روتیتر: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست هم اندیشی کمیسیون برنامه و بودجه با مدیران سازمان امور مالیاتی کشور، بیان کرد: توزیع عادلانه مالیات در استان ها یکی از ثمرات اجرای طرح چرخش های تحول آفرین در نظام مالیاتی است.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیرات تحولات نظام مالیاتی بر اقتصاد کشور عنوان کرد: این طرح تحول آفرین، از موفقیت های سازمان امور مالیاتی کشور است که باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد و امیدواریم ما را به هدف تامین کل بودجه مورد نیاز کشور، از منبع مالیات نزدیک کند.

میرتاج الدینی همچنین با بیان این مطلب که اجرای قانون پایانه های فروشگاهی باعث شناسایی بسیاری از مشاغل فراری از مالیات شده است افزود : شناسایی و افزایش مودیان جدید باعث کاهش فشار بر اقشار کم درآمد و دهک های پایین درآمدی در کشور خواهد شد که ما را به اجرای عدالت مالیاتی نزدیک کرده و باعث ایجاد رضایتمندی آحاد جامعه می گردد .

وی همچنین از تلاشهای سازمان امور مالیاتی کشور در راستای تکریم ارباب رجوع درخواست کرد تا با رعایت عدل و انصاف، ضمن رعایت مفاد قانونی و در نظر گرفتن ملاحظات لازم در اجرای این طرح، مراقبت نمایند در حق هیچ یک از مودیان مالیاتی اجحافی صورت نگیرد تا شاهد موفقیت در اجرای این طرح همانند دیگر طرح های اجرا شده در سازمان امور مالیاتی کشور باشیم.

روتیتر: وزیر اقتصاد در دیدار رییس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در نشست مشترک اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با مسوولان سازمان امور مالیاتی، گفت: اقتصاد کشور با رویکرد هوشمندسازی و عدالت‌محوری، وارد فصل جدیدی از دوران مالیات‌ستانی و رهایی از بودجه مبتنی بر نفت شده است.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از پایگاه خبری-تحلیلی مالیاتی ایران (اینتا)، دکتر سید احسان خاندوزی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی که در سازمان امور مالیاتی برگزار شد، برگزاری این گونه جلسات بین مجلس شورای اسلامی با سازمان امور مالیاتی به عنوان سازمانی که با مساله بودجه مرتبط است را دارای تاثیرات بسیار مثبت و مهمی برای نظام بودجه ریزی کشور خواند.

وزیر اقتصاد با طرح درخواست از نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس برای کمک به پیشبرد و تداوم تحولی که از سال گذشته در بودجه نویسی شروع شده است، گفت: مطابق اعداد و ارقام و مستندات مشخص است که سازمان امور مالیاتی به معنای واقعی کلمه، در مسیر تحول نظام مالیاتی و رهایی از اقتصاد نفتی، به عنوان خواسته مجلس، در حال حرکت است.

وی با بیان اینکه این مسیر در گذشته خیلی کند طی می شد، عنوان کرد: خوشبختانه وقتی ما عملکرد سال اول فعالیت دولت سیزدهم را با سال پیش از آن و حتی سه یا چهار سال قبل تر مقایسه می کنیم، نشان دهنده این است که با سرعت خوبی در حوزه تامین درآمد های بودجه از مالیات بر مبنای عدالت‌محوری و هوشمندسازی در حال حرکت هستیم.

دکتر خاندوزی با بیان اینکه جماعتی هستند که خوش ندارند، دولت به درآمد های مالیاتی اتکاء داشته باشد، افزود: متأسفانه یک فرهنگ دیرپا و مزمن هم در کشور وجود داشته که برخی فعالان اقتصادی، سعی داشته اند، از پرداخت مالیات فرار کنند.

وی یادآور شد، البته این سخن به این معنا نیست که فقط درآمد بیشتری وصول کنیم؛ بلکه اساسا شیوه های شناسایی و اخذ مالیات را از روش های سنتی مبتنی بر مواجهه های دارای احتمال فساد و ناکارآمد و کاملا ممیزمحور گذشته را به نوع دیگری از مالیات‌ستانی تبدیل خواهیم کرد.

روتیتر: یک کارشناس مسائل چین و اوراسیا:

یک کارشناس مسائل چین و اوراسیا با اشاره به اینکه استراتژی چین در راهبرد همکاری جنوب جنوب، می تواند بیانگر ظرفیت اقتصاد این کشور باشد، اعلام کرد: چین در جذب سرمایه گذاران خارجی هم موفق عمل کرده است و توانسته امروز بزرگترین کمپانی های آمریکایی را جذب کند.  

به گزارش اقتصادرسا ؛یک کارشناس مسائل چین و اوراسیا با اشاره به اینکه استراتژی چین در راهبرد همکاری جنوب جنوب، می تواند بیانگر ظرفیت اقتصاد این کشور باشد، اعلام کرد: چین در جذب سرمایه گذاران خارجی هم موفق عمل کرده است و توانسته امروز بزرگترین کمپانی های آمریکایی را جذب کند.  
مهدی خورسند اظهار کرد: بزرگترین کالاها با تکنولوژی های آمریکایی و اروپایی امروز در چین دارای کارخانه هستند و از ظرفیت ها و پتانسیل های چین استفاده می کنند. همین امر سبب شده تا چین در زمینه اشتغال زایی گام بسیار بزرگی بردارد.
او با اشاره به افزایش سرمایه گذاری های چین در بازارهای بین المللی، پولی و مالی دنیا، خاطرنشان کرد: جذب سرمایه های خارجی نیز برای صنایع چین زمینه را برای تداوم و رشد این کشور فراهم کرده است.
این کارشناس مسائل چین و اوراسیا به ابزارهای قدرت ساز چین در حوزه اقتصاد مدیریتی اشاره کرد و افزود: این کشور در طول سال های گذشته در سرمایه گذاری خارجی و سرمایه پذیری توانسته تقاضا و عرضه در دنیا را در زمینه های تهدیدها و فرصت ها مدیریت کند.
خورسند با تاکید بر اینکه چین طی 20 سال گذشته در سرمایه گذاری خارجی بسیار هوشمندانه عمل کرده است، ادامه داد: یک میلیارد و 400 میلیون جمعیت فعال این کشور به غذا، کار و درآمد سرانه نیاز دارند که مستلزم این است که چین دارای پویایی اقتصادی باشد یعنی هم سرمایه گذاری خارجی داشته باشد و هم اینکه بتواند سرمایه خارجی را برای توسعه اقتصادی کشور جذب کند.
او بیان کرد: کشوری همچون چین که توانست بر اساس توانمندی خود پروژه های بین المللی ارائه کند، دارای اقتصاد قوی شد و با بازارهای بین المللی کار کرد، به همین دلیل آورده اش قابل ارزیابی است.  
این کارشناس مسائل چین و اوراسیا ادامه داد: در وهله اول؛ توان فنی، مهندسی، تکنولوژی و انتقال آن نشان می دهد که چین در چه جایگاهی قرار دارد.
خورسند اضافه کرد: چین در طول 20 سال گذشته با مدیریت عرضه و تقاضای حوزه سرمایه و سرمایه گذاری، توانست هم بازارهای خود را کنترل کند و هم صدها میلیون چینی را ازگرسنگی محض و فقر نجات دهد.
او بیان کرد: این کشور امروز با راهبردها و تاکتیک های متنوعی که در حوزه اقتصاد داخلی خود دارد توانسته است اقتصادش را در دوران کرونا با رشد بالای 8 درصد حفظ کند که این یک افتخار و ویژگی بزرگ برای حاکمیت چین محسوب می شود.  
این کارشناس مسائل چین و اوراسیا با تاکید بر اینکه از سال 2021 درآمد سرآمد مردم چین افزایش یافت و همین امر سبب شد اقتصاد این کشور همچنان رشد بالای 8 درصد را حفظ کند، خاطرنشان کرد: چین زمانی که کرونا به وجود آمد و بازارهای غربی کوچک شد تلاش کرد با سیاست راهبرد چرخه دوگانه هم بازارهای غرب را حفظ کند و هم درآمد سرانه مردم خود را افزایش دهد تا از این طریق مردم چین بتوانند کالاهای خودشان را بخرند.  
خورسند ادامه داد: علی رغم مخابره گذاره های منفی در خصوص اقتصاد این کشور مبنی بر اینکه چین وارد دوران رکود شده است، به طور قطع چین راهی برای خروج از این فضاهای شایعه ای ایجاد و تدبیر می کند تا خودش را همچنان در بالای کشورهای دارای رشد اقتصادی حفظ کند.

روتیتر: سید جواد جهرمی:

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالای بورس کالای ایران با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خودروی وانت کارا به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان از سوی گروه بهمن موافقت کرد.

به گزارش اقتصادرسا ؛ سید جواد جهرمی اظهار داشت: تیرماه امسال در شورای عالی بورس، طرح عرضه خودرو در بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت و همان زمان بحث تامین مالی خودروسازان علاوه بر عرضه های فیزیکی مطرح شد که این موضوع به تازگی مورد تصویب هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالای بورس کالای ایران قرار گرفت.

او افزود: گروه بهمن مجوز انتشار ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد خودروی «وانت کارا۲۰۰۰» را به منظور تامین مالی اخذ کرد تا پس از طی کردن مراحل لازم، زمان انتشار این اوراق اعلام شود.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: تامین سرمایه در گردش و حل مشکل نقدینگی خودروسازان، برنامه ریزی برای تولید، تکمیل طرح های توسعه ای خودروسازان، مشارکت خریداران در سود حاصل از تولید، رشد جذابیت سرمایه گذاری در صنعت خودرو و ایفای تعهدات فروش و تحویل خودروسازان از جمله مزایای انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خودرو در بورس کالا به شمار می رود.

جهرمی در پایان تصریح کرد: مشخصات قرارداد و نحوه انجام معاملات اوراق سلف موازی خودروی وانت کارا در امیدنامه آن و در زمان انتشار این اوراق در سایت بورس کالای ایران اطلاع رسانی خواهد شد.

 

روتیتر: با رقابت جذاب خریداران در تالار کیش؛

10 هزار تن شمش بلوم آهن و فولاد ارفع، امروز برای نخستین بار در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد که با استقبال ۲۳ هزار تنی و رقابت خریداران، کل حجم عرضه با موفقیت مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از کالاخبر ، امروز در مجموع ۱۰ هزار تن شمش بلوم آهن و فولاد ارفع روی تابلوی صادراتی بورس کالا در جزیره کیش رفت که ۵ هزار تن آن از سوی فروشنده درب کارخانه و ۵ هزار تن نیز فوب بندرعباس تحویل مشتری می شد.

برای محموله شمش بلوم تحویل Ex-works (تحویل درب کارخانه یا هر جایی که فروشنده تعیین می‌کند. در این روش هزینه فروشنده حداقل است/کاهش هزینه حمل نسبت به فوب) ۱۰ هزار تن تقاضا ثبت شد که منجر به رقابت ۲.۴۸ درصدی خریداران شد و در نهایت هر کیلوگرم از این محصول به قیمت ۱۴۳ هزار و ۵۲۹ ریال فروخته شد، در حالی که قیمت پایه ۱۴۰ هزار و ۵۶ ریال بود.

همچنین برای محموله ۵ هزارتنی شمش بلوم تحویل فوب بندرعباس، ۱۳ هزار تن تقاضا ثبت شد که منجر به رقابت ۳.۱ درصدی متقاضیان و رسیدن قیمت به ۱۵۰ هزار و ۵۰۹ ریال به ازای هر کیلوگرم شد. قیمت پایه محموله مذکور ۱۴۵ هزار و ۹۸۵ ریال در هر کیلوگرم اعلام شده بود.

تاریخ تحویل هر دو محموله ۱۷ آذر است و خریدار موظف به رفع تعهد ارزی ناشی از صادرات است.

 

رئیس هیات مدیره چادرملو گفت: عدم توسعه متوازن صنعت در شهرستان اردکان موجب انباشت مطالبات مردم و مسئولان این شهرستان از صنایع شده است.

به گزارش اقتصادرسا ؛به نقل از روابط عمومی شرکت چادرملو، دکتر صلاحی رئیس هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در نشست مشترک با مدیران، مسئولان، نخبگان و فعالان حوزه های اجتماعی و فرهنگی شهرستان اردکان پس از طرح مسائل و خواسته های عمومی حاضران و انتظارات آنان از صنایع فعال در منطقه به منظور ارتقا زیر ساخت‌های توسعه فراگیر شهرستان اردکان، با بیان ضرورت طراحی برنامه مدون و استراتژیک ایفای مسئولیت اجتماعی افزود: عدم توسعه متوازن صنعت در شهرستان اردکان موجب انباشت مطالبات مردم و مسئولان این شهرستان از صنایع شده است که باید تلاش کرد در چارچوب ضوابط و اختیارات و وزن هر بنگاه اقتصادی نسبت ایفای تکالیف اجتماعی مطالبه گری کرد‌.

در این نشست عمومی که امام جمعه و نماینده مردم اردکان نیز حضور داشتند دکتر صلاحی همچنین افزود ما با تمام ظرفیت های قانونی شرکت، خود را متعهد به ایفای مسئولیت های  اجتماعی  میدانیم .

 
انتهای پیام/

 

توسعه و گسترش شهرها ناشی از صنعتی شدن پیامدهای مثبت و منفی بدنبال دارد که باید با مدیریت صحیح و ایجاد توازن در توسعه، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛دکتر صلاحی رئیس هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که به همراه دکتر فاطمی نایب رئیس و دکتر حیدری مشاور اجتماعی این شرکت در جلسه شورای اداری شهر ستان اردکان حضور یافت با اشاره به عمومیت داشتن معضلات و آسیب های اجتماعی در جوامع در حال توسعه تصریح کرد: توسعه و گسترش شهرها ناشی از صنعتی شدن پیامدهای مثبت و منفی بدنبال دارد که باید با مدیریت صحیح و ایجاد توازن در توسعه، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

  وی افزود: امروز مدیریت جوامع بشری مستلزم آگاهی از شاخصهای حکمرانی شایسته است ‌. این ویژگی می توان راهگشای بسیاری از مشکلات و نارسایی ها باشد. بنابر این باید از ظرفیت مدیریتی برای متعادل سازی و برقرای توازن در توسعه اقتصادی با نگاه به جنبه های  فرهنگی و اجتماعی استفاده کرد. وی پیشنهاد کرد با برگزاری دوره های کوتاه مدت حکمرانی شایسته، مدیران را با اصول متوازن توسعه و عدالت محوری با اتکا بر داشته هایمان آشنا کنیم و با برنامه ریزی و اجرای صحیح اقدامات ،  عملکردمان را در منظر قضاوت جامعه قرار دهیم .

 

روتیتر: در نشست هم اندیشی تهیه بسته سیاستی انقلاب صنعتی چهارم معدن و صنایع معدنی اعلام شد:

رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به سیاست تمرکز بر فراهم کردن شرایط توانمندساز جهت ورود به نسل چهارم انقلاب صنعتی، گفت: ایمیدرو بسته سیاستی جهت ورود به نسل چهارم صنعتی و هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی ارایه می کند.

 

به گزارش اقتصادرسا ، وجیه الله جعفری در نشست هم اندیشی تهیه بسته سیاستی انقلاب صنعتی چهارم معدن و صنایع معدنی افزود: لازم است سند سیاستی مناسب جهت ورود به نسل چهارم انقلاب صنعتی و هوشمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی در کوتاه ترین زمان نهایی شود.

اجرای انقلاب صنعتی چهارم در شرکت ها

وی گفت: شرکت های این حوزه در هر سطحی که قرار دارند را باید به طور کارشناسانه راهبری کرد تا از مزیت ها و فرصت های انقلاب صنعتی چهارم بهره ببرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نقش ایمیدرو از اجرا به سمت تسهیل گری، بسترسازی و هدایت رفته است و در حوزه انقلاب صنعتی نسل چهارم به دنبال جبران عقب ماندگی ها در بخش فناوری هستیم.

هوشمندسازی معادن

وی با بیان اینکه هوشمندسازی معادن یکی از راهبردهای کلیدی بخش معدن و صنایع معدنی است، گفت: استفاده و بهره مندی از فناوری های تحول آفرین و سرمایه گذاری و توسعه باید از اولویت های راهبردی در اسناد تحول گرایانه این حوزه باشد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: مدیران ایمیدرو، پیشنهادات خود را راجع به پیش نویس این سند راهبردی اعلام کنند تا با تعیین یک برنامه زمانبندی، وارد فاز اجرا شویم.

پیاده سازی طرح های جامع فلزات

وی ضمن اشاره به اقدامات توسعه ای ایمیدرو در تهیه طرح های جامع محصولات معدن و صنایع معدنی گفت: ایمیدرو به منظور پیاده سازی اسناد توسعه ای این بخش همچون طرح های جامع فلزات اساسی (فولاد، مس و سرب و روی)، توسعه حوزه های آموزش، تجهیز نیروی انسانی و تامین ماشین آلات را برنامه ریزی کرده است.

 

روتیتر: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی :

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست هم اندیشی کمیسیون برنامه و بودجه با مدیران سازمان امور مالیاتی کشور، عنوان کرد: جلوگیری از فرار مالیاتی باعث کاهش چالشهای اقتصادی می شود.



به گزارش اقتصادرسا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته در سازمان امور مالیاتی کشور در راستای تامین بودجه سالجاری عنوان کرد: جلوگیری از فرار مالیاتی ، بازنگری در معافیت های مالیاتی موجود، نگاه به ظرفیت های مالیاتی در منابع دیگر و شناسایی شکاف مالیاتی باعث کاهش چالشهای اقتصادی در کشور شده و زمینه را برای تحقق اهداف توسعه پایدار، فراهم می کند.

دکتر خدابخشی افزود: فرایندهای تحول آفرین نظام مالیاتی باعث خواهد شد تراز بودجه به صفر برسد و این کار با شیب مناسب در حال انجام است اما بایستی بکارگیری ظرفیت‌های مدیریتی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد تا هدف صفر شدن تراز بودجه از منبع مالیات پوشش داده شود و انشاالله با تحقق این هدف، جشن خودکفایی در این زمینه برپاشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: خدمت رهبری نامه‌ای از طرف رئیس جمهوری داده شده است و از ایشان اجازه خواسته‌ایم تا از ۲۰ درصد این درآمد‌ها در دو موضوع تملک و اشتغال استفاده کنیم که ایشان نیز با برداشت ۱۰ درصد موافقت فرمودند.

به گزارش اقتصادرسا، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه-۱۷ آبان- مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد دولت در اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به گلایه قالیباف در مورد غیبتش در این جلسه گفت: امروز همایش دو روزه برنامه و بودجه و برنامه هفتم را با روسای سازمان‌ها داشتیم، اطلاع نداشتم که باید در صحن حضور یابم، سخنرانی ام را قطع کردم و در صحن مجلس حضور یافتم.
 
وی ادامه داد: پارسال در تبصره ۱۴ حدود ۳۳۰ همت منابع و مصارف دیده شده بود که باید ۳۲ همت بابت اشتغال پرداخت می‌شد. زمانی که من سازمان را تحویل گرفتم منابع و مصارف همخوانی نداشت و باوجود مشکلات ۱۹ همت به اشتغال اختصاص دادیم.
 
برنامه ریزی دولت برای رشد اقتصادی شهرستان‌ها
 
میرکاظمی گفت: در جلسه‌ای که امروز با روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها داشتیم بحث اشتغال یکی از محور‌ها بود که مفصل در این زمینه توضیح دادم و دوستان توجیه شدند به‌خصوص در ارتباط با رشد اقتصادی که ما امروز اعداد رشد اقتصادی را تا سطح شهرستان محاسبه کردیم و در اختیار استان‌ها قرار گرفته و حتی برخی از استان‌های ما تا شهرستان هم رفته‌اند و مشخص کرده‌اند برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد چه بخشی در صنعت چه بخشی در کشاورزی و چه بخشی در خدمات باید رشد کنند. روسای سازمان‌ها مکلف بودند که پروژه‌هایشان را براساس این رشد و براساس آمایش سرزمین آماده کنند که بحمدالله بالغ بر ۹۰ درصد تکالیف‌شان را انجام داده‌اند و شاید ۱۰ درصد از این‌ها باقی مانده که در ماه‌های آتی قرار است کامل کنند.
 
میرکاظمی گفت: در جلسه‌ای که امروز با روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها داشتیم بحث اشتغال یکی از محور‌ها بود که مفصل در این زمینه توضیح دادم و دوستان توجیه شدند به‌خصوص در ارتباط با رشد اقتصادی که ما امروز اعداد رشد اقتصادی را تا سطح شهرستان محاسبه کردیم و در اختیار استان‌ها قرار گرفته و حتی برخی از استان‌های ما تا شهرستان هم رفته‌اند و مشخص کرده‌اند برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد چه بخشی در صنعت چه بخشی در کشاورزی و چه بخشی در خدمات به جز این عدد و رقم‌ها تا سطح شهرستان محاسبه شده و در اختیار عزیزان قرار گرفته است و این‌ها مکلف بودند که برنامه‌های پروژه‌هایشان را براساس این رشد و براساس آمایش سرزمین آماده کنند که بحمدالله بالغ بر ۹۰ درصد تکالیف‌شان را انجام داده‌اندو شاید ۱۰ درصد از این‌ها باقی مانده که در ماه‌های آتی قرار است کامل کنند.
 
انتقاد میرکاظمی از افزایش غیر واقعی منابع بودجه ۱۴۰۱ در مجلس
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: شما در نظر بگیرید که چگونه می‌شود مجلس بدون اینکه ما قیمت انرژی را تغییر بدهیم، بدون اینکه تولید را افزایش بدهیم، اعتبارات یک تبصره را از ۳۳۰ یا ۳۴۰ همت به ۶۴۰ همت افزایش دهد!. از روز نخست مشخص بود که این منابع قابل وصول نیست. وقتی تبصره ۱۴ در سال ۱۴۰۰، ۳۴۰ همت منابع دارد، حداکثر در سال ۱۴۰۱ می‌توانستیم قیمت گاز را برای برخی از صنایع افزایش بدهیم، و ۱۰۰ همت اضافه شود این منابع افزایش یابد، ولی منابع به هیچ عنوان به ۶۴۰ همت نمی‌رسد و نخواهد رسید و حالا در قبال آن هم مصارف دیده شده است.
 
وی ادامه داد: بار‌ها از دوستان تقاضا کردیم که منابع و مصارف را به گونه‌ای ببینیم که با ۵ یا ۲ درصد خطا اتفاق بیفتد. چگونه می‌شود با وجود اینکه قیمت گاز و فراورده تغییر نکرده، میزان تولید افزایش پیدا نکرده، منابع یک تبصره از ۳۴۰همت به ۶۴۰ همت افزایش یابد.
 
وی افزود: بالاخره یک حساب منطقی وجود دارد و ما براساس آن تنظیم و حرکت می‌کنیم. تا جایی که وسعمان می‌رسد پرداخت‌های کمیته امداد و بهزیستی را انجام داده‌ایم، ولی واقعیت این است که وقتی که ۲۰۰ همت عدم تحقق است، قاعدتا باید قدری مدارا کرد.
 
میرکاظمی ادامه داد: از طرفی خود عزیزان بحث معیشت را مهم می‌دانستند. آقای قالیباف بار‌ها در جلسات مشترک دولت و مجلس به معیشت تاکید کردند و گفتند معیشت را جدی بگیریم. یارانه مردمی از همین محل پرداخت می‌شود. اگر خود بنده می‌خواستم در این زمینه تصمیم بگیرم ممکن است عدد دیگری را تصمیم بگیرم، اما وقتی مجموعا تصمیم گرفته شده که این یارانه با این حجم داده شود از محل تبصره ۱۴ است.
 
وی گفت: در حال حاضر از محل تبصره ۱۴، ماهی ۲۸ همت یارانه ماهیانه پرداخت می‌کنیم، یارانه که پرداخت مستقیم به مردم است. شما اگر همین را جمع بزنید، ببینید چقدر منابع و مصارف داریم و آیا می‌توانیم برای اشتغال کار جدی انجام بدهیم البته باید انجام بدهیم، اما از محل تبصره ۱۴ نمی‌توانیم. من آن زمانی که با دوستان مخالفت می‌کردم و می‌گفتم فکر اشتغال هم باشیم همه عزیزان تاکیدشان این بود که معیشت امروز محور است و باید به معیشت رسیدگی کنیم و اشتغال و رشد اقتصادی بحث دوم است.
 
 وی افزود: بالاخره یک حساب منطقی وجود دارد و ما براساس آن تنظیم و حرکت می‌کنیم. تا جایی که وسعمان می‌رسد پرداخت‌های کمیته امداد و بهزیستی را انجام داده‌ایم، ولی واقعیت این است که وقتی که ۲۰۰ همت عدم تحقق است، قاعدتا باید قدری مدارا کرد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امیدواریم با همه این احوال در نیمه دوم سال بتوانیم اجازه‌ای بگیریم. از طرف رئیس جمهور خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای داده شده است، زیرا می‌دانید امسال تنها سالی است که ۴۰ درصد درآمد‌های صادرات نفت به حساب صندوق توسعه ملی می‌رود یعنی ما ۱۴.۵ درصد به شرکت ملی نفت می‌دهیم، ۴۰ درصد به حساب صندوق می‌رود. به این معنا که از هر ۱۰۰ دلار نفتی که می‌فروشیم ۴۵.۵ دلار به دولت میرسد.
 
میرکاظمی بیان کرد: امروز اجازه‌ای را از مقام معظم رهبری خواسته‌ایم که اجازه بدهند آن ۲۰ درصد را فقط برای دو موضوع استفاده کنیم یکی بحث تملک و دیگری بحث اشتغال است. یعنی حتی در نامه‌ای که رئیس جمهور تدوین کرده‌اند به هیچ عنوان بحث جاری قید نشده و اجازه‌ای بابت جاری گرفته نشده است. ایشان با ۱۰ درصد موافقت کرده‌اند و امیدواریم بانک مرکزی این را تبدیل کند و واریز کند تا بتوانیم به بحث تملک و اشتغال کمک جدی کنیم.
 
در ادامه محمدباقر قالیباف در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و ویژه جهش رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مبنی بر نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در خصوص بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور گفت: مجلس به هر دو موضوع معیشت و اشتغال حساس است و هر میزان که معیشت مهم و دارای اولویت باشد، اشتغال نیز مهم و در اولویت ما قرار دارد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به میرکاظمی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای هر دو موضوع معیشت و اشتغال منابع و پول پیش‌بینی شده است، قصد ما اصلا این نیست که از معیشت بزنید و در اشتغال هزینه کنید، ما می‌گوییم هر پولی را در جای خود هزینه کنید و کار‌ها را انجام دهید.
 
وی افزود: در سال گذشته از بند (۲۸) تبصره (۱۴)، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای بحث مربوط به تبصره ۱۸ و اشتغال پول پیش‌بینی کردیم، شما می‌دانید و مجلس نیز می‌داند و گزارش تفریغ بودجه نیز وجود دارد که صد درصد منابع درآمد تبصره ۱۴ تحقق پیدا کرده است.
 
قالیباف بیان کرد: زمانی که منابع محقق شده و صد درصد منابع معیشت را پرداخت کرده‌اید، چرا صد درصد سهم اشتغال پرداخت نشده، به جای ۳۲ هزار میلیارد تومان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان پرداخت کردید یعنی ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد قطعی بخش اشتغال به موضوع اشتغال پرداخت نشده است و در تفریغ قانون بودجه وجود دارد که سازمان برنامه و بودجه بدون تخصیص مکلف بود تا ۱۳ هزار میلیارد تومان را در ادامه سال به وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارتخانه‌های مربوط به حوزه اشتغال تخصیص دهد و این اعتبار باید تحقق پیدا می‌کرد.
 
رئیس قوه مقننه گفت: اگر بناست قانونی نوشته و درآمدی تحقق پیدا کند و این درآمد در جای خود هزینه نشود آن هم در محلی مانند معیشت و اشتغال، مجلس و دولت چه کاری باید انجام دهند.
 
وی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: این ۱۹ هزار میلیارد تومان به دلیل اینکه در حساب مسدودی قرار می‌گیرد، بانک‌ها نیز دو برابر آن تسهیلات تعیین کردند. در حقیقت سال گذشته در صورت پرداخت ۱۳ هزار میلیارد تومان پرداخت نشده، از این رو اگر این اعتبار نیز بود، دو برابر آن را نیز بانک‌ها می‌گذاشتند و حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان باید برای اشتغال مردم اختصاص پیدا می‌کرد، اما اکنون ۴۶ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.
 
قالیباف ادامه داد: در سرکشی‌ها نیز که به استان‌ها داشتم، استانداران، فرمانداران و بخشداران همگی از این موضوع رضایت داشتند، حرف ما این است که از هزینه‌های غیرمعیشتی و جاری که می‌توان از آنهاگذشت قانون را اجرا کنید، توقع ما این است که ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر نیز محقق شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی حرف‌ها نیز زده می‌شود، اما به دلیل اینکه رسمی نیستند قصد ندارم آن‌ها را بیان کنم، سازمان برنامه و بودجه با اینکه ما این پول را در اختیار وزارت اقتصاد و صندوق مربوطه قرار دهیم مخالف بود، اما سال گذشته این کار انجام شد و نتیجه آن را با توجه به اینکه این اعتبار با کسری توسط سازمان برنامه پرداخت شد، دیدیم و ۴۶ هزار میلیارد تومان پرداخت گردید.
 
وی گفت: در سال جاری این اختیار با ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بخش عمومی، اموال و جا‌های مختلف به علاوه پولی که مجددا به صندوق از طریق تسهیلات پرداختی بازمی‌گردد در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت، اما تا این لحظه قِرانی از آن توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده، به نظر شما آیا مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال آینده باید این منابع را مجددا در اختیار این سازمان قرار دهد و یا اینکه به تصمیم قبلی خود بازگردد و اختیار را به وزارت امور اقتصادی دهد. عملکرد کدام یک از این‌ها بهتر است؟ عملکرد‌ها نشان می‌دهد که باید در اختیار صندوق اقتصاد واگذار شود.
 
قالیباف خطاب به میرکاظمی ادامه داد: در حوزه معیشت با پیشنهادی که شما برای سال جاری داشتید، مخالف بودم و اعلام کردم سقف تعیین شده برای حوزه معیشت پاسخگو نیست و پیشنهاد ۳۲۰ هزار میلیارد تومان را ارائه کردم و شما بر روی مبلغ ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اصرار داشتید. حواس ما به موضوع معیشت و اشتغال است، ما بی‌انصافی نمی‌کنیم شرایط سخت دولت را نیز متوجه می‌شویم، هر روز گزارش‌های درآمد‌های عمومی دولت را می‌بینیم و بر اساس درآمد‌هایی که به خزانه می‌آید در اینجا قضاوت می‌کنیم.
 
رئیس قوه مقننه ادامه داد: قبول دارم که در حوزه مولدسازی و فروش اموال، منابع برای این کار تحقق پیدا نکرده و قابل گفتن نیست، البته لایحه دوفوریتی توسط دولت و یا طی طرح دو فوریتی کاری که در نشست سران انجام شده ارائه می‌کنیم تا روند اموال مازاد را مشخص کنیم تا کار‌های روی زمین مانده و پروژه‌های نیمه تمام را تمام کنیم. حتما طی یک ماه این کار در مجلس انجام می‌شود.
 
وی خطاب به خاندوزی افزود: احساس می‌کنم شما یا خسته شده‌اید و یا اینکه رودربایستی دارید، شما مسئول بودید این موضوع را مطالبه‌گرانه پیگیری کنید، اما انجام ندادید، همانند سال گذشته که پیگیری کردید در سال جاری نیز باید پیگیری‌ها را انجام می‌دادید و شما مسئول این کار بودید.
 
قالیباف بیان کرد: درخواست من از دیوان محاسبات این است که تا یک ماه آینده آخرین وضعیت اجرای قانون را ارائه کند، من می‌دانم که آقای میرکاظمی به رشد اعتقاد و تأکید دارد و آن را در اولویت قرار داده است، حداقل اشتغال در حوزه رشد اثرگذار جدی است، چرا نباید این موضوع رخ دهد. امیدوارم این همکاری در دولت و وزارت اقتصاد و مجلس در شرایط سخت اقتصادی با توجه به اینکه دغدغه بیکاری و اشتغال و معیشت جدی است، شکل بگیرد و پا به پای یکدیگر پیش برود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در پاسخ به تذکر اینجانب به دلیل تأخیر در حضور در نشست علنی پاسخ دادید که جلسه داریم، اما ما به صورت کتبی در تاریخ ۱۱ آبان ماه به سازمان برنامه و بودجه نامه مستقیم دادیم هر چند که از نظر قانونی هم اینکه ما موضوع را در دستور قرار دهیم یعنی کار خود را انجام دادیم از اینکه خود را به جلسه رساندید از شما تشکر می‌کنم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توضیحات دوباره میرکاظمی، با بیان اینکه قبول داریم دولت قبل بابت تبصره ۱۸ مبلغی پرداخت نکرده است، گفت: دولت باید بپذیرد که امسال قانون بودجه را رعایت نکرده است، ما در یارانه‌ای که دیده شد، ۹ میلیارد دلار ارز با همان ارز یارانه ۴۲۰۰ تومانی دادیم و علاوه بر آن، ریال را در نظر گرفتیم، علاوه بر آن، دولت سامانه ETS ارزی را راه اندازی نکرد.
 
وی افزود: براساس میزان تحقق درآمد دولت تصمیم می‌گیریم، ما تلاش کردیم در سال گذشته و امسال که فقط LPG را روشن و تعیین تکلیف کنیم که بالای ۱۰۰ همت هم در این بخش درآمد داشتیم. اما بحث ما این است که معیشت و اشتغال اولویت ما است.

«شی جین‌پینگ» در ماه مارس سال 2007  میلادی به عنوان دبیر کمیته حزب شهرداری از استان «جه‌جیانگ» به «شانگهای» منتقل شد. شانگهای یک کلان‌شهر بین‌المللی مدرن با جایگاهی مهم در نقشه اقتصادی کشور چین محسوب می‌شود؛ در آن زمان، اقتصاد شانگهای برای پانزدهمین سال متوالی رشدی دو رقمی را تجربه می‌کرد و قرار بود در سال 2010 اکسپوی جهانی در آنجا برگزار شود.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛«شی جین‌پینگ» در ماه مارس سال 2007  میلادی به عنوان دبیر کمیته حزب شهرداری از استان «جه‌جیانگ» به «شانگهای» منتقل شد. شانگهای یک کلان‌شهر بین‌المللی مدرن با جایگاهی مهم در نقشه اقتصادی کشور چین محسوب می‌شود؛ در آن زمان، اقتصاد شانگهای برای پانزدهمین سال متوالی رشدی دو رقمی را تجربه می‌کرد و قرار بود در سال 2010 اکسپوی جهانی در آنجا برگزار شود.

با اینکه دوره تصدی‌گری آقای «شی» در شانگهای فقط هفت ماه و چهار روز بود اما او عادت خود یعنی جستجوی دقیق و کامل پس از ورود به هر جا را حفظ کرده بود. با مردم صحبت می‌کنند و درباره شرایط می‌آموزند و به خود انگیزه می‌دهند.

بر اساس تنگناه‌های منابع و شرایطی که آن زمان شانگهای با آن روبرو بود (در خصوص طراحی صنعتی ویژه)، شی جین‌پینگ ایده راهبردی توسعه مشترک صنعتی «سه، دو، یک» و توسعه یکپارچه با توجه به شرایط واقعی شانگهای را مطرح کرد. «سه» بیانگر صنعت خدمات بود، «دو» بیانگر صنعت و «یک» بیانگر کشاورزی. همه اینها نیازمند نوآوری مستقل بودند تا به نیروی محرکه اساسی برای توسعه شانگهای تبدیل شوند.

این مفاهیم تاثیر عمیقی بر توسعه طولانی مدت شانگهای گذاشت.

ایجاد ساختار صنعتی شانگهای

«بسیاری از شهرها در گذشته به داشتن دودکش‌های زیاد افتخار می‌کردند؛ اما حالا دودکش‌های زیاد نماد شهرهای عقب افتاده هستند.»

--شی جین پینگ

در اوایل آوریل 2007 یعنی اندکی پس از ورود آقای «شی» به شانگهای، او نامه مفصلی که لحنی فوری داشت، دریافت کرد.

این نامه به قلم «زنگ شی‌ون» معاون وقت رئیس شرکت «یونیلور گریتر چاینا» نوشته شده بود. او در این نامه آورده بود: «یونیلور در حال ارزیابی یک راهبرد جهانی برای ساخت بزرگترین مرکز تحقیق و توسه جهان است. با این وجود به دلایل مختلف این پروژه هنوز نتوانسته آغاز شود.

یونیلیور با سابقه بیش از 100 ساله خود یکی از بزرگترین شرکت‌های کالاهای مصرفی در جهان محسوب می‌شود. محصولاتش شامل نیازمندی‌های روزانه خانوارها و تولیدات غذایی مختلف را با بیش از 400 برند زیرشاخه آن است.

یونیلور از سال 2002 به طور پیاپی پنج کارخانه تولیدی خود در شانگهای را تعطیل و آنها را به استان «آن هوی» در مرکز چین منتقل کرده بود. این اقدام باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در شانگهای شده بود. اگر یک شرکت چندملیتی پنج کارخانه خود را تعطیل کند، قطعا فشارهای منفی بر دولت محلی مثل کاهش مالیات، تاثیر بر اشتغال کارکنان و غیره خواهد گذاشت.

شانگهای در سال 2007 در یک دوره بحرانی اصلاح عمیق ساختار صنعتی آن قرار داشت. سرانه تولید ناخالص داخلی شانگهای از هفت هزار دلار فراتر رفته و این در دوره گذار از صنعتی سازی قدیم به دوره پسا صنعتی سازی بود. بر اساس تجربه بین‌المللی، این شرکت خدماتی فراگیر خواهد شد.

بعدا، زنگ شی‌ون به شی جین پینگ که برای بازدید از شرکت یونیلور آمده بود گفت تعطیلی کارخانه‌های تولیدی بخشی از تغییر و تحول راهبردی جهانی شرکت بوده است: «پس از انتقال ظرفیت تولید به آن هوی، این گروه یک دفتر منطقه‌ای و بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه در جهان را در شانگهای تاسیس خواهد کرد.»

آقای «شی» این ایده را تایید کرد و گفت: «تجمع مراکز پژوهشی علمی در شانگهای بسیار مهم است و شما سرآمد این حوزه شده‌اید. شما باید از استعداها و بازارهای چین برای توسعه اقتصادی چین بهره ببرده و در عین حال باید نتایج تحقیق و توسعه چین را به جهان معرفی کنید و به سراسر جهان کمک نمایید.»

زنگ شی‌ون توضیح داد که هزینه‌های کسب و کار در شانگهای در حال افزایش هستند و دیگر مثل گذشته مزیت هزینه‌های پایین در آنجا وجود ندارد اما شرکت یونیلور معتقد است که شانگهای مزایای منحصربفردی در حوزه استعدادهای با کیفیت بالا دارد.

وی تاکید کرد: بیش از 80 درصد شرکت‌های شانگهای اکنون پرسنل تحقیق و توسعه و مدیریتی هستند.

آقای شی فورا پاسخ داد: این وضعیت درست شهر شانگهای است.

این ارزیابی بشدت دقیق به شرکت‌های با سرمایه خارجی شانگهای اعتماد به نفس بخشید و مسیر درست توسعه شانگهای را مشخص کرد.

«شی جین پینگ» یک تصویر ذهنی برای توسعه شانگهای در ذهن داشت و می‌گفت: «بسیاری از شهرها در گذشته به داشتن دودکش‌های زیاد افتخار می‌کردند؛ اما حالا دودکش‌های زیاد نماد شهرهای عقب افتاده هستند. اما آیا کاهش دودکش‌ها به معنی رها کردن تولید است؟»

آن زمان در شانگهای، اتفاق نظر برای اصلاح و تعدیل ساختار صنعتی وجود داشت اما مشکلاتی بر سر راه وجود داشت که باید حل می‌شد: مسیر مشخص بود اما چگونه باید این کار انجام می شد؟ کدام اقتصاد خدماتی باید توسعه می‌یافت؟ آیا شانگهای می‌خواست از الگوی برخی کلان‌شهرها در کشورهای توسعه یافته تقلید کند و تمام تلاشش را برای توسعه صنعت ثالث به کار گیرد و در عین حال صنعت ثانویه را تحت فشار قرار دهد یا حتی رها نماید؟ آیا سنت قدیمی تولید باید حفظ می‌شد؟ آیا ما هنوز باید به کار کشاورزی می‌پرداختیم؟ کشاورزان در آینده چه خواهند کرد؟

«روستاها، کپسول اکسیژن و ریه سبز شانگهای محسوب می‌شود.»

--شی جین پینگ

آقای «شی» پس از پژوهش عمیق مسیر بازسازی صنعتی شانگهای را پیشنهاد داد؛ «علاوه بر ناحیه شهری خالص 600 کیلومتر مربعی در شانگهای،‌ فضای فراوانی در حومه وجود دارد که به 6 هزار کیلومتر مربع می‌رسد. این فضای راهبردی برای توسعه اقتصادی آینده شانگهای است. اگر صنعت ثانویه به شکل مصنوعی توسعه نیابد، تولیدات نخستین فرصت را از دست خواهند داد منجر به ایجاد مکانیزم راه حل ریسک اقتصاد شهری نخواهد شد.»

وی با اشاره به ساختار روستا، بحث «کپسول اکسیژن» و «ریه سبز» شانگهای را مطرح کرد، عواملی که عملکردشان را نمی‌توان با صنایع دیگر جایگزین نمود.

ساخت مناطق روستایی در حومه شهر، منجر به تقویت هر چه بیشتر و فراگیرتر شانگهای خواهد شد. به تدریج، مناطق حومه شانگهای، کشاورزی مدرن و پیشرفته را با بهره گیری از «تجربه آلمان» توسعه داده و پایگاه هلو و انگور را ایجاد کردند.

«کلید ساخت یک مرکز مالی، استعداد است.»

--شی جین پینگ

اقتصاد خدماتی در شانگهای چگونه باید توسعه می‌یافت؟ در آن زمان یکی از اهداف دولت مرکزی برای شانگهای ساخت یک مرکز مالی بین‌المللی بود. بیش از 100 هزار متخصص امور مالی در شانگهای بودند که کمتر از یک درصد جمعیت شانگهای را به خود اختصاص می‌دادند اما در مراکز مالی بین‌المللی مانند لندن و هنگ کنگ نسبت این متخصصان به 5 درصد رسیده بود.

شی جین پینگ تاکید کرد که کلید ساخت یک مرکز مالی، استعداها هستند و باید تدابیری به منظور رفع موانع و جذب شمار بیشتری از استعدادهای مالی در شانگهای به کار گرفته شود.

در سال 2007، اندیشکده انگلیسی «گروه زد/ین» شاخص مرکز مالی را برای نخستین بار در جهان منتشر ساخت. شانگهای جایگاه بیست و چهارم را به دست آورده بود و از لندن به عنوان رتبه نخست مرکز مالی جهان 193 امتیاز عقب‌تر بود. اما شانگهای در مارس 2021، سومین مرکز مالی جهان شد و 22 امتیاز کم‌تر از نیویورک به عنوان اولین مرکز مالی و لندن به عنوان دومین مرکز مالی جهان، کسب کرد.

اکنون شانگهای یک سیستم بازار مالی کامل را ساخته، موسسات مالی بزرگ داخلی و خارجی را گرد هم آورده و به خط مقدم درهای باز مالی سرزمین اصلی چین به سوی جهان خارج تبدیل شده است.

در حوزه طرح اقتصاد خدماتی، «دیزنی لند» نیز پس از افتتاح شعبه‌اش در شانگهای به یکی از مقاصد گردشگری بسیار محبوب تبدیل شده است.

«با پایگاه صنعتی قدیمی به مثابه باری بر دوش شانگهای رفتار نکنید بلکه آن را یک ثروت برای شانگهای بدانید.»

--شی جین پینگ

به منظور توسعه صنعت ثالث یا همان اقتصاد خدماتی، شانگهای صنعت تولید سنتی خود را رها نکرده است. شی جین پینگ در این باره گفت: «شانگهای از دیرباز پایگاه صنعتی قدیم چین بوده است. با این موضوع به مثابه باری بر دوش شانگهای رفتار نکنید بلکه آن را یک ثروت برای شانگهای بدانید.»

بر همین اساس وی پیشنهاد کرد شانگهای بهتر است رقابت پذیری صنایع تولید پیشرفته را بهبود بخشد و برای نقش حمایتیِ صنایع تولیدی پیشرفته در رشد اقتصادی، اهمیت قائل شود.

پروژه ساخت هواپیمای غول پیکر داخلی در شانگهای بنیان گذاشته شده است. در حال حاضر، ابر کارخانه شرکت خودروسازی «تسلا» که یکی از خودروسازان الکتریکی برتر جهان محسوب می‌شود، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه جهانی آن تبدیل شده است.

در حال حاضر، «ساختِ شانگهای» به چرخه زندگی وارد شده و «خدمات در شانگهای» نیز ابداع شده و استانداردهای جدیدی را در بسیاری از زمینه‌ها ایجاد کرده است. باز بودن، نوآوری و جامعیت «نماد درخشان» شانگهای شده است.

شی جین پینگ از سال 1982 که معاون دبیر کمیته حزب در یک بخش کوچک در 300 کیلومتری پایتخت بود تا وقتی که برای خدمت در دولت مرکزی در اکتبر 2007 به پکن بازگشت یعنی از سن 29 تا 54 سالگی،‌ در چهار استان، منطقه خودمختار و ‌شهر چین در عالم سیاست سرمنشاء اصلاحات بزرگ و تاثیرگذار در این مناطق بوده است.

این روند 25 ساله یک روند رشد و آماده‌سازی رهبر یک کشور بزرگ محسوب می‌شود و همچنین روندی برای تعمیق اصلاحات مداوم چین و در هم تنیدگی عمیق آن با جهان به حساب می‌آید.

آقای «شی» با یک روحیه اصلاح طلبی «جسارت اول بودن در جهان» و حس مسئولیت پذیری، تاثیری ابدی بر توسعه چین گذاشته است.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top