از ماهواره‌های دونگ‌فانگ‌هونگ، موشک‌های لانگ مارچ و کاوشگرهای ماه نورد چانگ‌‌ار گرفته تا ایستگاه فضایی تیان‌گونگ، هر مرحله از صنعت هوافضای چین عملگرایانه و واقع گرایانه بوده و الهام‌های زیادی برای ما به ارمغان آورده است.

به گزارش اقتصادرسا ؛در ساعت 7:33 صبح (به وقت پکن) در 30 نوامبر، تایکونوردان (فضانوردان چینی) فضاپیمای شن‌جوئو-14 و شن‌جوئو-15 با موفقیت در ایستگاه فضایی تیان‌گونگ چین «به هم پیوستند». این ملاقات تاریخی نشان می دهد که ایستگاه فضایی چین وارد مرحله کاربرد و توسعه شده است.  از این پس این دو گروه تایکونورد می توانند در مدار بچرخند و ایستگاه فضایی نیز در دراز مدت در مدار قرار می‌گیرد. در اوایل روز عکس‌های شش فضانوردی که در فضا یکدیگر را در آغوش گرفته‌ بودند و همچنین دعای خیر «زنده باد سرزمین مادری» از سوی کاربران اینترنتی، صفحه رسانه‌ها را دربر گرفته بود. این اتفاق همچنین نشان می دهد که چین به یک قدرت فضایی واقعی در جهان تبدیل شده است.

رسانه های بین المللی توجه زیادی به این دستاورد قابل توجه صنعت هوافضای چین داشته اند. آنها به طور مشخص به دو رویداد مهم اشاره کردند: اول، در اوایل دهه 1960، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده به امکان پرواز فضانوردان در فضا دست یافتند. در آن زمان، رهبر چین مائو زدونگ گفت:  «چگونه چین می توان به عنوان یک کشور قدرتمند در نظر گرفته شود؟ ما حتی نمی توانیم حتی یک سیب زمینی را به فضا بفرستیم.» دوم اینکه در سال 2011، ایالات متحده  «اصلاحات گرگ» را به تصویب رساند که بوسیله آن ناسا و سایر آژانس‌ها از استفاده از بودجه دولتی برای همکاری با دولت چین و سازمان‌های وابسته به این کشور منع می‌شدند و در عمل چین را از ایستگاه فضایی بین‌المللی حذف می‌کرد. نقطه شروع ضعیف صنعت فضایی چین، مشکلات و موانع بزرگی که با آن روبرو شد، و پیشرفت سریع و دستاوردهای برجسته ای که تنها در چند دهه به دست آورد، علامت تعجب بزرگی را برای هر شاهدی بر جای گذاشته است.

از ماهواره‌های دونگ‌فانگ‌هونگ، موشک‌های لانگ مارچ و کاوشگرهای ماه نورد چانگ‌‌ار گرفته تا ایستگاه فضایی تیان‌گونگ، هر مرحله از صنعت هوافضای چین عملگرایانه و واقع گرایانه بوده و الهام‌های زیادی برای ما به ارمغان آورده است. هوافضا یک پروژه بزرگ ملی است و بدون رهبری متمرکز و یکپارچه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و سیستم جدید بسیج منابع در سراسر کشور نمی‌توان آن را انجام داد. چین همواره علی‌رغم چالش‌های مختلف در طول سال‌ها، اصرار داشته تا مسیر خوداتکایی و نوآوری‌های سخت در زمینه هوافضا در پیش بگیرد. امروز، این کشور قادر است به طور مستقل سرنوشت خود را کنترل کند و در تعداد زیادی از فناوری های اصلی با حقوق مالکیت معنوی خود به پیشرفت هایی دست یافته است. تمام اجزای اصلی صد درصد ساخت این کشور هستند. پایبندی به مسیر نوآوری مستقل در عمل ثابت شده است که به نوبه خود عزم ما را برای پایبندی به نوآوری مستقل تقویت کرده است. صنعت هوافضای چین همواره به دریافت بازخوردهای مثبت گسترده در چنین دایره ای با فضیلتی ادامه خواهد داد.

پایه و اساس صنعت هوافضای چین به قدری محکم است که باعث می شود برخی افراد احساس ناراحتی کنند. پیش از پرتاب فضاپیمای شن‌جوئو-15، نینا آرماگنو، رئیس شاخه فضایی ارتش ایالات متحده، گفت که چین "تهدیدات" زیادی را در مسابقه فضایی نظامی ایجاد می کند. بیل نلسون، مدیر ناسا نیز پیشتر گفته بود که از دائمی شدن "اصلاحات گرگ" و تصمیم برای عدم شرکت چین در پروژه تحقیقاتی ایستگاه فضایی بین المللی حمایت می کند. ایالات متحده همیشه فضا را به عنوان "مرز چهارم" پس از دریا، زمین و هوا در نظر گرفته است و ایالات متحده معتقد است که باید در این مرز یک موقعیت پیشرو مطلق داشته باشد که نباید توسط دیگران به چالش کشیده شود. اما ایالات متحده برای حفظ برتری خود در این سال ها چه کرده است؟

آنچه ما دیدیم این است که ایالات متحده برچسب های زیادی بر چین گذاشته است، از متهم کردن چین به "دزدیدن فناوری آمریکایی" در زمینه فضایی گرفته تا مقایسه توسعه چین با "حمله به پرل هاربر" به ایالات متحده. درحالی‌که چینی‌ها مشغول ساخت فضاپیما هستند، واشنگتن مغز خود را به کار می‌اندازد تا عبارات بدنام‌ کننده بسازد. ایالات متحده همچنین در تلاش است تا ترفندهای زمینی‌اش را در مورد فضا نیز بکار ببندد. چه با استفاده از "طرح اصلاحی ولف" برای مشارکت در "جداسازی" خود از پیشرفت های فضایی با چین، یا گرد هم آوردن سایر کشورها برای تشکیل "ناتوی کوچک روی ماه"، آمریکایی ها به راه اندازی یک بازی جنگ ستارگانی فکر می کنند آن هم در حالی که اکتشاف انسان در فضا تنها یک گام کوچک به جلو برداشته است. این سخنان و اعمال مانند زباله های فضایی مانع همکاری بین المللی و پیشرفت بشر می شود.

دستاوردهای کنونی چین در فضا تا حدی توسط ایالات متحده کنار گذاشته شده است. چین از گذشته، به راه خود در اکتشاف و نوآوری در زمینه فناوری ادامه داده است، بدون اینکه از مسیر قدیمی ایالات متحده پیروی کند. در آینده نیز درهای تیان‌گونگ چین کاملاً باز است و راه شیطانی ایالات متحده را دنبال نخواهد کرد. چین قبلاً اعلام کرده بود که ایستگاه فضایی این کشور اولین پروژه در نوع خود است که برای همه اعضای سازمان ملل آزاد است. تاکنون پروژه های آزمایشی علمی از 17 کشور از جمله سوئیس، لهستان، آلمان و ایتالیا در پروژه های منتخب ایستگاه فضایی چین قرار گرفته اند. توسعه هوافضا نمی‌تواند پشت درهای بسته یا به تنهایی توسط یک کشور رخ دهد. فضای بیرونی قلمرو مشترک کل بشر است و اکتشاف فضا انگیزه مشترک همه انسان‌هاست. در آینده نه تنها چهره های چینی بلکه چهره های فضانوردان و دانشمندان از سراسر جهان  در تیان‌گونگ وجود خواهد داشت. تیان‌گونگ به عنوان «ایستگاهی در فضا» هم به چین و هم به کل نژاد بشر تعلق دارد.

تا سال 2030، ایستگاه فضایی بین المللی به رهبری ایالات متحده بالاجبار باید از دور خارج شود و تیان‌گونگ تنها ایستگاه فضایی برای انسان ها خواهد بود. این سؤال مطرح شده است که آیا ایالات متحده باید یا می تواند در آن زمان در تیان‌گونگ باشد. افکار عمومی آمریکا از این موضوع ابراز نگرانی کردند. واشنگتن باید به این سوال پاسخ دهد. آنچه می خواهیم بگوییم این است که سفر چین برای اکتشاف اقیانوس و فضا است و توسعه انسان ها مستلزم همکاری برد-برد است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت اشتغال و یارانه با حضور وزیر تعاون خبر داد.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از خانه ملت، حاجی بابایی در تشریح نشست هم اندیشی نمایندگان مجلس برای اجرای سیاست‌های کلی نظام که با حضور وزیر تعاون برگزار شد، گفت: در این نشست موضعات مختلفی مانند اشتغال، یارانه و. مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده همدان و فامنین گزارش ارائه شده وزیر تعاون در این جلسه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم با این برنامه‌ها مشکلات حوزه‌های مربوط به ویژه اشتغال و یارانه‌ها بر طرف شود.

روتیتر: در نشست هم‌اندیشی ایمینو با رئیس دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر بررسی شد

رئیس دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران(ایمینو) بازدید کرد.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از شبکه ایمینو، نشست هم‌اندیشی ایمینو با دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با محوریت مدل‌های تامین مالی ایده‌‌های نوآورانه برگزار شد.

در این نشست حسین منصوری مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی «ایمینو» با اشاره به اینکه رویکرد ایمینو تسهیلگری برای ایده‌های نوآورانه این بخش است، اظهار کرد: این مرکز از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» با هدف سیاستگذاری و تسهیلگری شبکه سازی، توسعه بازار آموزش و ترویج رفع منازعات تمرکزدهی فعالیت ها و مشوق ها به سمت حوزه ها و عناصر راهبردی تشکیل شده است.


او ادامه داد: در زیست بوم نوآوری بخش معدن و صنایع‌معدنی با چالش کمبود ایده مواجه هستیم و داشتن ایده‌های نو برای حل مشکلات مختلف از چالش‌های ما است. بر اساس معیار جهانی، ۹۸ درصد ایده‌ها رد می‌شوند و به این معناست که از ۱۰۰ ایده تنها دو ایده انتخاب می‌شوند.

منصوری با بیان اینکه ۱۰۰ شرکت به فعالیت در بخش معدن و صنایع معدنی مشغول هستند، گفت: بر اساس بررسی‌های ما ۵۹ درصد از شرکت‌های دانش بنیان نیاز به توسعه بازار دارند، ۲۸ درصد با مشکلات تامین مالی روبرو هستند و باقی مشکلات نیز به منابع انسانی مربوط می‌شود که امیدواریم دانشگاه‌ها، شتابدهنده‌ها، صندوق‌ها و دیگر بازیگران زیست بوم آگاه به این دغدغه ها هم‌افزایی و نقش آفرینی کنند.

در ادامه این نشست مهدی مجیدپور رئیس دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی با الفبای نوآوری و کارآفرینی آشنا نیستند و نسبت به ورود طرح‌های نوآورانه و فناورانه مقاومت هایی نشان می‌دهند.


او با بیان اینکه دانشگاه‌ها جایی برای شکل گیری و پرورش ایده‌های نو هستند، گفت: ما در تلاش بودیم با ایجاد آزمایشگاه نوآوری در درون دانشگاه به مدلسازی و ساختار تامین مالی در زیست بوم نوآوری بپردازیم و نقاط ضعف این عرصه را شناسایی کنیم.

مجیدپور عنوان کرد: دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن می‌تواند بسترهای درست تامین مالی ایده‌‌های نوآورانه و فناورانه را شناسایی و با همکاری متولیان و دیگر بازیگران زیست بوم نوآوری بخش معدن کشور راهکارهای کارشناسی شده حمایت مالی از نسل نوآور را ارائه کند.

مجید وفایی فرد عضو هیأت اجرایی ایمینو در ادامه این نشست مطرح کرد: مراکز نوآوری و شتابدهنده ها موتور محرک زیست بوم نوآوری هستند و متولیان بخش معدن اهرم‌های حرکت توسعه این زیست بوم محسوب می‌شوند.

 

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران افزود: با توجه به‌ اینکه یکی از اهداف راه‌اندازی مرکز نوآوری ایمینو افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی بوده، چگونگی تامین مالی و نوع حمایت از نوآوران جوان حائز اهمیت است تا فناوران و نوآوران دانشگاه و صنعت به ایده‌پردازی ترغیب شوند.

او با اشاره به تجارب برگزاری جشنواره مشترک دانشگاه تهران، ایمیدرو و ایمینو (اینوماین) بیان کرد: نهادسازی در تامین منابع مالی ایده‌های معدنی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های حمایتی موجود در دستگاه‌های اجرایی و همنشینی بازیگران چندسویه اقتصاد دانش‌بنیان همواره از اهداف قابل توجه در زیست بوم نوآوری بخش معدن بوده است.

در ادامه این نشست ضمن بازدیدی از مرکز نوآوری ایمینو، مدل‌های پیشنهادی برای تامین مالی نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی و همچنین نحوه همکاری با آزمایشگاه نوآوری دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر مورد بررسی قرار گرفت.

 

بر اساس ارزیابی سالیانه شرکت مدیریت شبکه برق ایران ، نیروگاه سیکل ترکیبی سرو (چادرملو) در بین کلیه نیروگاههای حرارتی کشور در بهار سال ۱۴۰۱ در معیار شاخص نرخ انرژی قابل تولید، حائز رتبه اول گردیده است .

به گزارش اقتصادرسا ؛این رتبه بیانگر کسب بالاترین درآمد نسبت به سایر نیروگاهها به ازای هر مگاوات توان قابل تولید میباشد.
گفتنی است نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی سرو چادرملو در مجتمع صنعتی این شرکت در اردکان یزد از سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسیده است .

در مراسمی با حضور رئیس هیات عامل سازمان ، معاونان و مدیران و همکاران  هفته بسیج و ولادت حضرت زینب ( س )  گرامی داشته شد.

 



به گزارش اقتصادرسا ؛معاون وزیر  صمت و رئیس هیات عامل سازمان در این مراسم  با اشاره به فلسفه تشکیل بسیج  تصریح کرد :  روحیه جهادی پس از جنگ هنوز هم باقی است در حوادث  مختلف  مانند  سیل ، زلزله  و کرونا و.. هر جا  نیاز بوده ، بسیج فعل “ما می توانیم ” را خوب صرف کرده است .

سردار محمد اسماعیل کوثری نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم به نگاه  دوراندیشانه  امام راحل در تشکیل  بسیج  اشاره  کرد و گفت  : در حوادث اخیر کشور که به مثابه جنگ ترکیبی بود ، بسیج موفق عمل کرد .

 مهدی صادقی نیارکی معاون  توسعه و برنامه ریزی  ایدرو  هم در این نشست  گزارشی از  برنامه های  شورای فرهنگی سازمان  ارائه و تصریح کرد : برنامه های این شورا با هدف بصیرت افزایی و   افزایش روحیه  همکاری جمعی  در  سازمان است .

در این مراسم  احمد بابایی شاعر آیینی ابیاتی از اشعار خود را قرائت کرد . در پایان این مراسم  با اهدا لوح سپاس از  ایثارگران، بسیجیان نمونه سازمان و شرکت های تابعه و خانواده معزز شاهد تجلیل به عمل آمد.

روتیتر: سومین جلسه کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور برگزار شد؛

سومین جلسه کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور به ریاست علی نبوی رئیس هیات عامل ایدرو و با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار گردید.

 


به گزارش اقتصادرسا به نقل از ایدرو نیوز، در این جلسه ضمن بررسی کلیات فرآیند اجرای نوسازی و بازسازی صنایع از مرحله شناسایی واحدهای مشمول تا انجام عارضه‌یابی، اجرای پروژه‌های بهبود، تعیین شیوه تامین مالی و نظارت بر اثربخشی اجرا،‌ مقرر گردید به منظور شناسایی دقیق واحدهایی که نوسازی و بازسازی آن‌ها از توجیه فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی برخوردار است، انتخاب واحدها در گام نخست توسط ادارات صنعت،‌ معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها انجام شده و در صورت تایید دفاتر تخصصی رشته‌فعالیتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت و تمایل واحد تولیدی به نوسازی و بازسازی فرآیند ثبت‌نام در بن‌سازه نوسازی و بازسازی و انجام عملیات عارضه‌یابی مقدماتی آغاز گردد.

کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور بر پایه مصوبه هیات دولت و در اجرای بند (ح) ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه برای عملیاتی کردن طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور با مسئولیت ایدرو تشکیل شده است.

رییس انجمن قطعه سازان همگن و صنایع نیرو محرکه با اشاره به اینکه چین اولین خودروساز بزرگ دنیا است، اعلام کرد: این کشور پتانسیل رسیدن به رتبه یک صادرات خودروهای برقی را دارد.

به گزارش اقتصادرسا ؛محمدرضا نجفی منش با تاکید بر اینکه دنیا به سوی تولید خودروهای برقی گام برمی دارد، خاطرنشان کرد: آینده از آن خودروهای برقی است که با باتری لیتیوم کار می کند و از چین وارد می شود، این خودروها از نظر آلایندگی بسیار موثر، مهم و تاثیرگذار هستند.
او با بیان اینکه دارا بودن باتری لیتیوم خودروهای برقی در چین برگ برنده این کشور محسوب می شود، اظهار کرد: ساخت خودروهای برقی به دلیل باتری لیتیوم نیاز به هزینه بالایی دارد و به همین دلیل چین به بسیاری از دولت ها سوبسیت می دهد و کمک می کند تا برای هزینه زیادی متحمل نشوند چرا که چین بهترین منبع تامین باتری لیتیوم است.
رییس انجمن قطعه سازان همگن و صنایع نیرو محرکه به تفاوت خودروهای برقی و خودروهای معمولی اشاره کرد و ادامه داد: خودروهای برقی با برق کار می کنند و میزان آلایندگی آن به شدت پایین است اما خودروهای معمولی با بنزین کار می کنند و به شدت آلاینده هستند.
نجفی منش اضافه کرد: در ساخت خودروهای برقی تجهیزات بسیار کمتری استفاده می شود و ساده تر ساخته می شود و تجهیزات مورد استفاده در این نوع خودرو بسیار کمتر است.
او با اشاره به باتری خودروهای برقی، عنوان کرد: نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که باتری لیتیومی بسیار پرهزینه است و فرایند شارژ آن مدت زمان طولانی را به خود اختصاص می دهد.
رییس انجمن قطعه سازان همگن و صنایع نیرو محرکه با بیان اینکه در چین تلاش و تقلای بسیاری در حوزه تکنولوژی می شود، ادامه داد: به همین دلیل چین بر آن است که بر روی این باتری به گونه ای کار کند تا تبدیل به نوع دیگری شود که هم هزینه کمتری داشته باشد و هم سریعتر شارژ شود.
نجفی منش اضافه کرد: بدین معنا که زمان شارژ خودروهای برقی را به کمتر از دو دقیقه برساند که بسیار مهم است.

چین در تولید حرف اول را می زند و پس از آن آمریکا در این حوزه خودنمایی می کند. این کشور هر شش ماه یک ‌بار تحول عظیم در صنعت خودرو دارد و پیشرفت آنها نسبت به سایر کشورها متفاوت است و به ‌لحاظ تعداد تولید خودرو نیز حرف اول را در جهان می ‌زند.

احمد نعمت بخش- دبیر انجمن خودروسازان
امروز بیش از هر زمان دیگری شاهدیم که اروپایی ها و آمریکایی ها به سمت تولید خودروهای برقی گام برداشته اند اما همان طور که می دانیم تولیدات شان بیشتر از10 درصد نیست. چرا که تیراژ بالای این نوع خودروها زمان بر است و بر اساس اعلام آنها این امر شاید در 10 سال آینده به سرانجام برسد.
حال اینکه چین در تولید حرف اول را می زند و پس از آن آمریکا در این حوزه خودنمایی می کند. این کشور هر شش ماه یک ‌بار تحول عظیم در صنعت خودرو دارد و پیشرفت آنها نسبت به سایر کشورها متفاوت است و به ‌لحاظ تعداد تولید خودرو نیز حرف اول را در جهان می ‌زند.
امروز چین روی خودروهای برقی تمرکز کرده است و چشم انداز آینده آن بسیار موفق دیده می شود و بعید نیست که رتبه یک صادرات این محصول را از آن خود کند.
این کشور در دهه های اخیر بسیار پیشرفت کرده است به طوری که اگر یک نفر بعد از شش ماه دوباره به چین سفر کند از پیشرفت سریع آنها حیرت زده خواهد شود.
در حوزه استانداردسازی خودروهای برقی آنچه مسلم این است که استانداردهایی هم برای خودروهای برقی و هم بنزینی در دنیا اجبار است و چین نیز در راستای استانداردسازی خودروهای برقی گام هی موثری برداشته است.
تنها مسئله ای که چین باید روی آن متمرکز شود شارژ سریع این نوع خودروها است. به عبارتی طول مسافتی را که خودروهای برقی طی می کند را افزایش دهند به طوری که راننده بتواند 500 – 600 کیلومتر تردد کند و با مشکل شارژ برنخورد.
در ایران نیز نمونه سازی اولیه این نوع خودرو در بخش خصوصی انجام شده است اما متاسفانه در شرایط فعلی زیرساخت خودروهای برقی در کشور ما فراهم نیست. در وهله اول باید ایستگاه تزریق برق راه اندازی کرد.
در یک بازه زمانی خودروهای گاز سوز تولید شد اما ایستگاه تزریق گاز با فاصله ‌های بسیار طولانی مقرر شده بود. مردم مایل به پیمایش مسافت طولانی نبودند و در نتیجه از خودروهای گازسوز استفاده نمی‌ کردند.
راهکار دیگر آن است که شورای شهر باید مصوب کند به کلیه انبوه سازان تکلیف شود که پایان کار خودروهای برقی نیازمند یک پریز برق است و در هنگام احداث ساختمان های بلندمرتبه، به ازای هر واحد پارکینگ، باید یک پریز وجود داشته باشد که به کنتور برق واحد مربوطه متصل شود تا افراد بتوانند در آینده خودروی برقی بخرند و خودروهای شان را در پارکینگ منازل خود شارژ کنند.
مهمتر از همه این است که وزارت نیرو برق لازم برای شارژ خودروها ی برقی ندارد.
خودروهای برقی نیرو محرکه از خودروهای بنزینی گران تر است به خاطر اینکه باتری آن گران تر است روزبه روز دنیا کار می کند تا باتری ها را ارزان کنند اگر برگردیم به گذشته وضعیت بهتر شده است و باتری ها ارزان تر شده نسبتا و پیمایش ان نیز بیشتر شده است.

«آنتونیو سامارانچ» معاون کمیته بین المللی المپیک در سخنرانی ویدئویی خود تاکید کرد که چین در زمینه استفاده پایدار از میراث المپیک، به الگوی جهان تبدیل خواهد شد. پکن از زمان بازی های المپیک 2008 تا بازی های المپیک زمستانی 2022، به ستون اصلی ارتقاء روح و ماهیت المپیک در جهان تبدیل شده است.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛کنفرانس بین المللی توسعه صنعت برف و یخ (هه‌بئی‌) چین 2022 با موضوع «تمرکز بر بازی های پس از المپیک و ارتقاء همکاری های بین المللی در صنعت برف و یخ»، چند روز پیش در «شی‌جیاجوانگ»، هه‌بئی برگزار شد؛ مهمانان چینی و خارجی شرکت کننده در این نشست، به طور کلی اعلام کردند که بر اساس باور آنها میزبانی موفقیت آمیز پکن از بازی های المپیک و پارالمپیک زمستانی، یک بازار گسترده را برای توسعه صنعت برف و یخ فراهم کرده است و بر این اساس، می توان آینده درخشانی را برای صنعت برف و یخ چین پس از بازی های المپیک زمستانی متصور شد.

«آنتونیو سامارانچ» معاون کمیته بین المللی المپیک در سخنرانی ویدئویی خود تاکید کرد که چین در زمینه استفاده پایدار از میراث المپیک، به الگوی جهان تبدیل خواهد شد. پکن از زمان بازی های المپیک 2008 تا بازی های المپیک زمستانی 2022، به ستون اصلی ارتقاء روح و ماهیت المپیک در جهان تبدیل شده است.

شهر «جانگ‌جیاکو» در استان «هه‌بئی»، شهری است که بیشترین رویدادهای ورزشی زمستانی در آنجا برگزار شده است. صنعت برف و یخ چین در این شهر در حال رونق و صنعت گردشگری و توریسم مرتبط با یخ و برف نیز در حال شکوفایی است.

بدنبال برگزاری بازی های المپیک زمستانی پکن، اشتیاق مردم چین برای شرکت در ورزش های مرتبط با یخ و برف رو به افزایش است؛ این گونه ورزش ها دیگر منحصر به شمال چین نیستند بلکه مکان های متنوع و نهادهای آموزشی مختلف ورزش های برفی و یخی در فضای بسته در جنوب چین نیز ایجاد شده اند که جوانان از سراسر کشور در رویدادهای مربوط به ورزش های یخی و برفی آنها مشارکت دارند.

«یوهان الیاش» رئیس فدراسیون بین المللی اسکی در سخنرانی ویدئویی خود گفت که چین از طریق آماده سازی بازی های المپیک زمستانی، به شیوه ای موفقیت آمیز توانست 300 میلیون نفر را برای شرکت در ورزش های برفی و یخی جذب کند و به ارتقاء توسعه سریع صنعت برف و یخ بپردازد و ورزش های برفی و یخی را از حاشیه به کانون توجه عموم تبدیل کند.

رئیس فدراسیون بین المللی اسکی افزود صنعت برف و یخ چین آینده ای امیدوار کننده دارد و این فدراسیون به مشارکت در تحول و بهینه سازی میراث المپیک زمستانی پکن ادامه خواهد داد و در سطح گسترده ای رویدادهای برجسته بین المللی را به «جانگ‌جیاکو» و دیگر شهرهای چین معرفی می کند و به محبوب سازی گسترده اسکی می پردازد و سطح مسابقات اسکی جوانان چین را بالا می برد و از طریق راه های دیگر به چین کمک خواهد کرد.

امروزه منابع سرد چین که پیشتر برفی و در حال یخبندان رها شده بودند، به تدریج در حال انتشار گرمای توسعه اقتصادی اند.

«ژن هونگ‌بین» رئیس شورای ارتقاء تجارت بین الملل چین می گوید که صنعت برف و یخ چین با کمک توسعه فرصت های فراهم شده در پی برگزاری بازی های المپیک زمستانی پکن، از این شتاب بهره مند شده و به صورت مداوم به تقویت توامندسازی های دیجیتالی و فناوری و فرهنگی پرداخته و صنعت برف و یخ از جمله نمایشگاه ها، توریسم، تجهیزات و مسابقات را احیاء کرده است.

انتظار می رود که ارزش کلی صنعت برف و یخ چین در سال 2022 به بیش از 800 میلیارد یوان و در سال 2025، به 1 تریلیون یوان برسد.

مسئولان پکن، پایتخت چین وعده داده اند که بازگشایی مراکز خرید و سوپرمارکت هایی که محصولات مرتبط با معیشت مردم را به فروش می رسانند، سرعت بخشند؛ این تازه ترین تلاش های چین برای تضمین عملکرد هموار در سطح شهر پکن و بازار آن ضمن تلاش برای کنترل شیوع ویروس کرونا محسوب می شود.

به گزارش اقتصادرسا ؛دولت های محلی در سراسر چین در حال اجرای مجموعه سیاست هایی به منظور حمایت از کسب و کار و ساکنان خود در بحبوحه کنترل کووید-19 هستند و از این طریق، به سوپرمارکت های ویروس زده این فرصت را می دهند تا هر چه سریع تر مجددا بازگشایی شوند و از هزینه های عملیاتی شرکت های درگیر پیامدهای کرونا، می کاهند.

مسئولان پکن، پایتخت چین وعده داده اند که بازگشایی مراکز خرید و سوپرمارکت هایی که محصولات مرتبط با معیشت مردم را به فروش می رسانند، سرعت بخشند؛ این تازه ترین تلاش های چین برای تضمین عملکرد هموار در سطح شهر پکن و بازار آن ضمن تلاش برای کنترل شیوع ویروس کرونا محسوب می شود.

«ژو هجیان» سخنگوی دولت شهرداری پکن در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود تاکید کرد که مراکز تجاری در صورتی که تحت تاثیر کرونا قرار بگیرند، این اجازه را دارند که یک روز بعد از تعطیلی و بدنبال انجام اقدامات مربوط به ضد عفونی، بازگشایی شوند و بیشتر از سه روز تعطیل نخواهند ماند.

این مقام چینی تاکید کرد که دولت در واکنش به نگرانی های عمومی، به تقویت حمایت از ساکنانی می پردازد که مجبورند مجتمع های خود را برای دریافت خدمات پزشکی ترک کنند؛ از طرف دیگر، به زباله های مناطق پر خطر از نظر ابتلا به کرونا نیز رسیدگی خواهد شد.

بر اساس اعلام مقامات شهرداری پکن، آنها به شرکت های بزرگ تجارت الکترونیکی نیز دستور داده اند تا عرضه خود را به سه تا پنج برابر سطح معمول برسانند تا قیمت ها ثابت بمانند.

دولت چین در عین حال مشغول مذاکره با پلتفرم های تجارت الکترونیک جهت افزایش عرضه آنها و همچنین کمک به خرده فروشان برای از سرگیری کسب و کار آنلاینشان بعد از تعطیلی فروشگاه های فیزیکی اشان است؛ وزارت بازرگانی چین متعهد گشته است که تلاش های بیشتری را در مسیر تضمین تامین نیازهای روزانه مردم به خصوص در مناطقی که به شدت تحت تاثیر بازخیز موج کرونا هستند، عملی کند.

اقدامات حمایتی دولت چین در بحبوحه کرونا بعد از آن صورت می گیرد که در جریان برگزاری نشست شورای دولتی، درخواست تثبیت اقتصاد در سه ماهه چهارم مطرح شد و این امر، برای عملکرد اقتصادی در کل سال بسیار حیاتی توصیف گشت؛ در جریان برگزاری این جلسه با اشاره به شرایط پیچیده اقتصادی سال جاری میلادی (2022) به دلیل کرونا و دیگر عوامل، انجام تلاش هایی به منظور تقویت مصرف از جمله حمایت از اقتصاد مبتنی بر پلتفرم و شبکه های پست اکسپرس و تلاش های مستمر به منظور تضمین حمل و نقل و لجستیک هموار وعده داده شد.

در این بین، مسئولان شهر «شیامن» در استان «فوجیان» در جنوب شرق چین اعلام کرده اند که برای شرکت های درگیر عوقب کرونا، کاهش های مالیاتی را در نظر می گیرند و مبلغ مربوط به حق بیمه پایه پزشکی کارکنان این شرکت ها را بدون به خطر افتادن مزایای آنها، کم می کنند؛ مسئولان در استان «ژجیانگ» واقع در شرق چین نیز مجموعه اقداماتی را در راستای پشتیبانی از مصرف کترینگ اجرا کرده اند که شامل طرح هایی برای برگزاری فعالیت های تبلیغاتی بیشتر و کاهش محدودیت ها برای غرفه های خیابانی می شود.

به طور خلاصه دولت های محلی چین در حال تسریع اصلاح و اجرای سیاست های حمایتی هستند؛ اجرای این سیاست ها به تثبیت زنجیره تامین و بازار پایه اقتصاد کمک خواهند کرد.

 

سیستم دوگانه کشاورزی و انرژی سبز در منطقه خودمختار «نینگ‌شیا هوی» در شمال غربی چین رواج یافته و به این ترتیب در حال دگرگونی محیط زیست و زندگی مردم محلی است.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛صفحات فتوولتائیک در بیابانی بزرگ کنار هم زیر نور آفتاب چیده شده و بوته‌های گوجی‌بِری هم زیر این صفحات کاشته شده‌اند؛ نیروگاه خورشیدی و مزرعه یکپارچه «بائوفنگ» در حال توسعه مدلی است که از این منطقه بیابانی با مساحت 10 هکتاری و آفتاب فراوان به طور همزمان رشد محصولات گیاهی را نیز امکان پذیر سازد.

سیستم دوگانه کشاورزی و انرژی سبز در منطقه خودمختار «نینگ‌شیا هوی» در شمال غربی چین رواج یافته و به این ترتیب در حال دگرگونی محیط زیست و زندگی مردم محلی است.

در نتیجه اجرای این طرح، مناطق وسیعی از بیابان رفته رفته در حال سبز شدن هستند و به زمین قابل کشت تبدیل شده اند و کشاورزان محلی که به دلیل نیروگاه‌های خورشیدی صاحب شغل شده‌اند، همزمان به فعالیت‌های کشاورزی خود نیز می‌پردازند.

«وِن جی‌شوئه» معاون «شرکت فناورانه انرژی جدید بائوفنگ» که نیروگاه خورشیدی مذکور را اداره می‌کند، گفت: «نیروگاه ما سالانه 1.7 میلیارد کیلووات ساعت برق پاک تولید می‌کند. با این نیروگاه از مصرف 557 هزار تن زغال سنگ جلوگیری می‌شود و آلاینده‌های کربنی حدود 1.7 میلیون تن کاهش می‌یابند.

صفحات خورشیدی قادرند نور خورشید را سد کنند و تبخیر زمین را کاهش دهند و به این ترتیب به احیای اکولوژیکی کمک نمایند».

طبق گفته وِن، نرخ پوشش گیاهی در این منطقه از زیر 30 درصد به 85 درصد افزایش یافته است.

این پروژه نیازمند تعداد زیادی کارگر برای مراقبت از بوته‌های گوجی‌بری، برداشت میوه و تمیز کردن صفحات خورشیدی است. گوجی‌بری محصول خاص نینگ‌شیا و به دلیل ارزش بالای تغذیه‌ای آن مشهور است.

معاون «شرکت فناورانه انرژی جدید بائوفنگ» گفت: «پروژه فتوولتائیک ما هر سال شغل‌های موقتی برای حدود 100 هزار کشاورز ایجاد و به هر خانوار کمک می‌کند 40 هزار یوان (5700 دلار) درآمد داشته باشد. برخی کشاورزان بعد از آنکه مهارت‌های فنی در این زمینه به دست می‌آورند، صاحب شغل‌های ثابت می‌شوند.

طی یک دهه گذشته و حتی بیشتر، نینگ‌شیا در عین تسریع احیای پوشش گیاهی و جلوگیری از بیابان‌زایی، به طور مداوم کارایی استفاده جامع از منابع مختلف مانند زمین و انرژی خورشیدی را بهبود بخشیده و توسعه هماهنگ تولید برق خورشیدی و احیای اکولوژیکی را محقق کرده است.

صفحات خورشیدی در بخش جنوبی «بیابان تنگر» در بخش غربی نینگ‌شیا منطقه وسیع چهار هزار هکتاری را تحت پوشش قرار داده است. این صفحات خورشیدی بدون اینکه زباله‌ یا مواد زائدی تولید کنند به طور مداوم انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می‌کنند.

تولید سالانه 1.7 میلیارد کیلووات ساعت برق سبز نه فقط مناطق اطراف پروژه فوق را روشن ساخته بلکه به نقاط دیگر کشور چین نیز منتقل شده است.

«نیروگاه مرکزی فتوولتایک شماره یک هوانِنگ» که در سال 2011 تاسیش شده است نیز به احیا و حفاظت اکولوژیکی کمک می‌کند.

«لیو مینگ‌چون» رئیس این نیروگاه خورشیدی می‌گوید: «در مرحله مقدماتی ساخت، محیط زیست نسبتا بد بود که این امر، هزینه کلی ساخت و ساز نیروگاه را بالا برد. پس از آنکه نیروگاه خورشیدی ما ساخته شد، بیابان به تدریج از گیاهان پوشیده و سبز شد».

در عین حال، یک کمربند سبز از گیاهان سرزنده از میان بخش جنوب غربی بیابان وسیع «مائووسو» در شرق نینگ‌شیا کشیده شده است.

ردیف تماشاییِ دکل‌های برق فشار قوی بخشی از برنامه انتقال برق غرب به شرق چین محسوب می‌شود؛ این دکل‌ها توسط پوشش سبز که عمدتا چمن و بوته زار است در برگرفته و باعث شده اند شن‌های بیابان ثابت بمانند و تخریب ناشی از بیابان کاهش یابد.

«بای لو» کارگر شرکت دولتی برق فشار قوی نینگ‌شیا در این باره گفت: «قبلا، تمام این منطقه پر از شن‌های روان بود و نمی‌توانستیم در آن رانندگی کنیم. مجبور بودیم نزدیک دکل‌ها قدم بزنیم و در بیابان بدون خودرو و با پای پیاده گشت زنی کنیم».

شرکت فوق برای مقابله با این چالش‌ها، کارزاری را در سال 2012 راه اندازی کرد تا شن‌های موجود در مسیر خطوط انتقال برق را بی حرکت و ثابت کند و برای این کار هزاران فرد محلی را برای کاشتن شمار زیادی نهال به منظور احیای پوشش سبز زیر دکل‌های انتقال برق، استخدام کرد.

این در حالیست که ساخت یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت نصب‌شده دو میلیون کیلووات در حاشیه بیابان مائووسو در دستور کار قرار دارد؛ این نیروگاه خورشیدی عظیم وقتی سال آینده به بهره برداری کامل برسد، قادر خواهد بود سالانه 3.7 میلیارد کیلووات ساعت برق شرق چین را تامین کند و انتشار آلاینده‌های کربنی را تا 3.1 میلیون تن در هر سال کاهش دهد.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top