روتیتر: در گفت‌وگو با عضو هیئت مدیره سیمان بجنورد مطرح شد؛

ورود سیمان به بورس کالا مزیت‌های زیادی برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و بازار این محصول داشته است که یکی از بارزترین تحولات این صنعت پس از ورود به بورس کالا، تنوع و تعدد مشتریان کارخانه های سیمان بوده که بیانگر ورود مصرف کنندگان واقعی کوچک و بزرگ به این بازار است.

به گزارش اقتصادرسا ؛حمیدرضا حساس، عضو هیئت مدیره سیمان بجنورد در گفت و گو با کالاخبر با بیان اینکه ورود سیمان به بورس کالا اتفاق مثبتی بود که برای این صنعت رقم خورد، تاکید کرد: در صورت های مالی شرکت ها، روند بهبود شرایط پس از ورود به بورس کالا قابل مشاهده است و بررسی ها گویای آن است که تا پیش از ورود سیمان به بورس تعداد محدودی مشتری از شرکت خرید انجام می دادند اما ورود به بورس کالا سبب شد تعداد مشتریان افزایش یابد و امکان دسترسی مستقیم مصرف کنندگان نیز تسهیل شود.

وی گفت: اگر به لحاظ قیمت موضوع را بررسی کنیم، خواهیم دید  در سال های گذشته روند قیمت گذاری و تعیین نرخ ها فرآیندی زمان بر و وقت گیری برای شرکت ها بود اما با این اتفاق، تعیین قیمت به مکانیزم های عرضه و تقاضا سپرده شد.

حساس با تاکید دوباره این موضوع که در اقتصاد آزاد سازوکار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها است، گفت: ورود سیمان به بورس کالا با وجود برخی مقاومت ها در ابتدای عرضه، قیمت ها را شفاف و دست دلالان و واسطه ها را کوتاه کرد.

    در همین رابطه نیز بخوانید: بورس کالا به صنعت سیمان سامان داد

وی درباره قطعی برق و گاز صنایع نیز اینطور پاسخ داد: کمبود برق و گاز چالشی است که متاسفانه در کشور وجود دارد و امسال هم پیش بینی می شود همین رویه و روال وجود داشته باشد. در صورت بروز این مسئله در سال جاری تولید شرکت ها همچون سال قبل پایین خواهد آمد. کمبود برق مصرف کنندگان خانگی را با آسیب هایی مواجه می کند و این موضوع برای صنایع تولیدی قابل لمس تر است.

به گفته عضو هیئت مدیره سیمان بجنورد، شرکت ها دارای هزینه های ثابتی هستند و این هزینه ها با قطعی برق از بین نمی رود و همچنان وجود دارد، تنها تولید کاهش می یابد و چون عرضه کاهش یافته اما تقاضا وجود دارد، بازار را با کسری مواجه می کند.
وی ادامه داد: شرکت ها در سال گذشته موجودی قابل قبولی از کلینکر را در دوره قطعی برق داشتند اما امسال این موضوع ممکن است وجود نداشته باشد و در نتیجه مخاطراتی برای بازار ایجاد کند.

 

روتیتر: سخنگوی شهرداری تهران مطرح کرد؛

سخنگوی شهرداری تهران از خرید سومین محموله کالای مورد نیاز شهرداری به ارزش ۳۵ میلیارد تومان از بورس کالا خبر داد و گفت: با این روش در کنار شفافیت حداکثری و ‏رصدپذیری و نظارت بر خطِ مسیر خرید از لحظه قرارداد تا تحویل کالا، با حذف دلالان و واسطه‌ها جمعاً مبلغ ۱۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد؛ این آغاز راه است و مسیر ‎شفافیت حقیقی و صیانت از بیت‌المال با قدرت ادامه خواهد داشت.

 


به گزارش اقتصادرسا ، عبدالمطهر محمدخانی در صفحه شخصی خود در توئیتر از خرید سومین محموله کالای مورد نیاز شهرداری تهران از بورس کالا خبر داد و نوشت: ‏سومین محموله کالای مورد نیاز شهرداری تهران که یک محموله ۳۵ میلیارد تومانی قیر بود، روز گذشته از ‎بورس کالا خریداری شد. البته این خرید تنها برای مصرف چند روزه شهرداری است.

وی در این توئیت عنولن کرد: اواخر سال گذشته این مدل تحولی با خرید دو محموله آهن و قیر انجام شده بود. در کنار شفافیت حداکثری و ‏رصدپذیری و نظارت بر خطِ مسیر خرید از لحظه قرارداد تا تحویل کالا، با حذف دلالان و واسطه‌ها جمعاً مبلغ ۱۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: این مبلغ تنها در ۳ خرید برای بودجه عمومی شهر صرفه داشته است. این آغاز راه است و مسیر ‎شفافیت حقیقی و صیانت از بیت‌المال با قدرت ادامه خواهد داشت.

روتیتر: درخواست انجمن صنایع نساجی از وزارت صمت؛

انجمن صنایع نساجی ایران در نامه‌ای به معاونت صنایع عمومی وزارت صمت درخواست کرده شرکت‌های پتروشیمی عرضه داخلی محصول های خود را از طریق بورس کالا برای تامین کامل نیاز داخل بر صادرات ارجح بدانند.

به گزارش اقتصادرسا ، انجمن صنایع نساجی ایران یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اعضای انجمن را که از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان مواد پتروشیمی هستند، کمبود شدید عرضه و نوسان دور از انتظار قیمت هفتگی این مواد عنوان کرده است.

انجمن صنایع نساجی ایران اخیرا در نامه‌ای به معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در همین خصوص نوشته است: در شرایطی که واحدهای پایین‌دست گاهی مجبور هستند محصول های عرضه‌شده در بورس کالا را به علت پایین بودن سطح عرضه با رقابت بالا خریداری کنند، شنیده می‌شود که شرکت‌های پتروشیمی این مواد را که حاصل آب‌وخاک و نیروی انسانی و منابع ملی است به کشورهای همسایه که درواقع رقیب کالای نهایی تولیدکنندگان این مملکت هستند، صادر می‌کنند یا برای ایجاد رقابت میان مصرف‌کنندگان که راهی جز تامین این مواد ندارند، عرضه آن‌ها را بسیارکم و یا به عبارتی به‌صورت قطره‌چکانی ادامه می‌دهند.

انجمن صنایع نساجی ایران اعلام کرده است که در این شرایط درست‌ترین روش این است که شرکت‌های پتروشیمی عرضه داخلی محصول های خود را از طریق بورس کالا برای تامین کامل نیاز داخل بر صادرات ارجح بدانند و به این طریق برای تحقق شعار سال که تولید و اشتغال آفرین است، گام بردارند.

در پایان این نامه تاکید شده، این انجمن به نمایندگی از اعضای  خود از معاونت صنایع عمومی وزارت صمت تقاضا دارد به هر طریق ممکن که شاید یکی از راهکارهای آن وضع تعرفه بالای صادراتی این مواد باشد، از صنعتگران راستین کشور حمایت کند.

پیش‌تر نیز جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران در نامه‌ای به معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در الزام شرکت‌های پتروشیمی به اولویت‌دهی تامین نیاز مواد اولیه صنایع تکمیلی داخل در برابر صادرات خارجی، حمایت همه‌جانبه خود را از این سیاست راهبردی در حوزه تولید و صادرات اعلام کرد.

 

دکتر سلمان ضربی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ( ایزوایکو ) طی پیامی روز ارتش را به خانواده بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

 

به گزارش اقتصادرسا به نقل از حوزه ارتباطات و امور بین الملل ایزوایکو در متن این پیام آمده است :

 

بسم الله الرحمن الرحیم

« بدون برقراری حس امنیت استفاده از ظرفیتهای کشور و پیمودن مسیر توسعه امکان پذیر نخواهد بود.

اگر امروزه کار و تلاش در سنگر اقتصاد و مجموعه های صنعتی و اقتصادی درحال انجام است نتیجه برقراری امنیت در کشور است که بخش اعظمی از این امنیت مدیون رشادتها و دلاوریهای جان بر کفان ارتش جمهوری اسلامی میباشد.

طی سالهای گذشته و دوران جنگ تحمیلی مدافعان این مرز و بوم اثبات کردند ایران اسلامی فرزندانی دارد که درمقابل هرگونه تجاوز می ایستند و گواه این رشادتها شهدا و جانبازانیست که جان شیرین خود را در راه وطن تقدیم نمودند.

ما همیشه قدردان ازجان گذشتگی شما حافظان مرزهای مادی و معنوی کشور هستیم.

اینجانب به نیابت از تمامی پرسنل مجتمع ایزوایکو روز ارتش را خدمت شما ارتشی های قهرمان تبریک گفته و به داشتن اینچنین ارتشی مقتدر و متعهد افتخار میکنیم. »

 

سلمان ضربی

29 فروردین1401

 

رویکرد بانک ملی ایران برای خروج از بنگاهداری با واگذاری بخشی از شرکت های تحت مالکیت این بانک در سال ۱۴۰۱ تقویت می شود.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، این بانک در سال جاری با هدف اجرای جدی تر مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید و تسریع روند خروج از بنگاهداری ، افزایش قدرت تسهیلات دهی و تمرکز بر فعالیت بانکداری، واگذاری سهام شرکت های تابعه خود را سرعت بخشیده و با جدیت در حال پیگیری آن است.
بر این اساس با بررسی های صورت گرفته در بانک ملی ایران ، ۲۵ شرکت که بانک ملی ایران و شرکت های تابعه، مالکیت تمام یا بخشی از سهام آن را بر عهده دارند،در سال ۱۴۰۱ واگذار می شوند.
دکتر محمد رضا فرزین چندی پیش درباره ضرورت خروج بانک ملی ایران از بنگاهداری اعلام کرد: “خروج از بنگاهداری، استراتژی قطعی بانک ملی ایران است.”
مدیر عامل بانک ملی ایران معتقد است: سیاست این بانک شرکت داری نیست، بلکه خلق بنگاه و واگذاری آن به بخش خصوصی چابک و توانمند است.
شایان ذکر است از ۲۵ شرکتی که در سال جاری آماده واگذاری هستند همه یا بخشی از این شرکت ها در مالکیت مستقیم بانک و یا در مالکیت شرکت های سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم) و سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) از شرکت های زیرمجموعه بانک ملی ایران قرار دارند.
این واگذاری ها برای شرکت های بورسی از طریق بازار سرمایه و برای شرکت های غیر بورسی از طریق مزایده انجام می شوند.
در ضمن متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های اداره کل سرمایه گذاری و امور شرکت ها که در سایت بانک ملی ایران به آدرس اینترنتی www.bmi.ir درج شده است؛ تماس بگیرند.

فروشگاه شعبه دیباجی در خیابان دیباجی آغاز به خدمت‌رسانی نمود.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی‌شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه؛ در شامگاه شنبه مورخ بیست و هفتم فروردین ماه، فروشگاه دیباجی مدل اکسپرس طی آیینی گرم و پرشور افتتاح شد تا روند توسعه بی‌نظیر و پرسرعت رفاه در سال و قرن جدید نیز همچنان ادامه پیدا کند.

آیین افتتاحیه این فروشگاه نوین با برنامه‌های جذاب و متنوعی همچون: عروسک‌گردانی، اجرای زنده موسیقی، آتش‌بازی، برش کیک و روبان و … با حضور مدیران رفاهی، مسئولان شهری و همچنین مشتریان همیشه وفادار رفاه همراه بود.

این فروشگاه که به دست جناب آقای دکتر رسول محمدی عضو محترم هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه افتتاح گشت با ۶۵۰ متر مربع مساحت و ۵۰۰ متر سطح فروش نوین و بهره‌مندی از غرفه‌های تخصصی، قیمت‌های پرتخفیف و کالاهای کنترل شده و مرغوب، مشتریان خود را از مراجعه به فروشگاه‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند.

گفتنی است، این فروشگاه واقع در خیابان دیباجی شمالی، نرسیده به بزرگراه صدر، نبش مسجد الرضا با کادری مجرب و کارآزموده همه روزه از ساعت ۸ الی ۲۳ پذیرای مشتریان خود می‌باشد.

 

روتیتر: براساس فرمان رییس جمهوری محترم و برنامه‌های وزارت صمت با جدیت دنبال می‌شود

براساس فرمان رییس‌جمهوری محترم و برنامه‌های وزارت صمت، شناسایی عوامل افزایش رضایت مشتریان در حوزه حمل، لجستیک و تحویل خودرو در دستور کار قرار گرفته و رفع مشکلات نمایندگی‌های مجاز گروه صنعتی ایران‌خودرو با تعریف طرح‌های بهبود و با هدف ارتقای سطح کیفی ارایه خدمات و در نهایت رضایت مشتریان با جدیت در حال پیگیری است.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از ایکوپرس- در همین راستا، برگزاری جلسات منظم و بازدیدهای دوره‌ای از نمایندگی‌ها توسط معاونت بازاریابی و فروش و همچنین شرکت ایساکو از انتهای سال گذشته آغاز شده است.
در نشست هم‌اندیشی اخیر برگزار شده با نمایندگی‌های منتخب، بر لزوم بهبود در بازرسی قبل از تحویل، اجرای دقیق مراحل تحویل و آموزش نکات فنی خودرو به مشتری، دقت در حمل و لجستیک خودروهای تحویلی به مشتریان، تاکید شده و نقاط قابل بهبود شناسایی شده است.
با توجه به دستورات صریح مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در حال حاضر اقدامات اصلاحی به صورت ویژه و خارج از رویه‌های سابق پی‌گیری می‌شود و در همین راستا جلسات پایش فرآیند اجرای برنامه‌های بهبود، با حضور مدیر حوزه مدیرعامل، مدیرعامل شرکت مهندسی خدمات صنعتی ایران خودرو و معاون کیفیت و معاون بازاریابی و فروش، به صورت منظم برگزار می‌شود.
در این نشست‌ها، راهکارهای بهبود کیفیت تحویل خودرو شناسایی و مقرر شده، سریعا پروژه‌های کوتاه مدت و میان مدت مورد نیاز در سطح گروه صنعتی ایران‌خودرو تعریف و اجرا شود که یکپارچه‌سازی نظام نظارتی سایت‌های تولیدی مختلف و افزایش بازرسی قبل از تحویل و حمل از آن جمله است.
براساس راهبردهای استقرار یافته در گروه صنعتی ایران‌خودرو، نمایندگان به عنوان عضو خانواده و شریک تجاری ایران‌خودرو، نقش پر رنگی در جلب رضایتمندی مشتریان دارند و هم اندیشی شبکه فروش، خدمات پس از فروش و حمل خودرو و آغاز طرح تشریک مساعی با نمایندگی‌های مجاز سراسر کشور برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان در حال اجراست که در آینده نزدیک نتیجه اقدامات صورت گرفته و دستاوردهای این هم‌افزایی برای مشتریان محرز خواهد شد.

روتیتر: عضو هیات اتاق بازرگانی ایران- چین:

اقتصادرسا _عضو اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به روش و شرایط چین در مقابله با کووید برای حفظ منابع انسانی، اعلام کرد: الگوی کویید صفر چین قابل تسری به سایر کشورها است .

به گزارش اقتصادرسا ؛وهاب شهرستانکی عضو اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به تحمیل هزینه های بالای قرنطینه در چین، اظهار کرد: چین با استفاده از زیرساخت های منحصر به خود توانسته نیروی انسانی را در مقابل همه گیری این ویروس حفظ کند.
او درباره نقطه صفر کووید که در چین اجرا می شود، عنوان کرد: سیاست صفر کووید چین قابلیت اجرا شدن در همه کشورها را دارد و باید زیرساخت‌های آن وجود داشته باشد هم از نظر امکانات رهگیری و ردیابی مردم و هم از نظر بنیه و توان اقتصادی کشور.
این عضو اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: سیاست کووید صفر هزینه‌های بسیاری برای دولت چین داشته است و  اکنون حدود دو هفته هست که شانگهای(lock down) تعطیل شده است.
شهرستانکی درباره همکاری و تحمل شهروندان چینی عنوان کرد: طی دو سال گذشته مردم همکاری بسیار خوبی با دولت داشتند و این همکاری همچنان هم ادامه دارد.
او درباره هزینه های جاری کووید صفر ، عنوان کرد: هزینه اقتصادی بالایی همانند هزینه هایی که بابت قرنطینه شهر تحمیل شده است به دولت چین فشار زیادی وارد می کند. از این جهت که برای مردم تغذیه رایگان می‌فرستد.
عضو اتاق بازرگانی چین در ادامه سخنانش ضمن مقایسه آمارهای فوتی با دیگر کشورها، تاکید کرد: دولت چین طی دو سال گذشته هیچ آمار فوتی نداشته است. غیر از همین دو هفته گذشته که متاسفانه دو نفر فوت کردند و منجر به تعطیلی شهر شانگهای شد. این را مقایسه کنید با کشورهای دیگر که تعداد بسیاری از مردم فوت می‌کنند و هر کشور 300 تا 400 نفر آمار فوتی دارد. در ایران آمار کم شده اما به صفر نرسیده است و در حالی آمار فوتی پایینی دارد که روزانه 28 نفر فوت می کنند.
او دلیل اجرای طرح کووید صفر را در راستای چشم اندازهای بلند چین دانست و عنوان کرد: اجرای کووید صفر در بلندمدت به نفع اقتصاد چین است. چون کشورهای دیگر سرمایه هایشان از بین رفته است اما چین با هزینه هایی که کرده است توانسته نیروی انسانیش را حفظ کند اما در ایران اینطور نبود. ما افراد بسیار زیادی را از دست دادیم.
شهرستانکی درباره سیاست های چین و تعامل دولت و مردم، بیان کرد: مثلاً در یک کشور اروپایی مردم برای زدن ماسک با دولت مخالفت می کردند اما در چین چنین اعتراض هایی وجود ندارد. مردم چین به هیچ وجه چنین روحیه ای ندارند.
این عضو اتاق بازرگانی چین با اشاره به اینکه اتوریتی (قدرت حکمرانی) دولت بالاست، اضافه کرد: بخش سوم، سیستم رهگیری و ردیابی است که در چین وجود دارد در سال 2020 حدود 700 میلیون چینی پول نقد در دستشان نبوده است و همه چیز از طریق شبکه آنلاین انجام می‌شد. مردم چین کاملاً قابل ردیابی هستند مثلاً پیامی که روی وی چت برای مردم می آید. برای مثال اطلاع می‌دهد که شما روز گذشته در رستوران بودید و در آنجا یک نفر مشکوک به کرونا بوده و بارکد شما به جای سبز الان زرد است و در خانه بمان تا از تو تست پی سی آر گرفته شود.
او ادامه داد: چنین سیستم ردیابی حتی در اروپا هم وجود ندارد برای همین سیاست نقطه صفر کووید فقط در چین اجرا می شود و نتایج مثبتش را در سویه دلتا دیدیم که حتی یک نفر فوتی هم در آمار نبود. فقط یک نفر مبتلا که ورودش از مرز روسیه به چین بود که شرایط بسیار سخت گیرانه اعمال شد تا در نهایت سویه دلتا به راحتی پشت سر گذاشته شد.
شهرستانکی افزود: این در حالی است که سویه امیکرون چین را بسیار اذیت کرد چون تست مثبت بسیار زیاد بود و مجبور به تعطیلی و قرنطینه شانگهای شد.
این عضو اتاق بازرگانی چین درباره تاثیر اجرای کووید صفر بر اقتصاد جهانی، خاطرنشان کرد: شانگهای فقط اقتصاد خود چین نیست و به اقتصاد کل دنیا مربوط است. همین حالا که قرنطینه شده قیمت نفت 3 درصد سقوط کرد.
شهرستانکی به عنوان یک فعال اقتصادی، تاثیر اجرای صفر کووید روی صادرات چین را چنین ارزیابی کرد: اجرای این طرح باعث رشد اقتصادی چین شد. در حالی که کشورهای دیگر طی این دو  سال رشد حداقلی یک تا دو درصدی را تجربه کردند چین با رشدی حدود 8٫4 رکورد زد که این نشان از نتیجه مثبت آن بوده است.
او معتقد است؛ اتفاقاتی که در چین افتاد یک حدودی فاصله چین را با بقیه کشورها بیشتر کرد و البته تاثیرات آن را باید در بلندمدت ببینیم.
شهرستانکی سیاست های اقتصادی چین را دارای چشم انداز معرفی کرد و در این باره گفت: برای پنج سال دیگر می توان اثرهای مثبت این طرح را در اقتصاد چین مشاهده کرد.

چون نیروی انسانی که در کشورهای دیگر از بین رفته  باید جایگزین شود و هزینه تامین این نیرو بسیار بالاست اما چین این هزینه را نداده و هزینه را جور دیگر با تست، درمان و سختگیر بودن در اجرای طرح کووید صفر انجام داده است.
عضو اتاق بازرگانی چین پیرامون رفت و آمد تجار به چین طی دوران کووید، تصریح کرد: دو سال است که رفتن به چین تقریباً محال و بسیار سخت شده است. یک پرسنل هلندی داشتم که با پرسنل چینی من ازدواج کرده بود. او در مقطعی از چین خارج شد اما دیگر به او اجازه ندادند که برگردد و چندی است که از هم جدا زندگی می کنند تا شرایط آزاد شود. همسرش می تواند به بیرون از چین بیاید و دوباره برگردد اما دوباره باید 21 روز را به قرنطینه برود.
او افزود: خود من یک ماه قبل از شروع بحث کرونا، چین بودم و بعد از آن دیگر نتوانستم بروم. البته می‌شود اما بسیار دردسر دارد و توجیه اقتصادی ندارد که فرضا 21 روز در هتل  قرنطینه باشم به خاطر این که چهار روز در چین کار دارم. بسیاری دیگر نتوانستند به چین بروند و از این نظر خود چین هم شاید کمی زیان دید اما در همین حال کمی بازسازی داخلی انجام داد.
شهرستانکی اضافه کرد: با توجه به اینکه درباره سیاست و استراتژی تاخیر دوگانه چین آقای شی جین پینگ را تعریف کرد و قرار است که 85 درصد جی پی دی چین را داخلی کند. این پیش زمینه ای بود تا کنشهای خارجی کمتر شده و تمرکز بر بازار داخلی بیشتر شود.
این عضو اتاق بازرگانی چین با تاکید بر اینکه سیاست چرخه دوگانه بسیار مهم است، اذعان کرد:این استراتژی را رهبر چین در ژوئن 2020 در کنگره خلق مطرح کرد و در فوریه 2021 در همان کنگره مصوب شد. این استراتژی کمک می کند تا کشمکش اخیر بین شرق و غرب و نیز وقوع دوباره اپیدمی احتمالی ، فشار اقتصادی کمتری به چین وارد کند. این بحث که جی دی پی چین 85 درصد داخلی شود، کمک کرد تا پروژه چرخه دوگانه با سرعت بیشتری انجام شود.

 

روتیتر: معامله ۲ میلیون تنی در تالار صنعتی ها و پتروشیمی ها ؛

سنگین وزن های هفته گذشته در تالار محصول‌های صنعتی و معدنی، سیمان، فولاد و سنگ آهن و تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، وکیوم باتوم، قیر و مواد پلیمری بودند.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از"  کالاخبر" ، در هفته منتهی به ۲۶ فروردین ۲ میلیون و ۸ هزار و ۴۲۴ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۷.۴ هزار میلیاردتومان در بازار فیزیکی بورس کالا دادوستد شد.

در هفته چهارم فروردین در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا، یک میلیون و ۵۲۳ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۹۶ هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال معامله شد.

جزییات معاملات تالار محصولات صنعتی و معدنی به شرح زیر است:

    یک میلیون و ۴۲  هزار و ۸۸۶ تن سیمان
    ۲۱۷ هزار و ۵۸۲ تن فولاد، ۱۴۲ هزار تن سنگ آهن
     ۸۸ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی
    ۱۴ هزار و ۷۲۰ تن روی، ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن مس
    ۶ هزار و ۳۲۵ تن آلومینیوم، ۴۵۰ تن کک
    ۲۵۰ تن سرب
    ۱۵۰ تن کنسانتره مولیبدن
    ۲۴ تن کنسانتره فلزات گرانبها
    ۲۲ کیلوگرم شمش طلا

در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۴۲۷ هزار و ۴۹۶ تن انواع کالا به ارزش ۷.۶ هزار میلیارد تومان به فروش رسید.

جزییات معاملات در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی به شرح زیر است:

      ۱۲۴ هزار و ۸۰۰ تن وکیوم باتوم
    ۱۱۱ هزار و ۹۱۰ تن قیر
    ۸۸ هزار و ۲۶۲ تن مواد پلیمری
    ۵۱ هزار تن لوب کات، ۳۷ هزار و ۲۱ تن مواد شیمیایی
    ۱۰ هزار و ۴۵۰ تن گوگرد
    ۴ هزار و ۱۳۹ تن روغن پایه
    ۹۰ تن آرگون

همچنین ۵۶ هزار و ۹۶۶ تن کالا در بازار فرعی بورس کالا به فروش رسید.

 

روتیتر: در هفته گذشته؛

حجم معاملات هفتگی بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا به ۲۰ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۰۲ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش ۲۹۳ میلیارد تومان رسید.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از " کالاخبر" ، در جریان معاملات هفته ای که گذشت سیمان از نظر حجم و سکه طلا از نظر ارزش در صدر بازار قرار گرفت و به ترتیب ۷۷ و ۵۵ درصد از حجم و ارزش کل معاملات را به تنهایی رقم زدند.

۱۵ میلیون و ۸۹۱ هزار گواهی سپرده سیمان به ارزش بیش از ۹ میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان دست به دست شد و مقام نخست را از لحاظ حجم معاملات به دست آورد.

معامله ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۹۹۵ گواهی سپرده زعفران نگین به ارزش بیش از ۱۱۷ میلیارد و ۵۱۷ میلیون تومانی را در پی داشت؛ این دارایی هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش معاملات در دومین جایگاه قرار گیرد. دارایی پایه مذکور به ترتیب ۱۶ و ۴۰ درصد از حجم و ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد.

ارزش دادوستد یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۸۰۰ گواهی سپرده سکه طلا نیز به رقم نزدیک به ۱۶۱ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان رسید تا این دارایی با ثبت ۵۵ درصد از ارزش کل معاملات رتبه نخست را در این متغیر کسب کند.

سایر معاملات گواهی سپرده های مبتنی بر کالا به شرح زیر بودند:

    معامله گران با خرید ۴۵ هزار و ۷۹۰ گواهی سپرده شیشه نیز ارزش نزدیک به ۲ میلیارد و ۷۶۷ میلیون تومان را به ثبت رساندند.
    ۷۴۹۳ گواهی سپرده زیره سبز نیز در حالی معامله شد که ارزش آن از رقم ۸۶۱ میلیون تومان فراتر رفت.
    در نمادهای معاملاتی برنج طارم نیز ۵۴۵۴ گواهی سپرده برنج به ارزشی نزدیک به ۳۶۶ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.
    ارزش دادوستد ۷۰۸ گواهی سپرده نخود، کشمش و پسته در مجموع به ۵۹ میلیون تومان نزدیک شد.

 

ارزش انعقاد ۱۱۳ هزار و ۴۶۳ قرارداد آتی در بازار مشتقه بورس کالای ایران در هفته گذشته از ۴۸۸ میلیارد و ۹۳۷ میلیون تومان فراتر رفت.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از کالاخبر ، در جریان معاملات هفته منتهی به ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۷ هزار و ۱۷۵ قرارداد آتی زعفران نگین تحویل سه سررسید اردیبهشت، تیر و شهریور ماه امسال منعقد شد و با ثبت ارزش ۴۳۷ میلیارد و ۳۵۷ میلیون تومانی همانند هفته های گذشته در دو متغیر حجم و ارزش معاملات رتبه نخست را به دست آورد.

در سه سررسید فروردین، خرداد و مرداد ماه سال جاری نیز ۵۰۹۵ قرارداد آتی صندوق طلا منعقد شد و ارزش بیش از ۴۹ میلیارد و ۱۰۶ میلیون تومان برای این دارایی پایه رقم خورد.

ثبت انعقاد ۱۱۹۳ قرارداد آتی نقره نیز در حالی در هفته گذشته صورت گرفت که ارزش معاملات در سه دوره تحویل فروردین، خرداد و مرداد ۱۴۰۱ به ۲ میلیارد و ۴۷۳ میلیون تومان رسید.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top