روتیتر: پورابراهیمی در نامه‌ای به روسای قوای مقننه و مجریه خواستار شد؛

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به روسای قوای مقننه و مجریه خواستار اصلاح برخی احکام لایحه بودجه برای خروج بازار سرمایه از شرایط بحرانی شد.


به گزارش اقتصادرسا به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی در نامه‌ای به رؤسای قوای مجریه و مقننه ضمن ابراز نگرانی جدی از مصوبات دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تصمیمات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، اثرات منفی این مصوبات و تصمیمات را بر بازار سرمایه برشمرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در این نامه تصریح کرده‌است که برخی از مواد لایحه بودجه۱۴۰۱ به شکل مستقیم و غیرمستقیم اثرات منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت. و اگر چه در ظاهر، این احکام منابعی را برای دولت ایجاد می‌کند اما هزینه‌های ناشی از تصمیمات منافع ملی را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نامه با تاکید بر میزان هزینه تاثیرات این تصمیمات بر  شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی مانند سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر نهادهای عمومی و سهام عدالت خواستار توجه به منافع ملی و اثرات تصمیمات بودجه بر زندگی میلیونها سهامدار  شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه شد.

پورابراهیمی در بخش دوم این نامه، تصمیماتی که اخیراً در کمیسیون تلفیق مجلس مشابه با احکام بودجه  و با موافقت دولت اخذ و درحال نهایی شدن است را برشمرده  و گفته مجموعه این تصمیمات نگرانی های جدی را برای اینده اقتصادی کشور و وضعیت بازار سرمایه متصور می سازد.

براساس برخی شنیده‌ها ، پیشنهادات ارائه‌شده از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مورد توجه رؤسای دو قوه قرار گرفته و بازنگری در احکامی که  اثرات منفی بر بازار بورس دارند بازنگری خواهد شد.

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در این گزارش، این تصمیمات بر ۵۰ میلیون سهام‌دار سهام عدالت و سهامداران عمده شامل شرکتهای متعلق به نهادهای عمومی غیردولتی، صندوق‌های بازنشستگی تامین اجتماعی و کشوری و همچنین باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌های دولتی، تاثیرگذار خواهد بود. و ادامه این وضعیت سبب تاثیرات منفی بر شرکتهای سرمایه‌گذاری، صندوق های سرمایه گذاری و سایر ذینفعان بازار که دولت یکی از مهم‌ترین آنهاست می شود

گفتنی است، اصلاح موارد ذکر شده می تواند به بهبود اعتماد عمومی و خروج بازار سرمایه از وضعیت بحرانی کمک شایانی نماید.

روتیتر: سازمان ملی استاندارد ایران:

اقتصادرسا _ سازمان ملی استاندارد ایران در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان، خودروسازان را مکلف به اجرای مصوبات قانونی کرد.

دکتر مهدی اسلام پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران پس از تعیین مهلت یک ماهه به خودروسازان در راستای حمایت از حقوق مردم و حفظ ایمنی و امنیت سرنشینان خودروها و افزایش و ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخلی، 15 مسئولیت، تکلیف و تعهد قانونی را ترسیم و برای اجرا از طریق وزارت صمت به خودروسازان ابلاغ کرد و به همین منظور خودروسازان با حضور در سازمان ملی استاندارد ایران، متعهد به اجرای کامل این تکالیف شدند.

به گزارش اقتصادرسا ؛متن مصوبات به شرح ذیل ا ست:
1-    خودروسازان مکلفند در زمان اخذ تایید نوع، گواهی اظهاریه انطباق مبنی بر تطابق خودروهای تولیدی با تایید نوع اخذ شده را بلافاصله با امضای مدیرعامل شرکت به سازمان ملی استاندارد ایران ارائه نمایند.
2-    چنانچه فاصله زمانی تولید خودرو تا عرضه آن به نمایندگی‌های فروش طبق گزارش شرکت بازرسی بیش از دو ماه باشد خودروسازان مکلفند بلافاصله از طریق شرکت بازرسی طرف قرارداد نسبت به بازرسی از تمامی خودرو های مزبور از لحاظ سلامت قطعات لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری باتری، شن زدگی، فرورفتگی بدنه و سایر آسیب‌های ناشی از عوامل طبیعی اقدام نموده و گزارش حاصله را به سازمان ملی استاندارد ایران ارائه نمایند.
3-    خودروسازان متعهد می‌شوند بلافاصله سازمان ملی استاندارد ایران را در مورد تغییراتی که بر انطباق محصول با استانداردهای ملی ذیربط تاثیر می گذارند آگاه نمایند در غیر این صورت طبق بند ۳ ماده ۴۰ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ایران جرم تلقی شده و اقدامات حقوقی لازم از طرف سازمان ملی استاندارد ایران اعمال خواهد شد.
4-    خودروسازان با علم و آگاهی از ماده ۴۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، متعهد به اجرای مستمر سیستم کیفیت و رعایت الزامات استاندارد در تمامی بازه زمانی تولید و نظارت بر بازار به منظور حصول اطمینان از حفظ و استمرار کیفیت محصول تولیدی در انطباق با الزامات استاندارد می باشند و تمامی تعهدات ناشی از عدم تأمین الزامات استاندارد و خسارت وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی را متقبل شوند.
5-    خودروسازان موظف به کنترل فرایند تولید کیفیت مواد اولیه و حد واسط محصول نهایی در پیش و پس از تولید محصول در انطباق با الزامات استاندارد می باشند . در صورت هرگونه مغایرت کیفی در محصول نهایی مسئولیت کیفری و حقوقی و خسارات وارده به هر شخص حقیقی و حقوقی در حال و آینده متوجه واحد تولیدی کالا یا ارائه دهنده خدمت است.
6-    خودروسازان متعهد می شوند تا قبل از اخذ تایید نوع از پیش فروش خودرو ها اکیدا خودداری نموده و به محض تعلیق یا ابطال تایید نوع، هرگونه فعالیت تبلیغاتی را متوقف نمایند.
7-    خودروسازان موظف اند طی دوماه برابر اعلام سازمان ملی استاندارد ایران نسبت به عقد قرارداد و به کارگیری شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده طبق نظر سازمان، اقدام و جهت اجرای تمامی ضوابط موضوعه همکاری کامل معمول دارند .
8-    خودروسازان متعهد به استفاده از سیستم فناورانه با قابلیت ردیابی محصول QR Code به منظور ردیابی و نظارت های مردمی بوده و در صورت تایید گزارشات واصله توسط سازمان ملی استاندارد ایران مکلف به اعلام فراخوان برای رفع مغایرتها می باشند .
9-    خودروسازان مکلف اند  ظرف مدت 4 ماه حسب مصوبه نشست ۴۷ شورای سیاست‌گذاری خودرو مورخ ۳۰/۱۰/۱۳۹۵ قطعات و سیستم های مورد نیاز خود را برای آن دسته از کالاهایی که دارای استاندارد ملی ایران می‌باشند صرفا از دارندگان پروانه کاربرد علامت استاندارد تامین نمایند. فهرست اولیه قطعات دارای استاندارد ملی مشتمل بر حدود ۱۶۰ استاندارد برای بررسی و برنامه‌ریزی لازم به خودروساز اعلام می شود .
10-خودروسازان مکلف اند در مدت 4 ماه برای سایر قطعات و سیستم های فاقد استاندارد ملی نسبت به تدوین ضوابط فنی حسب استانداردهای کارخانه‌ای اقدام و سوابق کنترلی آن را برای هر قطعه حفظ و در صورت درخواست سازمان ارائه نمایند. فهرست اولیه قطعات مهم و تاثیرگذار قبلاً در قالب فهرست ۵۰ قلم قطعه به خودروسازان اعلام شده است .
11-خودروسازان باید طی 4 ماه اقدامات اصلاحی مرتبط با رفع عیوب پرتکرار گزارش شده در ارزیابی‌های موردی را اجرا نموده و از تکرار آن در ارزیابی های بعدی جلوگیری نمایند.
12-خودروسازان در مدت 4 ماه مکلف به استقرار سیستم مدیریت کیفیت و به‌کارگیری مدیر کنترل کیفیت تایید صلاحیت شده از سازمان ملی استاندارد ایران متناسب با خطوط و شیفت های تولیدی خود می باشند .
13-خودروسازان طی یک سال باید تأمین کنندگان خود را مکلف به استقرار سیستم مدیریت کیفیت طبق استاندارد  IATF 16949 نمایند.
14-خودروسازان با اجرای اجباری استاندارد خدمات پس از فروش خود به شماره ۱۹۱۱۷ موافقت نموده و مقرر شد طبق آگهی منتشر شده نسبت به اخذ تاییدیه انطباق با استانداردهای مزبور اقدام نمایند.
15-خودروسازان موظفند پس از ابلاغ سازمان ملی استاندارد ایران، نسبت به اجرای همه استانداردها و الزاماتی که حسب بند ۱ مصوبات نشست ۱۱۲ شورای عالی استاندارد تعلیق شده است بر روی تمامی محصولات تولیدی خود اقدام نمایند.

براساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، همه این مسئولیت های قانونی، تعهدات و تکالیف برای مدیران فعلی و آتی شرکت های خودروساز الزامی است.

روتیتر: در بیست و چهارمین سال برگزاری همایش شرکت های برتر ایران اعلام شد:
بیست و چهارمین سال همایش شرکت های برتر ایران برگزار شد و شرکت سرمایه گذاری صدرتامین، رتبه اول از نظر بهره وری کل عوامل در گروه شرکت های چند رشته ای صنعتی و رتبه اول از نظر بازده فروش در گروه چند رشته ای صنعتی را کسب کرد.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی تاصیکو، بیست و چهارمین سال همایش شرکت های برتر ایران (IMI-۱۰۰) با حضور مقامات کشوری و مدیران شرکت های برتر ایران در محل سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد و شرکت سرمایه گذاری صدرتامین، رتبه اول از نظر بهره وری کل عوامل در گروه شرکت های چند رشته ای صنعتی و رتبه اول از نظر بازده فروش در گروه چند رشته ای صنعتی را کسب کرد. سعید عبودی، رئیس هیات مدیره و غلام رضا سلیمانی، مدیرعامل صدرتامین به نمایندگی از مجموعه صدرتامین وابسته به شستا در مراسم حاضر و لوح و تندیس برترین شرکت از نظر بهره وری را دریافت کردند. شرکت های معدنی املاح ایران به عنوان رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه اکتشاف و استخراج و مس شهید باهنر نیز موفق شدند در جمع شرکت های برتر ایران قرار گیرند.
صدرتامین با ۱۶ شرکت مدیریتی بورسی و غیر بورسی شامل ذوب آهن اصفهان، زغال سنگ پروده طبس، مس شهید باهنر، معدنی املاح ایران، صنایع خاک چینی ایران، پشم شیشه ایران، فرآورده های نسوز ایران، کاشی الوند، کاشی سعدی، لعابیران، توسعه معادن پارس تامین، توسعه معادن طلای کردستان، توسعه تعالی صدرفردا، اکتشاف و حفاری صدرتامین، صنایع سرام آرا و ایپیکو توانست طی ۳ سال گذشته دستاورد های گسترده ای را به دست آورد.
اخذ پروانه بهر برداری معدن دولومیت نهاوند، عملیاتی کردن برداشت از معدن و احداث کارخانه طلای کردستان، اخذ گواهی کشف یکی از بزرگترین معادن طلای کشور در سیستان و بلوچستان، انجام مطالعات اکتشافی تکمیلی در معدن پلی متال طالمسی انارک، اخذ مجوز ۲ محدوده معدنی توسط شرکت زغال پرورده طبس، و اخذ پروانه بهر برداری معدن بتونیت، راه اندازی شرکت مهندسی اکتشافی و حفاری، راه اندازی اولین شتابدهنده معدن و صنایع معدنی در ایران سرایان و .... از جمله دستاوردهای هلدینگ در حوزه معدن است. همچنین شرکت ذوب آهن اصفهان در طی ۳ سال گذشته توانست علاوه از خروج زیان انباشته که سالیان سال به یکی از بزرگترین چالش ها برای این شرکت تبدیل شده بود، حاشیه سود ۱۰ درصدی را به ثبت برساند و کشور را در زمینه تولید ریل به خودکفایی برساند.
صدرتامین تلاش دارد تا پایان سال پروژه های ملی از جمله پروژه تولید انواع بلوک و پانل سبک گازی و ملات خشک، پروژه فرآوری مواد اولیه جمبزه، تامین مواد اولیه صنعت نسوز و پروژه دولومیت نهاوند، اجرای پروژه معدن طلای قلقله کردستان پس از یک دهه، پروژه معدن طلای سیستان و بلوچستان، پروژه احداث کارخانه تولید سولفات پتاسیم و کلرید کلسیم، پروژه تولید کاغذ سنگی با چشم انداز تکمیل زنجیره آهک و برخی پروژه های دیگر در مناطق محروم و کمتر برخوردار به ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال زائی بیش از ۵۰۰ نفر را به بهره برداری برساند.
همچنین سرمایه هلدینگ صدرتامین از مبلغ ۲.۰۰۰ میلیارد تومان به ۳۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ رسید. تاصیکو از نمادهای اطمینان بخش و موثر در بازار سرمایه است و ارقام به ثبت رسیده حاصل تلاش کار تیمی در ستاد صدرتامین، مدیران، هیات مدیره ها و کارگران زحمتکش شرکت های تابعه بوده است به طوری که با بررسی اعداد و اعلام آن در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ و در مجمع عمومی صدرتامین نشان از رشد ۵۶۵ درصدی ارزش پورتفوی بورسی هلدینگ از مبلغ ۷.۰۴۳ میلیارد تومان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۴۶.۸۶۱ میلیارد تومان در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ و رشد ۵۰۱ درصدی ارزش کل بازار هلدینگ از مبلغ ۵.۰۹۴ میلیارد تومان از سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۳۰.۶۵۹ میلیارد تومان در خرداد ۱۴۰۰ دارد.

بانک گردشگری و شرکت‌های هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان، گروه بازرگانی گردشگری دانا، توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان، مجتمع فولاد صنعت بناب و احیا استیل فولاد بافت وابسته به گروه مالی گردشگری در فهرست شرکت‌های برتر ایران قرار گرفتند.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی گروه مالی گردشگری، هلدینگ‌ها و شرکت‌های مذکور در مراسم بیست و چهارمین همایش شرکت‌های برتر ایران در ارزیابی سال 1399 شرکت‌ها، با چندین پله صعود نسبت به دوره قبل، حائز رتبه‌های برتر شدند.
بانک گردشگری در این ارزیابی، رتبه 52 و هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان رتبه 71 را کسب کردند و در ردیف 100 شرکت برتر ایران جای گرفتند.
شرکت گروه بازرگانی گردشگری دانا نیز با کسب رتبه 325 در فهرست 500 شرکت برتر ایران در ارزیابی سال 1399 قرار گرفت اما در بخش گروه خدمات بازرگانی، حائز رتبه 12 کشور شد. این شرکت در این ارزیابی نسبت به دوره قبل 142 پله صعود کرده است.
شرکت گروه بازرگانی گردشگری دانا، بازوی بخش بازرگانی گروه مالی گردشگری است.
شرکت توسعه فراوری صنایع و معادن ماهان سیرجان نیز در گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی رتبه هشتم را کسب کرد. شرکت ماهان سیرجان در جمع 500 شرکت برتر نیز با 250 درصد رشد نسبت به دوره قبل، حائز رتبه 116 شده است.
شرکت احیا استیل فولاد بافت نیز در ارزیابی سال 1399 شرکت های برتر ایران رتبه 121 را از میان 500 شرکت برتر کسب کرد که نسبت به دوره قبل 35 پله صعود داشت ضمن اینکه در بخش صنعت، جایگاه بیستم را بدست آورد.
کارخانه احیا استیل فولاد بافت، بزرگترین و تنها مجتمع صنعتی بزرگ منطقه در سطح سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه است که از سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسیده است.
مجتمع فولاد صنعت بناب نیز در این ارزیابی به رتبه 113 از بین 500 شرکت برتر ایران دست یافت. مجتمع فولاد صنعت بناب با برخورداری از نیروهای متعهد، متخصص و توان فنی بالا در حال حاضر یکی از جوان‌ترین و فعال‌ترین مجموعه‌های فولادی کشور است که محصولات فولادی خود را با بهترین کیفیت روانه بازارهای داخلی و خارجی می کند.
این گزارش حاکیست: در این ارزیابی، شاخص فروش و درآمد در کنار شاخص‌های دیگر از جمله تولید و فروش، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، حرکت به سمت اقتصاد سبز و ... معیار ارزیابی  و رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران قرار گرفته است.
در این مراسم به هلدینگ‌ها و شرکت‌های برتر لوح و تندیس اهدا شد.

روتیتر: یک کارشناس روابط بین‌الملل:

یک کارشناس روابط بین‌الملل عنوان کرد: چین از سرمایه های خارجی و نیروی کار ارزان خود استفاده کرد و قدم در راه پیشرفت اقتصادی گذاشت.

 


به گزارش اقتصادرسا ؛دکتر محسن جلیلوند با بیان اینکه بعد از دوران مائو، چین به این نتیجه رسید که باید وضعیت اقتصادی را تغییر دهد، اظهار کرد: نگرش آنها این بود که در دوران مائو امنیت را تامین کردند و امروز باید به توسعه اقتصادی و رفاه مردم بها دهند.
او با اشاره به اینکه از زمان شی جین پینگ این اقدام انجام شد، تصریح کرد: شی با عقاید کمونیستی که دارد همراهی مردم را مطالبه کرد و توانست برنامه های خود را پیش ببرد.
این کارشناس روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه اولین اقدام آنها کاهش تقابل با جهان بود، خاطرنشان کرد: آنها در قدم اول، مسائلی که با دنیا داشتند را کاهش دادند. بعد به تخصص روی آوردند و خودشان را با اقتصاد جهانی منطبق کردند.
جلیلوند ادامه داد: آمارها در چین نشان می دهد ۶۰۰ میلیون نفر از زیر خط فقر خارج شده اند که کار بسیار فوق العاده ای است. مردمی که اکنون در چین هستند در سالهای گذشته معروف به چین دوچرخه سوار بودند اما اکنون همه کشورهای جهان سوم برای خرید خودروی آنها التماس می کنند که البته خودروهای گران خود را به آمریکا و اروپا می فرستند.
او با بیان اینکه خیز به سوی تکنولوژی نو یکی دیگر از عوامل موفقیت و رشد اقتصادی چین است، عنوان کرد: آنها شرایط قرن بیستم و بیست و یکم را تلفیق کردند و به سمت توسعه و رشد رفتند.
این کارشناس روابط بین‌الملل اعلام کرد: چین ۱۵ درصد و آمریکا ۲۲ درصد اقتصاد دنیا را در برمی گیرند. چین با هدفگذاری که دارد معتقد است، تا سال ۲۰۳۰ تا۲۰۴۰ آمریکا را پشت سر می گذارد.

استاندار تهران گفت: نمایشگاه های پر مخاطب باید در شهر «آفتاب» برگزار شود.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛منصوری شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص مصوبه انتقال محل برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب به خارج از تهران گفت: باید نمایشگاه‌های پر مخاطب از نمایشگاه بین المللی به شهر آفتاب منتقل شود.

وی افزود: تصمیم شورای ترافیک شهرداری تهران، تصمیم درست و کارشناسی است، نمایشگاه بین المللی که در مجاورت اتوبان چمران است، مشکلات ترافیکی متعددی در اتوبان چمران و اتوبان‌های مجاور در ایام برگزاری نمایشگاه ایجاد کرده است.

استاندار تهران گفت: در شهر آفتاب نیز نمایشگاه بسیار خوبی توسط شهرداری تهران ساخته شده است، لذا تقاضا از همه بزرگواران این است، که نمایشگاه‌ها در محل خود در شهر آفتاب برگزار شود، اگر مورد استثنایی باشد، از قبل مراجعه کرده و مجوز اجرا در مجاورت اتوبان چمران بگیرند، نه اینکه شهرداری، استانداری و فرمانداری را در عمل انجام شده قرار دهند و بروند، برنامه ریزی و اعلام کنند و بعد اطلاع رسانی کنند، این رویه صحیح نیست.نمایشگاه های پر مخاطب

وی گفت: اگر مورد استثنایی باشد، باید از قبل اعلام کنند و ما هم اگر بتوانیم، کمکشان خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، مصوبه انتقال محل برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب با اختلاف نظر بین فرمانداری تهران و شورای اسلامی این شهر روبرو است.

انتهای پیام/

 

شیوع کرونا، نحوه اقتصاد و کسب و کارها را تغییر داد و شکل جوامع را متحول کرد. یکی از این تحولات، آنلاین شدن بسیاری از فعالیت های تجاری است.

فاطمه مقیمی- عضو اتاق بازرگانی ایران

شیوع کرونا، نحوه اقتصاد و کسب و کارها را تغییر داد و شکل جوامع را متحول کرد. یکی از این تحولات، آنلاین شدن بسیاری از فعالیت های تجاری است. البته شیوع کرونا رکود اقتصاد در جهان را نیز به همراه داشت و ایران هم به دلیل تحریم، از این قائده مستثنی نبوده است. در این برهه تنها منتظر نابودی این ویروسیم تا اثرات به جا مانده آن در حوزه های مختلف به خصوص اقتصادی را مشاهده و بررسی کنیم.  
و اما چین ...
فرهنگ این کشور، مهم شمردن و حساس کردن جامعه، تاثیر به سزایی بر کاهش ویروس داشته است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی هنگامی که آمار مرگ و میرها کاهش می یابد، بی توجهی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی افزایش پیدا می کند.
فرهنگ و همراهی مردم چین با تصمیمات حکومتی، به روند رشد بسیاری از حوزه ها در این کشور کمک شایانی کرده است. چین دومین کشور بزرگ در حوزه اقتصاد دنیا است و تلاش دارد خود را به جایگاه برتر برساند.  
این کشور با اهتمام و قدرتی که از حکومت و جامعه می گیرد که البته لازمه آن همراهی مردم است، می تواند به جایگاه بالایی از رشد اقتصادی برسد. همه بارهای اقتصادی چین در چند دهه اخیر منطبق با کسب و کار هایی است که از سوی حکومت آن ایجاد و توسط مردم اجرا شده است. طی دهه های اخیر، بسیاری از صنایع خانگی در این کشور، رشد قابل توجهی داشته است. بر همین اساس و به مرور زمان سبد تولید در چین گسترش پیدا کرد و منجر به صادرات آن محصولات شد. از آن برهه این کشور توانست در حوزه توسعه اقتصادی نقش مهمی ایفا کند. این موضوع سرمشق سیاست گذاران در حوزه اقتصادی شد و اجرایی شدن آن، توسط مردم حمایت شد و رشد قابل توجهی در اقتصاد این کشور را شاهد هستیم. به طوری که در شاخص های اقتصادی بین الملل، آمریکا در جایگاه نخست و سپس چین قرار دارد.
فرهنگ و میزان جمعیت یک کشور بسیار مهم است. چین گرچه از جمعیت بالایی برخوردار است اما مردم قانعی دارند که در آمریکا اینگونه نیست. تفاوت های فرهنگی کماکان برای ارتباط و توسعه اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد. بسیاری از محصولات در آمریکا و اروپا برندهای شناخته شده ای هستند همانند آیفون که در چین تولید می شود یعنی در واقع کشور آمریکا برند خود را در چین تولید می کند.
بنابراین رشد اقتصادی و رسیدن به رتبه اول این حوزه برای چین، احتیاج به نگاه های عمیق تر در روابط بین الملل دارد.

 

روتیتر: وزیر صمت در برنامه تلویزیونی ثریا مطرح کرد:

وزیر صمت با با بیان اینکه 9 پروژه‌ تحولی برای صنعت خودرو سازی تدوین شده است، بیان داشت: برنامه کلی وزارت صمت آن است که در سال 1401 ساختار صنعت خودرو و روابط بین قطعه ساز و خودروساز اصلاح شده و حجم تولید وعده داده شده در سال 1404 محقق شود.

به گزارش اقتصادرسا ؛سیدرضا فاطمی امین در برنامه تلویزیونی ثریا، وضعیت فعلی صنعت خودرو را همراه با مشکلات عدیده دانست و افزود: در صنعت خودرو کارهای زیادی شده و موفقیت ها و پیشرفت های خوبی داشته‌ایم اما نتیجه کار مورد رضایت عموم مردم و مشتری این صنعت نبوده است.

انبوه پیچیدگی های مدیریتی، اقتصادی و فنآوری در صنعت خودرو

وی با اشاره به پیچیدگی‌های صنعت خودرو خاطرنشان کرد: یک خودرو بیش از دو هزار قطعه را داراست و روزانه به میزان چهار هزار خودرو در کشور تولید می‌شود؛ ما هیچ صنعتی نداریم که شرایط مشابهی داشته باشد و انبوهی از پیچیدگی های مدیریتی، اقتصادی و فنآوری را شامل شود.

وزیر صمت به پروژه اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه در قالب پروژه‌های تحولی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه های فوری و کوتاه مدت در کمتر از 1 ماه قیمت سیمان را به قیمت قبل از افزایش قیمت‌ها رساندیم و حتی وقتی وعده کاهش قیمت سیمان را در مجلس دادیم، خیلی ها باور نمی‌کردند اما در عرض یک ماه این وعده محقق شد؛ در پروژه‌هایی نظیر تنظیم بازار سیمان و فولاد در کوتاه ترین زمان ممکن بر موضوع مسلط شدیم چون اشراف دقیقی پیدا کردیم اما این موضوع با شرایط صنعت خودروسازی کاملاً متفاوت است.

فاطمی امین افزود: برای تحقق چشم انداز 1404 و رتبه اول اقتصادی منطقه باید در یکی از پنج صنعت سرآمد که یکی از آنها خودروسازی است، حرف برای گفتن داشته باشیم؛ ظرفیت‌های فعلی و رویکردهایی که در افق های آینده کشور دیده‌ایم به همراه حجم گسترده اشتغال در صنعت خودروسازی، اهمیت و ضرورت تحول در آن را یادآور می شود.

تدوین 9 پروژه‌ تحولی برای صنعت خودرو سازی

وی با بیان اینکه 9 پروژه‌ تحولی برای صنعت خودرو سازی تدوین کرده و در حال اجرا داریم، تأکید کرد: خودرو در حالت کامل یک پروژه دو ساله است که البته به معنی عدم تحرک تا دو سال آینده نیست و نتایج بسیاری از اقدامات و برنامه‌ها همین امسال و سال آینده قابل لمس خواهد بود اما برای رسیدن به نقطه مطلوب و افتخار نسبت به این صنعت، طی دو سال برنامه‌های تحولی را به طول کامل اجرا و شاهد تحولات گسترده در آن خواهیم بود.

تحول کامل در صنعت خودروسازی با اجرای برنامه تحولی دو ساله

وزیر صمت با بیان اینکه در کشور ظرفیت و زیرساخت لازم برای تولید یک میلیون و ششصد تا یک میلیون و هشتصد هزار خودرو در سال وجود دارد، بیان داشت: برنامه کلی وزارت صمت آن است که در سال 1401 ساختار صنعت خودرو و روابط بین قطعه ساز و خودروساز اصلاح شده و این صنعت آماده باشد تا با سرمایه گذاری‌های جدید در سال 1402، حجم تولید وعده داده شده در 1403 و 1404 محقق شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به الزامات برنامه تحولی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت سوخت متناسب با استاندارد آلایندگی، ثبات نسبی نرخ ارز و قیمت نهاده‌ها، توسعه صنایع بالادستی شامل فلزات، پلیمرها و تجهیزات الکترونیکی، توسعه زیرساخت ها در حوزه‌های مورد نیاز مانند انرژی، سوخت و جاده، متناسب با سطح بکارگیری شده در صنعت خودرو، اصلاح نظام تعرفه‌ای قطعات، مجموعه‌های خودرو و خودروی کامل، محدودیت‌ تردد خودروهای فرسوده، افزایش درآمد سرانه خانوار متناسب با رشد اقتصادی 8 درصد و بهبود توزیع درآمد، تأمین منابع مالی ریالی و ارزی مورد نیاز برای سرمایه گذاری به منظور افزایش ظرفیت‌های تولید، ارتقای فنآوری مورد نیاز در زنجیره خودرو سازی کشور، توسعه ابزارهای مالی و تأمین سرمایه در گردش صنعت خودرو، گسترش تعاملات بین المللی و مشارکت با شرکت‌های خارجی به منظور جذب سرمایه و توسعه فنآوری های نوین و زیرساخت‌های تولید و صادرات از جمله الزامات برنامه تحولی صنعت خودرو می باشد.

وی همچنین مقاصد کلان صنعت خودرو در برنامه تحولی وزارت صمت را شامل تولید خودرو، نسبت صادرات به واردات، عرضه خودروهای جدید، کاهش قیمت تمام شده به قیمت ثابت سال 1399، حداقل ستاره کیفی و تعداد ایراد در هر خودرو به میزان و مقدار کاملا معین عنوان کرد.

رویکرد جدی وزارت صمت در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها

فاطمی امین با تأکید بر اینکه از ابتدای دوره مسئولیت در وزارت هیچگاه از تحریم‌ها سخن نگفته و نخواهد گفت، تصریح کرد: تحریم چالش هایی را برای کشور ایجاد می‌کند اما گلوگاه های بسیار دیگری داریم که اثر تحریم در برابر آنها اهمیت کمتری دارد.

وی با اشاره به آمار صادرات 35 میلیارد دلاری کشور در سال گذشته تصریح کرد: امسال با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و شناسایی گلوگاه ها و مانع زدایی از فرآیند‌ها، صادرات کشور به بیش از 40 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و تا آخر سال به بالای 45 میلیارد دلار می‌رسیم که این آمار رویکرد جدی وزارت صمت در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها را نشان می‌دهد.
وزیر صمت به ابهامات مربوط به حوزه قطعه سازی اشاره کرد و افزود: با تکمیل سامانه جامع تجارت، شفافیت جریان کالا در بسیاری از بخش ها از جمله صنعت خودرو ایجاد خواهد شد.

کاهش 15 درصدی قیمت تمام شده خودرو با قیمت های ثابت

فاطمی امین با بیان اینکه عرضه برخی خودروها مانند تارا و ویتارا با قیمت تمام شده انجام می شود و بعضی خودروها زیر قیمت تمام شده عرضه می شود که به دلیل شیوه غلط محاسبه قیمت در گذشته بوده است، ادامه داد: در برنامه تحولی خودرو به سمتی حرکت می کنیم که قیمت تمام شده خودرو با قیمت‌های ثابت به میزان 15% کاهش پیدا می‌کند.

وی درخصوص تعمیق ساخت داخل و توسعه پلتفرم های داخلی صنعت خودرو نیز توضیح داد: امروز 3 پلتفرم به روز تارا، شاهین و ال 90 را در اختیار داریم و البته باید به سمت پلتفرم های جدید تر پیش برویم؛ همچنین طراحی و ساخت موتور 3 سیلندر توسط یکی از خودروسازها در مرحله تجاری شدن می‌باشد که کاهش مصرف را هم مد نظر قرار داده اند.

ایجاد زمانبندی سالانه برای کاهش مصرف خودروها

وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع کاهش مصرف سوخت در برنامه تحولی صنعت خودرو اشاره و عنوان کرد: در این برنامه تحولی به موضوع کاهش مصرف سوخت توجه ویژه شده است و زمانبندی سالانه برای کاهش مصرف خودروها به دقت مورد تمرکز قرار گرفته است.

فاطمی امین اظهار داشت: از اواسط سال آینده قرعه کشی خودرو به شدت کاهش پیدا کرد چرا که در برنامه تحولی افزایش میزان تولید متناسب با تقاضا و تقریبا برابر با ‌آن مورد توجه قرار گرفته است و در طول چند ماه گذشته نیز افزایش تولید اتفاق افتاده و میزان افزایش تولید و عرضه به صورت هفتگی کنترل می‌شود.

انتشار گزارش عملکرد وزارت صمت در موعد زمانی هر 3 ماه یک بار

وزیر صمت به وعده انتشار گزارش عملکرد وزارتخانه در موعد زمانی هر 3 ماه یک بار اشاره کرد و گفت: گزارش عملکرد 3 ماهه وزارتخانه منتشر شده و از طریق درگاه‌های ارتباطی وزارت صمت برای عموم قابل دسترس است و در آن به میزان پیشرفت بیش از یکصد پروژه تحولی اشاره شده که هر 3 ماه یک بار به هنگام و به روز خواهد شد و برای افکار عمومی و رسانه ها قابل رصد و پیگیری خواهد بود.

قطعات خودرو مشمول طرح درج قیمت تولیدکننده

فاطمی امین برنامه ریزی در جهت تولید خودروهای 4 ستاره و 5 ستاره در سال 1404 و اجرای پروژه درج قیمت تولید کننده را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بسیاری از کالاها این طرح شروع شده است که در زمینه قطعات خودرو نیز به زودی اجرا خواهد شد.

اصلاح ساختار بازارهای زنجیره تأمین و شیوه فعلی ارتباط بین خودروساز و قطعه ساز

وزیر صمت با تشریح پروژه اصلاح ساختار بازارهای زنجیره تأمین و زمانبندی دقیق رویدادهای آن، ادامه داد: شیوه فعلی ارتباط بین خودروساز و قطعه ساز منسوخ شده است؛ امروز شرکت های پیشرفته تولید خودرو با چندین مجموعه ساز وارد تعامل می‌شوند که منجر به کاهش درگیری خودروسازان با تعداد بیشمار قطعه سازان، کنترل کیفیت و تمرکز منابع در طراحی و سرمایه گذاری و توسعه می شود.

وی همچنین با اشاره پروژه راه‌اندازی فرآیند نوسازی ناوگان و ارتقا خدمات پس از فروش، تأکید کرد: در پروژه تحولی بسترسازی و گسترش فنآوری های نوین در حوزه حمل و نقل، برآورد کرده‌ایم که در نیمه اول اردیبهشت 1401 با شهرداری ها جهت خرید حداقل پانصد دستگاه اتوبوس برقی به تفاهم برسیم.

وزیر صمت عنوان داشت: در هفته‌های گذشته با توجه به عدم شفافیت و وجود ابهام در محاسبه قیمت یکی از خودروها، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به سرعت وارد عمل شده و موجب توقف فروش و تحویل آن شد.

وزیر صمت در پایان بر شفافیت و زمانبندی دقیق پروژه های تحولی وزارت صمت تأکید و عنوان کرد: این سطح کم نظیر شفافیت در برنامه ریزی و زمانبندی هم منجر به تمرکز مدیریتی می شود و هم امکان نظارت افکار عمومی و رسانه ها را فراهم می نماید.

 

مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران با صدور نامه ای به کارگزاران تغییرات روزهای عرضه محصولات تالار صنعتی و سیمان را ابلاغ کرد.

به گزارش اقتصادرسا؛ در این نامه آمده است: با عنایت به تصمیم کمیته بازار شرکت بورس کالای ایران به استحضار می رساند از روز شنبه ۱۶ بهمن ماه روزهای عرضه برخی محصولات تالار صنعتی و سیمان تغییر می کند.

به این ترتیب عرضه سنگ آهن (دانه بندی و کلوخه)، کنسانتره سنگ اهن، گندله سنگ آهن و آهن اسفنجی به روزهای شنبه و عرضه سیمان تیپ ۱ و ۲ به روزهای یکشنبه و سایر تیپ های سیمان به روزهای دوشنبه منتقل شدند.

براساس این ابلاغیه عرضه مابقی محصولات طبق روال عادی هر هفته صورت خواهد پذیرفت.

 

اقتصادرسا- فرآیند ارزیابی سطح بلوغ سازمانی مجتمع فولاد خراسان در حوزه­ی منابع انسانی بر اساس استاندارد 34000 برگزار شد.

به گزارش اقتصادرسا، به گفته معاون برنامه ریزی و فناوری «مجتمع فولاد خراسان» در دو دوره گذشته حضور در جایزه منابع انسانی، فرآیندهای مرتبط با «روابط کار و سلامت اجتماعی»، «حقوق و مزایا و جبران خدمت»، «رهبری و برنامه ریزی استراتژیک» به عنوان نقطه قوت مجتمع در زمینه منابع انسانی عنوان شده بود.

شفیعیان افزود: از اقدامات موثر و پروژه های بهبود انجام شده توسط «معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی» شرکت برای دستیابی به تعالی در سیستم‌های منابع انسانی مجتمع در راستای تحقق استراتژی‌های سازمان می توان به طراحی «مدل ارتقای افقی کارکنان»، استقرار «کانون ارزیابی شایستگی شغلی»، بازنگری «شرح وظایف و امتیازات سختی کار پست های سازمانی» و تعریف پروژه­ی «رتبه بندی شغلی بر اساس مدل G20» و ... اشاره کرد.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی فولاد خراسان هم در این باره اظهار داشت: در نشست افتتاحیه­ی «فرایند ارزیابی» که توسط تیم ارزیابی و با حضور جمعی از معاونان، مدیران و روسای شرکت در 15 دی ماه 1400 برگزار شد، تیم ارزیاب توضیحاتی در خصوص مدل ارزیابی، فرآیند و برنامه زمانبندی ارائه و مطابق برنامه هفت فرآیند را مورد ارزیابی قرار دادند.

صبوریان با بیان این که فرایند ارزیابی با تشکیل گروه های کانونی (FOCUS GROUP) ادامه یافت افزود: ارزیابان در جلسه اختتامیه توضیحاتی اجمالی نسبت به برداشت های خود اعلام و نتیجه نهایی را به ارائه گزارش بازخورد و جمع بندی نهایی سطح بلوغ فولاد خراسان در اواخر بهمن ماه موکول نمودند.

به گفته معاون منابع انسانی شرکت، فولاد خراسان در دو سال گذشته، موفق به اخذ نشان­های برنزین سطح 3C و  سطح C2 در این مدل ارزیابی شده است.

وی یادآور شد: مدیریت منابع انسانی در فولاد خراسان، با تمرکز بر طراحی، تدوین و اجرای سیاست‌ها و رویه‌های مؤثر بر کارکنان در همه سطوح، مواردی همچون برنامه‌ریزی، جذب و استخدام، جبران خدمت و مزایا، روابط کار، مدیریت عملکرد، ارتقا، جانشینی و نگهداری اطلاعات و سوابق پرسنلی را مد نظر قرار داده است.

گفتنی است، مدل 34000 از جمله استانداردهایی است که اخیرا به منظور ارزیابی و ارتقای سیستم منابع انسانی مورد استفاده شرکت‌ها قرار گرفته است. این مدل نقشه راهی برای تعالی سیستم‌های منابع انسانی در جهت تحقق استراتژی‌های سازمان است که به صورت تدریجی و مرحله‌ای طراحی شده و هر مرحله تکاملی، یک تغییر منحصر به فرد را در فرهنگ سازمانی می طلبد. مدل 34000 علاوه بر 14 فرآیند منابع انسانی که 20000 امتیاز دارد، شامل 12 متغیر در حوزه نتایج و نگرش‌های منابع انسانی است که 14000 امتیاز دارد و در 7 سطح بلوغ وضعیت سازمان را ارزیابی کرده و تعالی می بخشد.

 

عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالا و بررسی مزایای این رویداد، موضوعی است که در این گزارش از سوی ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، احمد علوی عضو شورای شهر تهران، معین محمدی پور رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران و عمادالدین سخایی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران مورد واکاوی قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از پایگاه خبری شهر، ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، در گفتگوی زنده برنامه رهیافت رادیو اقتصاد درباره عرضه املاک شهرداری در بورس کالا گفت: بحث اساسی در این زمینه این است که شهرداری تهران را به لحاظ تامین مالی و شفافیت به سمت بازار سرمایه می بریم. یکی از  موضوعاتی که می خواهیم از بازار سرمایه استفاده کنیم بحث مولدسازی دارایی ها است‌ خصوصا در بحث املاک و اموال غیر منقول که فروش ملکی در بورس است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران افزود: در گذشته فروش از طریق مزایده بود که ۱.۵ تا دو ماه طول می کشید و اگر مورد استقبال قرار نمی گرفت بازهم تا دو ماه طول می کشید. ضمن اینکه شفافیت در آن حداقلی است. اما در بازار سرمایه و بورس نهاد نظارتی قوی از سه قوه حضور دارند و در هفت روز این عرضه اتفاق می افتد و یک آینه و تالار شیشه ای وجود دارد.

فلاح ادامه داد: امکان دیگر این است که املاک و اموال غیر منقول که امانت مردم است را تبدیل به نقد کرده و در پروژه ها وارد کنیم. بخش دیگر را نیز به عنوان بدهی به پیمانکاران در حال حاضر از طریق سازوکارهایی اتفاق می افتد که در آن حداقل ۳۰ درصد ارزش ملک از دست شهرداری می رود.

او اضافه کرد: سازوکاری که بازار سرمایه در اختیار ما گذاشت این است که حواله غیر نقد پیمانکار را به عنوان آورده نقدی پیمانکار می پذیرد و پیمانکار های ما نیز می توانند وارد شوند و طلب خود را دریافت کند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بیان کرد: برآورد اولیه ما این است که در حال حاضر این آمادگی را داریم که حدود ۴ هزار میلیارد تومان از املاک را عرضه کنیم و ‌ به تعادل بخشی بازار کمک کنیم. با این کار می توانیم باعث شفافیت و مولد سازی دارایی و کمک به تعادل بخشی و به حداقل رساندن سفته بازی شویم. در بورس کالا قیمت پایه قیمت کارشناسی است و با توجه به استقبال افزایش پیدا می کند. اختلاف قیمت کارشناسی و بازار حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است و ما معمولا بین این دو عدد می فروشیم و متقاضی نیز سود می برد. پیش بینی ما این است از سمت پیمانکاران و افراد حقیقی استقبال خوبی صورت بگیرد.

فلاح عنوان کرد: در هر تغییری احتمال مقاومت وجود دارد. برای اینکه این مقاومت به حداقل برسد مسیر قبلی را فعلا مسدود نکردیم و مسیر مزایده را برای املاکی که قابلیت عرضه در بورس ندارند را باز نگه داشتیم. به هرحال این مسیر غیر شفاف ذینفعانی دارد که تمایلی به نهادینه شدن این مسیر شفاف ندارند. اما باید اموال و املاک شهرداری که در واقع املاک مردم شهر است را به صورت واقعی تبدیل به نقد و برای خدمت به مردم هزینه کنیم.

او گفت: امروز شورای انقلابی جوان و خوش فکری در این نهاد مستقر است و انتظار این است که حمایت و هدایت کنند تا اگر نواقصی وجود دارد برطرف شود.

تاکید شورا و شهرداری بر جلوگیری از رانت و فساد

احمد علوی از اعضای شورای شهر تهران نیز در ارتباط زنده با رادیو اقتصاد گفت: بحث عرضه املاک در بورس بر اساس آسیب شناسی روی بحث تهاتر و غیر نقد انجام می شود. در بحث فروش املاک، شیوه غیر نقد و تهاتر بیشتر صورت می گیرد و آزمون و خطاهای متعددی انجام شده است. تهاتر به صورت مستقیم کمتر در شهرداری انجام می شود و در تهاتر به صورت کارگزاری نواقصی وجود دارد و در این مسیر ۵۰ درصد از منابع و حق شهر تضییع می شود. باید تا می توانیم اینها را وارد نقد کنیم. باید املاک وارد بورس شود و قیمت ها واقعی شود و این مسأله ویژگی هایی خواهد داشت و روی بحث قیمت مسکن نیز اثر گذار است.

این عضو شورا افزود: یکی از نکاتی که شورای شهر و شهردار تهران تاکید داشتند بحث شفاف سازی و جلوگیری از رانت ها و فساد در مسیرهای مالی بود. طراحی های زیادی در شورا و شهرداری انجام می شود که این موارد شفاف و از تضییع حقوق شهر جلوگیری شود. پرداختن به این موضوعات و پیش بردن آن کار سختی است که در این راه می تواند به درآمدهای شهر کمک کند و از اینکه برای هزینه شهر، میزان عوارض را بالا ببریم جلوگیری می کند و هزینه کمتری بر شهر و شهروندان وارد می شود.

شهرداری در رابطه با عرضه املاک در بورس کالا چابک عمل کرده است

معین محمدی پور رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران نیز گفت: بورس کالای ایران از تابستان سال گذشته این امکان را فراهم کرده که املاک در آن عرضه شود. امیدواریم با شهرداری این گام بزرگ را برداریم که البته تا اینجای کار شهرداری چابک و خوب عمل کرده و می توانیم تا این هفته پذیرش و تا یک هفته تا ۱۰ روز آینده شاهد عرضه آن باشیم.
محمدی پور افزود: تسویه املاک می تواند از طریق تسویه مطالبات شهرداری اتفاق بیفتد. در این روند، حراج به صورت آنلاین و شفاف صورت می گیرد و کسی که برنده حراج می شود اگر مطالباتی از شهرداری داشته باشد می تواند بخشی از مطالبات را از طریق قیمت ملک انجام دهد و تهاتر ارزش اصلی خود را پیدا می کند. همچنین فرصت بازدید برای متقاضیان فراهم می‌شود و این زمان اطلاع رسانی می شود و به صورت آزاد همه می توانند به حراج ورود کنند. مدت حراج نهایتا هفت روز است و اگر  شرکت کننده ای در حراج وجود نداشته باشد این حراج تمدید می شود.

بورس کالا مرجع اطلاع رسانی قیمت املاک برای شهروندان‌

در ادامه عمادالدین سخایی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران گفت: با ورود مدیریت جدید و برنامه های شهردار تهران درباره افزایش شفافیت و جلوگیری از فساد فعالیت هایی شروع شد و فروش املاک یکی از این بحث ها بود. در یک سال گذشته در ذیل بورس کالا بازار مسکن فعال شد و فروش املاک از مسیر بورس کالا کلید خورد. این بازار نوپا زمینه ساز این شد که بسیاری از نهادها املاک خود را از این طریق واگذار کنند.

او با اشاره به قیمت گذاری منصفانه در این بازار عنوان کرد: شهرداری می تواند پیوستگی در عرضه املاک داشته باشد. اینکه شهرداری به نحوی در بازار مسکن ورود کند و نقش تنظیم گری داشته باشد و از انگیزه های سوداگری و سفته بازی در این بازار جلوگیری کند می تواند به عنوان یک منبعی که شهروندان نیز از آن استقبال خواهند کرد، مطرح شود.

سخایی ادامه داد: اینکه شهرداری هیچ وقت دارایی های خود را نفروشد امکان پذیر نیست و در واقع راکد ماندن دارایی های شهرداری رویکرد خوبی نیست. اینکه استفاده از این منابع باعث توسعه شهری و مولد سازی شود حتما می تواند منافع زیادی برای شهرداری داشته باشد. همچنین در قیمت گذاری مناطق مختلف، شهروندان با مشکلات زیادی مواجه می شوند و یا به بنگاه‌های  املاک مراجعه می کنند و اتفاق خوب درباره بورس کالا این است که مرجعی برای اطلاع رسانی شهروندان از قیمت خواهد شد.

او یادآور شد: باید به بورس کالا و عرضه املاک توجه کنیم و اگر سرمایه گذاری ها را به این سمت هدایت کنیم در آینده می توانیم حتی پروژه های عرضه مسکن را فعال کنیم. بعد از اولین عرضه تا ۷ روز و حتی تا ۱۰ تا ۱۵ روز می توانیم عرضه را ادامه دهیم، در صورتی که در مزایده سنتی، فاصله دو عرضه حدود یک ماه است. در مزایده ها هر چقدر هم دقت کنیم چون همه اطلاع پیدا نمی کنند، برداشت های اشتباه صورت می گیرد ولی وقتی بورس کالا و نظارت های آن وجود دارد، ذهنیت ها نیز کاهش پیدا می کند و مردم به واگذاری املاک اعتماد بیشتری پیدا می کنند. اگر امسال اولین بار این اتفاق بیفتد، می توانیم برنامه ریزی اصلی  را برای سال آینده ارائه کنیم و این برنامه ریزی ها باید مستمر و با دوام باشد.

 

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top