وزیر نفت گفت: امسال بالغ بر ۸ میلیارد دلار برای طرح‌های نیمه تمام که سالیان زیادی هم بلاتکلیف مانده بود و در راستای افزایش تولید نفت و گاز، افزایش ظرفیت پالایشی گاز، خطوط انتقال گاز، مجتمع‌های پتروشیمی و همچنین جمع آوری گاز‌های مشعل و گازرسانی در اولویت گذاشتیم.

به گزارش اقتصادرسا، آقای جواد اوجی در ارتباط با رسانه ملی گفت: در این پروژه‌ها بالغ بر ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و در بحث فاز‌های پارس جنوبی که آخرین فاز پارس جنوبی فاز‌ها ۱۱ پارس جنوبی بود و نزدیک به ۲۰ سال در بلاتکلیف قرار داشت و هیچ اقدامی انجام نشده بود، با یک اقدام جهادی در حوزه صنعت نفت توسط کارکنان شرکت ملی نفت و شرکت پتروپارس، بخش اول این پروژه قالب بر ۱۴ میلیون مترمکعب در زمستان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
 
وی افزود: بنا به تاکید آقای رئیس جمهور بر انجام پروژه‌های نیمه تمام که بایستی این پروژه‌ها در اسرع وقت تعیین و تکلیف و به اتمام برسند، وزارت نفت با یک اقدام جهادی از شروع دولت کار‌های اساسی زیربنایی را انجام داد.
 
آقای اوجی ادامه داد: پروژه‌های اولویت دار مشخص شدند و بخشی از این پروژه‌ها امروز آماده افتتاح و بهره برداری است و بخشی هم تا دو ماه و نیم آینده به بهره برداری می‌رسند.
 
وزیر نفت گفت: سه واحد از چهار واحد پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده و تا پایان امسال این پروژه کاملا آماده افتتاح خواهد شد.
 
 
وی افزود: پروژه‌ها و طرح‌های خوب و اولویت داری را در راستای افزایش تولید نفت، افزایش تولید گاز، افزایش ظرفیت پالایشی فرآورده‌های نفتی اعم از تولید بنزین، تولید نفت گاز، خطوط انتقال گاز، جمع آوری گاز‌های مشعل و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی و زنجیره‌ای صنایع تکمیلی و از همه مهمتر طرح‌های بهینه سازی هم بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد امضا کردیم.
 
آقای اوجی گفت: برای سرمایه گذاری از ظرفیت و مشارکت بخش‌های داخلی و خارجی استفاده کردیم که دولت نیز در این خصوص حمایت‌های خوب داشتند و برای بحث پروژه و طرح‌هایی که در راستای بهینه سازی مصرف سوخت جلسات متعددی را با تیم اقتصادی دولت داشتیم.
 
وی ادامه داد: این روز‌ها نزدیک به ۶۳۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مصرف می‌شود که این میزان مصرف بهینه مصرف نمی‌شود و در این خصوص وزارت نفت با طرح ها، برنامه‌ها و پیشنهاد‌هایی که دارد و با اخذ مجوز از دولت و مجلس قطعا ایجاد انگیزه دوچندانی خواهد گذاشت.
 
وزیر نفت افزود: طرح‌ها و برنامه‌های وزارت نفت هم برای سرمایه گذارانی که در طرح‌های بهینه سازی مصرف سوخت و هم هر کدام از مشترکین حوزه گاز یک درصد کاهش مصرف را داشته باشند سه درصد تخفیف می‌گیرند و این میزان از تخفیف‌ها را پایان ماه به حساب مشترکین واریز می‌شود.
 
وی گفت: مصرف انرژی در کشور بالاتر از استاندارد جهانی است و با اخذ این مجوز‌ها در راستای بهینه سازی مصرف سوخت و با طرح‌ها و برنامه‌هایی که در قانون دیده شده قطعا می‌تواند یک صرفه جویی خوبی در سوخت، گاز، نفت، بنزین و گازوییل ایجاد کند که یک تحول اقتصادی برای کشور در برداشته باشد.

 

 

کلمات کلیدی

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top