در چین، پس از آن که نمایندگان مردم با رای گیری انتخاب می شوند، شهروندان همچنان می توانند از طریق دفاتر نمایندگان مردم در بخش های مختلف شهر یا ایستگاه های تماس با نمایندگان مردم در مجتمع های مسکونی شهر، خواسته هایشان را بیان و پیشنهادات خود مربوط به قانونگذاری را ارائه دهند.

به گزارش اقتصادرسا ؛بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در حال برگزاری است. شی جین پینگ رهبر چین در گزارش خود به این کنگره به مفهوم «دموکراسی مردمی در کل فرایند» که پیش از این در گزارش های او در دوره های گذشته کنگره نیامده بود، اشاره کرد.

این مفهوم در واقع برای نخستین بار در تاریخ 2 نوامبر سال 2019 در هنگام بازدید شی جین پینگ از یکی از مراکز شهروندان منطقه «چانگ نینگ» شهر شانگهای توسط او مطرح شد.

دموکراسی مردمی در کل فرایند چیست؟ این بدان معناست که در تمام جنبه های عملیات سیاسی چین، مردم فرصت دارند تا از حقوق انتخاب، مشورت، تصمیم گیری، مدیریت و نظارت برخوردار شوند. به عبارت دیگر، این نوع دموکراسی مانند آن الگوی دموکراسی نیست که مردم تنها در فصل انتخاباتی از حقوق دموکراتیک خود برخوردارند و از آن پس، این حقوق آن ها به فراموشی سپرده می شود.

در چین، پس از آن که نمایندگان مردم با رای گیری انتخاب می شوند، شهروندان همچنان می توانند از طریق دفاتر  نمایندگان مردم در بخش های مختلف شهر یا ایستگاه های تماس با نمایندگان مردم در مجتمع های مسکونی شهر، خواسته هایشان را بیان و پیشنهادات خود مربوط به قانونگذاری را ارائه دهند.

عکس: جلسه مشورتی شهروندان با نمایندگان مردم در یکی از دفاتر نمایندگان مردم در شهر شانگهای

نه تنها در شانگهای، بلکه در بسیاری از نقاط دیگر چین، اینچنین امکانات دموکراتیک فراهم شده است. به عنوان مثال، در برخی از شهرهای استان «آن هویی» در شرق چین، چایخانه یک پاتوق مردمی و محل برای مشورت و معاشرت آن ها است. در سال‌های اخیر در این چایخانه‌ها اتاق های کوچک مخصوص برای گپ زدن با نمایندگان مردم و حتی اتاق های کوچک مخصوص برای میانجی گری دعاوی مردم نیز ایجاد شده است. لازم به ذکر است که 95 درصد دعاوی مردم در همین اتاق های کوچک حل و فصل شده است.

عکس: یکی از اتاق های گپ و گفت و گو با نمایندگان مردم در چایخانه ای در استان «آن هویی»

نسبت به آن الگوی دموکراسی متکی بر رقابت های حزبی که باعث شکاف های عمیق در جامعه می شود، چینی ها دموکراسی مشورتی را که در آن، همه پس از مشورت به توافق برسند، ترجیح می دهند. شکل گیری این الگوی دموکراسی خاص چین ریشه در فرهنگ این ملت دارد. چینی ها معتقدند باید برخوردی باز با نظرات گوناگون داشت و از طریق مشورت، ضمن حفظ اختلافات، به توافقات هرچه بیشتر دست یافت. این سنت فرهنگی باعث شکل گیری الگوی دموکراسی مشورتی با ویژگی های منحصر به فرد چین شده است. در این الگوی دموکراسی، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین هر سال پیش از برگزاری نشست عمومی خود برای تصمیم گیری های مهم، با دیگر احزاب کشور و فدراسیون صنعت و تجارت سراسری چین مشورت های لازم دارد.

در میان انواع دموکراسی جهان، به این نوع دموکراسی «دموکراسی مشارکتی» گفته می شود. از نظر چینی ها، دموکراسی نه تنها باید در فرایند انتخابات منعکس شود، بلکه باید اجازه دهد که مردم در مراحل مختلف اداره کشور و جامعه مشارکت داشته باشند تا ماهیت دموکراسی به روشی هرچه موثرتر منعکس شود.

چینی‌ها بر این باور‌اند که «تنها کسی که کفش را می پوشد، می‌داند که آیا کفش به اندازه پایش است یا خیر.» در مورد دموکراسی، این خود مردم کشور هستند که باید تصمیم بگیرند چه شکلی از دموکراسی در کشور خود اجرا کنند. البته در دنیا هم شاهد آن هستیم که برخی کشورها، به منظور اجرای دموکراسی یکنواخت مورد نظر خود دیگر کشورها را مجبور به اجرا می کنند که این خود یک اقدام هژمونیک غیر دموکراتیک به شمار می آید.

 

شخصیت‌های مختلف از کشورهای جهان درباره بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین که از روز 16 اکتبر (24 مهر) در پکن گشایش یافته، اظهار نظر کردند.

به گزارش اقتصادرسا ؛شخصیت‌های مختلف از کشورهای جهان درباره بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین که از روز 16 اکتبر (24 مهر) در پکن گشایش یافته، اظهار نظر کردند.

به اعتقاد آنها مردم چین تحت رهبری حزب کمونیست به دومین هدف صد ساله همانگونه که برنامه ریزی شده، دست خواهند یافت و کمک‌های فراوانی به صلح و توسعه جهان انجام خواهند داد.

«ثونگلون سیسولی» دبیرکل کمیته مرکزی حزب «انقلابی خلق لائو» در مصاحبه با خبرنگاری از رادیو و تلویزیون مرکزی چین گفت: بر این باورم که بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین به دستاوردهای قابل توجهی خواهد رسید، به تمام مردم چین نفع می‌رساند و یک مدرنیزاسیون سوسیالیستی برای چین در تمام جهات ایجاد خواهد کرد.


«بوی ثانه سان» عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام و وزیر خارجه این کشور در مصاحبه با خبرنگار ویتنامی از رادیو و تلویزیون مرکزی چین تاکید کرد گذار جدید کشور چین نیروهای قدرتمندی را تزریق کرده است.

به عقیده وی بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین نه تنها رویدادی عظیم در زندگی سیاسی چین است بلکه رویدادی بزرگ محسوب می‌شود که توجه همگان در سراسر جهان را نیز به خود جلب کرده است.

عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام افزود حزب و رهبران دولتی ویتنام آرزوی موفقیت کامل برای برگزاری بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست دارند و امیدوارند این رویداد یک فصل جدید در ساخت یک جامعه سوسیالیستی با ویژگی‌های چینی را رقم بزند.

بوی ثانه سان تاکید کرد: این باور وجود دارد که تحت رهبری حزب کمونیست چین، مردم این کشور به طور موفقیت آمیزی هدف صد ساله دوم یعنی ساخت یک چین سوسیالیستی مدرن که مرفه، قدرتمند، دموکراتیک، متمدن، هماهنگ و زیباست را محقق خواهند ساخت.

وی گفت: ویتنام همواره از توسعه مداوم چین حمایت خواهد کرد زیرا توسعه چین کمک‌های مثبتِ مهمِ روزافزونی به صلح جهان و منطقه،‌همکاری و توسعه می‌کند.


«جانستون موساما» رئیس حزب حاکم «اتحاد دموکراتیک متحد» کنیا در مصاحبه‌ای با تمجید فراوان از رهبری حزب کمونیست چین، ابراز امیدواری کرد تعاملات و همکاری حزبش با حزب کمونیست چین تقویت شود.

وی افزود: مردم چین دستاوردهای بزرگی را محقق ساخته‌اند.

این مقام کنیایی تاکید کرد که چین یکی از مهم‌ترین شرکای توسعه‌ای کنیاست و از ایجاد زیرساخت در این کشور حمایت فراوانی به عمل آورده است.

موساما گفت حزب اتحاد دموکراتیک متحد کنیا امیدوار است یک بنیاد سیاسی محکم و توان سیاسی قوی مانند حزب کمونیست چین داشته باشد تا مردم کنیا را در جهت رهایی از قبیله گرایی متحد ساخته و با همکاری با یکدیگر به توسعه دست یابند.


«آدامو فوندا» خزانه دار سابق حزب حاکم «کنگره همه ترقی خواهان» نیجریه در مصاحبه‌ای گفت که حزب کمونیست چین بر توسعه اقتصاد و بهبود وضعیت زندگی مردم تمرکز کرده است.

وی افزود: این یک حزب سیاسی است که مردم چین عمیقا آن را دوست دارند و توانایی حکمرانی قدرتمندی دارد.

فوندا تاکید کرد: احزاب سیاسی آفریقایی باید از تجربه موفق حزب کمونیست چین درس بیاموزند.

به عقیده وی احزاب آفریقایی با سرمشق قرار دادن حزب حاکم چین باید حفظ ثبات سیاسی و ارتقاء توسعه اقتصادی را مهمترین وظیفه خود دانسته و به دنبال توسعه برای کشور و خوشبختی برای مردم خود باشند.

 

روتیتر: استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه ایران:

محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه ایران تصریح کرد: کنگره ملی خلق چین عامل گسترش روابط با کشورهای جهان است.

به گزارش اقتصادرسا ؛محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه ایران تصریح کرد: کنگره ملی خلق چین عامل گسترش روابط با کشورهای جهان است.

بزرگ ترین رویداد سیاسی کشور چین برگزاری کنگره ملی حزب حاکم چین است که هر پنج سال یک بار برگزار می شود و از مهم‌ترین رویدادهای جهان هم به حساب می آید. در این کنگره برای ادامه روند توسعه کشور چین تصمیمات مهمی اتخاذ می شود.

نکته قابل توجه این است که چین تنها کشور میان کشورهای با اقتصاد قدرتمند جهان است که برنامه سیاست گذاری پنج ساله تدوین می‌کند و این کار را از سال ۱۹۵۳ همچنان ادامه داده است. در کنگره ملی حزب کمونیست چین دو هزار و 296 نماینده از واحدهای مختلف انتخاباتی در سراسر چین حضور دارند و بزرگترین حزب حاکم جهان که بیش از 96 میلیون عضو حزب دارد را نمایندگی می‌کنند. در این کنگره رهبر جدید کمیته مرکزی حزب کمونیست چین انتخاب خواهد شد و اهداف و وظایف توسعه ملی چین در پنج سال آینده یا حتی زمان طولانی‌ تر برنامه ریزی می شود.

حال اینکه بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در حالی برگزار شد که این کشور سه رویداد بزرگ؛ جشن صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین، ورود سوسیالیسم با ویژگی های چینی به عصر جدید، فقرزدایی و ساخته شدن جامعه با رفاه نسبی در ابعاد همه جانبه و تحقق اولین هدف صدساله خود را طی 10 سال گذشته تجربه کرده است.

این رویداد مهم سیاسی در این دوره از اهمیت بیشتری نسبت به دوره های قبلی خود برخوردار بود چرا که شرایط کنونی جهان همچون جنگ اوکراین و سایه سنگین تبعات سیاسی، اقتصادی، غذایی، انرژی و ... آن بر جهان و نیز نقش چین به عنوان یکی از محوری ترین کشورها در حوزه اقتصاد و فناوری جهان بر اهم این جلسه تاثیر بسزایی داشت.

محمد صادق کوشکی- استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در تشریح روند برگزاری این کنگره تاکید دارد: امروز که تحولات بین المللی در جهت تقویت نگاه به شرق پیش می رود، چین به دنبال اقداماتی در حوزه اقتصادی است که بتواند به عامل بهبود اقتصاد جهانی تبدیل شود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است: سال هاست که چین در این راستا اقدامات بسیاری انجام می دهد و این مهم را می توان در کنگره ملی حزب کمونیست که هر پنج سال یک بار برگزار می شود مشاهده کرد.

او به سیاست مستمر چین در حداقل دو دهه اخیر و راهبرد کلان دولت این کشور اشاره کرد و ادامه داد: طبیعی است که چین برای اینکه بتواند به یک ابرقدرت جهانی تبدیل شود از این راه خاص یعنی راه ارتباطات اقتصادی استفاده کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به روند شیوه حکومت چین در تقویت نگاه به شرق عنوان کرد: کشورهای مختلف هر کدام با توجه به سیاست ها و منافعی که دارند سعی می کنند در این مسیر قرار بگیرند و از همکاری با چین استفاده کنند.

راهبرد کلان چین ایجاد روابط گسترده در مناطق حساس جهان است  .

کوشکی با اشاره به گفته رییس جمهور کشورمان در نیویورک که پیشرفت قرارداد همکاری ایران و چین را معطوف به تصمیمات در این کنگره عنوان کرده بود، خاطرنشان کرد: راهبرد کلان چین این است که سعی می کند در مناطق حساس جهان روابط گسترده ای در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به صحبت های حجت الاسلام رییسی در نیویورک مبنی بر اینکه چین مورد توجه کشورهای خاورمیانه است، اظهار کرد: امروز چین با کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله کشور عربستان روابط بسیار خوبی دارد که البته این گستردگی ارتباط اقتصادی شامل بسیاری از کشورهای خاورمیانه نیز می شود.

کوشکی بهمن ماه سال گذشته در مصاحبه ای که با شفقنا داشت، عنوان کرده بود: چینی ها مایل هستند که در خاورمیانه حضور داشته باشند و حضور خود را از هم اکنون و حتی پیش از تخلیه نظامی آمریکا از منطقه شروع کرده اند و احتمال دارد یکی از گزینه های اصلی در سال های آینده برای همکاریهای نظامی در منطقه ما چین باشد.

او در همین مصاحبه خاطر نشان کرده بود که ایران تضادی با حضور چین ندارد چون چین می آید تا جایگزین آمریکایی ها شود و آسیبی برای ما نخواهد داشت اما در بلند مدت شاهد خواهیم بود که در منطقه آرامش و ثبات ایجاد می کند. همچنین منطقه به دست کشور های خاورمیانه اداره می شود و قدرت های بیگانه بروز و ظهوری جدی نمی توانند داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه بر این باور است که اگر چه سطح روابط چینی ها با ایران بسیار کمتر از سطح روابط آنها با عربستان و حتی کشورهایی همانند عربستان است اما چین تمایل دارد که روابط اقتصادی خود را با ایران نیز گسترش و توسعه دهد.

کوشکی تاکید دارد: به نظر می رسد هم ایران و هم چین همکاری های بیشتری در زمینه اقتصادی و صنعتی برای آینده داشته باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش بیستمین کنگره ملی حزب حاکم چین در تقویت روابط اقتصادی این کشور با جهان، عنوان کرد: تا امروز راهبرد چین همین امر بوده است و چنان که تجربه گذشته نشان می دهد این مسیر را هم ادامه خواهد داد. بدین معنا که اهداف خود را برای پنج سال آینده یا حتی زمان طولانی‌تر برنامه ریزی می کند و البته برای اجرایی کردن برنامه های خود گام های موثر برمی دارد.

کوشکی به استفاده از تجارب توسعه چین برای تقویت ظرفیت های عظیم کشورمان در حوزه های داخلی و خارجی اشاره کرد و ادامه داد: اگر چه تجارب هر کشوری بر اساس فرهنگ، ویژگی ها و استعدادهای آن کشور شکل می گیرد و شاید بسیاری از همین تجارب که در چین اتفاق افتاده است در بسیاری از کشورهای دیگر قابل تکرار نباشد اما می توان در این زمینه بررسی و تحقیق کرد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به تبادل تجارب در حوزه های مختلف اقتصادی کشورها، عنوان کرد: هر کشوری الگوی اقتصادی و صنعتی خود را با توجه به ویژگی های کشور خودش انتخاب می کند.

 مطلب بالا صرفا نظرات شخصی کارشناس محترم است و به معنای رد یا تایید از سوی بخش فارسی رادیو و تلویزیون مرکزی چین یا منعکس کننده موضع رسمی آن نیست.

 

شی جین پینگ رهبر چین در گزارش خود در بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین گفت: «حل و فصل مسئله تایوان یک موضوع مربوط به چینی ها است، موضوعی که باید توسط چینی ها حل شود.»

به گزارش اقتصادرسا ؛شی جین پینگ رهبر چین در گزارش خود در بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین گفت: «حل و فصل مسئله تایوان یک موضوع مربوط به چینی ها است، موضوعی که باید توسط چینی ها حل شود.»

وی در ادامه گفت: «ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد. ما با بیشترین صداقت برای اتحاد مجدد و مسالمت آمیز نهایت تلاش خود را ميکنيم، اما هرگز قول نمیدهیم که دست به استفاده از زور نبریم، و این اختیار را برای خود محفوظ می داریم که تمام اقدامات لازم را انجام دهیم.» شی گفت که استقلال تایوان و فعالیت‌های جدایی‌طلبانه آنها، به هیچ وجه هموطنان تایوانی ما را هدف قرار نمی‌دهد.

از یک گزارش کلی نگر، جامع و تقریباً دو ساعته در مورد وضعیت توسعه چین از نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، تنها چند دقیقه به مسئله تایوان اختصاص داده شد و این چند دقیقه همان چیزی است که توسط سیاستمداران در غرب مورد بهره برداری قرار گرفته شد. سناتور آمریکایی مارشا بلکبرن، جنگ‌طلب تندرو و ضد چین، مدعی شد که  «قول ندادن برای رد کردن توسل به زور» یک «تهدید» برای تایوان است. کاتلین ون برمپت، یکی از اعضای پارلمان اروپا، این گزارش را  «پیامی بسیار تاریک و شوم» خواند که  «علناً دموکراسی تایوان را تهدید می کند» و از اروپا خواست تا وابستگی خود را به چین کاهش دهد و یک اتحاد دموکراتیک با شرکای همفکرش ایجاد کند.

اگر کسی تعجب می کند که چرا در گزارش شی بر «مداخله نیروهای خارجی» تاکید شده است، مثال های بالا و بسیاری از موارد دیگر این موضوع را روشن می کند.

در طی چند سال گذشته، غرب به رهبری ایالات متحده، از یک روند سیاسی جدید در «حمایت» از تایوان حمایت کرد. عکس های آنها در آنجا گرفته شده است. در طول دو دولت متوالی ایالات متحده، مقامات عالی رتبه دولتی، اعضای کابینه، سناتورها و نمایندگان کنگره مشتاق سفر به تایوان برای نشان دادن موضع سخت خود علیه چین بوده اند. به گزارش رویترز، درست در زمانی که کنگره در آستانه آغاز کار بود، سنای ایالات متحده بحث قانون مجوز دفاع ملی سال 2023 خود را آغاز کرد که می تواند شامل 6.5 میلیارد دلار کمک بلاعوض برای تقویت قابلیت های نظامی تایوان و تا سقف 2 میلیارد دلار وام باشد.

همانطور که شی در گزارش فوق به کنگره گفت، مسئله تایوان باید توسط چینی ها حل شود. جهان بارها و در زمانی که قدرت‌های غربی به قول خودشان بر پایه های اخلاقی خود ایستاده‌اند و به این بهانه سر در هر سوراخی کرده اند شاهد بدتر شدن اوضاع داخلی کشورها بوده که در نهایت منتهی به فاجعه شده است. لیبی و سوریه همچنان در حال درگیری هستند زیرا قدرت های خارجی به بخشی از مکانیسم های حل مشکلات داخلی تبدیل شده اند و مداخله در مسئله تایوان می تواند فاجعه بارتر باشد زیرا غرب هدف روشنی برای آن دارد و آن مداخله در امور داخلی چین و مانع توسعه آن شدن است.

همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا در حالی که اکثر گزارش شی در مورد پیشرفت‌هایی بوده که چین به دست آورده و قصد دارد برای آینده بدست آورد، تمرکز نامتناسب در غرب بر روی موضوعات طولانی مدت ژئوپلیتیکی مانند مسئله تایوان بوده است. برای بسیاری از سیاستمداران غربی، موفقیت چین نه خبر خوبی است و نه واقعیتی که باید به طور گسترده برای رای دهندگان آنها شناخته شود.

مثل همیشه، این سیاستمداران دست بر جایی میگذارند که مورد بیشترین توجه قرار می‌گیرد. از آنجایی که روابط چین و ایالات متحده بر مسئله تایوان متمرکز است، بیشتر توجه علاقمندان به سرتیتر خبرها را به خود جلب می‌کند. اما درست مانند هر چیز دیگری که تا مدتی هشتگ های پرطرفدار دارد، به زودی از مد می‌‌افتد و محو خواهد شد.

در پایان، همانطور که شی گفت، حل مسئله تایوان موضوعی میان چینی ها است.

 

16 اکتبر، بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در تالار بزرگ خلق پکن افتتاح شد. شی جین پینگ به نمایندگی از نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین گزارش کاری را به کنفرانس ارائه داد.

به گزارش اقتصادرسا ؛ 16 اکتبر، بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در تالار بزرگ خلق پکن افتتاح شد. شی جین پینگ به نمایندگی از نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین گزارش کاری را به کنفرانس ارائه داد.

 16 اکتبر، بیستمین کنگره ملی حزب حاکم چین با شکوه در پکن افتتاح شد. شی جین پینگ در گزارش ارائه شده به کنفرانس اشاره کرد که پس از این، وظیفه اصلی حزب کمونیست چین اتحاد و رهبری مردم از همه گروه های قومی در سراسر کشور برای ساخت یک کشور سوسیالیستی مدرن قدرتمند است. نیز به صورت همه جانبه و برای ترویج شکوفایی بزرگ ملت چین به روشی همه جانبه با مدرن سازی به سبک چینی می پردازد.

شاید کنجکاو باشید که مدرن سازی به سبک چینی چه نوع مدرنیزاسیونی است؟ چه تفاوتی با سایر کشورهای مدرن دارد؟ اکنون بسیاری از کشورها در مسیر مدرنیزاسیون پیش می روند و مدرن سازی کشورهای مختلف نیز ویژگی های خاص خود را دارد. مدرنیزاسیون چین ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.  شی جین پینگ در گزارش خود در بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین ویژگی ها و ماهیت مدرنیزاسیون به سبک چین را تشریح کرد و گفت: مدرن سازی  به سبک چین مدرنیزاسیون سوسیالیستی به رهبری حزب کمونیست چین است و ویژگی های مشترک کشورهای مختلف را دارد، نیز دارای ویژگی های چین بر اساس شرایط ملی خود است. مدرنیزاسیون به سبک چین یک مدرنیزاسیون با جمعیت بسیار زیاد است، مدرنیزاسیون با ثروتمند شدن همه مردم است، مدرنیزاسیون هماهنگی تمدن مادی و تمدن معنوی است، مدرنیزاسیون با هماهنگی و همزیستی انسان و طبیعت است و مسیر توسعه صلح آمیز را طی می کند.

مدرنیزاسیون به سبک چین نه تنها به نفع مردم چین است، بلکه برای مردم جهان "سود و پاداش" به همراه خواهد داشت. این سود واقعا مربوط به نیازهای روزانه انسان است!

اول، در کاهش فقر «پاداش» برای دنیا دارد.  در 40 سال گذشته،  تعداد افراد فقیر در چین نزدیک به 800 میلیون نفر کاهش یافته و چین در بزرگ ترین نبرد فقرزدایی در تاریخ بشر پیروز شده است و می توان گفت که چین سهم قابل توجهی در کاهش فقر جهانی داشته است. همزمان، چین همچنین ابتکارات همکاری بین المللی در زمینه امنیت غذایی را پیشنهاد کرده و  کمک های بشردوستانه ارایه کرده است و به بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای حفظ فعالانه امنیت غذایی جهان فناوری ارایه داده است.

 تصویر یک زن اهل مالاوی را نشان می دهد که در مزرعه مشغول به کار است. در سال‌های اخیر، چین همکاری‌های کشاورزی خود را با مالاوی تقویت بخشیده و کارشناسان کشاورزی را برای کمک به مردم محلی برای توسعه واریته‌های بهبودیافته و آموزش فنی اعزام کرده که مورد استقبال مردم محلی قرار گرفته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مدرن سازی به سبک چین «شکوفایی مشترک» است که در این باره می توان به این ضرب المثل چینی استناد کرد که می گوید: «هیچ کس را نباید در مسیر گم کرد». همه برابرند، اگر زندگی خوب است باید برای همه خوب باشد! جهان بینی مردم چین "جهان یک خانواده" است، بنابراین مدرنیزاسیون به سبک چین، یعنی این که همه باهم زندگی خوبی دارند. این به معنای آن است که چین سطح بالاتری از سیاست درهای باز را اجرا می کند و فرصت های بازار بیشتری را با جهان به اشتراک می گذارد و  انرژی بیشتری برای احیای اقتصاد جهانی تزریق می کند.

 در کنار دریاچه دی شوی در منطقه جدید لین گانگ در منطقه آزاد شانگهای اگوست 2022 ، جرثقیل‌های برجی بلند می شوند و سرو صدای ماشین‌آلات شنیده می شود.  بسیاری از پروژه‌های مهم کلید می خورد.

روند مدرنیزاسیون به سبک چین نیز برای همه در زمینه زیست محیطی پاداش به همراه می آورد. شی جین پینگ در گزارش خود به بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین اشاره کرد که طبیعت شرط اساسی زندگی و توسعه بشر است. وی گفت که چین این مفهوم را که آب‌های شفاف و کوه‌های سرسبز دارایی‌های ارزشمندی هستند، قویا ایجاد و اجرایی می کند و توسعه را از اوج همزیستی هماهنگ بین انسان و طبیعت برنامه‌ریزی خواهد کرد. شی جین پینگ همچنین در این گزارش تاکید کرد که کشورش ساخت چینی زیبا را ترویج خواهد کرد، به حفاظت یکپارچه و مدیریت سیستماتیک کوه‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها، مزارع، دریاچه‌ها، چمنزار و شنزار پایبند خواهد بود و ساختار صنعتی را هماهنگ می‌کند. تنظیم، کنترل آلودگی، حفاظت از محیط زیست، واکنش به تغییرات آب و هوا... را پیش می گیرد و از این اقدامات می توان دریافت که ساخت و ساز مدرن چین به قیمت از بین بردن محیط زیست و منابع زمین نیست، بلکه با سایر کشورها برای ساخت جهانی پاک و زیبا همکاری می کند. این "پاداش" نیز به نفع همه است.

 مهاجرت فیل های وحشی آسیایی در استان یون نان در سال 2021 توجه جهانی را به خود جلب کرد.   

ژوییه سال 2022، یوشو استان چینگ های، پرندگان آبی در پارک ملی سان جیانگ یوان  

علاوه بر این،  سود و پاداش مختلفی در زمینه های فناوری پیشرفته، تبادل استعداد و غیره وجود دارد! ممکن است برخی از دوستان با دیدن این موضوع نگران شوند که آیا این پاداش که مانند نانی افتاده از  آسمان است را چین واقعا می خواهد سخاوتمندانه با جهان تقسیم کند؟ بله، زیرا همه این ها بر اساس سود و پاداشی بزرگ تر است که چین برای جهان آورده است - "پاداش صلح".

با دیدن این موضوع، آیا هنوز فکر می کنید که مدرنیزاسیون چین ارتباطی با شما ندارد؟

فراموش نکنید، ما جامعه ای با آینده ای مشترک در این سیاره آبی هستیم!

 

بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین روز یک شنبه 16 اکتبر در تالار بزرگ خلق پکن افتتاح شد.

به گزارش اقتصادرسا ؛بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین روز یک شنبه 16 اکتبر در تالار بزرگ خلق پکن افتتاح شد.

شی جین‌‌پینگ به نمایندگی از نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در گزارش خود به این کنفرانس خاطر نشان کرد که چین ضمن پیشبرد توسعه با کیفیت بالا، بر گشایش در سطح بالا پایبند خواهد بود.

در این گزارش خاطرنشان شد که از هم اکنون تا بعد، زمانی که چین سفر جدیدی را برای ساخت همه جانبه یک کشور سوسیالیستی مدرن آغاز می کند، توسعه با کیفیت بالا اولویت اصلی خواهد بود. چین بر جهت اصلاحات اقتصادی بازار سوسیالیستی پایبند خواهد بود، به طور تزلزل ناپذیر اقتصاد عمومی را تحکیم و توسعه خواهد داد، توسعه اقتصاد مالکیت غیرعمومی را تشویق، پشتیبانی و هدایت می‌کند تا ضمن ایفای کامل نقش تعیین کننده بازار در تخصیص منابع، نقش دولت نیز بهتر ایفا شود.

این گزارش خاطر نشان کرد که چین با توسعه چرخه های بزرگ داخلی به عنوان بدنه اصلی و چرخه های دوگانه داخلی و بین المللی، الگوی توسعه جدیدی ایجاد می کند تا ضمن تقویت نیروی محرکه و قابل اطمینان بودن چرخه داخلی، ارتقای کیفیت و سطح چرخه بین المللی، ایجاد سیستم مدرن اقتصادی را تسریع بخشد.

شی جین پینگ در این گزارش آورد: چین به سیاست اساسی خود مبنی بر گشایش پایبند خواهد بود، قاطعانه استراتژی باز مبتنی بر منافع متقابل  برد-برد را دنبال خواهد کرد تا فرصت های جدید برای جهان از طریق توسعه جدید چین فراهم آید و ضمن پیشبرد ساخت اقتصاد باز جهانی، مردم جهان بهتر از توسعه چین بهره مند شوند. چین گشایش در سطح بالا را به طور مداوم ترویج می کند و با تسریع ساخت کشور قوی تجاری، توسعه باکیفیت ابتکار "کمربند و جاده" را به پیش سوق می دهد تا از الگوی اقتصادی بین المللی متنوع و پایدار و روابط اقتصادی و تجاری دفاع کند.

در حال حاضر، حجم کل اقتصاد چین 18.5 درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می دهد و در رتبه دوم جهان قرار دارد؛ تولید ناخالص داخلی سرانه چین از بیش از 10 هزار دلار آمریکا فراتر رفته و تعداد گروه های با درآمد متوسط در چین از 400 میلیون نفر بیشتر شده که بزرگ ترین گروه با پتانسیل رشد در جهان به شمار می رود.

چین به شریک تجاری بزرگ بیش از 140 کشور و منطقه تبدیل شده است و از نظر کل تجارت کالا در رتبه اول جهان قرار دارد و در جذب سرمایه گذاری خارجی و سرمایه گذاری در خارج رتبه اول را به خوص اختصاص داده است.

 

سهم منطقه یک از این گودال ها بیش از 20 گود پر خطر است و بخشی از این ناتوانی احیا را مالکین بر عهده دارند و یا برخی به دلیل نبود قوانین محکم شهرسازی در گذشته بوده است که تن رنجور زمین را نتوانسته التیامی بخشد.


   زهره محققی - کارشناس رسانه


شهر تهران دارای 100 گود پر خطر است که زمانی قرار بود از بزرگترین مجتمع های تجاری، اداری، مسکونی و... شوند ولی مهر بد اقبالی بر آنها خورد و اکنون مانند زخمی بزرگ بر تن شهر مانده اند و گویا هیچ توانی قادر به احیای مجدد آنها نیست و هر لحظه ممکن است در اثر رانش خاک و زمین از حالت خاموشی خارج شوند و ساختمان های همجوار خود را به کام بکشند.
سهم منطقه یک از این گودال ها بیش از 20 گود پر خطر است و بخشی از این ناتوانی احیا را مالکین بر عهده دارند و یا برخی به دلیل نبود قوانین محکم شهرسازی در گذشته بوده است که تن رنجور زمین را نتوانسته التیامی بخشد.
شاید راه حل جلوگیری از وقوع این گودال ها راحت تر از ساماندهی وضعیت پیچیده آنها باشد برای همین استودیو شمیران خبردر دل روابط عمومی شهرداری منطقه یک با واکاوی های همین دغدغه های شهری تشکیل شد تا بتواند با حضور کارشناسان و متخصصین امر، مشکلات را بکاود و راهی برای رفع این معضلات با بررسی های لایه های اجرایی و کارشناسی شهر پیدا کند.
کارشناسانی چون مسعود اسدی دکترای عمران، مهدی یعقوبی ارشد معماری، امیرحسن کریمی راد دکترای عمران – سازه، محمد حسین نوری دکترای سازه و آنچه در زیر می خوانید جمع بندی گلایه مندی این کارشناسان از وضعیت گودهای ساختمانی منطقه و ارائه راهکارهای اجرایی است.
* گود پر خطر چگونه به وجود می آید
اولین موضوع مورد بحث این نشست در خصوص نحوه شکل گیری یک گود ساختمانی بود که چه طور یک گود ساختمانی، پر خطر می شود
 یک بخش ازفرایند شناخت گود، قبل از اجرا است که به مباحث ژئوتکنیک برمی گردد ولی درهنگام گودبرداری باید پایش گود هم به درستی انجام شود این نظر کریمی راد از کارشناسان حاضر در جلسه بود او می افزاید: ممکن است در زمان گود برداری خاکی ریزشی و طرح نیلینگ اعلام شود ولی با بارش، مسیر آب زیرزمینی عوض و به  ریزش گود منجر می شود حتی مسیر آبرفت باغچه مجاورین گود هم مهمه و از طرفی بحث زیرساخت های شهری و اینکه استعلام از اداره های آب،برق، گاز و تلفن در خصوص گذر انجام می دهیم تا ببینیم چه زیر ساخت های وجود داره و نیاز به نیلینگ هست یا خیر ولی فاز طراحی کامل گود و‌ شناسایی کامل آن انجام نمی شود و استعلامات بعد اجرا می یایند که مشکل ساز می شوند.
اسدی نیز از نظر ژئوتکنیک وضعیت خاک منطقه را در خصوص اجرای گود برداری مناسب می داند و می گوید: خاک این منطقه مناسب است ولی عمده مشکل به آبهای زیرزمینی و قنوات بر می گردد و با توجه به اینکه منطقه یک روی شیب قرار دارد و سطح آب زیرزمینی و زیر سطحی هم بالاست و دارای قنات های فصلی است  که در فصل بارش فعال می شوند و باید ضابطه ای برای دفع آبهای سطحی و زیر سطحی هنگام صدور پروانه در نظر گرفت که این امر نیاز ساخت و ساز در منطقه یک است و باید نقشه مدون قنوات داشته باشیم.
اگرچه قنوات و آبهای زیر زمینی و زیر سطحی عمده مشکلات گودبرداری ها در منطقه یک است ولی ایجاد این گودها و رها شدن آنها دلایل دیگری هم داشت.
کریمی راد یکی از این مشکلات را عدم تعامل ناظرین نظام مهندسی با کارمندان شهرداری می داند و می گوید: ناظر در صورت مشاهده نا ایمنی، در گزارش بازدید، خلاف دارد می زند و این کار را برای رها شدن از بار حقوقی آن انجام می دهد یعنی یا ایمنی رعایت شده یا نشده که اگر نشده کار باید تعطیل شود که همین تعطیلی خطر آفرین خواهد بود در حالیکه برای رفع آن باید راه حل داد.
 یعقوبی نیز ساعت گود برداری ها را به دلیل عدم اجازه تردد ماشین آلات سنگین از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح می داند که عملا امکان نظارت شهرداری نیست و گود برداری بیش از حد مجاز انجام می شود و امکان نظارت در آن لحظه نیست.
ارزش افزوده ملک در منطقه یک مالکین را وسوسه می کند تا از سطح اشغال، بیش از حد برداشت کنند و با زیاد کردن طبقات زیرزمین و پارکینگ متراژ بیشتری را مالک شوند که این امر خود خطر ساز می شود
در لایحه ای که مرداد ۱۴۰۰ با عنوان "مصوبه ارتقای ایمنی تخریب و گودبرداری های ساختمانی شهر تهران" آمد ، چاره اندیشی برای پیشگیری از رهاشدن عملیات ساختمانی در مرحله گودبرداری صورت گرفت که اخذ برنامه زمان بندی اجرای طبقات زیرزمینی و اخذ تضامین مالی و تعهدات لازم از ذینفع پروژه درگودهای با خطرزیاد و بسیار زیاد، چاره اندیشی برای معضل گودهای رهاشده موجود در سطح شهر تهران و تعیین سازوکار ساماندهی آنها،‌ الزام به محدود کردن تعداد طبقات زیرزمین و در نظرگرفتن مسائل زیست محیطی از قبیل حفظ قنوات و آبهای زیرزمینی در طرح تفصیلی به منظور کاهش ریسک رهاشدگی گودها، الزام صاحب کار پروژه به تعبیه سامانه های پایش گود در گودهای با خطر بسیار زیاد مطابق ضوابط مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان، شفاف سازی مسئولیت مدنی و قضایی صاحب کار پروژه در عملیات ساختمانی و الزام بکارگیری اشخاص حقیقی و حقوقی ذیصلاح در کلیه فرآیندهای تخریب و گودبرداری طبق ضوابط مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان  از مهم ترین محورهای اصلاح شده در این لایحه بود  ولی این لایحه چقدر اجرا شده است ؟
کریمی راد می گوید: هنوز این لایحه اجرایی نشده است و احداث طبقات بیشتر برای زیر زمین خطر ساز است و هر چه عمق بیشتر باشد پایش سخت تر می شود
اسدی هم معتقد است: با 2 متر گود برداری بیشتر، کل طراحی و روش ایمن سازی آنفرق می کند. و باید روش کار انکراژ و استرند شود که خود اقدامات خاصی لازمدارد.
* راهکارهای مقابله با ایجاد گودهای پر خطر
حال به بررسی راهکارهای مقابله با ایجاد گودهای پر خطر می رسیم که یکی از ساده ترین راهکاری جلوگیری از ریزش گودهای  اصطلاحا پر کردن گود است ولی آیا این اقدام واقعا گود را ایمن می کند
پر کردن گود فقط مسکن است
نوری می گوید: از گودهای پر خطر رها شده 9 گود با حضور نیروهای شهرداری منطقه کامل پر و ایمن سازی شد و این اقدام باعث شد مالکان ۱۷ گود دیگر هم پای کار بیایند و تعهد بدهند که رفع خطر می کنند. البته مهندسین مشاور هم معتقد هستند که این اقدام تا حدودی امنیت ایجاد می کند و با یک فشار جانبی جلوی رانش حداقلی را همین خاک پر شده می گیرد ولی پایدارسازی یک گود ۱۰ متری و عریض تا ۱۲میلیارد تومان هزینه می برد در حالیکه سال گذشته تنها حدود۱۵ میلیارد تومان برای رفع خطرها از جمله گودها اعتبار اختصاص یافت.باید دانست که پر کردن گود یک مسکن است و تا وقتی نگرش ما بر روی ساخت و سازها نگرش سنتی است این اقدام راه ساز نیست و نیاز به برنامه ریزی تخصصی تری دارد.
یعقوبی هم می گوید: این کار در ابتدا نیاز به مکاتبه حقوقی دارد و مالک ابتدا موظف به رفع خطر می شود و اگر این کار را انجام ندهد شهرداری وارد بحث ایمن سازی می شود.
 کریمی راد هم معتقد است هر گودی با پر کردن ایمن سازی نمی شود و باید از مخلوط مناسب برخوردار باشد و خوب کوبیده  شود ولی با اینحال بازتنش ایجاد شده به اطراف به هنگام گود برداری با پر کردن رفع نمی شود و وجود آبهای زیر سطحی منجر به رانش خواهد شد.
راهکار دیگری که همه کارشناسان با آن متفق القول بودند وجود شرکت های ذیصلاح است که کار ساخت و ساز را بر عهده بگیرند شرکت هایی که دارای رتبه بندی باشند و در صورت عدم کارایی لازم از امتیاز آنها کم شود و ضمانت اجرا داشته باشند و مانیتورینگ آنلاین راهکار دیگری بود تا بتوان با رصد مستمر از نحوه  کار گودبرداری و عملیات مطلع شد.
یعقوبی در این خصوص می گوید: اگرچه موضوع رفع خطرو ایمن سازی طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها در معابر عمومی بر عهده این نهاد است، می توان با مانیتورینگ، بحث جابه جایی جداره های گود را رصد کرد و به صورت دوره ای یا هر ده روز یک نقشه بردار این کار را انجام دهد تا وضعیت گود بررسی و از وقوع حوادث جلو گیری شود.
اسدی نیزمی گوید: در پایش گودها سال گذشته شرکت مهندسی مشاورعمران کار پایش را انجام و گزارشی به من منطقه داد و راهکارهایی چون مقاوم سازی گود را مطرح کرد و حال می توان با یک شرکت ذیصلاح قرار داد بست و اطلاعات گودها را در اختیارشان گذاشت تا عملیات ایمن سازی را انجام دهند و تا زمانیکه این شرکت ها کار را دست نگیرند و کار طبق اصول شهرسازی پیش نرود مشکل ادامه دار خواهد بود.
کریمی راد وجود شرکت های ذیصلاح و متخصص را برای رساندن گود به سطح ایمنی لازم می داند و می گوید: مالک به هنگام اخذ پروانه نباید وارد کار گود برداری شود چون این موضوع خطرناک است در حالیکه  شرکت هایی که رتبه بندی از شهرداری گرفته اند با هماهنگی نظام مهندسی باید وارد کار شوند و گود را تا تراز صفر- صفر پیش ببرند.
  نوری وجود شرکت های ذیصلاح و شرکت های بیمه با صلاحیت ساخت و ساز و یا مشارکت عمرانی را برای خارج شدن از نگرش سنتی به ساخت و ساز، بسیار موثر می داند و می گوید: تولید صنعتی خطرآفرین است و ساختمان سازی هم نوعی تولید است و باید معمار و سازنده آن متخصص باشد و تا وقتی  یک مالک بدون تخصص، پیمانکارآن هم بدون تخصص انتخاب می کند شهرداری نمی تواند کاری از پیش ببرد و ما سال هاست با این دیدگاه سنتی درحال مقابله هستیم و باید شرکت های بیمه  نیز وارد کار شوند و مالک از همان اول بیمه نامه ارایه دهد که مثلا با دو بار اخطار به مالک وعدم تمکین، کارجهت رفع خطر به بیمه ارجاع شود تا شهرداری وارد مباحث حقوقی و بازتاب های منفی رسانه ای و هزینه های پیش بینی نشده نشود.
کریمی راد نیز با تاکید مجدد بر حضور شرکت های ذیصلاح در پای کار گفت: اگر زیر نظر شرکت های ذیصلاح ژئوتکنیک رتبه دار و مورد قبول نظام مهندسی کار انجام شود مسئولیت از شهرداری سلب و کار تخصصی جلو می رود و در کنار آن مونیتورینگ آنلاین نیز در سازمان نظام مهندسی فعال باشد و در پروژه های بزرگ دوربین نصب شود و هر روز پایش گودها صورت پذیرد و با همگام سازی و تعامل بیشتر بین شهرداری و سازمان مشکلات کمتر شود.
 *آموزش در حین خدمت الزامی است
از آموزش های تخصصی نباید غافل شد آموزش و آشنایی کامل کارشناسان در حوزه های شهرسازی نواحی و منطقه برای جلوگیری از وقوع حادثه گودهای رها شده و مهندسی ایمن سازی و مقاوم سازی آن بسیار مهم است .
 کریمی راد می گوید: بحث آموزش کارشناسان، تخصص زایی و آشنایی آنها با  مبحث ۲۲ نظام مهندسی و ایمنی بسیار مهم است و کارشناسان نواحی باید آموزش واقع گرایانه ببینند و پای گود بروند و بتوانند تخصصی با آن برخورد کنند به طور مثال آشنایی با نقشه سازه نگهبان و نحوه ایمن سازی بر اساس عمق گود و...بسیار مهم است که ما آمادگی داریم تا این اطلاعات و آموزش ها را در اختیار کارشناسان قرار دهیم .
 یعقوبی که از مدیران شهرسازی نواحی است یکی از اقداماتی که برای جلوگیری از بروز تخلف در گود برداری ها به کار گرفته تعهد کتبی از مهندس ناظر و برنامه زمانبندی است او می گوید: از مهندس ناظر پروژه می خواهم تا نحوه اجرا و روش تحکیم جداره گود را اعلام کند و اگر روش کار مغایر با تعهد باشد با آن برخورد می کنیم.
او در مورد برنامه زمانبندی هم می گوید: بازه زمانی عملیات باید مشخص باشد و ناظر بگوید مثلا در بازه ۲۵روزه عملیات تخریب، حصار و..اجرا و در بازه مشخص دیگر گود برداری و رساندن به تراز صفر-صفر مهم است و اگر طبق این زمانبندی کار پیش نرود مالک باید عوارض تطویل ارایه کند.  
 * جمع بندی
 این نظرات کارشناسان بود که در یک جمع بندی می توان راهکارهای اساسی برای درمان این گودهای خسته شهرپیدا کرد  
در این گفتگو سه راهکار اساسی برای گودها مطرح شد که عبارت شدند از خصوصی‌سازی و عملکرد تخصصی در حوزه گود برداری با استفاده از شرکت های ذیصلاح و رتبه دار، ارایه بیمه نامه رفع خطر، تخصصی سازی با استفاده از آموزش های ضمن خدمت به کارشناسان و ارائه زمانبندی کار که با وجود ساده بودن ولی راهکارهای کاربردی است که می تواند از شکل گرفتن گودهای پر خطر بعد ازاین جلوگیری نماید و شهررا از وجود گودال هایی که در کمین همسایگان خود هستند خارج کرد و ایمنی را در ساخت و سازها ارتقا داد.
منطقه یک، منطقه ای با درخواست های بالای ساخت و ساز و به تبع آن تخلفات بیشتری است که امیدواریم با اجرای کامل لایحه معاونت شهرسازی و معماری و همکاری مالکین و راهکارهای ارائه شده ، شاهد رخ دادن چنین اتفاقاتی دیگر نباشیم.

 

در دموکراسی چین متفاوت با دموکراسی رای گیری غربی، اولویت "تصمیم گیری توسط مردم" است. همه اختیارات متعلق به مردم و نظام مجلس نمایندگان مردمی ضمانت نهادی و اساسی در راستای تصمیم گیری مردم است. به عبارت دیگر، همه امور مربوط به مردم توسط خود مردم مدیریت و انجام می شود.

به گزارش اقتصادرسا؛ 16اکتبر، بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در پکن برگزار شد. شی جین پینگ هنگام قرائت گزارش کاری به نمایندگی از نوزدهمین دوره کمیته مرکزی حزب کمونیست چین گفت: «دموکراسی مردمی در کل فرایند، ویژگی اساسی سیاست دموکراتیک سوسیالیستی و گسترده ترین، واقعی ترین و موثرترین دموکراسی است.»

مفهوم «دموکراسی» در چین از آتن، یونان باستان سرچشمه نگرفته است، بلکه برگرفته از «شانگ شو» کتاب کلاسیک مکتب کنفوسیوس در بیش از ۲۲۰۰ سال پیش است. در این کتاب نوشته شده است: آسمان (پروردگار) برای مردم یک حاکم را انتخاب می کند و خواست مردم پایه انتخاب این حاکم توسط آسمان است. بنابراین، انتصاب این حاکم تنها توسط آسمان نیست، بلکه خواست مردم و نتیجه آن است. این مفهوم اولیه اندیشه سنتی دموکراسی در چین و نیز پایه ایده سیاسی «کشور متکی بر مردم» است.

ایده دموکراسی باستانی چین به امروز منتقل شده و به پایه نظری و فرهنگی دموکراسی مردمی در کل فرایند چین تبدیل شده است.   

در مجتمع مسکونی لی‌هونگ، ناحیه هه‌دونگ شهر مائومینگ استان گوانگ‌دونگ "غرفه مشورت روز حزب " ایجاد شده است که ساکنان مجتمع می توانند درباره مسایل مختلف با سازمان  حزبی محلی  بحث و مشورت کنند.

در دموکراسی چین متفاوت با دموکراسی رای گیری غربی، اولویت "تصمیم گیری توسط مردم" است. همه اختیارات متعلق به مردم و نظام مجلس نمایندگان مردمی ضمانت نهادی و اساسی در راستای تصمیم گیری مردم است. به عبارت دیگر، همه امور مربوط به مردم توسط خود مردم مدیریت و انجام می شود. همچنین نظام خودگردان توده مردم نیز از سنگ بناهای دموکراسی مردم در کل فرایند چین به شمار می رود. همچنین نظام خودگردان در مناطق اقلیت نشین از اقدامات مهم اجرای دموکراسی مردم در کل فرایند در این مناطق است نیز اقدام نوآورانه بزرگ حزب کمونیست چین برای مدیریت کشور واحد با اقوام بسیار به شمار می رود.

مشارکت مردم مجتمع مسکونی رونگ‌هوا ناحیه چانگ‌نینگ شهر شانگهای در بحث و مشورت امور مجتمع

 بیش از 50 درصد از 32 هزار ساکن این مجتمع مسکونی خارجی هستند. در نشست مشورتی، ۱۶ شهروند خارجی مسوولیت های مختلف را برعهده گرفته و نظرات و پیشنهادات خود را درباره مسایل مختلف این مجتمع ارائه می‌دهند.

دموکراسی چین همچنین متفاوت با "نظام انتخاباتی" غرب است که در کل فرایند اجرا شده است. در چین «دموکراسی» به منظور حل مسایل مردم، حفظ حقوق و منافع مردم است. مردم برای حل و فصل مسایل به مشورت می‌نشینند و رسیدن به راه حل مورد قبول همه طرف ها، اصل دموکراسی مردمی به شمار می رود. در چین چه مسایل کوچک زندگی و چه رویدادهای بزرگ کشوری، همه از طریق دموکراسی توده مردم و مشورت دموکراتیک حل و فصل می شود.

مثال می زنیم، بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین به عنوان یک رویداد سیاسی مهم حزب حاکم، تجسم زنده دموکراسی مردم در کل فرایند است. اول از همه، ۲۲۹۶ معاون کنگره ملی بیستم که بیش از ۹۶ میلیون عضو حزب را نمایندگی می‌کنند، نماینده گسترده ای هستند که خواسته های اعضای حزب را از همه اقشار و در همه جنبه ها نمایندگی و منعکس می کنند. به ویژه نسبت نمایندگان خط مقدم در تولید و کار تضمین شده است و همچنین نسبت اعضای زن و اعضای اقلیت قومی حزب. نمایندگان  کنگره ملی بیستمین کنگره به شیوه های انتخاب از پایین به بالا و پیوند  بالا به  پایین و از طریق  بررسی های مکرر و انتخابات رقابتی ( انتخابات با تعداد نامزد بیشتر برای یک سِمَت) انتخاب می شوند.

علاوه بر این، چند ماه پیش، حزب کمونیست چین درخواست آنلاین نظرات در مورد کار مربوط به بیستمین کنگره حزب را برگزار کرد. صفحات مربوط ۶۶۰ میلیون بار  بازدید داشت. شرکت کنندگان شامل کارکنان از نهادهای دولتی و شرکت های دولتی و همچنین کارمندان شرکت های خصوصی و تاجر بودند؛ همچنین نه تنها کارشناسان و دانش پژوهان در زمینه های مختلف، پرسنل حرفه ای و فنی، بلکه توده های گسترده کارگران در خط مقدم تولید نیز در میانشان وجود دارد.

افزون بر این، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نشستی با حضور   شخصیت های غیر حزبی برگزار کرد تا نظرات و پیشنهادهای افراد مسوول کمیته های مرکزی از احزاب دموکراتیک، فدراسیون ملی صنعت و تجارت  چین و نمایندگان شخصیت‌های بدون وابستگی به  حزب درمورد گزارش ۲۰ کنگره ملی را بشنود.

بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در پکن افتتاح شد. بیش از ۲۲۰۰ نماینده حزب به نمایندگی از  بیش از ۹۶ میلیون عضو حضور داشتند.

آیا دموکراسی مردمی در کل فرایند چین را احساس می‌کنید؟ نظر شما چیست؟ لطفا نظراتتان را برای ما بفرستید.

 

بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین صبح روز 16 اکتبر / 24 مهر در تالار بزرگ خلق پکن افتتاح شد. شی جین پینگ به نمایندگی از کمیته مرکزی نوزدهمین کنگره ملی حزب، گزارشی به این کنفرانس ارائه داد.

به گزارش اقتصادرسا ؛شی جین پینگ گفت که ده سال از برگزاری هجدهمین کنگره ملی حزب گذشته است، در طول 10 سال گذشته، ما سه رویداد بزرگ با اهمیت عملی بزرگ و اهمیت تاریخی عمیق را تجربه کرده ایم: اول، جشن صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین؛ دوم، ورود سوسیالیسم با ویژگی های چینی به عصر جدید؛ سوم، انجام وظیفه تاریخی فقرزدایی و ساخته شدن جامعه با رفاه نسبی در ابعاد همه جانبه  و تحقق اولین هدف صدساله. این یک پیروزی تاریخی است که توسط حزب کمونیست  و مردم چین در مبارزه متحد خود به دست آورده است، یک پیروزی تاریخی که در سالنامه های توسعه ملت چین می درخشد و یک پیروزی تاریخی که  تاثیرات عمیق و طولانی بر جهان دارد.

شی جین پینگ خاطر نشان  کرد که در 10 سال گذشته تولید ناخالص داخلی چین از 54 تریلیون یوان به 114 تریلیون یوان افزایش یافته است و حجم کل اقتصاد چین 18.5 درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می دهد که این رقم  با افزایش 7.2 درصد در رتبه دوم جهان قرار دارد.

وی گفت که چین به شریک تجاری عمده بیش از 140 کشور و منطقه تبدیل شده است و  در مجموع تجارت کالا در صدر جهان قرار دارد و  جذب سرمایه خارجی و سرمایه گذاری در خارج   رتبه اول جهان را دارد که  الگویی از گشایش به دنیای خارج را در دامنه ای بزرگ تر، در زمینه های گسترده تر و سطح عمیق تر ایجاد می کند.

رهبر چین گفت که چین در برخی از فناوری های کلیدی پیشرفت کرده است، صنایع راهبردی در حال ظهور را توسعه و گسترش داده و دستاوردهای عمده در زمینه فرستادن فضاپیماهای سرنشین دار به فضا، کاوش ماه و مریخ، اکتشاف اعماق دریا و اعماق زمین، ساخت اَبَررایانه‌ها، ناوبری ماهواره‌ای، دانش کوانتوم، فناوری برق هسته‌ای، ساخت هواپیماهای بزرگ، و زیست پزشکی به دست آورده که کشور ما را در صف کشورهای نوآور جهان قرار داده اند.

شی جین پینگ اظهار داشت که طی ده سال گذشته، ما با پایبندی بر مفهوم «آب‌های زلال و کوه‌های سبز همچون کوه‌هایی از طلا و نقره هستند»، با پایبندی بر حفاظت یکپارچه و مهار سیستماتیک آسیب به کوه‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها، مزارع، دریاچه‌ها و چمن‌زارها و بیابان‌ها باعث شدیم که نظام تمدن زیست محیطی کشور کامل‌تر شود و حفاظت از محیط زیست تغییرات تاریخی کرده و میهن ما از آسمان‌های آبی‌تر، کوه‌های سبزتر و آب‌های زلال‌تر برخوردار کند.

شی جین‌ پینگ اشاره کرد: از هم اکنون وظیفه محوری حزب حاکم چین این است که مردم تمام اقوام کشور را برای ایجاد همه‌جانبه یک کشور قدرتمند و مدرن سوسیالیستی و سختکوشی برای تحقق دومین هدف صد ساله متحد و هدایت ‌کند تا از طریق مدرنیزاسیون با ویژگی چینی، رستاخیز باشکوه ملت چین را به طور کامل به پیش برد.

رهبر چین توضیح داد که راهبرد کلی ایجاد همه‌جانبه یک کشور قدرتمند و مدرن سوسیالیستی به دو مرحله تقسیم می‌شود؛ به این ترتیب که از سال 2020 تا 2035 میلادی، در مجموع مدرنیزه شدن سوسیالیستی در کشور محقق شود و از سال 2035 تا 2050 میلادی نیز چین به یک کشور مدرن سوسیالیستی قدرتمند، مبتنی بر مردمسالاری، تمدن، هماهنگی و زیبایی تبدیل شود. پنج سال آینده، دوران کلیدی در پیشگامی برای ایجاد همه‌جانبه کشور مدرن سوسیالیستی محسوب می‌شود.

وی هنگام قرائت گزارش کاری به نمایندگی از نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین اعلام کرد: چین ضمن تعمیق پیشبرد جلوگیری و مهار آلودگی محیط زیست، به نبرد برای حفاظت از آسمان آبی، آب زلال و خاک پاک می پردازد، به طور اساسی آلودگی شدید هواِ، مساله گنداب فاضلاب در شهر از بین رفته و همچنین  ضمن تقویت مهار منشای آلودگی خاک، سطح زیر ساخت های زیست محیطی ارتقا یافته و مدیریت محیط زندگی در شهرها و روستاها به پیش سوق داده شده است.

رئیس جمهوری خلق چین در گزارش خود تاکید کرد که حل مسئله تایوان کار خود مردم چین است و باید توسط مردم چین درباره آن تصمیم گیری شود. ما بر چشم‌انداز اتحاد مسالمت‌آمیز و مبتنی بر صداقت کامل و تلاش خودمان پایبند هستیم اما قول نمی‌دهیم که هرگز به زور متوسل نشویم و گزینه اتخاذ همه اقدامات لازم را برای خود محفوظ می‌داریم. هدف این سخنان مداخله نیروهای خارجی و تعداد بسیار کمی هستند که در تایوان تجزیه طلبی  و فعالیت های جدایی طلبانه را دنبال می کنند و ما به هیچ وجه هموطنان خود در تایوان را هدف قرار نمی دهیم. چرخ های تاریخی اتحاد ملی و رستاخیز ملت رو به جلو در حرکت هستند و اتحاد کامل چین امری است که باید محقق شود و بی شک نیز می تواند که محقق شود!

وی  تاکید کرد: چین  سیاست خارجی مستقل، صلح آمیز و غیر وابسته را اجرا می کند و همواره بر اساس واقعیت، موضع و سیاست خود را اتخاذ می کند که ضمن دفاع از هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل، رعایت انصاف و عدالت بین‌المللی، قاطعانه با هر گونه سلطه طلبی و سیاست زورگویی، ذهنیت جنگ سرد،  مداخله در امور داخلی سایر کشورها و استانداردهای دوگانه مخالف است. چین هرگز به دنبال هژمونی و سلطه جویی نیست.

شی جین پینگ بر پیروزی قاطعانه در نبرد طولانی علیه فساد تاکید و اظهار کرد: فساد سرطانی وخیم در تخریب پویایی و مبارزه حزب کمونیست چین است و مبارزه با فساد کامل ‌ترین انقلاب درونی حزبی ست. تا زمانی که شرایط فساد در خاک میهن وجود داشته باشد مبارزه با فساد یک لحظه متوقف نمی شود و باید تا حد رساندن آن به صفر به مبارزه خود ادامه دهیم.

 وی همچنین اعلام کرد که باید ضمن پیشبرد مثبت و باثبات به اوج رساندن انتشار کربن و سپس رسیدن به وضعیت کربن-خنثی، بر اساس وضعیت واقعی منابع انرژی کشور، با برنامه ریزی و به طور مرحله ای اقدامات لازم برای تحقق هدف به اوج رساندن انتشار کربن را انجام داد و به طور عمیق به انقلاب انرژی یاری کرد. همچنین باید ضمن تقویت استفاده پاک تر و کارآمدتر از زغال سنگ، ضمن تسریع برنامه ریزی و ایجاد سازوکار جدید انرژی، فعالانه در مدیریت جهانی در زمینه تغییرات اقلیمی شرکت کرد.

 

کاخ سفید اخیرا اقدام به انتشار استراتژی جدید امنیت ملی « NSS» خود کرده است. انتشار این استراتژی، روالی عادی در هر دولت آمریکا محسوب می شود که منعکس کننده و راهنمای مسیر امور داخلی و دیپلماسی دولت واشنگتن محسوب می شود.

به گزارش اقتصادرسا؛کاخ سفید اخیرا اقدام به انتشار استراتژی جدید امنیت ملی « NSS» خود کرده است. انتشار این استراتژی، روالی عادی در هر دولت آمریکا محسوب می شود که منعکس کننده و راهنمای مسیر امور داخلی و دیپلماسی دولت واشنگتن محسوب می شود.

با این حال جامعه بین الملل بعد از مطالعه این سند 48 صفحه ای، به شدت احساس نگرانی و ناراحتی کرده است چرا که بهای آنچه به اصطلاح «امنیت ملی» آمریکا خوانده می شود، از بین رفتن امنیت دیگر کشورهاست! به طوری که اگر مسیر تعریف شده در این استراتژی توسط آمریکا پیش گرفته شود، این کشور دیر یا زود در مسیر مخالف برقراری صلح و ثبات جهان قرار خواهد گرفت که عواقب آن غیر قابل تصور است.

انتشار این سند به دلیل بحران روسیه-اوکراین چندین ماه به تعویق افتاده بود اما با این حال، در این گزارش، آمریکا هیچ اشاره ای به ریشه درگیری بین روسیه و اوکراین نکرده است چه برسد به اینکه عبرتی از این درگیری گرفته باشد!

برعکس! آمریکا در این استراتژی به تشدید تقابل و درگیری و مخالفتی مضاعف پرداخته که نتیچه آن آغاز درگیری بین روسیه و اوکراین بوده است. آمریکا در عین حال ذهنیت جنگ سرد خود را در روابطش با چین نیز دوچندان کرده به طوری که «رقابت با چین» و «در نظر گرفتن چین به عنوان مهم ترین چالش استراتژیک برای واشنگتن»، در هر فصل از گزارش جدید استراتژی امنیت ملی آمریکا به چشم می خورد.

اگرچه برخی رسانه های آمریکایی مدعی اند که گزارش فوق شامل هیچ تغییر اساسی ای در طرز فکر دولت واشنگتن نیست، اما حقیقت این است که این استراتژی، به این معناست که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز در اصلاح موضع رادیکالی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور در قبال چین شکست خورده و محاسبات اشتباه دولت ترامپ را تا حدی تقویت کرده و تداوم بخشیده است.

باید گفت که استراتژی امنیت ملی جدید آمریکا حاصل رقابت شرورانه حاکم بین دو حزب حاکم در این کشور است. دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا، اتخاذ رویکرد ضد چین را نوعی شرط انتخاباتی می دانند و با همین طرز فکر، به بن بست رسیده اند.

افکار عمومی متوجه قضاوت قابل توجه در گزارش امنیت ملی آمریکا شده چرا که در این گزارش این ادعا مطرح شده که دوران پس از جنگ سرد به طور قطع به پایان رسیده است.

این سؤال در اینجا به ذهن می رسد که پس در حال حاضر در چه دورانی به سر می بریم؟!

گزارش جدید امنیت ملی آمریکا جوابی به سؤال فوق نداده بلکه صرفا این جمله را تکرار کرده است که «ما بدنبال درگیری یا جنگ سرد نیستیم.»!

گزارش فوق در عین حال سرشار است از لاف زنی درباره به اصطلاح دستاوردهای ائتلاف های نظامی همچون ناتو و آکواس!

در این گزارش فهرستی از اقدامات آمریکا همسو با متحدانش برای راه اندازی رقابت های ژئوپلیتیکی علیه دیگر کشورها نیز مطرح شده که تعهد گزارش به عدم پیگیری جنگ سرد جدید را زیر سؤال می برد.

این گزارش در عین حال، جهان کثرت گرا را به رقابتی بین دموکراسی ها و حکومت های خودکامه، آن هم مطابق با خواست و اراده آمریکا تقسیم می کند که هدف از آن، نابودی امکان همزیستی مسالمت آمیز و هماهنگ بین تمدن های مختلف است.

باید گفت که این گزارش، واضح ترین بیان به شیوه جنگ سرد در استراتژی امنیت ملی آمریکا از زمان پایان جنگ سرد محسوب می شود.

اقدامات واشنگتن در عین حال منعکس کننده یک بازی مجموع صفر پنهانی است که ادعای واشنگتن مبنی بر مدیریت مسئولانه رقابت با چین را به ادعایی ریاکارانه تبدیل می کند.

31 سال از زمان پایان جنگ سرد می گذرد اما نخبگان سیاسی در واشنگتن همچنان همزیستی با دیگر کشورها به شیوه ای نوین را یاد نگرفته و برعکس، در پذیرش تغییرات اساسی حاصل شده طی زمان ناکام عمل کرده اند و هنوز هم بدنبال برپا کردن مختصات خودشان و ایجاد دشمنان فرضی هستند به طوری که اینطور به نظر می رسد آنها حتی نمی دانند بدون یک دشمن فرضی، چطور به جلو حرکت کنند!

استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا قطعا پیامدهای جانبی خطرناکی را در پی خواهد داشت به ویژه اینکه آمریکایی ها دشمنان فرضی اشتباهی را پیدا کرده و حتی دشمنانی ساخته اند که آمریکا قادر به مقابله با آنها نیست!

گزارش امنیت ملی جدید آمریکا آینه ای است منعکس کننده خودخواهی، جاه طلبی و ترس ها و نگرانی های عمیق نخبگان سیاسی واشنگتن!

واشنگتن در تمامی گزارش های مربوط به امنیت ملی خود، بر رهبری آمریکا تاکید دارد اما باید به این سؤال جواب داد که آمریکا چه هدفی را از رهبری جهان دنبال می کند؟!

این گزارش همچنین نشان می دهد که آمریکا همچنان در تلاش برای یارگیری و درگیری با گروهی دیگر و ایجاد تفرقه و شکاف و تقابل در جهان امروز است.

محتوای گزارش امنیت ملی جدید آمریکا سرشار است از مطالب گمراه کننده و متناقض که این امر ناتوانی این کشور و بی کفایتی اش در مقابله با مسائل جدی جهان را نشان می دهد.

حقیقت این است که واشنگتن چه از نظر شناخت و چه از نظر پس زمینه ذهنی و بینشی، به طور جدی از تحول پیچیده ای که در ساختار بین الملل و نیازهای زمان اتفاق افتاده، عقب مانده است.

آمریکا در تلاش خود برای سرکوب و مهار چین، عقل خود را از دست داده است. در حقیقت، با مقایسه برنامه های آتی چین و آمریکا، درک این حقیقت که چشم انداز 10 ساله واشنگتن سرشار است از تقابل و طرز تفکر مجموع صفر و در مقابل آن، طرح ها و برنامه های چین روی توسعه و پیشرفت خود و همکاری برد-برد با جامعه بین المللی متمرکز است، کار سختی نیست. چین و آمریکا دارای ایده های متفاوتی در مسیر توسعه هستند به طوری که یک کشور (آمریکا) سرشار است از ایده های خصومت طلبانه و کشور دیگر (چین) صرفا بدنبال دوستی با جهان است.

در پایان می توان گفت که گزارش جدید امنیت ملی آمریکا چیزی شبیه «توطئه» است که تازگی هم ندارد! این گزارش پر است از اهداف شوم و بدخواهانه که جهان را به خطر می اندازد و برای خود آمریکا نیز مایه تاسف است.

چطور یک آمریکای کوته فکر می تواند مدعی این باشد که می تواند جهان را رهبری کند و جامعه بین الملل را از نگرانی برهاند؟!

 

طی دهه گذشته،‌ تحت رهبری شی جین پینگ، چین به مسیر توسعه صلح آمیز پایبند بوده و خود را وقف پرداختن به چالش‌های جهانی، تسهیل همکاری برد-برد و ایجاد یک سیستم حکمرانی جهانی عادلانه و برابرتر کرده است.پ

 

به گزارش اقتصادرسا ؛حدود یک دهه قبل یعنی وقتی که رهبری تازه‌انتخاب‌شده حزب کمونیست چین پس از اولین نشست جلسه عمومی هجدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست شروع به کار خود را در «سالن بزرگ خلق» در پکن اعلام کرد، جهان در این اندیشه بود که پرجمعیت ترین کشور و دومین اقتصاد بزرگ جهان به رهبری «شی جین پینگ» چگونه با بقیه جامعه جهانی تعامل خواهد کرد و چین چه نقشی را در دوره تغییرات و چالش‌های روزافزون ایفاء خواهد کرد.

آقای «شی» در مارس 2013 طی اولین سفر خارجی خود به عنوان رهبر چین، دیدگاه پکن درباره ایجاد یک نوع جدید از روابط بین الملل با تمرکز بر همکاری برد-برد و ساخت یک جامعه با آینده مشترک برای بشریت را تشریح کرد.

طی دهه گذشته،‌ تحت رهبری شی جین پینگ، چین به مسیر توسعه صلح آمیز پایبند بوده و خود را وقف پرداختن به چالش‌های جهانی، تسهیل همکاری برد-برد و ایجاد یک سیستم حکمرانی جهانی عادلانه و برابرتر کرده است.

همانگونه که شاهد بوده‌ایم،‌ رویکرد چین مطابق با جو فکری کنونی است و برای حفظ صلح و ثبات، تقویت رشد اقتصادی جهان و ساخت جهانی با رفاه مشترک و آینده مشترک، سودمند است.

 

همکاری برد-برد

رئیس جمهور چین در سال 2013 همچنین «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» و «جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم» را در سفرهایش به قزاقستان و اندونزی مطرح ساخت. به این ترتیب بود که «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) شکل گرفت.

این ابتکار با گذشت 9 سال به شکلی اساسی مشارکت‌ها را تقویت بخشیده، ارتباطات را ارتقاء داده و توسعه مشترک جهانی را به سمت جلو به پیش برده است.

طبق یک گزارش بانک جهانی، ابتکار کمربند و جاده می‌تواند به رهایی 7.6 میلیون نفر از فقر مطلق و 32 میلیون نفر از فقر نسبی در سطح جهان کمک کند. علاوه بر آن ابتکار فوق تجارت را 2.8 تا 9.7 درصد برای کشورهای حاضر در آن و 1.7 تا 6.2 درصد در کل جهان تقویت کرده است.

 

به سوی حاکمیت بهتر جهان

در جهان بسرعت در حال تغییر، یکی از اولویت‌های مهم نیاز به بهبود حاکمیت جهانی است. پاندمی طولانی کرونا، مناقشات منطقه‌ای، واکنش منفی به جهانی سازی و دیگر فاکتورهای پیچیده با یکدیگر پیوند خورده و در نتیجه فقدان صلح، امنیت، اعتماد و حاکمیت وسیع‌تر شده است.

رئیس جمهور چین در موقعیت‌های مختلف طی دهه گذشته تاکید کرد که راه‌حل‌ معضلات بالا در چندجانبه گرایی واقعی و پایبندی به سیستم بین‌المللی با محوریت سازمان ملل نهفته است. علاوه بر آن تلاشهای مشترک برای ایجاد نوع جدیدی از روابط بین‌الملل که دربرگیرنده احترام متقابل، برابری و عدالت باشد مورد نیاز است تا جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت ساخته شود.

در تمام این سال‌ها، چین فعالانه در امور جهانی مانند مبارزه با پاندمی، کاهش فقر،‌اقدامات اقلیمی و حفظ صلح مشارکت کرده و در حال ساخت یک اقتصاد جهانی باز است.

چین خود را به یک سازنده صلح، یاری رسان به توسعه جهان، مدافع نظم بین الملل و تامین کننده کالاهای عمومی تبدیل کرده است.

 

آینده‌ای که سهم همه است

پاندمی طولانی کرونا یک یادآوری‌کننده دائمی است که مردم در حال زندگی در یک دهکده جهانی هستند؛ یعنی جایی که سرنوشت تمام ملت‌ها هرگز تا این حد به هم تنیده نبوده است. به همین دلیل به منظور پاسخ گویی بهتر به چنین معضلاتی در آینده، انتظار می‌رود جامعه جهانی با هم همبستگی داشته باشند و هماهنگ باشند.

با نگاه عمیق به این الهامات مشترک، رهبر چین «ابتکار توسعه جهانی» و «ابتکار امنیت جهانی» را مطرح ساخت و خرد چینی را در راه حذف کمبودهای جهان در زمینه‌های صلح، امنیت، اعتماد و حاکمیت به کمک طلبید و بر ضرورت و اهمیت ساخیت یک جهان با توسعه مشرکت و امنیت جمعی تاکید کرد.

به عقیده «سودهیندرا کولکارنی» رئیس سابق اندیشکده «بنیاد تحقیقات دیدبان»، توسعه و امنیت دو روی یک سکه و هر دو از هم جدانشدنی هستند.

وی تاکید کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند به امنیت دست یابد اگر دیگر کشورها نا امن باشند و هیچ کشوری نمی‌تواند به توسعه دست یابد اگر توسعه دیگر کشورها در خطر باشد.

چین با پایبندی به مفهوم ساخت یک جامعه با آینده مشترک، در حال همکاری با بقیه جهان برای دفاع از چندجانبه گرایی واقعی، حفظ زنجیره های تامین جهانی باثبات، تسهیل تجارت آزاد و سرمایه گذاری و تحقق توسعه سبز و کم کربن بوده است.

 

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top