یک مقام مسئول ارشد سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ابهام قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده برای بخش حمل و نقل هوایی، از احتمال حذف این پایه مالیاتی برای بلیت پروازهای خارجی خبر داد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از "مهر"، از بامداد دیروز دوشنبه ۱۳ دی ماه، بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل هوایی بار و مسافر که تا پیش از این معاف از این پایه مالیاتی بود، مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده است.
دبیر انجمن ایرلاینها: مالیات بر ارزش افزوده هزینه سفرهای خارجی را به شدت افزایش داده است
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز اظهار کرد: از دیروز با توجه به حذف قانون کسر ۵ درصد از فروش بلیت به شهرداریها و جایگزینی این قانون با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که قرار است از این پس ۹ درصد از فروش هر بلیت پروازهای داخلی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده کسر شود، لذا ۴ درصد به قیمت هر بلیت پروازهای داخلی افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: این پایه مالیاتی به پروازهای خارجی هم تعلق گرفته و از فروش هر بلیت پرواز خارجی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعم از ایرلاینهای داخلی و خارجی کسر میشود.
اسعدی سامانی: هم مالیات بر ارزش افزوده بلیت پرواز خارجی اخذ میشود هم عوارض خروج از کشور
به گفته اسعدی سامانی، این رقم به مصرف کننده نهایی تعلق میگیرد و شرکت هواپیمایی به عنوان مسئول وصول این پایه مالیاتی است که درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به خزانه داری کل و از آنجا به سازمان امور مالیاتی منتقل میشود.
اسعدی سامانی میگوید در حالی که عوارض خروج از کشور از مسافران دریافت میشود، ۹ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده به آنها تعلق میگیرد.
آنالیز قیمت بلیت پروازهای خارجی با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده
بر اساس آنالیز قیمتی که وب سایت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای فروش بلیت رفت و برگشت تهران-وین-تهران ارائه داده، مبلغ پایه بلیت این پرواز (به صورت رفت و برگشت) ۲۶ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان است.
به این نرخ، ۳ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان افزوده میشود که شامل ۳۳۲ هزار تومان ترانسپورت مسافر، ۳۲۴ هزار تومانی امنیت پرواز، ۲۴۴ هزار تومان مالیات، ۳۵ هزار تومان عوارض فرودگاهی، ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده، ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه نظارت بر خدمات ایمنی مسافر و ۵۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه عوارض فرودگاه مقصد افزوده میشود.
هزینه نهایی بلیت پرواز رفت و برگشت تهران-وین-تهران با ایران ایر، ۳۰ میلیون و ۳۰۳ هزار تومان است.
کاپیتان محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حکمی میراکبر رضوی را به سمت سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان منصوب کرد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری؛ کاپیتان محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حکمی میراکبر رضوی را به سمت سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان منصوب کرد.
آئین معارفه سخنگو و مدیر روابط عمومی جدید سازمان هواپیمایی کشوری صبح امروز در جلسه شورای مدیران و معاونان سازمان برگزار شد.
وی پیش از این معاونت مالی و اداری و همچنین مدیریت روابط عمومی کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران را برعهده داشته و فعالیت در عرصه رسانه از جمله سازمان صدا و سیما را در کارنامه خود دارد.
رضوی دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل است.
از 13 دی سال جاری براساس قانون مالیات ارزش افزوده بلیت هواپیما مشمول مالیات ارزش افزوده خواهد شد و شرکتهای هواپیمایی براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مکلفند 9 درصد مالیات ارزش افزوده دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.
مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهارداشت: باتوجه به اینکه در قانون مذکور عوارض شهرداری برروی بلیت هواپیما پیش بینی نشده و بخشی از 9 درصد مالیات برارزش افزوده بهعنوان سهم شهرداری منظور می شود لذا با حذف شدن عوارض شهرداری از 13 دی ماه 4 درصد به قیمت بلیط پروازهای داخلی و 9 درصد به قیمت بلیط پروازهای خارجی بهعنوان مالیات برارزش افزوده اضافه خواهد شد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: تاکید میکنم که مالیات برارزش افزوده دریافتی از مسافر به جیب ایرلاین نمیرود و مستقیماً باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود و شرکتها در راستای تدبیر دولت محترم برای کاهش هزینه سفرهای هوائی با مذاکراتی که با سازمان هواپیمایی کشوری برای ارائه تسهیلات و تخفیفات داشتهاند از اول آذر ماه حدود 15% نرخ های خود را کاهش دادند و سقف نرخ جدید مسیرهای مختلف پروازی تعیین و همه شرکتها از اول آذر سقف های نرخی جدید را رعایت میکنند.
اسعدی سامانی گفت: بهمنظور جلوگیری از هرگونه اجحاف و گرانفروشی احتمالی در شبکه توزیع سقف نرخی مسیرهای پروازی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن تحت نظارت و کنترل قرار دارد و شرکت های هواپیمایی خود را متعهد به رعایت سقف نرخ تعیین شده میدانند.
وی ادامه داد: نرخ بلیط هواپیما شناور و تابع شرایط عرضه و تقاضا متغیر و با رعایت سقف نرخ اعلام شده است و با توجه به قیمت تمام شده هر ساعت شرکت ها نرخ های خود را با توجه به شرایط بازار مدیریت می کنند.
اسعدی سامانی با بیان اینکه اگر شرکتی نرخ بسیار پایینی را عرضه کند احتمالاً یک جای کار ایراد دارد، تصریح کرد: همه شرکت های هواپیمائی در کشور تحت فشارهای ناشی از تحریم و افزایش نرخ ارز و تورم و تبعات ناشی از بیماری کرونا بهشدت آسیب دیده اند و ارزان فروشی که ناشی از نادیده گرفتن الزامات ایمنی و رعایت استانداردهای پرواز باشد به هیچ عنوان پذیرفته نیست و کسانی که تاکید بر ضرورت ارزان فروشی شرکت ها دارند بایستی توجه کنند که برخی از تصمیمات آنان منجر به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه سفرهای هوایی شده اند.
وی افزود: تصویب قوانین برای وضع عوارض های مختلف برروی بلیط و یا مالیات برارزش افزوده عملاً موجب افزایش قیمت بلیط می شود و ایرلاین های کشور بدون اینکه نفعی ببرند مأمور وصول عوارض های مختلف برای برخی از دستگاه های کشور شدهاند.
در پی بارش برف و باران شدید در شمال غرب و جنوب کشور، چندین پرواز از مبدا فرودگاه مهرآباد از صبح امروز چهارشنبه، ۱۵ دیماه به دلیل بدی آب و هوای مقصد لغو شد.
به گزارش اقتصادرسا ، شروع بارشها و کولاک برف در استانهای حاشیه زاگرس و شمال غرب کشور باعث ابطال چندین پرواز از مبدا فرودگاه مهرآباد از صبح امروز شد.
بر اساس این گزارش، تاکنون پرواز شماره ۶۲۰ شرکت هواپیمایی آسمان به مقصد کرمانشاه با ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه به دلیل بدی هوای مقصد باطل شد.
همچنین پرواز شماره ۷۴۳۶ شرکت هواپیمایی فلای پرشیا به مقصد ماهشهر نیز ساعت هفت و پنج دقیقه به دلیل بدی هوای مقصد باطل شده است
صبح امروز همچنین پرواز ۲۶۰ از تهران به مقصد مشهد مقدس به علت بدی هوای فرودگاه مقصد باطل شد.
برپایه این گزارش، مسافران پروازها به مقصد شهرهایی که شرایط آب وهوایی نامناسب جوی دارند قبل از خروج از منزل میتوانند با اطلاعات پرواز به شماره ۰۲۱۶۱۰۲۱ و ۱۹۹ بهمنظور اطلاع از آخرین وضعیت پرواز تماس بگیرند.
جادههای ۱۵ استان کشور برفی و بارانی است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تشریح جزئیات سانحه هواپیمای ۷۳۷ هواپیمایی کاسپین در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، گفت: یکی از مسافران این پرواز مصدوم شده است.
به گزارش اقتصادرسا ؛ به نقل از تسنیم، رضا جعفرزاده اظهار کرد: بر اساس گزارش اولیه سازمان هواپیمایی کشوری ساعت 17:07 دقیقه امروز هواپیمای شرکت هواپیمایی کاسپین در مسیر پروازی مشهد-اصفهان دچار نقص فنی شد.
وی ادامه داد: این هواپیمای بوئینگ 737 به دلیل نقص فنی در یکی از ارابههای فرود، دچار سانحه شده است.
وی با اشاره به اینکه به هواپیما خسارت وارد شده است، افزود: این هواپیما 119 سرنشین داشته که خوشبختانه به جز یکی از مسافران که در زمان تخلیه از هواپیما آسیب جزیی دیده، تمام مسافران در سلامت کامل به سر میبرند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: تیم بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری بلافاصله برای بررسی این سانحه به اصفهان اعزام شدهاند.
گفتنی است، پرواز ۷۳۷ هواپیمایی کاسپین در مسیر مشهد به اصفهان هنگام فرود به خارج از باند فرودگاه شهید بهشتی منحرف شد.
هیات وزیران به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، با اصلاح اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) موافقت کرد.
به گزارش اقتصادرسا ؛جلسه هیات دولت عصر امروز یکشنبه به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد و در آن به موجب اصلاح اساسنامه فوق، اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت از بین افراد مسلمان، مؤمن، متعهد، متخصص، مورد وثوق و امانتدار برای مدت سه سال انتخاب می شوند.
همچنین مدیرعامل می تواند بخشی از اختیارات خود را به تشخیص و مسئولیت خود به هر یک از مدیران و یا کارمندان مسلمان، مؤمن، متعهد متخصص، مورد وثوق و امانتدار شرکت تفویض نماید.
در جلسه هیات دولت همچنین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گزارشی از وضعیت ایران درخصوص مهاجرت های بین المللی براساس شاخص های جهانی را به هیات وزیران ارایه داد.
براساس گزارش ارایه شده توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، جمعیت ایرانیان مهاجر در جهان طبق آمار به دست آمده در سال ۲۰۲۰ ، ۱/۹ میلیون نفر می باشد که این عدد ۲/۲۹ درصد از کل جمعیت ایران را شامل می شود.
همچنین براساس آمارهای موجود، کمترین رتبه ایرانیان در میان گروه های مهاجر در جوامع میزبان مربوط به کشور سوئد (رتبه ۵) و بیشترین رتبه مربوط به کشور انگلستان (رتبه ۲۹) است.
معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین در گزارش خود وضعیت میل به مهاجرت در ایران را براساس شاخص جهانی گالوپ مورد بررسی قرار داده است.
براساس رتبه بندی کشورها در شاخص های سه گانه جریان بالقوه مهاجرت گالوپ، ایران در بین ۱۵۰ کشور جهان، در رتبه ۸۷ قرار گرفته است.
شاخص های سه گانه جریان بالقوه مهاجرت گالوپ، توسط مؤسسه گالوپ در سال ۲۰۱۸ برای سنجش میزان افزایش یا کاهش جمعیت هر کشور در صورت برداشته شدن موانع جابجایی و مهاجرت، معرفی شده است.
این شاخص ها نتیجه مصاحبه های رو در رو یا تلفنی با بیش از ۵۰۰ هزار نفر در ۱۵۰ کشور دنیاست و به دلیل تعدد کشورهای مورد بررسی، یکی از مقایسه پذیرترین شاخص ها در حوزه مهاجرت است.
بررسی وضعیت ایران در زیرشاخص فرار مغزها (یکی از زیرشاخص های شاخص شکنندگی سرزمینی) حاکی از فراز و فرودهای رتبه کشورمان در این زیرشاخص است. بطوری که بدترین رتبه فرار مغزهای ایران مربوط به سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ بوده است. ایران در سال ۲۰۱۰ در میان ۱۷۳ کشور، رتبه ۴۶ را داشته که وارد وضعیت قرمز و هشدار شده بود. در بازه ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ رتبه ایران وضعیت نسبتاً پایداری داشته و ۲۱ رتبه ارتقا یافته و در سال های اخیر، وضعیت ایران در شاخص فرار مغزها به میانگین جهانی نزدیک تر شده است.
بخش دیگری از گزارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به وضعیت جمعیت دانشجویان بین المللی و مقایسه وضعیت کشورهای دانشجو فرست در جهان اختصاص دارد. مقایسه ۲۰ کشور اصلی دانشجو فرست در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نشان می دهد طبق آخرین آمار موجود (۲۰۲۱) ایران در سال ۲۰۱۹ رتبه هفدهم را در بین این کشورها به خود اختصاص داده است.
همچنین در رده بندی ۱۱۶ کشور جهان از منظر سهم دانشجویان خروجی از کل جمعیت دانشجویان داخل کشور در سال ۲۰۱۹، ایران در جایگاه ۹۹ ام قرار دارد.
کشورهای آمریکا، ترکیه، آلمان، کانادا، ایتالیا، استرالیا، مجارستان، روسیه، فرانسه و بریتانیا، ۱۰ مقصد اصلی دانشجویان ایرانی در سال ۲۰۱۹ بوده اند که در این میان، تعداد دانشجویان ایرانی حاضر در کشورهای کانادا، ترکیه، آلمان و مجارستان با روند افزایشی و در کشورهای هند، استرالیا، انگلستان و فرانسه با روند کاهشی همراه بوده است.
معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در بخش دیگری از گزارش خود، به برنامه بازگشت متخصصان ایرانی و همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور پرداخته است.
ایجاد پل ارتباطی میان متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با مراکز عملی و فناوری منتخب داخلی، تبیین آخرین وضعیت علمی و فناوری داخلی و معرفی ظرفیت پایگاه های تخصصی همکار در حوزه های مختلف به متخصصان، فراهم نمودن شرایط انتقال مهارت ها، روش ها و قابلیت های خدماتی نوین به کشور و تعریف نحوه همکاری با مراکز علمی و فناوری داخلی پیش از ورود به کشور، از جمله راه های ارتباط با متخصصان ایرانی خارج از کشور برای خلق ارزش های غنی تر و اثرگذارتر عنوان شده است.
برگزاری دوره پسا دکتری، دوره فرصت مطالعاتی، همکاری به عنوان استاد مدعو و معین، برگزاری سخنرانی و کارگاه های تخصصی، فعالیت های روزانه (ایجاد شرکت های دانش بنیان)، اشتغال در شرکت های دانش بنیان و شرکت های زایشی از دانشگاه ها، تسهیل جذب هیئت علمی دانشگاه ها و نظام وظیفه تخصصی، از جمله بسته های حمایتی در نظر گرفته شده در برنامه بازگشت متخصصان ایرانی خارج از کشور هستند.
براساس آمار ارایه شده در گزارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، تعداد ایرانیان بازگشتی از طریق طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم در بازه زمانی ۱۳۹۳ تا پایان شهریور ۱۴۰۰، رشد چشمگیری داشته است. ثبت بیش از ۱۰ هزار درخواست همکاری، بازگشت و شروع به کار بیش از ۲۳۰۰ نفر از متخصصان دارای رتبه های بالای دانشگاهی در قالب پسا دکتری، طرح فناورانه، استاد مدعو، فرصت مطالعاتی، جذب هیئت علمی و شرکت های خصوصی و برگزاری بیش از ۳۵۰۰ سخنرانی و کارگاه تخصصی، از آن جمله است.
درصد سهم محققان و متخصصان بازگشته به کشور در حوزه های مهندسی (۵۸ درصد)، علوم پایه (۲۶ درصد)، علوم انسانی (۱۱ درصد) و علوم پزشکی (۵ درصد) بوده است.
نگاهی به جمعیت دانشجویان خارجی (غیر ایرانی) در ایران نشان می دهد در طول ۱۰ سال گذشته رتبه ایران در دانشجو پذیری بهبود چشمگیری یافته و از جایگاه ۵۴ به جایگاه ۲۸ در میان ۲۴۱ کشور جهان ارتقا یافته است. افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و چین، ۵ کشور اصلی دانشجو فرست به ایران هستند.
ایران در جدیدترین گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از رهبران منطقه ای نوآوری معرفی شده است. همچنین صعود ۱۰ پله ای ایران نسبت به سال گذشته و ایستادن در رتبه ۶۵ جهان موجب شده در میان ۳ کشور دارای بالاترین رشد رتبه در دنیا قرار گیرد.
بررسی اقدامات و اولویت های سیاستی در حوزه مهاجرت و چالش های کلان در این حوزه، از دیگر موضوعات مطرح شده در گزارش امروز بود.
در ادامه جلسه، اعضای دولت تعدادی از پیشنهادهای دستگاه های اجرایی را بررسی و به تصویب رساندند.
تعیین تکلیف دستگاه مسئول کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران با دیگر کشورها
با توجه به درخواست برخی وزارتخانه ها برای اعمال تغییرات در مسئولیت کمیسیون های مشترک اقتصادی با سایر کشورها، هیئت وزیران درخصوص تعیین تکلیف مسئولیت کمیسیون های مذکور در دولت سیزدهم تصمیم گیری کرد.
تنفیذ مصوبه های مربوط به تسویه مطالبات و بدهی های شرکت های دولتی بخش های آب و برق وزارت نیرو با دولت برای اجرا در سال ۱۴۰۰
هیات وزیران به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد بند (د) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، با تنفیذ تصویب نامه های مربوط به تسویه مطالبات شرکت های دولتی بخش های آب و برق وزارت نیرو با بدهی این شرکت ها به دولت برای اجرا در سال ۱۴۰۰ موافقت کرد.
تعیین نماینده و اعلام نظر دولت درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس
هیات وزیران در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خود را برای پیگیری موضوعات مربوط تعیین کرد.
پروازهای مشهد - لاهور مجددا از سوی شرکت هواپیمایی ایرانی برقرار شد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی شرکت هواپیمایی تابان، این شرکت پروازهای مشهد - لاهور را مجددا برقرار کرد.
پروازهای مشهد - لاهور روزهای دوشنبه به صورت برنامهای از ۲۹ آذر آغاز شده است.
این پروازها به دنبال رایزنی مقامات پاکستانی با مقامات وزارت امور خارجه ایران برقرار شد.
شورای محترم شهر تهران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ به یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران در استفاده از نیروی انسانی موجود و واجد شرایط در پست های مدیریتی رای داد، در حالیکه این طرح مخالف صریح قانون و خارج از صلاحیت شورای شهر است.
مقرره گذار می بایست پاسدار قانون باشد. همچنانکه تخطی از قانون از هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی پذیرفته نیست، تخطی مقرره گذار از قانون به قیاس اولویت امری قبیح و غیرقابل باور است.
شورای محترم شهر تهران در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ به یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران در استفاده از نیروی انسانی موجود و واجد شرایط در پست های مدیریتی رای داد، در حالیکه این طرح مخالف صریح قانون و خارج از صلاحیت شورای شهر است.
در واقع علم حقوق در حوزه عمومی اصل عدم صلاحیت را مفروغ عنه میداند و به عبارت بهتر بدان معنی است که هیچ کس صلاحیت ندارد مگر قانون به او صلاحیتی را اعطا کند لذا شورای شهر تنها میتواند در حدود صلاحیتی که قانون تعیین نموده است در موضوعات ورود پیدا کند.
مع الوصف صرف نظر از آنکه اصولأ مطابق اصول قانون اساسی و نظر شورای نگهبان در تاریخ 7/3/1399 صلاحیت شوراهای اسلامی شهر و روستا منحصر در نظارت می باشد، مطابق بند "پ" ماده 2 آئین نامه استخدامی شهرداری تهران مصوب ۱۳۵۸/۰۸/۱۲ «مستخدم موقت که به موجب قرارداد برای مدت معین و کار مشخص به استخدام شهرداری
درآید مقررات استخدامی این قبیل مستخدمین وتغییرات بعدی آن بنا به پیشنهاد شهرداری و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب انجمن شهر خواهد رسید» مضاف بر آنکه در ماده ۴، تبصره ۱ ماده ۶، ماده ۱۱، ماده ۲۱، ۲۲، ۲۶، ۳۰، تبصره۱ ماده۳۴و ماده ۷۲ آیین نامه مارالذکر، تصویب سازمان تفصیلی، سقف سنی استخدام، ضریب ریالی حقوق مستخدمین، فوق العاده شغل، پاداش شغلی، دوره های آموزشی و تعیین حداکثر مرخصی به تفصیل بیان شده است است.
از سوی دیگر صلاحیت ها و اختیارات شورای شهر در ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵/۰۳/۰۱ با اصلاحات و الحاقات بعدي و آخرین اصلاح مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ احصا شده است که چنین اختیاری به شورای شهر جهت تعیین و تصویب الزام شهرداری به استفاده از نیروی انسانی موجود و عدم استخدام و استفاده از نیروهای خارج از مجموعه شهرداری داده نشده است.
در نتیجه هر گونه تصمیم یا اقدام نوعی یا موردی در حوزه استخدامی خارج از موارد فوق از سوی شورای شهر مصداق خروج صلاحیت بوده و وجاهت قانونی ندارد و بدیهی است مستند به ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مصوبه مذکور قابل شکایت و ابطال در دیوان عدالت اداری است. همانگونه که سابقاً و به کرات مصوبات شورای اسلامی شهر تهران توسط نهاد مذکور ابطال گردیده است.
نکته عجیبتر آنکه در طرح مذکور از برنامه سوم سخن به میان آمده و مبنای این طرح را برنامه سوم بیان نموده است که در این خصوص شورای محترم شهر تهران باید عنایت بفرمایند که؛
اولا برنامه سوم براساس قوانین بالادستی و حدود اختیارات قانونی تعریف و تفسیر میشود و در مدت اعتبار خویش ملاک عمل است.
ثانیا بهرمندی و اولویت در بکارگیری نیروهای موجود نافی جذب جدید نیست.
ثالثا اصل شایسته گزینی ایجاب میکند تا برای تقویت بدنه شهرداری از حداکثر توان نیروهای نخبه استفاده شود.
نهایتأ آنکه شایسته است شورای محترم شهر تهران در انجام وظایف محوله در چارچوب قانون اهتمام بیشتری داشته باشد.
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به نقش پروژه راه آهن چابهار-زاهدان در تقویت بندر چابهار و توسعه سیستان و بلوچستان، اتصال ریلی این بندر را یکی از اولویت های سازمان بنادر عنوان کرد و گفت: طی دو سال آینده پروژه ریل گذاری تا زاهدان و سپس به میلک انجام می شود و اعتبار ۳۰۰میلیون دلاری هندی ها برای اتصال ریل به بندر چابهار نیز جذب خواهد شد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در بازدید از بندر چابهار با اشاره به ظرفیت ۱۵ میلیون تنی این بندر، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمتر از ۳ میلیون تن از ۱۵ میلیون تن ظرفیت بندر چابهار استفاده می شود لذا باید تدابیری اندیشیده شود تا میزان فعالیت این بندر افزایش پیدا کند.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تربیت نیروی متخصص دریانورد برای آینده صنعت دریانوردی اهمیت ویژه ای دارد، افزود: باید همه تلاش مان را بر توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی، جذب، پرورش و آموزش نیروی انسانی متخصص و با کیفیت بکار گیریم، چرا که روند رو به رشد سازمان بنادر، محصول نیروی انسانی متخصص و متفکر است.
وی با بیان اینکه کل جامعه دریایی و بندری اعم از بخش دولتی و خصوصی را باید حمایت و تقویم کنیم، تصریح کرد: مباحث ایمنی دریایی در مرحله اول اولویت و در مرحله بعدی ایمنی بندری شامل تجهیزات، توسعه و مهندسی سواحل بایستی مورد توجه قرار گیرد.
معاون وزیر راه درباره اقدامات انجام شده در توسعه بندر چابهار، خاطرنشان کرد: اقدامات بزرگی انجام شده و آنچه که باید در ادامه پیش رو باشد، بحث مهم ریل آهن است که عملیات اجرایی آن با حمایت و توجه ویژه دولت سیزدهم آغاز شده است.
صفایی با اشاره به تاکید و سیاست دولت سیزدهم بر توسعه روابط با همسایگان، عنوان کرد: باید ارتباط با کشورهای غرب آسیا از جمله هند، عمان و شرق دریای خزر و روسیه را گسترش دهیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه پروژه های نیمه تمام بندر چابهار باید به سرعت به بهره برداری برسد، افزود: ایجاد اشتغال برای مردم کم توقع و عزیز این منطقه بسیار مهم است و کم توجهی به محور شرق باید جبران شود.
صفایی در ادامه افزود: حضور هندی ها برای چابهار یک حسن است و در بحث پشتیبانی از بندر چابهار و رایزنی با کشورهای همسایه و CIS می تواند به رونق چابهار کمک کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش در ادامه بر تشکیل جلسات متعدد با مشتری ها و سرمایه گذاران و صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی و ارتباط با اتاق های بازرگانی تاکید کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر در پایان با اشاره به اینکه در مقوله تردد دریایی مردم و صیادان، نسبت به ایمن سازی، اقدامات لازم انجام شده است، تکلیف اصلی سازمان بنادر را تامین ایمنی تردد دریایی عنوان کرد و گفت: کمک به این موضوع، یک تکلیف شرعی و قانونی است.
رئيس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران از رشد ۷۸ درصدی اعزام و پذيرش مسافر و بار و افزايش ۱۹ درصدی نشست و برخاست در فرودگاههای تحت مالکيت شرکت فرودگاهها در آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
به گزارش اقتصادرسا، سیاوش امیرمکری گفت: در آبان ماه ۱۴۰۰ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتیب در ده فرودگاه مهرآباد، مشهد، کیش، شیراز، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، خلیج فارس(عسلویه) و یزد انجام پذیرفته است.
وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بیش از ۲۱۶ هزار نشست و برخاست هواپیما با اعزام و پذیرش قریب به ۱۸ میلیون مسافر در فرودگاههای کشور انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، در نشست و برخاست ۳۰ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۱۷ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۳۴ درصد شاهد افزایش هستیم.
وی خاطر نشان کرد؛ ۹۶ درصد از کل نشست و برخاست پروازها، شامل پروازهای داخلی با حدود ۹۵ درصد اعزام و پذیرش مسافر است.
به گزارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، مدیرعامل شرکت فرودگاهها در ادامه گفت: در پروازهای عبوری از فراز کشور در آبان ماه سال جاری ۳۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش دیده میشود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: سرعت بازگشت پروازهای داخلی ایران به وضعیت عادی، بیش از میانگین جهانی است.
به گزارش اقتصادرسا، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در نشست خبری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به تاثیرات بحران ناشی از کرونا بر صنعت هوانوردی گفت: شیوع ویروس کرونا و آثار منفی آن معضلی بود که هوانوردی دنیا را از اواخر سال ۹۸ تحت تاثیر خودش قرار داد و آثار منفی بسیار زیادی بر هوانوردی دنیا و از جمله کشور ما گذاشت. بر اساس برآوردهای انجام شده توسط سازمانها و نهادهای بین المللی این بحران بزرگترین بحران ۵۰ سال اخیر صنعت هوانوردی دنیا نامیده شده است. پیشبینیهای سازمان های ذکر شده عنوان میکند که تا سال ۲۰۲۴ صنعت هوانوردی به شرایط سال ۲۰۱۹ بارخواهد گشت.
وی ادامه داد: بنابراین در این دوره فعالین صنعت هوانوردی کشور باید تلاش کنند تا با فراهم کردن زمینههای لازم و امکانات بتوانند این اطمینان را در زمینه شعار سفر سلامت در حوزه حمل و نقل هوایی کشورمان تحقق بخشند و مردم کشورمان با اطمینان سفرهای هوایی خود را انجام دهند. فرودگاههای کشور در راستای همین شعار و با برنامه ریزی های صورت کرفته از ابتدای سال ۹۹ تلاش کردند تا با ایجاد زیرساخت های فرودگایی امکانی فراهم کنند که مسافرین از سفرهای هوایی؛ بیشتر بهره ببرند.
امیرمکری افزود: آمار رسمی نشان می دهد که سرعت بازگشت عموم به سفرهای هوایی در کشور؛ در پروازهای داخلی نسبت به بیشتر کشئرهای دنیا سرعت بسیار بالایی داشته است و شیب خوبی ملاحظه شده است. امیدوار هستیم بازگشت به شرایط قبلی زودتر اتفاق بیوفتد تا بتوان خدمات بهتری به مردم کشور عزیزمان و مسافرین ارائه دهیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: چندین پروژه بزرگ در فرودگاه مهرآباد تهران انجام شده است. یکی از آن ها جایگزینی رادار ریتون مهرآباد با رادار پیشرفته MSSR مد S در سایت کوشک بزم بود. این رادار پس از جایگزینی و به روزرسانی سامانه سوییچینگ برج مراقبت فرودگاه مهرآباد در مدار قرار گرفت و اکنون به ترمینال هوایی تهران شامل فرودگاههای مهرآباد، پیام و امام خمینی (ره) و پروازهای عبوری خدمات ارائه میدهد. همچنین همین نوع رادار در سایت تنگریز در حال نصب است و نصب آن تا اردیبهشت به اتمام خواهد رسید. آن رادار نیز جایگزین رادار ریتون فرودگاه شیراز خواهد شد و هم به این فرودگاه و هم به پروازهای عبوری خدمات ارائه خواهد داد.
وی ادامه داد: پروژه بزرگ دیگر بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد است که مهمترین پروژه فرودگاهی کشور به شمار میرود. این پروژه تا ۹۲ روز دیگر به اتمام خواهد رسید و امیدواریم تا پایان سال باند اصلی مهمترین فرودگاه کشور مجددا مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
امیرمکری همچنین به پروژه بهسازی باند اصلی فرودگاه اردبیل اشاره کرد و افزود: این باند هفته آینده مورد بهرهبرداری قرار میگیرد و نکته مهم در این پروژه این است که برای نخستین بار در کشور، از یک سامانه روشنایی باند CATII ساخت داخل استفاده شده است. این اقدام راه را برای استفاده سایر فرودگاههای کشور از تجهیزات تولید داخل فراهم میکند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه با اشاره به مساله بدهی ایرلاینها به این شرکت گفت: به واسطه شرایط کرونا و محدودیت صنایع هوانوردی؛ فعالیت ایرلاین ها با مشکلات عدیده ای روبرو شد و شاهد کاهش ۵۰ درصدی در میزان فعالیت آنها بودیم. سیاست وزارت راه و شهرسازی بر این بود که از شرکت های هواپیمایی حمایت کند تا این شرکت ها حداقل بتوانند نیروهای خود را حفظ کنند و سرویسهای لازم را در حداقل میزان ممکن ارائه دهند.
وی افزود: نتیجه آنکه در طی سال ۹۹ و سال جاری میزان بدهی ها افزایش پیدا کرده است و رقم کلی بدهی های هواپیمایی در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است که با توافق با شرکت های هواپیمایی برنامهریزی برای وصول بدهیها انجام شده است.
امیرمکری همچنین به تشریح ظرفیت فضای آسمان ایران پرداخت و گفت: در حال حاضر امکان اعزام و پذیرش ۱۸۰۰ پرواز عبوری در روز را از ۱۳۲ مسیر هوایی در آسمان ایران داریم و آسمان کشور ما برای پروازهای اروپا به شرق آسیا بسیار مطلوب است. البته به شرط آنکه هزینه تردد از آسمان ایران برای ایرلاینهای خارجی اقتصادی باشد.
وی ادامه داد: در این رابطه لازم است که یا تخفیفهایی در عوارض عبور از آسمان به شرکتهایی خارجی ارائه دهیم و یا مسیرهای هوایی موجود را کوتاه کنیم. اقدام اول انجام شده است و اقدام دوم نیز بنا است که در توافق با ستاد کل نیروهای مسلح انجام شود. چراکه آسمان ایران در حال حاضر بیشترین میزان مناطق ممنوعه پروازی در منطقه را دارد و ستاد کل نیروهای مسلح میتواند با کاهش این مناطق موجب کوتاه شدن مسیرهای هوایی شود. البته آنچه در بند ی تبصره ۱۰ لایحه بودجه آمده، بدون هماهنگی با شرکت فرودگاهها بوده و وزیر راه و شهرسازی نیز با آن مخالف است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بااشاره به اینکه میزان پروازهای عبوری از آسمان ایران سال گذشته ۶۲ درصد کاهش یافت، گفت: تعداد روزانه پروازهای عبوری از ۷۵۰ تا ۸۰۰ پرواز به ۱۳۰ پرواز در روز رسید، اما این رقم در سال جاری به ۵۸۰ تا ۶۰۰ پرواز عبوری رسیده است. در مذاکره با ایرلاینهای اروپایی موفق شدیم شرکتهایی نظیر لوفتانزا و اتریشی را به کشور بازگردانیم تا هم پروازهای خود را به ایران برقرار کنند و هم از آسمان کشور عبور کنند. مذاکره با سایر ایرلاینهای اروپایی نیز در جریان است.
وی ادامه داد: فرودگاههای کشور اکنون ظرفیت خدمات رسانی به ۷۵ میلیون مسافر در سال را دارند، این در حالی است که بالاترین رکورد اعزام پذیرش مسافر در سالهای گذشته ۵۱ میلیون مسافر بوده است. کروناسبب شد برخی فرودگاههای با فعالیت کم ما به طور کامل تعطیل شود. اما این به معنای بی اهمیت بودن فرودگاهها نیست. این فرودگاهها اولا به زودی مجددا فعال خواهند شد، و دوما نقش مهمی برای کنترل بحران در شرایط اضطراری دارند. بنابراین قرار نیست اراضی فرودگاههای کمتر توسعه یافته برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن استفاده شود.
امیرمکری با اشاره به افزایش درخواستها برای ساخت فرودگاههای گفت: هرچند تقاضاهایی برای افزایش فرودگاههای جدید وجود دارد اما در مقابل این تقاضاها مقاومت میکنیم و چراکه احداث فرودگاههای جدید تنها با ارائه طرح توجیهی امکانپذیر است.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی فرودگاههای کشور ادامه داد : تنها ۴ فرودگاه کشور از نظر هزینهها سر به سر هستند و مابقی فرودگاهها از نظر حسابداری زیانده هستند اما نمیتوان نقش آنها را در توسعه مناطق مجاور خود نادیده گرفت و با در نظر گرفتن این نقش، میتوان گفت که تمام فرودگاهها به نوعی اقتصادی هستند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در انتها در تشریح نقش تجهیزات و پرسنل ناوبری هوایی ایران در موضوع رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: بررسیها نشان داد که تمام سرویسهای هوانوردی که در روز به درستی به هواپیما ارائه شده و هواپیما در مسیر تعیین شده هدایت شده است. بنابراین هیچ یک از همکاران ما در پرونده مذکور نقشی ندارند و درگیر این پرونده نبودهایم.
کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد