود دارد. مجامع آنها باید با حداکثر حضور سهامداران انجام بشود. این مسئله بحثی چالشی بوده چراکه سهامداران خرد بسیاری درگیر آن هستند.
سال آینده پیگیر اصلاح قانون بازار سرمایه در مجلس خواهیم بود

رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار هفته‌نامه اطلاعات بورس درباره اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، گفت: این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نهایی شده است، از سال گذشته جلسات متعددی داشتیم که بحث و تبادل نظر با کانون‌ها و نهادهای مالی صورت گرفت؛ این طرح در دستور کار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: بندهایی درباره اصلاح قانون تجارت طرح شده که در حوزه افزایش سرمایه و تقسیم سود به سرمایه‌گذاران خرد کمک خواهد کرد.

عشقی گفت: در سال آینده پیگیر قانون اصلاح بازار خواهیم بود؛ گویا مجلس از نظر زمانی در سال ۱۴۰۱ به بررسی کامل این طرح نرسید اما پیگیر این موضوع هستیم.
روند بازار منطقی است/بورس به طور حتم عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد

رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار صدای پول در خصوص روند بازار گفت: شاخص بازار سرمایه روند طبیعی را طی می‌کند و همیشه به همین ترتیب بوده که با شیب‌ ملایمی پیش می‌رود و یا به‌طور مقطعی با افتی روبه‌رو می‌شود و بعد از مدتی عقب‌ماندگی‌های خود را جبران می‌کند؛ درخصوص بازارهای موازی همچون طلا و مسکن نیز چنین قاعده‌ای وجود دارد. روند بازار سهام در سال ۹۹ غیرمنطقی بوده و آن را نباید در نظر گرفت اما اکنون باتوجه به تورم و البته وضعیت شرکت‌ها روند بازار کاملا منطقی است و به‌طور حتم عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد.

رضا عیوض‌لو معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس نیز در خصوص این پرسش، مطرح کرد: در سال ۹۹، قیمت‌ نمادها از ارزش‌ واقعیشان فاصله گرفته بود اما اکنون قابل مقایسه با آن زمان نیست چراکه مقوله‌ای همچون تورم بی‌شک بر بازار سهام تاثیر گذاشته است؛ همچنین پی بر ای (TTm) در حد منطقی و معقولی قرار دارد و بازار سرمایه عقب‌ماندگی‌ خود را جبران خواهد کرد.
امیدواریم در رابطه با دو طرفه کردن بازار اوایل سال آینده به جمع‌بندی برسیم

عشقی در پاسخ به خبرنگار تجارت نیوز درباره دو طرفه کردن بازار سرمایه، گفت: امیدواریم درباره دو طرفه کردن بازار در اوایل سال آینده به جمع‌بندی برسیم، دو طرفه کردن بازار یکی از نیازهای ضروری است؛ اینکه بتوانیم نوسانات مقطعی را جدا کنیم تا از طریق ابزارهای مشتقه پوشش داده شود و سرمایه‌گذاران بلندمدت نگران نوسانات کوتاه‌مدت نباشند، حائز اهمیت است.

رئیس سازمان بورس گفت: خوشبختانه کارهای خوبی در مدیریت فناوری و شرکت سپرده‌گذاری انجام شد، این موضوع در مراحل نهایی است. نزدیک به ۱۵ شرکت خدمات دهنده OMS داریم، بنابراین ضرورت‌های زیر ساختی موضوع مذکور فراهم شده است؛ هماهنگی‌های این موضوع دارد انجام می‌شود، سال آینده عملیاتی کردن آن را پیگیری خواهیم کرد. امیدواریم اوایل سال آینده به جمع بندی برسیم.
مسال روند قیمت‌گذاری سیمان را اصلاح کردیم/قیمت‌گذاری دستوری باعث شده مپنا ۲ برابر ارزش بازارش از دولت طلبکار باشد

عشقی در پاسخ به خبرنگار توانا گفت: سیاست سازمان بورس همواره این بوده که از طریق اداره میز صنعت موارد مبتلا به را شناسایی کند. قیمت‌گذاری دستوری تنها یکی از ابعادی است که ناشران با آن مواجه هستند. پیگیر این موضوع از طرف مراجع مختلف هستیم.

وی بیان کرد: در طول چند سال گذشته شاهد بودیم که در فولاد و پتروشیمی و حتی در موضوع خودرو این سیاست‌ آسیب‌هایی را به صنعت وارد کرد، قصد داریم این سیاست‌ را حداقل برسانیم. نباید قیمت‌گذاری دستوری را جدای از سایر سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت در اقتصاد دانست. ما به‌عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار صرفا می‌توانیم از طریق ابزارهایی در بازار کالایی تلاش کنیم که بازار هم به‌نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد؛ امسال در حوزه سیمان به نتیجه رسیدیم.

رئیس سازمان بورس گفت: در سال ۱۴۰۱، روند اصلاحی قیمت‌گذاری سیمان را آغار کردیم؛ امسال روند عرضه منظمی در بورس کالا داشت و دیگر کسی انتقادی از اصلاح قیمتش نداشت. امیدواریم بتوانیم در کالاهای دیگر هم این سیاست را داشته باشیم.

عشقی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین بحث‌های ما حامل‌های انرژی است. به خصوص برق و نیروگاه‌ها؛ اخیرا از مپنا بازدید داشتم. پتانسیل عظیمی در این شرکت وجود دارد که به واسطه قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های غلط عقب مانده و ظرفیت‌های بالقوه‌اش بالفعل نشده است. من همیشه سعی می‌کنم نام شرکت‌ها را نبرم اما از توان مهندسی مپنا ذوق زده شدم. این شرکت صرفا دو برابر ارزش بازارش از نهاهای دولتی طلبکار است. اگر این اهم در این صنعت بیفتد و از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرند، شرایط به‌مراتب بهتری خواهیم داشت.

وی گفت: در ماجرای خودرو هم گفته شد که به‌علت قیمت‌گذاری دستوری، بخش تحقیق و توسعه خودروسازان در چند سال گذشته اساسا تعطیل بود.
 اصلاح روند پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس بیان کرد: در خصوص پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به وقفه‌ای که قبلا ایجاد شده بود، برخی از این شرکت‌ها از پذیرش منصرف شده بودند اما اکنون با آسان‌سازی روندها بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان مجددا خواهان پذیرش در بازار سرمایه هستند که در این رابطه می‌توان به دیجی‌کالا و برخی شرکت‌های دیگر اشاره کرد.
ورودی نقدینگی به شرکت‌های کارگزاری مثبت بوده است

عشقی در پاسخ به خبرنگار ایلنا، گفت: سرمایه‌گذاران متناسب با روند بازارها، دارایی‌ و سرمایه‌ خود را حرکت خواهند داد اما به‌طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و سهامی نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است و نمی‌توان مقدار و مبلغ مشخصی درمورد پول‌های پارک شده، داشت.

وی بیان کرد: میزان پول‌های پارک شده مفهوم دقیقی نیست اما به‌طور کلی با همه فراز و نشیب‌ها، ورودی نقدینگی به شرکت‌های کارگزاری مثبت بوده است. به‌طور معمول زمانی که بازار مثبت بوده، نقدینگی از صندوق‌ها به سوی بازار سهام حرکت خواهد کرد و زمانی که بازار منفی است، به سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری حرکت خواهد کرد. در این رابطه نوسان‌گیران حرکت‌های تندتری دارند و نمی‌توان به طور دقیق بگویم میزان پول‌های پارک شده چقدر است.
اگر قیمت‌ پایه خودرو منطقی باشد، نیازی به فروش در بورس نیست/ به دنبال افزایش قیمت پایه هستیم

رئیس سازمان بورس درمورد پرسش دیگر خبرنگار ایلنا درخصوص عرضه خوردو در بورس کالا، گفت: در بحث خودرو به‌دنبال افزایش قیمت پایه در حد معقولی هستیم تا به این واسطه تولیدکننده بتواند افزایش کیفیت و رشد تولید داشته باشد. اگر قیمت‌ پایه منطقی باشد، نیازی به فروش در بورس نیست اما اگر خودروسازها به رویه سابقه ادامه می‌دادند، دیگر خوردوسازی باقی نمی‌ماند.

عشقی تاکید کرد: قول‌هایی در خصوص اصلاح قیمت کارخانه داده شده است تا تولیدکنندگان بتوانند بدون زیان بفروشند. تاکنون حجم بسیار کمی در بورس کالا فروخته شده و نمی‌توان گفت که این سازوکار اثر مثبت و یا منفی در قیمت‌ها داشته است اما آنچه که بدیهیست هیچگاه بیشتر از نرخ‌های بازار معامله نشده است.

وی بیان کرد: اگر عرضه‌ها منظم بشود، قیمت‌ها طی چند ماه می‌تواند نزولی بشود اما اگر حدود ۲ الی ۳ درصد از تولید در بورس کالا عرضه بشود، نمی‌توانیم انتظار تاثیرگذاری آن در بازار آزاد را داشته باشیم.
تفاوت ماهوی گواهی سپرده نفت خام با طرح‌های مشابه گذشته

رئیس سازمان بورس در پاسخ به پرسش خبرنگار دانشجو درمورد اینکه چرا طرح فروش نفت در دولت قبل منتفی شد و در این دولت مجددا اجرا شد، گفت: گواهی سپرده نفت خام که روز گذشته راه‌اندازی شد، با طرح فروش نفت در دولت قبل تفاوت ماهوی دارد. گواهی سپرده نفت یک دارایی است که واردکنندگان و فعالان اقتصادی می‌توانند مابه ازای آن، از انبارهای شرکت ملی نفت، نفت و میعانات گازی دریافت کنند اما طرح دولت قبل که صرفا در حد یک طرح رسانه‌ای باقی ماند، صرفا گواهی کاغذی بود و ایراداتی به آن وارد شده بود.
آخرین اقدامات سازمان بورس در خصوص نظارت بر معاملات الگوریتمی

رضا عیوض‌لو معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس: در سال ۱۴۰۱، کارهایی اساسی در خصوص سامانه‌های نظارتی و معاملات الگوریتمی انجام شده. در این خصوص، ۳۹۰ تذکر موردی به برخی افراد داده شد. ۳۵۰ دسترسی برخط محدود شد. ۵ گزارش تخلف در خصوص معاملات الگوریتمی ثبت شد و در مرحله حکم بدوی است.

وی افزود: برچسب اختصاصی در خصوص معاملات الگوریتمی انجام شده و همچنین جلسات هم‌اندیشی با کارگزاران و کارشناسان برگزار شده است.
سهم بازار سرمایه از شرکت‌های اقتصاد دیجیتال باید افزایش پیدا کند/«دیجی‌کالا» در حال طی فرآیندپذیرش

رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار توییتر بورس درباره عرضه موفق اولین استارت آپ ایرانی، گفت: نمی‌توان به‌بسیاری از این شرکت‌ها “استارآپ” گفت و برخی از آنها شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال هستند. معتقدیم که سهم بازار سرمایه از این شرکت‌ها باید بسیار افزایش پیدا کند و این به‌معنای حمایت ما از آن‌ها نیست؛ بلکه باید نقش این شرکت‌ها در بازار افزایش یابد و پررنگ شود.

عشقی بیان کرد: شرکت‌های دیگر مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در حال تکمیل مدارک هستند. خوشبختانه در یک سال گذشته، با بعضی شرکت‌ها گفت‌وگو کردیم؛ به‌عنوان مثال «دیجی کالا» در حال انجام کارهای پذیرش است. به محض تکمیل پرونده سایر مراحل انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد:  در حال تسهیل و ساده‌سازی شیوه نامه‌های پذیرش شرکت‌های دانش بنیان هستیم. یکی از شرکت‌ها که اخیرا می‌خواست بورسی شود، قسم می‌خورد و می‌گفت مرا دانش بنیان فرض نگیرید! این یعنی سخت‌گیری مضاعفی نسبت به دانش‌بنیان‌ها وجود داشته که باید تسهیل شود؛ در عین حال باید دقت کرد که این شرکت‌ها ریسک ‌های خاص خودشان را دارند.

عمده شرکت‌های متقاضی ورود به بورس پذیرش شده‌اند/پالایشگاه ستاره خلیج فارس و شازند در آینده عرضه خواهند شد

عشقی در پاسخ به خبرنگار کیهان درخصوص عمق بخشی به بازار سهام، گفت: عمده شرکت‌هایی که در آستانه ورود به بازار قرار داشتند را پذیرش کردیم و تعداد کمی پذیرش نشده باقی مانده است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر ابعادی، شرکت بزرگی محسوب می‌شود که هنوز به بازار سرمایه ورود نکرده، پالایشگاه شازند نیز هنوز وارد بورس نشده است و در آینده این دو شرکت عرضه خواهند شد.

وی بیان کرد: دانش‌بنیان‌ها نیز ابعاد بزرگی ندارند اما تعداد زیادی در انتظار برای ورود به بازار سرمایه است. با توجه به شرایط بازار، روند پذیرش طی دو سال اخیر کُند شد که البته باتوجه به وضعیت بازار، امری منطقی بود. برای تسهیل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان با دولت و مسئولان ذی‌ربط در حال مذاکره هستیم تا با همکاری مشترک شفافیت‌ لازم به وجود بیاید و عرضه آنها در بورس تسهیل بشود.
پیگیر مطالبات سهامداران بدون هویت دهه ۵۰ و ۶۰، هستیم

رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگاری آزاد درمورد سهام‌داران پیش از سال ۱۳۵۰ گفت: این موضوع عمدتا درباره شرکت‌هایی است که قبل از سال ۱۳۷۰ یا ۱۳۶۰ تشکیل شدند. بعضی از سهام‌داران این شرکت‌ها کاملا نامشخص هستند. اطلاعات دقیق از آن‌ها در دسترس نیست. قرار است همکاران ما عدد و رقم دقیق تعداد سهام‌داران و ارزش دارایی‌های آنها را مشخص کنند. فکر نمی‌کنم عدد چندان قابل ملاحظه‌ای باشد، در هر صورت پس از طی مراحلی، افراد باید با ارائه اسناد و مدارک رجوع کنند، مدارک بررسی خواهد شد و پس از بررسی اعلام خواهیم کرد که مثلا فلان میزان سهام کد آن شخص منتقل خواهد شد یا خیر.

 

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top