مدیرعامل اسبق هلدینگ ماهان کمبود انرژی را یکی از دغدغه‌های صنایع کشور دانست و تصریح کرد: اگر گاز را ارزان در اختیار کارخانه‌ها قرار دهیم، از صادرات محصولات صنعتی سود بیشتری خواهد داشت.

 



محمدحسین بصیری، عضو هیئت مدیره هلدینگ ماهان در خصوص زیان‌های وارد شده به صنعت به خبرنگار ما  گفت: به دلیل قطعی گاز و برق، تنها در یکی از کارخانه ها، ۲۰۰میلیارد تومان خسارت دیدیم چرا که این موضوع، سبب کاهش تولید تا ۵۰ درصد شد. بسیار تأسف‌آور است که علی‌رغم این که ایران رتبه دوم یا سوم منابع گازی جهان را در اختیار دارد، اما برای تأمین گاز مصرفی با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: نکته دیگری که جای تاسف دارد، سوختن گاز دکل‌های ۴۰متری در خلیج فارس است. این مقدار گاز را می‌سوزانیم تا به نفت برسیم اما کشورهای همسایه از گاز موجود در دکل‌های ایران استفاده می‌کنند. مقدار گازی که در ناحیه یادشده می‌سوزد، معادل ۵/۱روز مصرف تهران است که برنامه‌ریزی هرچه سریع‌تر مسئولان مربوطه برای بهره‌برداری درست از این منابع را طلب می‌کند.تا وقتی که در تابستان با قطع برق و در زمستان با قطع گاز مواجهیم، بخش خصوصی میلیاردها تومان ضرر خواهد کرد بدون این که کسی پاسخ‌گو باشد. درست است که طبق قانون، دولت موظف به جبران ضرر و زیان است، اما مشکلات خودش را دارد که باید درک شود.

این استاد دانشگاه وضعیت کنونی صنایع را این‌گونه تشریح کرد: درحال حاضر با یک تراژدی مواجهیم زیرا در سال‌های گذشته به فکر تأمین گاز و تقویت زیربناها و زیرساخت‌ها نبوده‌ایم و علاوه‌بر زیربناهای گازی در زیربناهای حمل‌ونقل نیز دچار ضعف هستیم.حمل‌ونقل ریلی کشور بسیار ضعیف است و قوی بودن صنعت حمل و نقل سبب کاهش جدی هزینه ها می‌شود که متاسفانه از آن بی بهره ایم.

مدیر اسبق هلدینگ ماهان اضافه کرد: با این شرایط قیمت تمام شده‌ افزایش میابد و مزیت اقتصادی را از دست می‌دهیم. در حال حاضر توصیه می‌شود، دولت به فکر تقویت فوری زیربناها و زیرساخت‌های گازی، برقی و ریلی باشد در غیر این صورت مشکلات ادامه خواهد داشت.

بصیری تصریح کرد: ابهام یکی از مواردی است که ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و عدم قطعیت باعث بالا رفتن هزینه سرمایه‌گذاری می‌شود چون تصمیمات در شرایط بی ثبات اتخاذ می‌شود و اگر قوانینی وضع شود که بدانیم این قوانین تا ۱۰سال پابرجا خواهد بود و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم بهتر پیش خواهیم رفت، زیرا این عدم قطعیت‌ها خطرپذیری را افزایش می‌دهد و سبب افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

وی اظهارداشت: یکی از مزیت‌هایی که صنعت ما می‌تواند با تکیه بر آن در دنیا حرف برای گفتن داشته باشد، انرژی است. ایران کشوری صاحب انرژی است و انرژی باید مزیت باشد نه تهدید.

این استاد دانشگاه یادآور شد: توصیه ما در راستای تبدیل انرژی به مزیت این است که به گاز کارخانه‌ها یارانه تعلق بگیرد و دولت به جای درآمدزایی مستقیم از فروش گاز از محصولات تولیدی درآمدزایی کند. اگر از گاز به عنوان مزیت استفاده کنیم و محصولات صنعتی ایران به دنیا صادر شود مزایایی بیشتر از افزایش قیمت گاز به دست خواهیم آورد البته مساله صرفه‌جویی در مصرف گاز هم هست که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیر ارشد حوزه معدن در پایان خاظرنشان کرد: اشتباه دیگری که صورت گرفته، انتقال گاز ارزان قیمت به نقاط بسیار کم‌جمعیت است، این موضوع باعث می‌شود اتلاف گاز داشته باشیم. مصرف خانگی گاز ۶۲۰میلیون مترمکعب و مصرف فولاد ۴۰میلیون مترمکعب است که ۲۵میلیون مترمکعب با قطعی مواجه شده و۱۵ مترمکعب باقی مانده است و این یعنی بیشتر صنایع ما با نبود گاز مواجه است.

انتهای پیام/

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top