روتیتر: دیده‌بان اقتصادی:

بازار چین ثابت کرده است که موتوری قابل اعتماد برای بسیاری از شرکت‌های چندملیتی است که نمی‌توانند در زمان سختی آن را از دست بدهند یا حتی از آن غفلت کنند.

به گزارش اقتصادرسا ؛همانطور که گزارش‌های مالی بسیاری از برندهای مشهور جهانی نشان دادند، بازار چین ثابت کرده است که موتوری قابل اعتماد برای بسیاری از شرکت‌های چندملیتی است که نمی‌توانند در زمان سختی آن را از دست بدهند یا حتی از آن غفلت کنند.

از خودرو گرفته تا کالاهای مصرفی، شرکت‌های چندملیتی مانند بی‌ام‌و، یوم چاینا و لورآل در سه ماهه سوم سال جاری رشد بازار قدرتمندی را در چین ثبت کردند. این امر باعث افزایش درآمد شرکت‌های آن‌ها در مواجهه با شرایط نامساعد، از جمله پاندمی طولانی کووید-19، مختل شدن زنجیره‌های تامین، تضعیف احساسات مصرف‌کننده و افزایش هزینه‌های تولید شد.

درآمد از چین

برای بسیاری از خودروسازان، چین منبع قابل توجهی از تقاضا در سه ماهه سوم باقی مانده است.

گروه بی‌ام‌و از فروش قوی در چین به عنوان یکی از عوامل افزایش درآمد سالانه در سه ماهه سوم با بیش از یک سوم به نزدیک به 37.2 میلیارد یورو یاد کرد. این شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «در این امر، قیمت‌گذاری مناسب برای خودروهای نو و دست دوم، ترکیب محصولات مطلوب و به‌ویژه درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری مشترک چینی نقش داشت.

فروش این شرکت در مقایسه با سه ماهه مشابه سال 2021 با 0.9 درصد کاهش به 587800 دستگاه رسید، اما تجارت آن در چین قوی بود و 5.7 درصد افزایش داشت. از سوی دیگر، اروپا در سه ماهه سوم 11.1 درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش مالی، یکی دیگر از غول های خودروسازی، گروه فولکس واگن، با افزایش 26 درصدی تحویل در سه ماهه سوم، بهبود در چین را تسریع کرد. به ویژه، تقاضای منطقه ای برای خودروهای برقی به رشد خود ادامه داد و تحویل در سال تا به امروز بیش از دو برابر شد و به 112700 دستگاه رسید.

صنعت پذیرایی بیشترین آسیب ها را از همه گیری دریافت کرده است. با این حال، کل درآمدهای شرکت «یوم چاینا» (Yum China) نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش یافت و به 2.68 میلیارد دلار آمریکا رسید و این شرکت 239 فروشگاه جدید خالص در سه ماهه سوم افتتاح کرد.

با توجه به وضعیت ناپایدار کووید، تحویل غذا همچنان یک گزینه محبوب بود که تقریباً 38 درصد از فروش شرکت کی‌اف‌سی و پیتزا هات در چین در سه ماهه سوم را به خود اختصاص داد که نسبت به دوره سال قبل چهار درصد افزایش داشت.

طبق گزارش مالی سه‌ماهه سوم شرکت بخش‌های چندملیتی دانونه چین، بخش آسیای شمالی و اقیانوسیه آن رشد فروش سالانه 6.8 درصدی را در سه ماهه سوم ثبت کردند. در چین، فروش شیر خشک برای نوزادان رشد رقابتی را بر اساس یک پایه بالا ثبت کرد، در حالی که متخصصان تغذیه بزرگسالان و متخصصان اطفال یک چهارم دیگر از رشد فوق العاده را گزارش کردند.

شرکت گروه لورآل غول زیبایی فرانسوی فروش خود را در سرزمین اصلی چین در سه ماهه سوم سالانه 20.5 درصد افزایش داد و به 27.94 میلیارد یورو رساند. علاوه بر این، این شرکت گفت که موقعیت خود را در تجارت الکترونیک چین تقویت کرده و در رتبه‌بندی پلتفرم نوظهور تیک تاک قرار گرفته است و لورآل پاریس شماره یک در مراقبت از پوست است.

سرمایه گذاری بیشتر در راه است

با توجه به بازار بزرگ و گسترده چین، بهبود محیط کسب و کار، توسعه با کیفیت بالا و بهبود پایدار اقتصادی، بسیاری از شرکت های چندملیتی سرمایه گذاری خود را در دومین اقتصاد بزرگ جهان دو برابر می کنند.

داده‌های وزارت بازرگانی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سرزمین اصلی چین، در استفاده واقعی، بطور سال به سال 15.6 درصد افزایش یافته و از 1 تریلیون یوآن (حدود 141 میلیارد دلار آمریکا) در سه فصل اول سال 2022 فراتر رفته است.

شرکت «یوم چاینا» در وب سایت خود اعلام کرد که قصد دارد حدود 1000 تا 1200 فروشگاه جدید افتتاح کند و هزینه های سرمایه ای بین 800 میلیون تا 1 میلیارد دلار را در سال جاری انجام دهد.

جوی وات، مدیر عامل شرکت «یوم چاینا»، گفت: ما با نگاهی به آینده در مورد باز کردن فرصت های بلند مدت در چین مطمئن هستیم. عملکرد قوی فروشگاه های جدید به ما اعتماد به نفس می دهد تا فروشگاه های جدید و سودآور را با سرعتی قوی باز کنیم.

ماه گذشته، لورآل چین با گذاشتن سنگ بنای اولین مرکز هوشمند مستقیم برای مصرف کننده و اعلام افتتاح کارگاه جدید زیبایی سلامت در کارخانه سوجوئو، دو پروژه پیشگام را در این شهر افتتاح کرد.

بر اساس نظرسنجی‌ اخیری که توسط شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چین انجام شده است، شرکت‌های تحت حمایت مالی خارجی در چین نسبت به بازار این کشور خوش‌بین هستند و به خوبی از محیط تجاری و سیاست‌های اقتصاد کلان آن صحبت می‌کنند.

این نظرسنجی نشان داد که در سه ماهه سوم، رتبه‌های رضایت شرکت‌های خارجی از دسترسی به بازار، ترویج رقابت در بازار، دستیابی به اماکن تجاری و کسب خدمات مالی به ترتیب 1.99، 1.84، 1.52 و 1.43 درصد نسبت به سه ماهه دوم افزایش یافته است.

برای سرعت بخشیدن به سرعت نوآوری در بازار چین، کار‌عِید واحد نرم افزاری فولکس واگن، سرمایه گذاری مشترکی را با شرکت فناوری چینی هورایزون روباتیک راه اندازی کرد تا توسعه منطقه ای سیستم های کمک راننده پیشرفته و سیستم های رانندگی خودکار را برای بازار چین تسریع بخشد.

اخیراً، مقامات چینی از مجموعه‌ای از اقدامات، از جمله باز کردن بخش‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری خارجی با انتشار فهرست جدیدی از صنایع برای سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیل اجرای فهرست منفی سرمایه‌گذاری خارجی برای تبدیل سیاست‌های بازگشایی به پروژه‌های ملموس، رونمایی کردند.

اولیور زیپس، رئیس هیئت مدیره، مدیریت گروه خودروسازی بی‌ام‌و در مصاحبه ای به شین هوا گفت: پیام های اخیر دولت چین در مورد تداوم جذب سرمایه گذاری خارجی، گسترش فضا و ایجاد نوآوری دلگرم کننده است. ما نسبت به چشم انداز میان مدت و بلندمدت بازار چین خوش بین هستیم.

وی خاطرنشان کرد: «گروه بی‌ام‌و بی‌وقفه به چین متعهد است و به مشارکت برد-برد خود با شرکت‌های داخلی ادامه خواهد داد».

 

تبلیغات

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top