آمریکاییها در زمان خروج از افغانستان وعدههای دهن پرکنی را دادند. مثلا بایدن گفته بود آمریکا به هیچ وجه افغانهایی که به ارتش آمریکا کمک کردهاند را رها نمیکند؛ وزیر امنیت داخلی آمریکا نیز وعده داده بود آمریکا حداکثر 50 هزار پناهنده افغانستان را میپذیرد.
به گزارش اقتصادرسا _آمریکاییها در زمان خروج از افغانستان وعدههای دهن پرکنی را دادند. مثلا بایدن گفته بود آمریکا به هیچ وجه افغانهایی که به ارتش آمریکا کمک کردهاند را رها نمیکند؛ وزیر امنیت داخلی آمریکا نیز وعده داده بود آمریکا حداکثر 50 هزار پناهنده افغانستان را میپذیرد.
اما واقعیت کنونی چیست؟ براساس آمار اداره خدمات شهروندی و مهاجرتی آمریکا، از ژوئیه 2021 این نهاد بیش از 46 هزار درخواست از افغانها دریافت کرده اما تا دوم ژوئن (12 خرداد)، از حدود 5 هزار درخواست واجد شرایط، تنها 297 درخواست اقامت مشروط افغانها به تایید خدمات شهروندی و مهاجرتی آمریکا رسیده و در عین حال 4246 درخواست رد شده است.
به نظر میرسد این واقعیت با آن وعدههای زیبای آمریکا فاصله بسیار زیادی دارد.
در واقع، حتی اگر افغانهایی که درخواستهای خود را ارسال کرده و واجد شرایط هم باشند، برای حضور یافتن خود در آمریکا همچنان با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. به عنوان مثال، علیرغم تعهد واشنگتن به پذیرش افغانها، طبق خواست طرف آمریکایی، متقاضیان نمیتوانند مستقیماً به ایالات متحده بروند بلکه باید ابتدا به یک کشوری ثالث رفته و سپس از آنجا راهی آمریکا شوند. این بدان معناست که کل روند احتمالا 12 تا 14 ماه طول بکشد.
علاوه بر این، برای آنکه درخواست آنها پذیرفته شود، باید توسط کارفرمای فعلی یا سابق خود معرفی شوند. مهمتر این است که آنها گرچه به عنوان فردی کمک کننده به ارتش آمریکا تعیین شدهاند، اما برای رفتن به آمریکا باید هزینه بلیط هواپیما را خودشان بپردازد. قطعی است که بسیاری به خاطر این محدودیت از رفتن به آمریکا منصرف میشوند.
اما با توجه به آنکه بسیاری از افغانها به دلیل محدودیتهای مذکور از فرصت مهاجرت به آمریکا محروم میشوند، آیا واشنگتن باز هم میتواند با صدای بلند به جهان بگوید «ما افغانها را فراموش نکردیم ولی آنها به خاطر مشکلات خودشان به آمریکا نمیآیند».
سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران روز سهشنبه هشتم تیرماه با حضور در برنامه «ِسلام؛ صبح به خیر» شبکه سوم سیما از راهاندازی مجدد نرمافزار موبایلی «تهرانِ من» خبر داد و گفت: از امروز شهروندان میتوانند با استفاده از این اپلیکیشن از خدمات شهری این اپ استفاده کنند.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، هادی محضرنیا با حضور در برنامه «سلام؛ صبح به خیر» شبکه سوم سیما اظهار کرد: در پی وقوع حمله سایبری گستردهای که در کل شبکه شهرداری تهران، احتمال گسترش آن وجود داشت، در راستای حراست از برنامهها و اطلاعات، سامانهها و نرمافزارها توسط سازمان فاوای شهرداری تهران از دسترس خارج شدند و به دلیل آنکه نرمافزار موبایلیِ «تهرانِ من» نیازمند پشتسرگذاشتن تستهای امنیتی و نفوذ بود، این مراحل کمی به طول انجامید. برای راهاندازی مجدد تاییدیه دستگاههای نظارتی نیز مورد نیاز بود و در عین حال به دنبال سرویسدهی بهتر بودیم که خوشبختانه هر دو امر محقق شد و از امروز با یاری خداوند شهروندان میتوانند از طریق گوشی تلفن همراه خود به این نرمافزار دسترسی کامل داشته باشند.
محضرنیا در تشریح اقدامات شهرداری تهران طی مدت حمله و نفوذ سایبری به شبکه شهرداری تهران توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: در اقدام برای حفظ و حراست از سامانههای خدمترسانی در چند ساعت اولیه از وقوع این حادثه، ضمن دفع هجوم، اقدامات خود را در بالاترین سطح امنیتی اجرا کردیم.
وی افزود: حقیقت آن است که این حمله سایبری موفق نبود و به اهداف خود نرسید اما این حمله گسترده و پیچیده بود و برای مقابله با آن همه خدمات اینترنتی فریز شدند و با توقف همه سامانهها، اقدام به انجام تست آلودگی کردیم و حفظ و حراست از دادههای مردم را انجام دادیم. در سامانههای شهرداری تراکنشهای مالی زیادی وجود دارد و باید همهی این موارد با بانکها و مراکز ذینفع بررسی میشد تا حق مردم ضایع نشود و این در حالی بود که تعداد این سامانهها هم قابل توجه است.
سرپرست سازمان فاوای شهرداری تهران همچنین در خصوص طرح شایعاتی مبنی بر پاکشدن اطلاعات و سوابق شهروندان از سامانهها گفت: در سازمان فاوا اطلاعات در سه لایه دارای نسخه پشتیبان هستند، وظیفه ما حفظ و حراست از دادهها است که بخشی از آن سوابق پرداخت عوارض شهرسازی، خودرو، املاک و سایر مثل کیف پول شهروندی است که به طور کامل این اطلاعات حفظ شده است. وی تاکید کرد: بهدلیل نحوه تهیه نسخه پشتیبان، هیچ دادهای از بین نرفته است.
محضرنیا تصریح کرد: بیشک هدف اصلی اخلالگران، اختلال در خدمترسانی به مردم بوده است چرا که ۴۰۰ سرویس متنوع شهری در ۲۲ منطقه، ۱۲۳ ناحیه و سازمانها و شرکت وابسته به شهرداری تهران وجود دارند و قصد آنها خارجکردن سرویسها از مدار خدمت بود. قسمتی از این خدمات قابل قطع و توقف نیستند مانند استفاده از حملونقل عمومی، مترو، سامانه بهشت زهرا (س)، که سعی کردیم در کوتاهترین زمان ممکن به خدمترسانی برگردند.
وی با اشاره به اینکه از لحظات اولیه گزارش حمله سایبری بیش از ۳۰۰ نیروی سازمان فاوای شهرداری تهران با حضور در سازمان به طور ۲۴ ساعته، اقدام به خدمترسانی کردند، افزود: خدا را شکر امروز ارائه خدمات شهروندی در وضعیت مطلوب قرار دارد، البته اختلالات کوتاه در شبکه شهرداری تهران و سایر شبکههای خدمتی، همیشه وجود دارد اما به صورت ۲۴ ساعته این خدمات رصد شده و تلاش میشود که اشکالات آنها رفع شود.
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران بار دیگر از شهروندان تهران در خصوص اختلال در شبکه شهرداری تهران عذرخواهی کرد و گفت: همانگونه که شهردار تهران تاکید دارند، شهروند اولویت اول شهرداری است و به خاطر آنچه رخ داد از مردم شریف عذرخواهی میکنم و تاکید دارم تاکنون، اجازه ندادهایم حق و حقوقی از شهروندان تضییع شود.
وی در پایان سخنانش از همکاری سازمان پدافند غیرعامل و بخش افتا ریاست جمهوری، شورای شهر و معاونان شهردار تهران که از ابتدای وجود این اختلال در کنار مجموعه سازمان فاوای شهرداری تهران بودند، قدردانی کرد و گفت: در سازمان فاوا نیز همکاران من شبها از نگرانی خدمترسانی نخوابیدند و حتی به سراغ خانواده هم نرفتند و بیشک نمیتوان آنگونه که باید از این زحمات جبرانناپذیر قدردانی کرد. اما در این فرصت قدردانی خود را از تکتک همکاران سازمان اعلام میکنم.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم، همزمان با ششمین روز هفته قوه قضائیه از نمایشگاه کتاب کاخ دادگستری بازدید کرد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، حجتالاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، همزمان با ششمین روز هفته قوه قضائیه از نمایشگاه کتاب کاخ دادگستری بازدید کرد.
رئیس دیوان عالی کشور در حاشیه بازدید از این نمایشگاه ضمن تشکر و قدردانی از روابط عمومی دیوان عالی کشور در برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار کرد: یکی از طرق علمآموزی و انتقال علم و دانش، کتاب است، شخصیتها نیز از همین طریق معرفی میشوند، آنچه در این نمایشگاه برجسته بود عرضه و معرفی کتابهای ارزندهای بود که چهره انقلابیون و ارزشهای انقلاب به ویژه شخصیت آیت الله بهشتی را معرفی میکردند، از این بابت از برپا کنندگان آن تشکر میکنم.
این نمایشگاه کتاب با همکاری انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و شهدای هفتم تیرماه، با بهره گیری از کتب منتشره درباره ابعاد حیات شهید بهشتی و بیش از ۶۰ عنوان کتب حقوقی دیگر در طبقه همکف کاخ دادگستری برپا شده است.
انتهای پیام/
اقتصادرسا _برای اولین بار در استان تهران، جشنواره ناب «نشان انتخاب برتر» برگزار میشود.
به گزارش اقتصادرسا ؛همزمان با آغازبکار دبیرخانه جشنواره ناب در هفتم تیرماه ۱۴۰۱، اطلاعیه «شماره ۱» این رویداد منتشر شد.
در این اطلاعیه آمده است؛ با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال جاری، قرار است برای نخستین بار، اولین جشنواره ناب با عنوان «نشان انتخاب برتر» در استان تهران برگزار شود.
بنابراین اعلام؛ این جشنواره همه ساله در سطح استان تهران برگزار خواهد شد که مشاغل مورد هدف ۲۲ منطقه شهر تهران و ۴۶ شهر استان تهران در این رویداد شرکت خواهند کرد.
همچنین در اطلاعیه اولیه دبیرخانه جشنواره ناب «نشان انتخاب برتر» آمده است؛ با سیاستگذاریهای صورت گرفته و تدوین اهداف این جشنواره، مشاغل «سالن پیرایش مردانه، مشاورین املاک، رستوران فست فود، کافه، شیرینی و آجیل، رستوران ایرانی، سالن زیبایی بانوان، باشگاه بدنسازی و ...» در این رویداد حضور خواهند داشت.
دبیرخانه ناب، هدف از برگزاری این جشنواره را که توسط بخش خصوصی برگزار میشود، معرفی بهترین ها در سطح استان تهران عنوان کرد.
برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره ناب «نشان انتخاب برتر»، قرار است ۷ رسانه جامع بخش خصوصی از این رویداد حمایت رسانه ای و خبری داشته باشند.
رئیس دیوان عالی کشور در نخستین همایش بینالمللی تبیین اندیشههای حضرت امام خمینی (ره) گفت: دیدگاههای امام راحل در فرمان هشت مادهای آن حضرت متبلور است و قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران برگرفته از همین دیدگاههاست.
به گزارش اقتصاد رسا به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، حجتالاسلام والمسلمین "سید احمد مرتضوی مقدم" رئیس دیوان عالی کشور، با حضور در نخستین همایش بینالمللی تبیین اندیشههای حضرت امام خمینی (ره) از دیدگاه حقوقدانان که به مناسبت هفته قوه قضائیه در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: ابعاد شخصیت و دیدگاههای امام خمینی (ره) برای خیلیها، به خصوص نسل جدید ناشناخته مانده است و هنوز نتوانستهاند به عمق دیدگاههای آن حضرت پی ببرند.
*دیدگاههای امام خمینی (ره) فراملی فرا زمینی و فرادینی است
رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه دیدگاههای امام خمینی (ره) فراملی فرا زمینی و فرادینی است، تصریح کرد: آنچه در دیدگاه آن حضرت است، انسانیت و بشریتی است که مرز ندارد و هر کس به یک شکل از این دیدگاهها شناخت پیدا میکند و درک جامعی از امام (ره) ندارند.
* برای درک دیدگاههای امام راحل به موضعگیریهای ایشان در مقابل ظلمها ،تجاوزها، بیعدالتیها و استعمارگریها توجه کنید
حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در ادامه خطاب به حقوقدانان حاضر در جلسه گفت: دانشمندان به فراخور درک و فهم خود آن حضرت را فهم میکنند ، لذا شما اگر بخواهید دیدگاه امام (ره) را درک کنید به واکنشهای آن حضرت نسبت به پدیدههای شومی که در دنیا اتفاق افتاده بود، توجه کنید و بنگرید که امام خمینی (ره) در مقابل ظلمها ،تجاوزها، بیعدالتیها و استعمارگریها، چگونه موضعگیری میکردند و واکنش نشان میداند و به نوعی دیدگاههای امام راحل در این واکنشها چه بود.
*دیدگاههای امام خمینی (ره) در فرمان هشت مادهای آن حضرت متبلور است
وی با تاکید بر اینکه نوشتهها و سخنرانیهای امام راحل در حقوق عمومی، حقوق خصوصی و حقوق اساسی پیداست، تصریح کرد: دیدگاههای امام خمینی (ره) در فرمان هشت مادهای آن حضرت متبلور است و قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران برگرفته از همین دیدگاههای امام خمینی (ره) است، ایشان در فرمان هشت مادهای، دولت را برای شرعی کردن مقررات و قوانین کشور مکلف کرده است و امام راحل در حکمی که برای انتصاب اولین رئیس دیوان عالی کشور و یا اولین دادستان کل کشور صادر میکند از قوه قضائیه نوین بحث میکند.
*امام خمینی (ره) قوه قضائیه نوین را قوهای میدانست که احکام اسلامی و شرعی در آن مجری و اجرا شود
رئیس دیوان عالی کشور با طرح این سؤال که قوه قضائیه نوین چه نوع قوه قضائیهای است، عنوان کرد: امام خمینی (ره) قوه قضائیه نوین را قوهای میدانست که احکام اسلامی و شرعی در آن مجری و اجرا شود و از طرفی عدالتمحور، ظلم ستیز و حقگرا باشد و در همین راستا دستور تصویب قوانین سازنده شرعی و اسلامی را صادر میکند.
* قوانین غیر شرعی وطاغوتی به جا مانده باید در اسرع وقت تغییر کند
حجتالاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم ادامه داد: امام راحل در فرمان هشت ماده ای در خصوص قوانین غیر شرعی وطاغوتی به جا مانده، به مسئولین وقت تشر و فریاد میزند که این قوانین باید در اسرع وقت تغییر کند.
*دیدگاههای امام راحل به نحوی در قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری گنجانده شده است/ ممنوعیت تجسس و تحقیقات از زندگی خصوصی دقیقاً در قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است
رئیس دیوان عالی کشور افزود: امام خمینی (ره) راهبرد تصویب قوانین را تعیین کرد، دیدگاههای امام راحل به نحوی در قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری گنجانده شده است، حضرت امام (ره) در کلمات خود به حریم خصوصی، ممنوعیت تجسس و تحقیقات از زندگی خصوصی اشاره داشته که این موارد دقیقاً در قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است.
* عمده ترین شعار امام (ره) در دوران حیات خود، شعار "نه شرقی ونه غربی" بود
حجتالاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم گفت: عمده ترین شعار امام (ره) در دوران حیات خود، شعار "نه شرقی ونه غربی" بود، که از دید حقوقدانان سراسر دنیا یک دیدگاه نوین است، یعنی نظام نوینی داشته باشیم که قوانین شرق و غرب بر آن حاکم نباشد.
وی ادامه داد: دیدگاههای امام خمینی (ره) سیاستمداران بی اطلاع از اسلام را، سردرگم کرده است چراکه این دیدگاهها با معیارهای شناخته شده جهانی منطبق نیست.
* دیدگاههای امام خمینی (ره) سیاستمداران بی اطلاع از اسلام را سردرگم کرده است
رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه یکی از راههای شناخت شخصیت امام راحل این است که ببینیم دشمنان و دوستان خارجی در مورد امام (ره) چه میگویند، اظهار کرد: سیاستمدار کهنهکار، راهبرد شناس و موقعیتشناسی همچون "هنری کسینجر" میگوید: " آیت الله خمینی غرب را با بحران برنامهریزی مواجه کرد، او با معیارهایی غیر از معیارهای شناخته شده دنیا سخن میگفت و عمل میکرد و گویی از جای دیگر الهام میگرفت.
وی یا ذکر چند مثال دیگر در این زمینه گفت: به اعتقاد گورباچف، امام خمینی فراتر از زمان میاندیشید و در بعد زمان نمیگنجید، همچنین "بینظیر بوتو" سیاستمدار پاکستانی بیان میداشت که پیامهای امام خمینی در آینده چراغ هدایت مسلمان است.
رئیس دیوان عالی کشور همچنین به جمله نویسنده مشهور مراکشی"ادریس کتانی" در خصوص حضرت امام اشاره کرد و گفت: به اعتقاد این نویسنده، مهمترین کار امام خمینی حفاظت از اسلامی ماندن انقلاب بعد از پیروزی است. او ادامه میدهد، من در متن انقلاب بزرگ الجزایر بودم که مردم با شعارهای اسلامی به استعمار 130 ساله فرانسه پایان دادند ولی بعد از انقلاب مارکسیستها و سوسیالیستها مسلمانان را کنار زدند و قدرت را به دست گرفتند.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در پایان ضمن تشکر از حاضرین در جلسه خاطرنشان کرد: از دست اندرکاران، به دلیل برپایی این جلسه باشکوه کمال تشکر را دارم.
گفتنی است: نخستین همایش بینالمللی تببین اندیشههای حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت هفته قوه قضائیه به دعوت مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه صبح امروز 5 تیرماه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در مجلس سابق شورای اسلامی برگزار شد.
انتهای پیام/
سلام فرمانده را میتوان پدیده فرهنگی مهم بهار 1401 توصیف کرد. رخدادی که گسترش و دامنه تاثیر آن از مرزهای جغرافیایی ایران هم فراتر رفت و در هند، بحرین، عراق و لبنان هم در حال بازتولید است. این رخداد مایه شگفتی اهالی علوم اجتماعی را فراهم آورده است. به همین دلیل مجموعه فرهنگی کتابشهر بهارستان با برگزاری نشستی با حضور دکتر سجاد صفار هرندی مدیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری و محمدصادق علیزاده کارشناس ارشد ارتباطات به بررسی این رخداد فرهنگی پرداخت.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی کتابشهر بهارستان، در ابتدای این نشست محمدصادق علیزاده با بیان اینکه فضای شکل گرفته درباره این رویداد به یک فرهنک استادیومی شبیه شده که کسی درباره اصل رویداد صحبت نمیکند و هم به گرفتن موضع مخالف یا موافق بسنده کردهاند و اصطلاحا با هم کلکل میکنند گفت: من فکر میکنم چنین پدیدهای و پدیدههای مشابه باید در چند سطح مورد بررسی قرار گیرد. در هر کدام از این سطوح شاید بشود با همگرا کردن پاسخهایی که داده میشود، قدری به پدیده نزدیک شد و به تحلیل دقیقتری دست پیدا کرد. سطح اول، سطحی است که در آن این واقعه به عنوان یک محصول فرهنگی تحلیل شده و با خط و معیارهای زیباییشناختی و فرهنگی و هنری و ادبی ارزیابی میشود. اینکه این محصول از نظر شعر و موسیقی چه نمرهای میگیرد. چه نمرهای میگیرد و چه سطحی را خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: وقتی یک عقبه اجتماعی این شکلی مشابه سلام فرمانده پشت قضیه میآید، باقی ماندن در لایه قبل منجر به آدرس غلطهایی میشود که تحلیل را ابتر خواهد گذاشت و پدیده را فرو خواهد کاست. از این منظر بررسی هاله اجتماعی شکل گرفته در اطراف آن از نگاه ارتباطات، جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی معنادار خواه بود.
علیزاده در ادامه با بیان اینکه بررسی این قبیل رویدادها از منظر ارتباطات آیینی به شدت جذاب جلوه میکند افزود: این مکتب ارتباطی، جدیدترین مکتب ارتباطاتی است. این مکتب، به هندسه و چینش شبکه ارتباطاتی جامعه به عنوان یک شبکه منتزع از جامعه نگاه نمیکند. شبکه ارتباطاتی جامعه را کانالها و مجاری تبادل و انتقال معنا میداند. به همین دلیل هم ارتباطات یک جامعه را در نسبت فرهنگ آن مورد بررسی قرار میدهد. نظریهپردازان سابق علم ارتباطات از زمان جنگ جهانی دوم به بعد از تحلیل پدیدههایی که در جوامع غیرغربی میافتاد عاجز بودند. سلام فرمانده از منظر ارتباطات آیینی به شدت قابل تحلیل است.
سلام فرمانده و بیکفایتی و ناکارآمدی تببینهای جامعهشناختی
در ادامه این جلسه دکتر سجاد صفار هرندی هم با تاکید بر اینکه رخدادهایی مثل سلام فرمانده، فراتر از خود این سرود و چیزی که حول آن شکل گرفته و ایجاد شده است را یک رخداد و پدیده بدانیم، باید اعتراف و اذعان کنیم که درباره این پدیدهها کم میدانیم گفت: من هرگونه ادعایی که بخواهد مدعی تسلط روی این پدیده شود را نمیپسندم. اینکه مثلا بگوییم میدانیم که چرا این اتفاق افتاده است را از این جهت که شگفتی جاری در خود رخداد را دارد به تعلیق میبرد و انکار میکند.
در مورد سلام فرمانده اتفاقی افتاده است که در مرحله اول باید قبول کنیم اتفاق عجیبی است. مشکل اول من با تبیینهایی که اتفاق افتاده است این است که میخواهند عجیب و شگفتی بودن این پدیده را نفی کنند. این انکار و داعیه علم داشتن چیزی است که ما را از نزدیک شدن به خود این پدیده و رخداد و تجربه آن باز میدارد. من خودم شخصا چند مرتبه درباره این موضوع گفتگو کردهام آغاز حرفم را از نقطه اعتراف به جهل قرار دادهام. تقریبا همه تبیینهایی که دارد درباره این موضوع ارائه میشود چه آنهایی که سمت و سو و جهتگیری مثبت دارند و چه منفی، بدون استثنا اگر با نگاه سنجشگرانه و نقادانه علمی و عقلی و شواهد تاریخی به سراغشان برویم بیکفایتی و ناکارآمدیشان میشود.
این دانشآموخته جامعهشناسی در ادامه با نقد کسانی که این رویداد را پروپاگاندای حاکمیت توصیف میکنند افزود: نگاهی که سلام فرمانده را پروپاگاندای رسمی حکومت میداند مگر این خواست و میل و انگیزه در گذشته کم بوده است؟! مگر آثار کمی تولید شده؟! مگر این اولین سرود در فضای کودک است که حتی در بخش و فضای مذهبی هم تولید شده است و رسانههای رسمی ما هم آن را ضریب میدهند؟! این موضوع ولو آنکه بگوییم بخشی از بستر ماجرا را توضیح میدهد اما نمیتواند توضیحدهنده و تبیینکننده این اتفاق باشد که تقریبا به صورت نامنسجم و بیسابقه و اعجابآوری با گونهها و تنوعهای متعدد فرهنگی و قومی یا حتی زبانی را در نسبت با این سرود میبینیم که خودش را بازتولید میکند. اگر به واقع یک سیستم دارای چنین توانایی بود علیالقاعده باید جمهوری اسلامی مثلا سالی یک سلام فرمانده تولید میکرد. مساله این نیست. این نوع تبیینها نمیتواند کنه موضوع و به واقع مطالب پی ببرد و تبیین کند. در حالی که میدانیم برای چیزهایی که برای نظام حیثیتی است ما چنین چیزهایی را نداریم. اگر چنین توان شبک ه بسیجگر و گوش به فرمان فراملی وجود داشت در بسیاری از دیگر مناسبتها و موضوعات چه بسا اولویت هم میداشت. چرا این اتفاق برای این کار ایجاد شده است؟
چرا باید سلام فرمانده را با ملاصدرا مقایسه کرد؟!
مدیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: مقام دیگر، مقام ارزیابی است. این روزها هم بحث آن پررنگ است. در مقام ارزیابی، مساله یک اظهار رای و ارزیابی و نظر درباره کیفیت این پدیده است چه خودش به عنوان یک اثر چه به واسطه آن ارزیابی این حاشیهای که برای آن به وجود آمده است. اینجا هم باز دو طیف و دو گرایش داریم. از یک طرف، نگاهی که با ملاکها و شاخصهای خاصی مساله را نگاه میکند. فرض کنید با سنجه و چارچوبهای نقد زیباییشناختی هنری به موضوع نگاه میکند. به این توجه دارد که مثلا این سرود سرود تا چه اندازه نسبت با سنتهای موسیقی اصیل ما دارد یا اینکه کیفیت زبانی و شعری این کار چطور است. غالبان هم کسانی که این موضع را اتخاذ میکنند به یک ارزیابی بد و منفی از کار میرسند و در تولید چنین اثری به خصوص در اقبال به چنین اثری نشانههایی از زوال و انحطاط و ابتذال فراگیر و امثالهم مییابند. یک مقام دیگر، مقام کسانی است که نه از منظر نقد هنری بلکه از منظر اندیشهای با موضوع مواجه میشوند. نوشته دوست عزیزی را میدیدم که از این صحبت میکرد که ما پیشینه و گذشتهای داریم که ملاصدراها و بوعلیها بودهاند و آن زبان ما الکن شده و به نقطهای رسیدهایم که زبان ما سلام فرمانده است. زبان ما این شده است که «بیا... جون من بیا»! در مقابل هم ارزیابی مثبتی هست که این را نشانه یکجور آمادگی قلوب برای ظهور حضرت صاحب(عج) یا موفقیت سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی میداند.
صفار هرندی در ادامه با تاکید بر اینکه از هر پدیدهای باید به اندازه خودش توقع و انتظار داشت افزود: پدیدهها را در حد و ابعاد و اندازه خودشان بشناسیم، به جا بیاوریم و در همان حد آنها را ارزیابی کنیم. بخشی از این سوء برداشتها و ارزیابیهای نادرست چه مثبت چه منفی این است که پدیده را از حد و اندازه خودش یا از جایگاه و مقام خودش خارج میکند و بر اساس این کار درباره آن قضاوت میکنند. مثلا برای من خیلی عجیب است که چرا باید کسی سلام فرمانده را در ترازویی بگذارد که بخواهد با ملاصدرا مقایسه کند. نه اینکه از جهت تخفیف و تحقیر نمیگویم چون مساله فولکلور مساله مهمی است. یک وقت میبینید که از ملاصدرا مهمتر باشد.
سلام فرمانده یک اثر عامهپسند است
این دانشآموخته جامعهشناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه از نظر من سلام فرمانده متعلق به خانواده اتل متل توتوله و اشعار کودکانه عامهپسند است ادامه داد: چرا ما باید آن را به جایی ببریم که بخواهیم آن را با ملاصدرا مقایسه کنیم؟ این محصول متعلق به حوزه فرهنگ عامه و عامهپسند است. من در فرهنگ عامه بودنش تخفیف و تحقیری هم نمیبینم. بعضیها ممکن است فکر کنند که این یعنی چیز بد و نازلی است. چه بسا از تاثیر آثار عامه در متن و ضربان زندگی اجتماعی و فرهنگی جامعه از آن آثار فاخر خیلی بیشتر باشد. کسی نباید از این موضوع، تخفیف و تحقیر جایگاه را برداشت کند. مساله، طبقهبندی امور است. با ملاکهای ارزیابی هنری این اثر، محصول ویژهای نیست. منطق توجه و اینکه یک چیزی تبدیل به یک امر فراگیر و وایرال بشود، این هم تابع ملاکها و شاخصها نیست. مگر اشعار کودکانه که من بعضی از آنها را مثال زدم ویژگی هنری دارند؟ به لحاظ شعری در اوج ضعف و بیمعنایی هستند ولی به موضوعی تبدیل شدند که نسل به نسل چرخیده و ماندهاند و کار کردهاند و در فرهنگ نقش دارند. چه بسا در شکلگیری عمیقترین صورتبندیها فرهنگی ما نقش و تاثیر دارند.
عامهپسندها پرفروشترین آثار ادبی نیمقرن اخیر بودهاند
در ادامه این نشست علیزاده هم با تایید این نکته که سلام فرمانده از حیث طبقهبندی امور در طبقه آثار عامهپسند قرار میگیرد گفت: من هم نظرم همین است. متوجه نیستیم که این محصول کجای طبقهبندی خودش قرار میگیرد. ما اگر بفهمیم سلام فرمانده یک اثر عامهپسند است خیلی از موافقتها و مخالفتهای بعدی موضوعیت خودشان را از دست میدهند. آقای صفار اتل متل را مثال زد، من یک قدم جلوتر میروم و تعزیه را مثال میزنم. ما در تعزیه با این مورد مکرر مواجه هستیم که مثلا یک مرد نقش زن را بازی میکند. تعزیه جای مهمی در هنرهای نمایشی عامهپسند بر بستر مذهب دارد و نسل به نسل جلو آمده یک وجه تاریخی هم پیدا کرده است. باید سلام فرمانده را در طبقه عامهپسندها بررسی کرد. فارغ از جهتگیری ارزشی و قضاوت هنجاری، طبعا به دلیل اینکه زبان مستقیمتری که انتخاب کرده، از انتزاعات عالم و فضای هنری و ادبی فاصله محسوسی دارد، از بیانهای استعاری فاصله دارد، به یک معنا تنه به تنه شعار میزند. کارکرد و جایگاهی که دارد، کارکرد و جایگاهی است که شعار دارد. پس حالا باید در این سطح به آن نگاه کرد و کارکرد آن را بررسی کرد.
این کارشناس ارشد ارتباطات در ادامه با بیان اینکه طبق اعلام مراجع رسمی، پرفروشترین آثار ادبیات داستانی نیمقرن اخیر هم آثار عامهپسند است افزود: اینها آثار نویسندههایی مانند مودبپور، فهیمه رحیمی و حاجسیدجوادی و امثالهم است که در حوزه رسانه هم نامی از آنها نیست ولی وقتی شما نگاه میکنید پرفروشترین آثار از نظر فروش تعداد نسخه مربوط به این نویسندگان است. در صورتی که اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هیچ توجهی به اینها نمیکنند و سراغی از آنها نمیگیرند ولی شبکه خودش را تشکیل داده است و جلو میرود.
صفار هرندی هم با ذکر یک نمونه تاریخی از این موارد گفت: در حوزه ادبیات داستانی در تاریخنگاری رسمی این را به ما میگوید که دهه 1320 دهه صادق هدایت است. دههای که هدایت اوج میگیرد و تبدیل به چهره هژمون میشود. در همان دهه ما نویسندهای داریم که مجلات عامهپسند آن زمان بر سر جذب این آقای نویسنده با هم رقابت داشتند و او به اصطلاح نویسنده پرفروش آن دوره بوده است. تقریبا اسمی هم از او در حوزه عمومی ادبیات نمانده است. در آن زمان خواننده ایرانی خیلی بیشتر از هدایت، این چنین نویسندههایی را میخوانده. نمیخواهیم بگوییم او برتر از هدایت بوده است. هر چیزی در جایگاه خودش باید دیده شود. اگر با ملاکهای هنری بخواهیم بررسی کنیم یک موضوع است اما اگر قرار باشد یک محصول را با معیارهای خودش بررسی کنیم مساله دیگری میشود. مثلا در حوزه پاورقی نوشتن، ملاک موفقیت همین اقبال عمومی است. به این معنا من میگویم سوای اینکه شعر و موسیقی سلام فرمانده چیست و چه پایگاه و جایگاهی دارد، نفس اینکه بر زبانها جاری شده و نفس این اجتماعاتی که شکل داده و همصدایی و همسخنی که حول ان رخ داده است یعنی کار خودش را کرده است. ولو اینکه بگوییم بعضیها به عنوان یک کشف عجیب و غریب میگویند این موج تمام میشود و فراموش میشود. چه بسا همین هم باشد. عامهپسندها همینجور هستند و چیزی از اهمیت آنها کم نمیکند.
منطق ارزیابی سلام فرمانده همان منطق اخراجیها و گلهای داوودی است
وی با تاکید بر اینکه اگر به موقعیتی رسیدیم که از دل بدنه مذهبی ما یک کار میتوان بجوشد که خصوصیات عامهپسند را پیدا کند باید به مثابه دستاورد با آن برخورد کرد نه به مثابه نشانه زوال و انحطاط افزود: مهمترین نکته من در کل این دعواها این است. ما باید داشتههای جمعی، جبههای، ملی و تمدنی خودمان را به جایی بیاوریم و به رسمیت بشناسیمو متاسفانه این کار را نمیکنیم. مشکلی که با آن مواجهیم این است که امر کسب و کار نقد و کار نقادی به عنوان یک امر اصیل برای ما موضوعیت پیدا کرده است. این موضوعیت پیدا کردن باعث میشود که به مثابه یک جبهه یا حتی فراتر از جبهه انقلاب، توجهی که به سلام فرمانده شد را نمیشود در چارچوبهای تعریف شده جبهه انقلاب در نظر گرفت. خیلی به نظر من گستردهتر و فراتر است. اگر اینجوری به قضیه نگاه کنیم حتی داشتههای ملیمان را ما نمیتوانیم به جا بیاوریم و در حد خودشان به رسمیت بشناسیمشان و به واسطه آنها احساس دارا بودن و غنا و توانایی و عمق و بعد داشتن بکنیم. از یک موضع خیلی تنزهطلبانه بالایی نسبت به همه چیز و همه کس حکم صادر میکنیم و این به خصوص در این موقعیتی که الان هستیم مساله سازندهای نیست. اگر منطق اخراجیها، گلهای داوودی و کلاه قرمزی را بفهمیم میتوانیم دریچههایی به فهم سلام فرمانده هم باز کنیم. ضمن اینکه این را هم معتقدم که پدیدههای این شکلی به راحتی به چنگ دانش نمیآیند. به همین دلیل هم آرشیو دانشی ما در این زمینهها فقیر است که مثلا من بگویم همانطور که درباره رمان بامداد خمار خانم فتانه حاج سیدجوادی بحث شده است حالا میشود درباره این مساله هم به این شکل نظر داد.
عامهپسندها؛ سکس و خشونت و غفلت
در بخش دیگری از این نشست علیزاده با تاکید بر اینکه عامهپسندهای فرهنگ ایرانی و اسلامی به خصوص بعد از انقلاب تفاوتهای محسوسی با همطبقههای خودشان در دنیای سرمایهداری دارند گفت: اسکلت اصلی صنعت فرهنگ عامهپسند در دنیا سکس و خشونت است. در مورد آثار عامهپسند ما بعد از انقلاب اتفاقی که افتاده اینکه این آثار فاصله محسوسی با سکس و خشونت دارند. طبعا بخشی بخاطر سیاستگذاری سیستم است که مانع از تولید چنین آثاری میشود. نکته بعد اینکه عموم عامهپسندها در نظام سرمایهداری که تمدن فعلی غالب بشر است عمدتا در خدمت غفلت قرار میگیرند. به همین علت سکس و خشونت جزو ابزارهای اصلی هستند. عامهپسندهای ما که بعد از انقلاب تولید شدهاند چه بار ایدئولوژیک نسبت به ارزشهای نظام حاکم داشته باشند چه نداشته باشند و صرفا در حوزه صنعت سرگرمی باشند از این نظر به شدت متفاوت میشوند. در مورد آثاری مانند سلام فرمانده هم که قضیه کاملا عکس میشود.
صفارهرندی در ادامه این نشست با بیان اینکه آکادمی ما عار دارد از اینکه تجربههای خودمان را مورد مطالعه قرار دهد گفت: بخشی هم ناشی از سوگیری ایدئولوژیک است یعنی آنقدر از این پدیده دلخور و ناراحت است که دلش نمیخواهد حتی به عنوان یک کیس آن را بررسی کند. هنگام مواجهه با آن هم تکلیفش هم مشخص است. اصلا سوال ندارد. میگوید بخاطر کارکردهای دستگاه ایدئولوژیک فلان و پروپاگاندای سیستمی است. با ساندیس و پروپاگاندا و شبکه سه و همه چیز را توضیح میدهد و سوال ندارد درصورتیکه اولین نقطه علم، سوال داشتن است. مثلا چه شد در یزد این حجم از افراد برای این سرود جمع شدند؟ و مناسبت خاصی هم نیست.
آدرس غلط دادن با پروپاگاندا
علیزاده در ادامه صحبتهای صفار هرندی ضمن نقد پروپاگاندا دانستن سلام فرمانده به تشریح مفهوم پروپاگاندا پرداخت و گفت: پروپاگاندا مفهومی است که از فضای علوم اجتماعی و ارتباطاتی سالهای قبل و بعد از جنگ جهانی دوم بیرون آمده است. همان فضای اجتماعی و تبلیغاتی که در بستر آن هیتلر دست به آن آتشافروزیها میزند. بستر زمانی و اجتماعی آن مهم است که در چه بستری پروپاگاندا رخ داد؟! خب بستر آن زمان بستری است که رسانه به اندازه امروز در دسترس بشر نیست، فضای جامعه صنعتی غرب اروپاست که فرهنگهای مختلف دورهم جمع شدهاند و عقبه یک نظام صنعتی را تشکیل میدهند. مخاطب حق انتخاب چندانی ندارد. رسانه چندانی هم در اختیار ندارد. اتفاقا در این فضاست که نظریه تزریقی ارتباطات هم مطرح میشود که محورش پروپاگانداست. میگوید جامعه یک توده بیشکل است که از طریق رسانه، هر آنچه را که به او تزریق کنی به همان شکل در میآید. فرقی نمیکند سلام فرمانده باشد یا هر چیز دیگر. هر چیز را که با پروپاگاندا به جامعه تزریق کنی وایرال میشود. حالا آن بستر و مختصات و مخاطب آن روز را با بستر و مختصات و مخاطب امروز مقایسه کنید. خب مخاطب امروز اصلا قابل مقایسه با مخاطب ۷۰ سال پیش نیست. مخاطب امروز قدرت انتخاب دارد. پیامها و رسانهها متعدد در اختیار دارد. مواجههاش با پیام و رسانه، منفعل نیست بلکه کاملا فعالانه است. این مخاطب، مخاطب بیشکل جامعه صنعتی ۷۰ سال پیش اروپا نیست. چطور میشود از بطن چنین بستری رای به تاثیرگذاری مطلق پروپاگاندا داد؟ آکادمیسین و تحلیلگر ما وقتی اینها را نادیده میگیرد همان نسخهای را برای مخاطب امروز میبندد که که برای مخاطب 70 سال پیش بسته بود.
کدام توده؟!
صفارهرندی هم در تایید این نگاه افزود: این نگاه شما درباره توده را میشود بسط داد. بر سر زبانها افتاده که اینها کنشهای تودهای و تودهوار است. صورتبندی جامعهشناسان آمریکایی درباره الگوهای پیوستن مردم به هیتلر چه بود؟ میگفتند آدم تودهای، آدمی اتمیزه و منقطع از شبکه روابط سنتی خودش است. چون بند روابط اجتماعیاش ضعیف و سست شده، پروپاگاندا مثل یک آهنربای قوی این ذرههای پراکنده را میتواند جمع کند و به دنبال خودش بکشد. در ادامه میگویند در جامعهای که سنتهای قوی و شبکههای سنتی قوی وجود داشته باشد فاشیست پیروز نمیشود. جایی پیروز میشود که توده شکل گرفته. خب الان همین مساله با همین معیارها چطور درباره سلام فرمانده قابل تبیین میشود در حالی که عموم کسانی که در آن شرکت میکنند نه به صورت تودهای به این معنا بلکه به صورت خانوادگی و جمعی است یا اگر خانواده هم نباشد، موجودیتهای جمعی کاملا اجتماعی مثل بچههای یک مسجد، هیات یا یک مدرسه است؟ این موجودیتهای جمعی با تعلقات جمعی و متنوع و متکثر چه ربطی به آدم اتمیزه شده و تک افتاده دارد که میگفتند که دنبال هیتلر راه افتاده؟!
وی در ادامه با تشریح تجربه خود از حضور در مراسم جمعخوانی این سرود در استادیوم آزادی گفت: در همین اجرای سلام فرمانده در استادیوم آزادی هم همین فضا حاکم بود. فضا اصلا اتمیزه و تودهای نبود. حال وهوا کاملا خانوادگی بود. پدر و ماردهای عمدتا دهه پنجاهی و دهه شصتی که دست بچههای دهه هشتادی و نودی را گرفته بودند و به استادیوم آماده بودند. حال و هوایخیلی شبیه حال و هوای شرکت در مجالس مذهبی بود. با مشقت هم همراه بود. من بارها برای تماشای فوتبال به استادیوم آزادی رفتهام. هیچ دفعهای به اندازه این مرتبه مشقت نکشیدم. پارکینگ خالی بود ولی ماشینها را کنار اتوبان پارک کردیم. سختی بود اما کسی غر نمیزد و ناراحت نبود. حالی شبیه حال قصد قربت بود. تنوع تیپ و تنوع سبک زندگی به نحو خوبی قابل لمس بود و مثلا این شکلی نبود که حجاب و ظواهر همه ایده آل و مذهبی و حزباللهی باشد هرچند فضای غالب این بود. بگذریم. مقصود اینکه ظواهر و مختصات میدان به شدت متفاوت است با پیشفرضی که جامعهشناسان آکادمیک بود از این رویدادها دارند.
جالب است که انقلاب اسلامی را هم با همین دست فرمان توجیه میکنند. حسین بشیریه انقلاب اسلامی را با جامعه تودهوار توضیح میدهد. سوال اینجاست که این چه نوع انقلابی است که شبکه جدی نداشته و همه چیزش همین شبکه روابط درون جامعه مثل مسجد و هیات و دوستان و بچه محلهایها و خانوادهها بوده؟! اینها که درست نقطه مقابل توده هستند! مشکل این است که جامعهشناس مقلد ما نمیتواند با تجربه زنده جامعه خودش مواجه شود و در موردش تأمل کند و به آن فکر کند به همین خاطر هم سریع آن را به جامعه تودهای تشبیه میکند که هیچ ربطی به زمینه بحث ما ندارد. اگر جمهوری اسلامی پروپاگاندای حرفهای بلد بود که وضعش این نبود!
شباهت سلام فرمانده و تواشیح
در ادامه نشست دکتر صفار هرندی در پاسخ به سوال یکی از بانوان حاضر در این نشست مبنی بر اینکه این سرود با وجود گستردگی بالایش چقدر میتواند در تعمیق معرفتی و نظری بچهها اثر داشته باشد در حالی که کودکان و نوجوانان از فهم بسیاری از گزارههایش عاجز هستند گفت: کاری که این سرود میکند این نیست که معارف عمیق را به بچهها منتقل کند. این تصور یک تصور خام است. واقعیت و کارکرد این سرود این نیست. ببینید ما دهه شصتیها در دوره مدرسه گروه تواشیح داشتیم. ما سرودی را به زبان دیگری میخواندیم که حتی از کلمات و عباراتش هم هيچ فهمی نداشتیم ولی خواندنش حسی به ما میداد و در عواطف یادها و تداعیها موثر بود. نگاهی میگوید بچهها را درگیر بحث سیاسی نکنید خب با این نگاه اختلافات مبنایی در فهم ماهیت دین و نسبت دین و سیاست و مسئله ولایت و براعت داریم. از این جهت من فکر میکنم که این مشکل اساسیای نیست که بشود این کار را کار نامناسبی دانست.
به واقعیات جامعه خودمان برگردیم
علیزاده هم در بخشهای پایانی این نشست با اشاره مجدد به این مساله که باید سلام فرمانده را ذیل ارتباطات آیینی تحلیل کرد گفت: در ابتدای بحث گفتیم اینکارها ذیل مکتب ارتباطات آیینی میگنجد. این مکتب دنبال چه بود؟ علمای ارتباطات که با پروپاگاندا و نظریه تزریقی رفتار تودهای آلمان زمان هیلتر را توجیه میکردند بعدها و به خصوص در جوامع غیرغربی با پدیدههایی روبرو شدند که به هیچ وجه با این نظریهها قابل فهم نبود. زور هم زدند که بفهمند قضیه جیست ولی نظریه تزریقی و پروپاگاندا و امثالهم جواب نداد. اینها با پدیدههایی روبرو شده بودند که دیتای خاصی بین فرستنده و گیرنده منتقل نمیشد اما آدمها را دورهم جمع میکرد. به همین علت از واقعیتی که در جریان بود تئوریهای دیگری مانند همین مکتب ارتباطات آیینی را استخراج کردند. آیین چیست؟! آیین به مفهوم جامعهشناختی خودش کنش جمعی تعدادی از انسانهاست که به صورت ارادی در آن حضور مییابند. حضور ارادی در این کنش باعث میشود که فرد، خود را در نسبت با یک جمع انسانها نزدیک ببیند و خودش را از آنها بداند که ممکن است حتی با آنها همعصر و هممکان هم نباشند. آدم وقتی آگاهانه در آیین شرکت میکند خودش را از لحاظ ماهیتی به این جمع انسانی نزدیک میکند و خودش را از نظر ماهیت و هویت به آن جمع گره میزند کارکرد آیین، پیوستن و هم تیمشدن است. ب
این کارشناس ارشد ارتباطات و روزنامهنگار فرهنگی در ادامه گفت: مادربزرگ ۸۰ و چند ساله بیسواد من ۸۰ سال است که در روضه محلی روستای خودشان شرکت میکند. آن روحانی و مداح هم در این 80 سال مدام همان حرفهای قبلی را تکرار میکند و دیتای جدیدی به او نمیدهد. همه دیتاهای این رویداد تکراری است اما سوال اینجاست است چرا این پیرزن 80 سال است عزاداریاش ترک نشده؟ او در یک آیین شرکت میکند و با این کار هویتش را گره میزند به جمعی از انسانها که 1400 سال قبل در صحرای کربلا برایشان اتفاقی افتاده. اتفاقی که نه از نظر زمانی با این پیرزن همعصر است نه از نظر مکانی اما این پیرزن برای اینکه خودش را جزئی از کاروان و هویت کربلا بداند 80 سال است که در این آیین شرکت میکند. این مدل رویدادها جزو مصادیق ارتباطات آیینی است. سلام فرمانده هم از همین سنخ است. در چنین پدیدههای جمعی - چه کودک و چه بزرگسالی که میخواند خودش را به یک هویت جمعی گره میزند – با شرکت ارادی در این رویداد خودش را به یک مفهوم و هویت گره میزند. آیین های عاشورایی هم همین کار را میکنند. به نظر من وقتی یک اثر عامهپسند مذهبی و انقلابی موفق به خلق یک کنش کلان معرفتی و اجتماعی در فضاهای متفاوت جغرافیایی شده و باعث شده تا افرادی که هزاران کیلومتر باهم فاصله دارند را به هم متصل کند به شدت ارزشمند است و باید به آن دمید به خصوص وقتی این را مد نظر قرار دهیم که ما در عصر زندگی میکنیم که همه ابزارهای تبلیغاتی و رسانهای و فرهنگی در خدمت غفلت ابنای بشر قرار گرفتهاند.
صفارهرندی هم در پایان این نشست گفت: اینکه یک اثر هنری با این مختصات توانسته چنین نقشی را ایفا کند و کارکردی داشته باشد باید آن را به رسمیت شناخت و در همین حد است اما اینکه شاعرش برود شورای شعر صدا و سیما، این غلط است و از قاعده خودش خارج شده.
صدقی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در تراکم پروندههای قضایی عدم رعایت قوانین حاکم بر معاملات است، گفت: شهروندان در انجام معاملات به دنبال سند رسمی و تنظیم مبایعه نامه کتبی در مکانی معتبر باشند، چراکه در صورت بروز مشکل صرف وکالتنامه برای اثبات بیع برای دادگاه کافی نیست.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، در جلسه سوم خرداد ماه هیأت عمومی، پروندهای با موضوع دعوی اثبات وقوع بیع مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طی آن خواهان با ارائه یک برگ وکالتنامه رسمی بلاعزل و استناد به شهادت دو تن از بستگانش دعوی اثبات وقوع بیع را داشت.
پس از بحث و بررسی پیرامون موضوع و به دلیل اینکه برای اثبات بیع مستندی به غیر از وکالت نامه ارائه نشده و اظهارات شهود نیز معارض داشته، هیأت عمومی دیوان عالی کشور وکالت نامه را کافی برای اثبات بیع ندانست و با نقض رأی، پرونده را برای رفع نقص و رسیدگی مجدد به دادگاه ارجاع داد.
از آنجایی که یکی از عوامل مؤثر در افزایش تراکم پروندههای قضایی عدم رعایت قوانین و مقررات حاکم بر معاملات است، پیرامون این موضوع با دکتر "غلامعلی صدقی" معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور به گفتوگو پرداختیم.
معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور در تشریح گزارش این پرونده گفت: در این پرونده فردی مدعی شده بود که ملکی را به همراه یک مغازه از طریق وکالتنامه خریداری کرده است، لیکن هیچ مبایعهنامه و مدرک قابل قبولی برای وقوع اصل معامله به دادگاه ارائه نداده بود.
وی ادامه داد: طرف مقابل نیز ادعا داشت معاملهای واقع نشده و تنها یک وکالتنامه برای دریافت وام در اختیار خریدار گذاشته است؛ این در حالی بود که خواهان اصل وقوع بیع را ادعا و تقاضای تنظیم سند رسمی و تحویل مبیع را داشت.
معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور با طرح این سؤال که آیا صرف ارائه وکالتنامه، دلیلی برای احراز بیع است یا خیر، تصریح کرد: هیأت عمومی دیوان عالی کشور پیش از این، آراء بسیاری در این خصوص صادر کرده بود مبنی بر اینکه اگر وکالتنامه همراه با قرائن و اماراتی مانند، پرداخت ثمن، تحویل و تصرف مبیع و سایر شرایطی که برای قاضی علم آور باشد، میتوانیم بگوییم این وکالت برای بیع بوده است.
صدقی افزود: در مورد پرونده اصراری حقوقی اخیر که در جلسه هیأت عمومی مطرح شد، اصلا مشخص نشده بود که ثمن معامله چه موقع و به چه نحوی پرداخت شده و از طرفی شرایط تحویل و تنظیم سند در هالهای از ابهام بود، بنابراین قضات دیوان عالی کشور وکالتنامه را کافی برای اثبات بیع ندانستند و با نقض رأی پرونده را برای رفع نقص و رسیدگی مجدد به دادگاه ارجاع دادند.
وی اظهار کرد: مدعی وقوع بیع، شهادت شهود را دلیلی برای وقوع بیع آورده بود در حالی که شاهدین وی از بستگان بوده و شهود نیز بیّنه شرعی تلقی نمیشد و شرایط شرعی شهادت را نداشتند.
صدقی با بیان اینکه ادله اثبات هر دعوا اقرار، شهادت شهود، امارات قانونی و قضایی، اسناد واتیان سوگند است؛ گفت: در این پرونده هیچ کدام از این موارد به درستی وجود نداشت و اظهارات شهود نیز تعارض داشت؛ به همین دلیل قضات دیوان عالی کشور وقوع بیع را نپذیرفتند.
معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم در افزایش و تراکم پروندههای قضایی عدم رعایت قوانین و مقررات حاکم بر معاملات است؛ تاکید کرد: مردم قوانین حاکم بر معاملات نظم و انضباط معاملات را رعایت کنند و در انجام معاملات به دنبال سند رسمی و تنظیم مبایعه نامه کتبی در مکانی معتبر باشند، چرا که در صورت بروز مشکل صرف ارائه وکالتنامه برای اثبات بیع برای دادگاه کافی نیست.
وی با تاکید بر اینکه دادگاه صرفاً شهادت بستگان را برای بیع و معامله قبول نمیکند؛ اضافه کرد: از آثار بیع صحیح، احراز مالکیت برای تحویل مبیع است، وقتی اصل وقوع بیع ثابت نشود، دادگاه در خصوص تحویل بیع نمیتواند اقدام به صدور رأی کند، دیوان عالی کشور نیز به استناد رأی وحدت رویه شماره 672 هیأت عمومی دیوان عالی کشور مصوب 1383/10/01 ، صراحتاً بیان داشته که برای خلع ید، حتما باید مالکیت احراز شود.
معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور با اشاره به ماده 339 قانون مدنی تصریح کرد: پس از توافق بایع و مشتری در مبیع و قیمت آن، عقد بیع به ایجاب و قبول واقع میشود، لذا باید ارکان بیع، ثمن و مثمن، تاریخ معامله طبق قانون مدنی باب سوم، فصل اول احراز شود، این در حالی بود که در پرونده مورد اشاره هیچ نوشته و شاهد مسلم و قانونی برای اثبات بیع وجود نداشت، از طرفی شهادت زن نیز همراه با اتیان سوگند نبوده است.
صدقی در پایان خاطرنشان کرد: مردم حساسیت لازم را در معاملات رعایت کنند اگر دسترسی به سند رسمی وجود ندارد حتما مبایعه نامه کتبی در مکانی معتبر تنظیم و اشخاص معتمدی نیز ذیل آن را امضا کنند و به صرف اعتماد و وکالتنامه، معاملات میلیاردی انجام ندهند تا هم خود دچار دردسر نشوند و هم دادگاهها را با تراکم پرونده مواجه نکنند.
انتهای پیام/
باید اذعان کرد که سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت ها و عملکرد بسیار مناسبی را در چند دهه گذشته علی الخصوص چند سال اخیر داشته و به ساماندهی امور موقوفات در کشور اهتمام ویژه ورزیده است و زحمات فراوان مدیران و پرسنل خدوم این سازمان بی شک بر کسی پوشیده نمیباشد ، با تمام این تلاشها متاسفانه بعضا اشخاصی با نام متولیان خصوصی موقوفات تمام زحمات و عملکرد آن سازمان مردمی و خوش نام را در جهت منافع شخصی و با فشار به استفاده کنندگان از موقوفات مخصوصا مستاجرین موقوفات نقش بر آب میکنند .
باید اذعان کرد که سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت ها و عملکرد بسیار مناسبی را در چند دهه گذشته علی الخصوص چند سال اخیر داشته و به ساماندهی امور موقوفات در کشور اهتمام ویژه ورزیده است و زحمات فراوان مدیران و پرسنل خدوم این سازمان بی شک بر کسی پوشیده نمیباشد ، با تمام این تلاشها متاسفانه بعضا اشخاصی با نام متولیان خصوصی موقوفات تمام زحمات و عملکرد آن سازمان مردمی و خوش نام را در جهت منافع شخصی و با فشار به استفاده کنندگان از موقوفات مخصوصا مستاجرین موقوفات نقش بر آب میکنند .
متاسفانه طی چند سال گذشته در یکی از موقوفات عام شهرستان نطنز ، متولی با پنهان شدن در پشت نام متولی موقوفه عام با عملکرد خود و خارج از قواعد سازمان اوقاف و حتی قوانین جاری کشور باعث ایجاد مشکل و موجبات اذیت و آزار برای مستاجرین موقوفه مذکور را فراهم نموده است .
که از تخلفات آشکار این متولی می توان به عدم پایبندی ایشان به رویه های معمول و قوانین جاری اداره اوقاف در خصوص نحوه تعیین اجاره بهای موقوفات اشاره کرد، تا جایی که ایشان خود را بالاتر از قوانین دانسته و علی رغم این که مطابق با قوانین مربوطه نظر کارشناس رسمی برای تعیین قیمت اجاره بها می تواند فصل الخطاب طرفین باشد، متاسفانه نامبرده به هیچ وجه نظر کارشناسان را بر نمی تابد.
همچنین علی رغم بخشنامه ها و دستورالعملهای صادره از نهادهای دولتی و قضایی مبنی بر ممنوعیت افزایش اجاره بها به بیش از ۱۰ درصد در شهرهای کوچک در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ اما این متولی خواستار افزایش نجومی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی اجاره بها بوده و در این اوضاع سخت اقتصادی و معیشتی مستاجرین که تماما از اقشار ضعیف جامعه هستند را مستاصل و تحت فشار قرار داده است .
در این راستا مستاجرین و ذینفعان از سازمان اوقاف و امور خیریه بعنوان مامن این قشر مظلوم درخواست بررسی صلاحیت متولی موقوفه و رسیدگی عاجل را داشته که در جهت رفع ظلم به خود را دارند ، گرچه تاکنون با تمام پیگیریهای بعمل آمده این اتفاق میسور نگردیده است .
منبع: روزنامه عصراقتصاد
گزارشهای میدانی از بازار ارز حاکیست، دلار توافقی در صرافیها در آستانهی ورود به کانال ۲۸ هزار تومان قرار گرفته و کف قیمت آن امروز به ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان هم رسید.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، گزارش های میدانی از بازار ارز حاکیست ، دلار توافقی در صرافی ها در آستانه ی ورود به کانال 28 هزار تومان قرار گرفته و کف قیمت آن امروز به 29 هزار و 300 تومان هم رسید . امروز، ششمین روز اجرای دستور العمل جدید بانک مرکزی برای تنظیم و مدیریت بازار ارز است . بنابر این تصمیم ، صادرکنندگان میتوانند ، ارز خود را به قیمت توافقی به صرافی ها بفروشند و متقاضیان هم ، ارز را با نرخ توافقی خریداری میکنند . به دلیل توافقی بودن ، صرافی ها دلار را به قیمت های متفاوتی ارائه میکنند. برای با خبر شدن از وضعیت امروز قیمت ها در بازار ، خبرنگار صدا و سیما در یکی از صرافی ها حضور پیدا کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، با حضور در دادگستری استان قم، به صورت پیوسته و به مدت ۱۰ ساعت، ضمن استماع مشکلات مراجعین به بررسی پرونده های قضایی آنها پرداخت.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، در جریان سفر استانی ریاست محترم قوه قضائیه به استان قم جلسه دیدار و ملاقات مردمی حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور با اقشار مختلف مردم برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم پس از حضور در دادگستری استان قم، به مدت 10 ساعت پیوسته، شخصاً با مراجعین دیدار و گفتوگو کرد.
رئیس دیوان عالی کشور ضمن استماع مشکلات قضایی مراجعین، راهنمایی و پاسخگویی به آن ها، بیش از ۷۰ پرونده را مورد بررسی قرار داد و در ارتباط با برخی پرونده ها دستورات لازم را صادر کرد.
گفتنی است، در این ملاقاتها که در راستای اجرای سیاستهای تحولی قوه قضاییه و به منظور رفع مشکلات مردم و تکریم ارباب رجوع برگزار شد برخی پرونده های حقوقی و کیفری از جمله الزام به تنظیم سند رسمی، تغییر کاربری غیر مجاز زمین زراعتی، تحصیل مال نامشروع از طریق فروش غیر قانونی، قصاص، شرکت در نزاع دسته جمعی، مواد مخدر و... از سوی مراجعین مطرح و دستورات لازم در چارچوب مقررات صادر شد.
شایان ذکر است، رئیس قوه قضائیه صبح امروز_ پنج شنبه_ 27 خردادماه، در رأس یک هیأت عالی رتبه قضایی وارد استان قم شد، رئیس دیوان عالی کشور نیز علاوه بر برگزاری ملاقات های منظم هفتگی در این استان نیز پاسخگوی مشکلات حقوقی و قضایی اقشار مختلف مردم شد.
انتهای پیام/
دکتر حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق در صدر هیأتی عالی رتبه با مهندس عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تهران دیدار کرد و تفاهم نامه همکاری مشترکی بین دو کشور در زمینههای میراث فرهنگی و گردشگری امضاء شد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، در این دیدار که عصر روز دوشنبه 23 خرداد ماه 1401 در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران انجام شد، مهندس ضرغامی با اشاره به بازگشایی گذرگاه های مرزی زمینی بین دو کشور بر ضرورت رفع موانع موجود در حوزه گردشگری زمینی در تمام ماه های سال و نه فقط در ایام اربعین تأکید کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان به آمادگی، برنامه ریزی و تلاش های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای تسهیل تردد زمینی وسایل نقلیه شخصی مسافران و زائران و اهمیت استفاده از پلاکهای بینالمللی بین دو کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد که مردم ایران و عراق بتوانند در طول سال با خودروهای خود و نصب پلاک های بین المللی بدون مشکل و به سهولت به مناطق مورد نظرشان سفر کنند.
وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق نیز ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران سفر و گردشگری ایران و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بر لزوم تعریف مفهوم جدیدی از گردشگری با محوریت گردشگری دینی و مذهبی تأکید کرد تا در صورت بروز مشکلاتی همچون کرونا، با آمادگی کامل با آن رو به رو شده و تمهیدات لازم اندیشیده شود.
کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در ماه های گذشته با انجام ملاقات های مختلف با مسئولین عراقی و همچنین سفیر ایران در عراق و سرکنسولگران شهرهای مختلف عراق در صدد تسهیل در ورود زائران با خودروهای شخصی به عراق است.
کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد