ایستگاه شارژ خودرو برقی (Electric Vehicle Charging Station) از عناصر زیرساختی است که انرژی الکتریکی مورد نیاز برای شارژ وسایل نقلیه برقی اعم از خودرو تمام برقی یا پلاگین هیبرید (Plug-in Hybrid) را تأمین میکند.
به گزارش اقتصادرسا ؛افزایش تعداد مدل خودروهای برقی موجود و نیز حجم رانندگان این وسایل نقلیه در جهان، سبب پیشرفت در ساخت تجهیزات ایستگاههای شارژ اتومبیلهای برقی شده است.
یکی از انواع شارژرهای ایستگاهی، شارژر AC است که معمولا از کانکتورهای نوع 1 و نوع 2 استفاده میکند و بر خلاف شارژرهای DC نیازی به جریانهای بالا نداشته و حتی با برق تکفاز شهری نیز راهاندازی میشود. به همین دلیل این شارژرها مقرون به صرفهتر بوده و انتخاب مناسبی برای ایستگاههایی است که نیاز دارند تعداد زیادی شارژر در محل نصب داشته باشند.
مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساختهای شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) نسل جدید شارژرهای AC ایستگاهی خود را روانه بازار ساخته است.
این نوع شارژر، امکان شارژ با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفهتر را در محیطهای داخلی و بیرونی فراهم میکند. این شارژرها در توانهای 7.4 و 22 کیلووات به بازار عرضه میشوند. طراحی خاص این محصول، این شارژر را مناسب برای نصب در ایستگاههای شارژ خودرو برقی و پارکینگهای مراکز خرید و فروشگاهها کرده است. همچنین ارتباط شارژر با سرویسهای متصل (سرور مرکزی)، امکان مدیریت شارژ و نیز مشاهده روند شارژ را به کاربر میدهد.
شارژر AC ایستگاهی مپنا از هر دو کانکتور نوع 1 و نوع 2 پشتیبانی میکند و قادر است با تأمین حداکثر جریان 32 آمپر، زمان شارژ باتری یک خودرو برقی برای طی مسافت 100 کیلومتر را به 1 تا 2 ساعت در ولتاژ 230 ولت (تک فاز) کاهش دهد.
هزینه شارژ با این شارژرها نسبت به انواع DC (سریع) آن بسیار کمتر بوده و برای مراکز تفریحی، فرهنگی و تجاری که مشتریهای زیادی داشته و غالبا خودروهای زیادی در پارکینگ آنها پارک هستند، بسیار مناسب است؛ چرا که مشتریان ضمن استفاده از امکانات این مراکز، میتوانند خودروهای خود را نیز شارژ کنند.
شارژرهای AC ایستگاهی مپنا از پروتکل ارتباطی OCPP. 1.6 پیروی میکنند. با استفاده از این پروتکل، شارژرها ارتباط بالادستی با مرکز کنترل و مانیتورینگ مپنا را دارند و میتوانند از راه دور پایش و عیب یابی شوند.
از ویژگیهای شاخص شارژرهای AC ایستگاهی مپنا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پشتیبانی از کانکتورهای نوع۱ و نوع۲
توان خروجی 7.4 و 22 کیلووات (قابل انتخاب)
دسترسی به اینترنت از طریق GSM، LAN و WiFi
پشتیبانی از OCCP 1.6
به روزرسانی از راه دور
امکان دسترسی از طریق وبسایت و نرمافزار تلفن همراه
مطابق با استاندارد IEC61851-1
جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش این محصول به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://www.mapna-evidc.com
زمین نفس می کشد
مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساختهای مپنا
دومین واحد گازی پروژه نیروگاه کلاس هنگام بندرعباس با تلاشهای مهندسان و کارکنان شرکت احداث و توسعه پروژههای ویژه مپنا و پیمانکاران پروژه، ساعت 20:27 روز شنبه ششم شهریور 1400 با موفقیت سنکرون و به شبکه سراسری برق متصل شد.
پروژه نیروگاه سیکلترکیبی هنگام بهعنوان نخستین ساختگاه از مجموعه تفاهمنامه احداث نیروگاههای کلاسF ، به گزارش اقتصادرسا ؛شامل دو واحد گازی از نوع توربینهای کلاسF ، به ظرفیت اسمی 307 مگاوات، به همراه یک واحد بخار به ظرفیت اسمی 292 مگاوات و در مجموع به میزان 906 مگاوات و با میزان بهرهوری 58 درصد در حالت سیکلترکیبی به همراه سیستم خنککن یکبارگذر (Once Through) بهصورت EPCF است.
کسب دانش و بومیسازی نصب و راهاندازی واحدهای کلاس F در گروه مپنا، بیشینه استفاده از توانِ متخصصان داخلی و کمینهسازی میزان نظارت شرکتهای خارجی بر عملیات اجرایی، ارائه و اجرای طرح توسعه پست نیروگاه موجود جهت جلوگیری از تاخیر راهاندازی واحد نخست با پست GIS و نیز عدم توقف روند اجرایی پروژه در شرایط همهگیری ویروس کرونا با بهکارگیری و نظارت بر شیوهنامههای ایمنی و بهداشتی از دستاوردهای مهم این پروژه است.
قرارداد احداث نیروگاههای کلاس F در قالب 8 ساختگاه، در دو مرحله و در مجموع به میزان 5000 مگاوات از طرف شرکت مادرتخصصی نیروی برق حرارتی، آبان ماه 1396 به گروه مپنا سپرده شد.
چهار پروژه دارای اولویتِ مرحله نخست قرارداد، شامل هنگام (بندرعباس)، دوکوهه (اندیمشک)، سهند (تبریز) و ویس (اهواز) از طرف گروه مپنا به شرکت احداث و توسعه پروژههای ویژه مپنا (توسعه 3) واگذار شد که عملیات اجرایی آنها در حال انجام است.
در راستای بهبود میزان بهرهوری نیروگاههای حرارتی و توسعه صنعت برق کشور، گروه مپنا قرارداد انتقال دانش فنی ساخت توربین و ژنراتورهای کلاس Fکه نسبت به نوع پیشین خود از بهرهوری بالاتری برخوردارند را به امضاء رساند. بهکارگیری توربین و ژنراتورهای کلاس F صرفنظر از بهرهوری بالا، از آلایندگی کمتری برخوردار است که در راستای اهداف توسعه پایدار و عهدنامههای بینالمللی، بهویژه توافقنامه پاریس بوده و سازگاری بیشتری با محیطزیست دارد. همچنین، این انتقال دانش فنی بر بهبود اشتغالزایی در کارخانهها موثر بوده و توان صنعت برق کشور را در شرایط تحریم افزایش خواهد داد.
اقتصادرسا - اگر تا دیروز، هنگام عبور از خیابانها و کوچههای شهر به تیرهای چراغ برق فقط به عنوان وسیلهای برای روشنایی خیابان نگاه میکردیم، از این پس میتوانیم و چهبسا باید آنها را وسیلهای کاربردیتر در نظر بگیریم!
به گزارش اقتصادرسا ؛مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساختهای شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) در راستای تکمیل سبد محصولات خود در حوزه شارژرهای خودرو برقی و در جهت رفع نیاز دارندگان این خودروها برای شارژی آسان و بدون وقفه، اقدام به طراحی و ساخت شارژرهای خیابانی کرده است.
محصولی که علاوه بر تأمین روشنایی خیابان، یک شارژر AC خودرو برقی نیز بوده و قابلیت نصب در تمام کوچهها و خیابانهای شهر را دارا است. شارژری که ترکیبی از خلاقیت، زیبایی و کارایی بوده و مناسب برای نصب در فضاهای باز، پارکینگها یا ایستگاههای شارژ عمومی نیز است.
در این شارژر به دلیل استحکام بالای بدنه، امکان نصب عناصر بیشتر نظیر پارکومتر و ... نیز وجود دارد. هوشمندی این شارژرها امکان مدیریت شارژ از راه دور و قابلیت مشاهده سوابق شارژ در نرمافزار تلفن همراه را فراهم میآورد.
با توجه به امکان روشنایی محلی و ضخامت کمتر، این نوع شارژرها فضای کمتری را اشغال میکنند و برای مکانهایی که نیاز به تأمین روشنایی دارند، بسیار مناسب هستند. به عنوان مثال، در مجاورت کافی شاپ یا رستورانی که قصد نوشیدن یک فنجان قهوه یا میل کردن یک وعده غذا را دارید، میتوانید خودرو برقی خود را به راحتی با استفاده از یک شارژر خیابانی شارژ کنید.
با استفاده از شارژرهای AC خیابانی مپنا دیگر نگران تردد در شهر نخواهید بود. چرا که به هنگام نیاز برای شارژ خودرو، میتوانید نزدیکترین شارژر را در مسیر خود از طریق اپلیکیشن خدمات شارژ مپنا پیدا کرده و با خیالی آسوده به مسیر خود ادامه دهید.
شایان ذکر ذکر است، امکان اتصال به این شارژر از طریق کارت FRID و QR Code وجود دارد. همچنین قابلیت رزرو برای این شارژر و مشاهده سوابق و امکان پرداخت نیز از طریق نرمافزار تلفن همراه وجود دارد.
این شارژرها قابلیت ارتباط بالادستی با مرکز کنترل و مانیتورینگ مپنا را دارند و از پروتکل ارتباطی OCPP. 1.6 پیروی میکنند. با این قابلیت، شارژرها از راه دور پایش و عیبیابی میشوند.
همچنین شارژرهای خیابانی مپنا هر دو نوع کانکتورهای تایپ 1 و تایپ 2 را پوشش میدهند.
برخی ویژگیهای شاخص شارژرهای AC خیابانی مپنا:
پشتیبانی از کانکتورهای نوع۱ و نوع۲
توان خروجی 7.4 و 22 کیلووات (قابل انتخاب)
دسترسی به اینترنت از طریق GSM، LAN و WiFi
پشتیبانی از OCCP 1.6
به روزرسانی از راه دور
امکان دسترسی از طریق وبسایت و نرم افزار تلفن همراه
مطابق با استاندارد IEC61851-1
جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش این محصول به آدرس زیر مراجعه نمایید.
https://www.mapna-evidc.com
زمین نفس میکشد
مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساختهای مپنا
نشست مدیرعامل گروه مپنا با رسانههای خبری، صبح روز سهشنبه دوم شهریور در سالن خواجه نصیر ساختمان میرداماد برگزار شد.
به گزارش اقتصادرسا ؛در این نشست که به مناسبت ارسال توربین پیشرفته کلاس F گروه مپنا به نیروگاه سهند تبریز برگزار شد، روند ساخت و تولید توربین 307 مگاواتی پیشرفته مپنا و اهمیت آن برای صنعت برق ایران تشریح شد.
رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل گروه مپنا در ابتدا با تبیین اهمیت انرژی برق برای بشر، آن را ممتازترین نوع انرژی دانست که به دلایلی همچون محدودیتهای اقتصادی و زیستمحیطی و محدودیت ذخیرهسازی ارزش بسیاری دارد و با دیگر شکلهای انرژی قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به توربین کلاس F که از کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به نیروگاه سهند در آذربایجان شرقی ارسال شد، تأکید کرد که با گسترش ارتباط با شبکه برق کشورهای منطقه، امکان استفاده از توربینهای کلاس بالاتر و انتقال میزان بالاتری از انرژی نیز ممکن است.
مدیرعامل گروه مپنا، قابل اعتماد بودن (reliability) توربینها از نظر قابلیت تأمین قطعات و تجهیزات و تناسب اقلیم را از مهمترین پارامترهای استفاده از انواع توربینها دانست و افزود: توربینهای مپنا در کلاسهای مختلف، مناسب تأمین نیازهای برق کشور محسوب میشوند.
توربین گاز کلاس F گروه مپنا با نام تجاری MGT-80 به ظرفیت 307 مگاوات، صبح روز سهشنبه دوم شهریور 1400 از کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به نیروگاه سیکل ترکیبی سهند در بناب تبریز ارسال شد.
نیروگاه کلاس F سهند بناب تبریز شامل یک واحد توربین گازی 307 مگاواتی، یک بویلر بازیافت حرارتی سه فشاره، یک واحد بخار به ظرفیت 141 مگاوات و سیستم خنککن هوایی است.
دو واحد اول این کلاس توربین در نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام (بندرعباس) نصب شدهاند. واحد اول توربین گاز در حال بهرهبرداری و واحد دوم در سرعت 3000 دور در ثانیه، تست شده و در مرحله سنکرون شدن با شبکه برق سراسری است.
واحد سوم توربین کلاس F به نيروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه اندیمشک، در کیلومتر 15 جاده سد کرخه در استان خوزستان ارسال و در سایت نصب شده است. واحد چهارم نیز به نيروگاه سیکل ترکیبی سهند (بناب) تخصیص یافته است.
پروژه توربینهای کلاس F گروه مپنا
انتقال دانش فنی و ساخت واحدهای کلاس اف، در قالب مجموعه قرارداد 5000 مگاوات نیروگاههای کلاسF ، بین گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی انجام میشود.
در بازه زمانی انتقال دانش فنی واحدهای MGT-80، گروه مپنا به تدریج قطعات داغ و تمام قسمتهای اصلی توربین کلاس F را میسازد.
براساس برنامه، در سال 1400، دو توربین گاز کلاس F دیگر نیز در کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) تکمیل و آماده حمل میشود. دو مجموعه سیستم کنترل بخش گاز نیز در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) تکمیل و آماده حمل خواهد بود. همزمان، تابلوهای سیستم کنترل بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی سهند (بناب) در کانتینر کنترل نصب شده است. مراحل ساخت و تکمیل ژنراتور مرتبط با واحدهای کلاس اف نیز در شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) در جریان است.
مشکلات و راهکارهای صنعت برق کشور
دکتر علیآبادی ادامه به بیان برخی از چالشهای کنونی صنعت برق کشور و راهکارهای غلبه بر آن پرداخت و با اشاره به مسائلی مانند تأمین سوخت، گفت: ممکن است در زمستان سال 1400 نیز دچار برخی مشکلات توزیع برق باشیم. با وجود سرمایهگذاریهای گسترده در زمینه تولید انرژی و زیرساختها در کشور، اما همچنان با کمبود مواجه هستیم، زیرا این کالا را در مقیاس خود ارزشگذاری نکردهایم و همچنان اسراف میکنیم.
وی در زمینه راههای بهبود وضعیت حوزه انرژی گفت: لازم است مصرف و شدت انرژی درست برای مردم تبیین شود. اکنون به خوبی روی انرژی ارزشگذاری نشده و به صورت نامساوی تقسیم میشود. هر کسی که بیشتر مصرف میکند یارانه بیشتری هم میگیرد. پیشنهاد من آن است که کارت انرژی به مردم داده شود. در این صورت امکان صادرات برق نیز فراهم خواهد شد.
علیآبادی حمایت دولت از فرایند تبدیل نیروگاههای حرارتی سیکل ساده به سیکل ترکیبی را از ضرورتهای حوزه تولید برق دانست که منجر به جذب سرمایه در این حوزه خواهد شد. ضمن آنکه با اجرای طرح تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی، راندمان این واحدها به میزان چشمگیری ارتقاء مییابد و باعث مصرف بهینه سوخت میشود..
وی با تاکید بر ضرورت افزایش بهرهوری و راندمان و کاهش شدت انرژی (نسبت انرژی مصرف شده به تولید ناخالص ملی) به عنوان اهداف اصلی صنعت برق، از راهکارهایی مانند ذخیرهسازی انرژی در واحدهای خانگی و صنعتی برای رسیدن به این اهداف نام برد.
نوسازی نیروگاههای قدیمی، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، وجود زیرساختهای شبکه هوشمند و امکان محدودسازی مصرف برق در زمانهای اوج مصرف نیز از دیگر پیشنهادهای مدیرعامل گروه مپنا برای بهینهسازی صنعت انرژی بود.
وی تصریح کرد: ما در حال حاضر 85 هزار مگاوات نیروگاه ساختهایم. مپنا این امکان را دارد تا 2 سال آینده شش هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کند اما سوال این است که چرا باید نیروگاه جدید بسازیم؟ باید به این سمت برویم که نیروگاههای فرسوده را کنار بگذاریم و نیروگاههای سیکل ساده به سیکل ترکیبی تبدیل شوند. باید روی تجدیدپذیرها کار کنیم. باید مصرف و شدت انرژی درست شود.
مدیرعامل گروه مپنا افزود: باید طرحهای درازمدت انجام شود و واحدهای نیمهتمام تکمیل شود.
جایگاه برتر ایران در صنعت برق
مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به توربین MGT-75 به عنوان جدیدترین محصول گروه مپنا، کشور ایران را از جنبه فناوری در بالاترین سطح صنعت توربینسازی دانست. وی این توربین را از افتخارات کشور خواند که باعث ارتقاء شناسنامه صنعتی کشور شده است و کمترین ارزبری را داشته است.
توربین MGT-75 گروه مپنا ظرفیتی در بازه 230 تا 250 مگاوات دارد و راندمان آن در سیکل ترکیبی نزدیک به 60 درصد است که نسبت بالایی است. نصب و بهرهبرداری از این توربین در نیروگاه بعثت در جنوب تهران انجام خواهد شد.
علیآبادی صادرات تجهیزات فنی و صنعتی حوزه برق را راهبرد مهمی دانست و با اشاره به صادرات برق توسط کشورمان، تصریح کرد: امروز با صادرات 3 درصد از ظرفیت برق کشور، میتوان 50 درصد بودجه مورد نیاز حوزه برق را تأمین کرد و در صورتی که این مقدار به 6 درصد برسد، با وجود تمامی مشکلات و شرایط فعلی کشور، میتوان نیازهای مالی صنعت برق را تأمین کرد.
وی افزود: صادرات برق توسط شرکتهای خصوصی، راهبردی اساسی است که با تأمین سوخت به قیمت مناسب برای شرکتها، قابلیت توسعه بیش از پیش را دارد. در این زمینه همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه برای صادرات برق به کشورهای همسایه مهم و حیاتی است.
وی با تأکید بر توسعه حداکثری نیروگاههای تجدیدپذیر به عنوان یکی از برنامههای اصلی گروه مپنا، از عرصه توربینهای پیشرفتهتر بادی توسط گروه مپنا خبر داد و با اشاره به پروژه ساخت نیروگاه بادی 50 مگاواتی میل نادر در منطقه سیستان و بلوچستان با وجود شرایط نامساعد اقلیمی، خواستار حمایت دولت برای محقق کردن ظرفیت 5000 مگاواتی تولید انرژی بادی در این منطقه شد.
مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: در دوره جدید لازم است در زمینه سیاستهای گذشته صنعت برق تجدیدنظر شود و طرحهای جدیدی به اجرا درآید؛ به عنوان مثال قرارداد نیروگاه سیریک یک اشتباه بزرگ استراتژیک بود؛ درصت است که روسیه تسهیلات میدهد، اما این نیروگاه احتمالا 10 سال دیگر هم برای کشور نیروگاه نخواهد شد، ضمن اینکه دارای راندمان نسبتا پایین و قیمت بالا خواهد بود.
دکتر علیآبادی با اشاره به اجرای طرح پایلوت استفاده از میعانات گازی در نیروگاه عسلویه گفت: در صورتی که بخواهیم از میعانات گازی در نیروگاههای کشور برای جبران کمبود سوخت زمستان استفاده کنیم لازم است از هماکنون به ایجاد مخازن سقف شناور اقدام شود.
مدیرعامل گروه مپنا در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص کابینه دولت جدید و گزینه پیشنهادی وزارت نیرو، ابراز امیدواری کرد که کابینه دولت سیزدهم، در اسرع وقت تشکیل شده و وزیر نیرو جدید نیز مشغول به کار شود. وی تأکید کرد: ما نیز در مجموعه گروه مپنا، طرحهای خود را برای رفع مشکلات و توسعه صنعت نیروگاهی کشور به وزیر جدید نیرو ارائه خواهیم داد. ما نیز به هر طریقی که نیاز باشد آماده خدمتگذاری هستیم.
نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان، با تلاشهای مهندسان و کارکنان گروه مپنا و در شرایط محدودیتهای ناشی از همهگیری بیماری کرونا، در دومین روز از مرداد ماه 1400 تحویل موقت شد.
به گزارش اقتصادرسا ؛نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان، با تلاشهای مهندسان و کارکنان گروه مپنا و در شرایط محدودیتهای ناشی از همهگیری بیماری کرونا، در دومین روز از مرداد ماه 1400 تحویل موقت شد.
با تحویل موقت واحد فوق، تعداد واحدهای نیروگاهی تحویل موقت شرکت احداث و توسعه نیروگاههای سیکل ترکیبی مپنا به 99 واحد با ظرفیت 15199 مگاوات رسید.
پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی نيروگاه سيکل ترکيبی سبلان، کیلومتر 35 جاده اردبیل – مشکین شهر احداث شده است و متشکل از سه واحد بخار 160 مگاواتی، سیستم خنککن خشک از نوع هلر (Heller)، پست و خط انتقال برق 400 کیلو ولت است.
بر اساس قرارداد، زمان سنكرون (Synchronizing) واحدهای اول، دوم و سوم، به ترتیب پس از 24، 26 و 28 ماه از تاریخ شروع قرارداد و زمان تحویل موقت 2 ماه پس از سنکرون و تحويل دائم 12 ماه پس از تحويل موقت تعیین شده است.
كارفرمای پروژه نیروگاه سبلان، شرکت سبلان برق امید است
مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساختهای مپنا اعلام کرد؛ بهزودی با اضافه شدن ایستگاههای مبادله باتری (Battery Swap) و امکان اجاره خودروهای برقی (خودروهای اشتراکی)، اپلیکشن خدمات شارژ بر اساس قابلیت استفاده از ایستگاهها، رزرو، پرداخت و ... برای این نوع از ایستگاهها بهروزرسانی میشود.
به گزارش اقتصادرسا ؛با توسعه خودروهای برقی، نیاز کاربران به نرمافزارهای رزرو، مکانیابی و پرداخت ایستگاههای شارژ بیشتر خواهد شد.
در ایستگاههای شارژ خودرو برقی که از شارژر سریع (DC) بهره میبرند، برای شارژ کامل یک خودرو برقی بین 30 تا 60 دقیقه زمان نیاز است و در ایستگاههایی که از شارژرهای نوع AC استفاده میکنند یا در شارژرهای مدل خیابانی و خانگی، این زمان بین 3 تا 4 ساعت خواهد بود.
هرچند ایستگاههای شارژ AC باید به تعداد بسیار در همه خیابانها، محلهای پارک خیابانی و پارکینگ ساختمانها ایجاد شود، اما رزرو و مکانیابی ایستگاههای شارژِ بدون استفاده، یکی از نیازمندیهای اصلی رانندگان خودروهای عمومی و شخصی خواهد بود.
مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساختهای مپنا، به عنوان تولیدکننده انواع شارژرهای خودرو برقی، اپلیکیشن کاربری ایستگاههای شارژ خودرو برقی را بر بستر وب (PWA) توسعه داده است. این اپلیکیشن برای همه کاربران اندروید و IOS قابل استفاده است.
اپلیکیشن جامع ایستگاههای شارژ مپنا، دارای قابلیتهای متعددی از جمله رزرو ایستگاههای شارژ، مسیریابی ایستگاههای شارژ، افزایش اعتبار ریالی و آموزش نحوه استفاده از شارژرها است.
مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساختهای مپنا اعلام کرد؛ بهزودی از نسل جدید شارژرهای خانگی خود رونمایی میکند که دارای ظاهری جذابتر و با امکانات بسیار بیشتر برای راحتی کاربران خواهد بود.
به گزارش اقتصادرسا ؛شارژهای خانگی مپنا میتوانند خودورهای برقی را در شبِ شارژ کنند و خودروهایی که در طول روز بدون شارژ میمانند نیز با نرخ پایینتری از سرعت شارژ (وابسته به جریان ورودی و ساعات اوج مصرف) شارژ میشوند.
این رویا که بدون نیاز به حضور در پمپ بنزین، با وسیله نقلیه شخصی حرکت کرده و هر ساعت از شبانهروز، نیاز به صف یا حضور در جایگاه سوختگیری نداشته باشیم با خودروهای برقی محقق میشود.
تاکنون همه وسایل نقلیه از سوختهایی مانند بنزین، گاز و گازوییل استفاده میکردند که به معنی نیاز کاربران به حضور در ایستگاههای سوختگیری بود، اما انرژِی خودروهای جدید «برق» است که به سهولت در دسترس عموم مردم در پارکینگها، خیابانها و منازل است. این یک تحول بزرگ است که کاربران خودروهایشان را در شب و آن هم در کنار خانه شارژ و در روز از آن استفاده کنند.
هماکنون میزان پیمایش خودروهای شخصی کارمندان، مغازهدارها، کارکنان مراکز فروش، خانمهای خانهدار و ...، به طور میانگین به 50 کیلومتر در روز میرسد. این مسافت حتی 30 درصد پیمایش یک خودرو برقی با باتری 50 کیلووات ساعت را شامل نمیشود؛ یعنی با دو بار شارژ یک خودرو شخصی در کل هفته نیاز عمده مصرفکنندگان برطرف میشود! این جدا از مصرفکنندگانی است که از خودروهای شخصی صرفا هفتهای یک بار و آن هم در آخر هفته بهره میبرند و در سایر روزها از سرویسهای اختصاصی یا حمل و نقل عمومی استفاده میکنند.
از سوی دیگر، متوسط پیمایش تاکسیهای اینترنتی در هر روز به 200 کیلومتر میرسد، این حداقل پیمایش خودروهای برقی جدید در دنیا با یک بار شارژ است؛ به عبارت دیگر با هر بار شارژ، نیاز رانندگان تاکسیهای اینترنتی نیز به صورت کامل برطرف میشود و میتوانند با برنامهریزی صحیح، به سهولت انرژی خودرو خود را در منزل دریافت کنند.
همه این خودروها از شیوه شارژ ارزان، مطمئن و با آسودگی خاطر برای مالک یعنی شارژ خانگی بهره خواهند برد.
در دنیا برای تحقق این رویا، شارژرهای AC خانگی طراحی و تولید شدهاند و امروز هر فردی که یک خودرو برقی دارد، یک شارژر دیواری خانگی در پارکینگ خود نیز دارد.
خصوصیات بارز شارژرهای مپنا به صورت زیر است:
بازه توانی متنوع: این شارژرهای بسته به برق ورودی و کنتور در توانهای 7/3، 4/7 و 22 کیلووات ارائه میشوند.
قابلیت استفاده به شخصی یا آپارتمانی: سیستم کنترل این شارژرهای قابلیت اتصال به BMS ساختمانها را دارد و این امکان را فراهم کند که به صورت اشتراکی، انفرادی و ... در ساختمانها نصب شود.
قابلیت استفاده به صورت Master/slave: در این شرایط یکی از شارژرها در یک آپارتمان وظیفه اصلی کنترل و مدیریت سایر شارژرها و گزارشگیری را بر عهده دارد و مدیر ساختمان از طریق شارژر Master امور مالی و استفاده کاربران را مدیریت میکند.
هوشمندی: این شارژرها قابلیت ارتباط بالادستی با مرکز کنترل و مانیتورینگ مپنا را دارند و از پروتکل ارتباطی OCPP. 1.6 پیروی میکنند. با این قابلیت، شارژرها از راه دور پایش و عیبیابی میشوند. از دیگر مزایای هوشمند بودن، کنترل مصرف کاربران در ساعتهای اوج مصرف برق است. با این شیوه شارژرها به گونهای برنامهریزی میشوند که در ساعتهای اوج مصرف از مدار خارج شده و خودرو برقی شارژ نشود. از طرفی در ساعتهای پیک مصرف، جریان ورودی به صورت هوشمند از مرکز بالادستی تنظیم میشود. به عنوان مثال خودرویی که نیازمند 32 آمپر جریان ورودی است به صورت موقت با جریان کمتر مثلا 8 آمپر شارژ میشود.
با خودرو برقی، آیندهای جدید در انتظار ما است که راحتتر و ارزانتر سفر خواهیم کرد.
مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساختهای مپنا اعلام کرده است که بهزودی از نسل جدید شارژرهای خانگی خود رونمایی خواهد کرد که دارای ظاهری جذابتر و با امکانات بسیار بیشتر برای راحتی کاربران است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمایید
https://www.mapna-evidc.com
زمین نفس می کشد.
مرکز توسعه خودرو برقی مپنا
آتشسوزی بخش موتورخانه دکل دریایی MD1، مستقر در فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، بدون تلفات و آسیب انسانی به موقع مهار شد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از مدیریت ارتباطات و بازار شرکت حفاری مپنا، حدود ساعت 10:30 صبح روز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه، موتورخانه دکل دریایی MD1 شرکت حفاری مپنا، هنگام عملیات حفاری بر روی سکوی SPD11B میدان گازی پارس جنوبی، دچار حریق شد که با دریافت هشدار حریق، عملیات حفاری متوقف شد.
به منظور جلوگیری از گسترش حریق و بروز حادثه غیر قابل کنترل و در راستای حفظ جان کلیه نفرات مستقر بر روی دکل، با بستن فورانگیر، تحت کنترل قرار دادن چاه، خاموش کردن کلیه موتورها، وضعیت به حالت اضطراری درآمد.
با ایمن شدن شرایط بر اساس پروتکلهای واکنش در شرایط اضطراری، پس از سرشماری نفرات مستقر بر سکو در محل تجمع ایمن و اطمینان از عدم حضور نفرات در موتورخانه و اتاق VFD (تجهیزات برقی)، ساعت 10:40 و در سریعترین زمان ممکن و پس از محصور کردن محیط موتورخانه و حصول اطمینان از بسته بودن هواکشها و کانالهای ورودی و خروجی، نسبت به تخلیه و پوشش محیط از CO2 و اجرای فرمان از اتاق سیستم اطفاء حریق CO2 ثابت اقدام شد. با گذشت زمان اثرگذاری CO2 در چندین مرحله، تیم اطفاء حریق دکل در ساعت 11:10 همراه با تجهیزات کنترل و مهار آتش، به منظور خنککاری تجهیزات و دیوارهها و عدم گسترش آتش وارد موتورخانه شدند.
موجودی سوخت مخازن دکل در لحظه حادثه 122 متریک تن برابر با 122 هزار کیلوگرم بوده است و در صورت هرگونه تعلل در عملیات کنترل و مهار حریق، امکان وقع حادثهای غیرقابل انتظار وجود داشت.
همزمان با عملیات در دکل دریایی، بلافاصله در دفتر مرکزی شرکت حفاری مپنا نیز تیم مدیریت بحران تشکیل شد و با هماهنگی مدیریت پروژه فاز 11 شرکت پتروپارس، در سریعترین زمان اقدامات لازم در زمینه اعزام شناورهای امدادی شامل 2 فروند کشتی اطفاء حریق و یک فروند شناور نفربر به همراه نیروهای امدادی از طرف واحد عملیات شرکت نفت و گاز پارس به محل سکو اجرایی شد و حریق تا پیش از رسیدن شناورها مهار و تحت کنترل قرار گرفت.
شایان ذکر است، با عملکرد مناسب پرسنل مستقر در سکو و همکاری شرکتهای نفت و گاز پارس و پتروپارس، این حادثه کنترل و از خسارت جانی جلوگیری شد. شرکت حفاری مپنا با وجود محدودیتهای موجود تمام توان خود را جهت به حداقل رساندن زمان تأمین کالای مورد نیاز و عملیاتی کردن مجدد دکل MD1 بهکار خواهد گرفت.
۲۰ طرح صنعت آب و برق در ۶ استان کشور امروز سهشنبه با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو و در قالب چهل و سومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از وزارت نیرو، از ۲۰ طرح آماده افتتاح ۶ طرح در استان کرمانشاه، ۴ طرح در استان گیلان، ۶ طرح در دو استان آذربایجان شرقی و فارس، ۲ طرح در استان بوشهر، یک طرح در همدان و یک طرح برقرسانی روستایی به بهره برداری میرسد.
بر این اساس، ۶ طرح صنعت آب و برق استان کرمانشاه شامل تصفیهخانه فاضلاب هرسین، احداث و توسعه سه پست، ۴.۶ کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع و یک نیروگاه مقیاس کوچک ۸.۶ مگاواتی با هدف افزایش قابلیت اطمینان شبکه، کاهش تلفات انرژی، بهبود تغذیه پست فوق توزیع، جبران افت ولتاژ شبکه و تامین برق مشترکان جدید افتتاح خواهد شد.
همچنین در استان گیلان ۴ طرح برقی شامل افزایش ظرفیت دو پست "لشتنشا" و "لوشان"، توسعه پست "ترهطول تالش" و احداث پست سیار "تولمات" با اعتبار ۶۱ میلیارد تومان به بهرهبرداری خواهد رسید.
در استان آذربایجانشرقی، اما سه طرح صنعت برق شامل افزایش ظرفیت پستهای "مرند ۱"، "فارفارمرند" و "گلستان" با سرمایهگذاری ۳۶.۵ میلیارد تومان و در استان فارس نیز دوطرح افزایش ظرفیت برق در "دارابگرد" و "درودزن" و یک نیروگاه مقیاس کوچک ۱.۹ مگاواتی در مجموع با اعتبار ۳۹.۱ میلیارد تومان فردا افتتاح میشود.
این گزارش میافزاید، ۲ طرح توسعه برق هم در استان بوشهر شامل توسعه پست بوشهر ۲ و توسعه کلیدخانه پست رودحله با هدف تامین برق و افزایش پایداری شبکه، کاهش خاموشیها، تقویت شبکه و تامین برق مشترکان جدید به بهرهبرداری خواهد رسید.
در استان همدان نیز یک طرح آبی شامل فاز اول طرح آبرسانی به ملایر از سد کلان با اجرای ۳۸ کیلومتر خط انتقال و قابلیت تامین آب سالم و پایدار برای بیش از ۱۷۰ هزار نفر با اعتبار ۱۳۲ میلیارد تومان فردا افتتاح میشود.
این گزارش حاکی است، در آخرین طرح ایستگاه چهل و سوم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، ۸۳ روستای ۱۷ استان کشور شامل اصفهان، آذربایجانشرقی و غربی، بوشهر، جنوب کرمان، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، هرمزگان و یزد برقرسانی میشود.
احسان مجتهدی، معاون تولید و بهره برداری شرکت نفت ایرانول عملکرد یک ساله این شرکت را در حوزه تولید، بهره برداری و پروژه ها تشریح کرد و از آغاز 5 پروژه بزرگ توسعه ای در سال 1400 در این شرکت خبر داد .وی همچنین سال آینده را سرآغاز رشدی بنیادین برای ایرانول عنوان کرد.
به گزارش اقتصادرسا، برای آگاهی از اقدامات انجام شده در ایرانول طی سال 99 و سال پیش رو با احسان مجتهدی، معاون تولید و بهره برداری شرکت نفت ایرانول گفت و گویی کرده ایم، که در ادامه می خوانید.
مهمترین چالش ها و تهدیداتی که امسال در این صنعت با آن مواجه بودید، چی بوده است ؟
طی یکسال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، شرایط سختی برای همه هموطنان و همنوعان بود. متاسفانه خانواده های بسیاری از جمله برخی از همکاران در ایرانول بر اثر این بیماری داغدار شدند. علاوه بر این، بیماری کرونا بر فضای کسب و کارهای مختلف از جمله صنعت روغنسازی اثرات جدی گذاشت و شرایط جدیدی حکفرما شد که همگی مجبور بودیم به آن تن دهیم. البته این مساله فقط مختص به صنعت روغن و کشور ما نبود، در همین راستا یکی از موضوعات کلیدی کنفرانس ICIS در حوزه روغن که هفته گذشته برگزار شد، نیز مساله کرونا و نحوه بازیابی از آن بود که امیدواریم زودتر با تدبیر مسئولین این معضل حل شود.
از دیگر تهدیدها، مساله نوسانات ارزی و تورمی بود که در این سال به کشور تحمیل شد که واقعا چالش های جدی در حوزه اجرا پیش روی بخش های مختلف شرکت گذاشت.
بیشتر بخوانید:
تغییر سبد فروش به نفع محصولات با کیفیت
کسب نشان برنزین C3 توسط شرکت نفت ایرانول در چهارمین دوره جایزه مدل ۳۴۰۰۰ منابع انسانی
لذا همکاران ما در ایرانول زحمات مضاعفی را در سال گذشته متحمل شدند و با همت بیشتری تلاش کردند تا وقفه ای در امر تولید پیش نیاید و علاوه بر آن سیاست جهش تولید ملی نیز در نتایج کاری محقق گردد.
صحبت از جهش تولید شد، در این زمینه عملکرد یک ساله شرکت را چگونه ارزیابی می کنید.
قبل از هر چیز باید از همه همکاران بابت تلاش هایشان تشکر و قدردانی کرد، حقیقتا دلسوزی و همت آنها سرمایه اصلی شرکت ایرانول است. در زمینه تولید واقعا عملکرد واحدهای مختلف شرکت اعم از بازرگانی، برنامه ریزی، فروش و نهایتا تولید شاهکار بود. از ابتدای سال طبق سیاست ابلاغی هیات مدیره، شرکت از تولید محصولات ضرر ده منع شد که تحولی در زمینه ارتقای ارزش افزوده بود. لذا جراحی بزرگی باید در شرکت انجام میگرفت. بخش عمده محصولات نهایی شرکت ضررده بود و این به معنی ضایع شدن تلاش های خانواده بزرگ ایرانول بود. تغییر در سبد محصولات به ویژه برای واحدهای بازرگانی و فروش چالش برانگیز است، اما این دو واحد با همه سختیها شرایط این تغییر را مهیا کردند. ضمن آنکه عوامل موثر بر قیمت نهایی هم با توجه به شرایط اقتصادی در سال اخیر بسیار متغیر بود، لذا اهمیت انعطاف پذیری واحدهای مختلف شرکت جهت تطبیق با آن شرایط بسیار بالا بود.
در خصوص ریت های تولیدی در قسمت روغن های پایه، هم واحد روغن سازی تهران و هم واحد روغنسازی آبادان ضمن تحقق 100 درصدی بودجه، رشد خوبی نسبت به سالیان قبل داشتند. البته واحد آبادان سال قبل حدود یک ماه و نیم در تعمیرات اساسی بود و رشد قابل توجه محصولات این واحد، عملا ثمره ای از زحمات همکاران در سالهای قبل بوده است. با تلاش یازده ماهه همکاران و پیش بینی سه هفته پیش رو، انشاالله در سال 1399 شاهد تولید بالغ بر 210 هزار مترمکعب روغن پایه تولیدی خواهیم بود که حداقل طی پنج سال اخیر رکورد محسوب می شود. هرچند که در تولید کل محصولات پالایشی، به رکورد بسیار عالی سال 1397 نتوانستیم دست پیدا کنیم ولی مطمئنا با برنامه ریزی انجام شده به بیشترین ارزش افزوده طی سالیان اخیر در محصولات پالایشگاهی دست یافته ایم. پیش بینی اکنون ما، تولید بالغ بر 565 هزار متر مکعب محصول پالایشی در سال 1399 است که بعد از سال 1397 با 576 هزار متر مکعب در پنج سال اخیر دومین حجم تولیدی سالانه پالایشی است. البته مجددا باید قدردان همکاران بهرهبرداری و تعمیرات بود، این اعداد در حالی به دست آمد که واحد PDA بالغ بر 25 روز به دلیل اورهال و واحد MEK تهران نیز حدود 21 روز در مقاطع مختلف سال تولید نداشت.
در مورد تعمیراتی که در پالایشگاه تهران انجام شده و دستاوردهای یکسال اخیر، توضیح دهید؟
همان طور که مختصرا اشاره شد، تعمیرات اساسی واحد PDA پالایشگاه تهران ازاقدامات مفید سال اخیر است که هرچند موجب توقف و کاهش محصولات این واحد شد ولی با توجه به تاخیر در تعمیرات آن، لزوم انجام آن محرز بود. این واحد تقریبا 30 درصد ظرفیت پالایشگاه تهران ایرانول و تنها تولید کننده DAO در کشور است. لذا اطمینان از پایداری تولید آن بسیار حیاتی است. همچنین طبق برنامه ریزی انجام شده قصد داریم که در شش ماهه نخست سال 1400، تعمیرات اساسی واحد MEK که تاخیر در انجام آن موجب مشکلاتی در سال اخیر شده بود، نیز صورت پذیرد تا طی سه سال آتی از جانب این دو واحد مشکل حادی وجود نداشته باشد. تولید افزون بر 580 هزار مترمکعب محصول پالایشی که امسال مد نظر بود، با داشتن واحدهایی که تعمیرات اساسی آنها در موعد انجام شده باشد امر ممکنی است.
در محصولات نهایی در روغن های صنعتی و برای افزایش سود چه برنامه ای داشته اید؟
در این زمینه بخش های تولیدی پیرو بخش فروش و برنامه ریزی هستند. بر طبق تلاش آنها در محصولات نهایی در روغن های صنعتی که حاشیه سود قابل توجهی دارد،تا پایان بهمن ماه رشد 15 درصدی نسبت به 11 ماه مشابه سال قبل رخ داده است. در حوزه تولید روغن های موتوری گرید بالا نیز افزایش 10 درصدی حاصل شده و البته با تغییر سیاست در زمینه کاهش تولید و فروش محصولات ضررده، محصولات گرید پائین موتوری با کاهش حدود 50 درصدی مواجه بوده است که از عوامل افزایش سود در سال اخیر بود.
در حوزه پروژه های فنی شرکت چه اقداماتی انجام شده است؟
در حوزه پروژهها، سال پر کاری را همکاران مهندسی داشتند. بعد از اتمام پروژه بزرگ پایانه صادراتی بندر ماهشهر، در بهمن 1398 دیگر پروژه فعالی در شرکت وجود نداشت. براساس برنامهریزی استراتژیک شرکت، لیست پروژه هایی که آماده شده بود که بدون تغییر در ریل گذاری سابق، انجام همان پروژه ها در دستور کار قرار گرفت. هم اکنون پروژه فاز یک موم گیری در حال پیشرفت و فاز مهندسی پایه آن به اتمام رسیده است و با آغاز قسمت تدارکات و اجرا و نصب، تا پایان سال به پیشرفت 17 درصد میرسد. دو مبدل واحد تهران و آشیانه آتش نشانی در آخرین مراحل ساخت است. تعمیر مخازن واحد تهران پایان یافته و تا پایان سال به امید خدا شاهد عقد قرارداد پروژه های تابلو برق فشار قوی، حفاظت کاتدیک و رینگ آب آتش نشانی واحد تهران نیز خواهیم بود.
به غیر از این موارد، پروژه جدید دیگری هم در دست اقدام دارید؟
برای تعریف پروژه های جدید نیز چهار قرارداد مطالعاتی هم اکنون فعال است که یک مورد آن مربوط به واحد آبادان است. همچنین دو قرارداد مطالعاتی جهت خطوط ظرفسازی، پرکنی و خط بشکه سازی در مرحله عقد قرارداد است. به فضل الهی امیدوار هستیم با حمایت سهامداران محترم، سال آینده پروژه فاز یک موم گیری به اتمام برسد و 5 پروژه توسعهای در سال 1400 پس از تصویب در مراجع مختلف آغاز شود که انشاالله برای شرکت نفت ایرانول سرآغاز رشدی بنیادین باشد.
معاون فروش شرکت نفت ایرانول از افزایش تولید و فروش روغن هایی با سطح کیفی بالا در سال جاری خبر داد.
امیر عظیمی در این باره به خبرنگار ما، گفت: در راستای بهینه کردن سبد فروش محصولات و افزایش سود آوری شرکت نفت ایرانول، تولید و فروش روغن هایی با سطح کیفی بالا در سال جاری افزایش یافت بطوریکه فروش روغن های بنزینی با سطح کیفیت بالا در ده ماهه ۹۹ نسبت به دوره مشابه ۹۸ رشد ۱۲ درصدی داشته است. به عنوان مثال Racing ، Ronia و ۱۶۰۰۰ در ده ماهه ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۲۲۵، ۱۵ و ۱۴ درصد رشد فروش داشته است.
عظیمی افزود: در راستای عرضه مستقیم به مصرف کننده و افزایش شبکه توزیع مویرگی و تغییر سیاست های عرضه فروش مویرگی، در ده ماهه امسال عرضه مستقیم روغن های دیزلی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷ درصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: فروش روغن موتور صادراتی و انواع روغن های صنعتی داخلی نیز طی ده ماهه سال ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲۵ و ۱۱ درصد رشد داشته اند.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد رونمایی از برخی از محصولات این شرکت با حضور وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی که هفته گذشته صورت گرفت، گفت: امسال سه محصول جدید Henza 2 و 12000- 15w40 و Motorow 10w40 در سبد فروش محصولات ایرانول قرار گرفت.
عظیمی ادامه داد: در دنیای امروز بازار هر لحظه تغییر میکند و یک تولید کننده باید بتواند نیازهای به روز بازار را شناسایی و در راستای آن به تولید بپردازد. در همین راستا بر آن شدیم سطح کیفی این محصولات را که در سالهای گذشته با گرید پایینتری تولید میشدند، بهبود بخشیم.
معاون فروش شرکت نفت ایرانول تصریح کرد: روغن دنده اتوماتیک IV - ATF sp ، روغن موتور بنزینی ایرانول یونا Youna -API SN plus 5w30 ،ضد یخ CoolMax ،گریس لیتیوم کمپلکس، گریس LNGI00، روغن هیدرولیک ضد آتش، روغن محافظ ورق فولاد، نیز طراحی، تولید و بخشی از آن در سال ۹۹ به بازار کشور عرضه شده است. همچنین روغن موتور دیزلی یورو دیزل در پایان سال ۱۳۹۸ طراحی و از نیمه سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه گردیده است که به دلیل شرایط کرونایی حاکم در کشور رونمایی این محصول صورت نپذیرفته بود.
عظیمی در پایان افزود: به طور قطع تولید محصولات با کیفیت یک شبه اتفاق نمیافتد و این خروجی مرهون زحمات مدیران قبلی و فعلی این شرکت است که پیوسته در تلاشاند با نیازهای به روز جامعه قدم بردارند.
کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد