سال 1400، سال "تولید، پشتیبانی‎ها، مانع زدایی‎ها" نامگذاری شده است و پر واضح است که برای تحقق این شعار بایستی به کلیه عوامل موثر در تولید توجه شود و فقط مقصود از این شعار، پشتیبانی از "کارفرمایان" که عامل "سرمایه" را در مجموعه عوامل موثر بر تولید نمایندگی می کنند، نبوده است و بایستی به کارگران و کارمندان شاغل در بخشهای تولیدی اعم از تولید محصولات و تولید خدمات نیز توجه و التفات لازم صورت پذیرد.

به گزارش اقتصادرسا ؛دکتر علی حیدری، عضو و نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی دریادداشتی بمناسبت شعارسال نوشت:

سال 1400، سال "تولید، پشتیبانی‎ها، مانع زدایی‎ها" نامگذاری شده است و پر واضح است که برای تحقق این شعار بایستی به کلیه عوامل موثر در تولید توجه شود و فقط مقصود از این شعار، پشتیبانی از "کارفرمایان" که عامل "سرمایه" را در مجموعه عوامل موثر بر تولید نمایندگی می کنند، نبوده است و بایستی به کارگران و کارمندان شاغل در بخشهای تولیدی اعم از تولید محصولات و تولید خدمات نیز توجه و التفات لازم صورت پذیرد. در تبیین عوامل تولید نظریات مختلفی وجود دارد ولیکن در تمام سناریوهای مربوط به تعیین عوامل موثر در تولید، دو عامل "کار" و "سرمایه" بعنوان اصلی ترین عوامل مطرح بوده و هستند. علیرغم تمامی پیشرفتهای فناورانه و ظهور ماشین ها پس از انقلاب صنعتی و ظهور کامپیوترها و ربات ها پس از عصر اطلاعاتی و شبکه ای و شکل گیری فضای مجازی کسب و کار در کنار فضای واقعی کسب و کار، هنوز دو عامل "سرمایه" و "کار" جزو عوامل موثر و غالب تحقق تولید مطرح می‎باشند.
بدیهی است چنانچه بخواهیم تولید را پشتیبانی نمائیم بایستی یک نگاه همه جانبه، متعادل و متوازن نسبت به همه عوامل موثره بر آن داشته باشیم. اجازه ندهیم از این شعار، مصادره به مطلوب صورت پذیرد برای تضییع حقوق کارگران و کارمندان که عامل "کار" را در این معادله نمایندگی می نمایند.
به بیان دیگر ترجیع بند مشترک تمامی نظریات اقتصادی و ... مربوط به عوامل تولید در بین قدما و متاخرین سه عامل مهم و اساسی منابع طبیعی (زمین و ... )، منابع انسانی و منابع مادی (سرمایه) است و این سه عامل را در "تابع تولید" ذیمدخل می‎دانند و نظریات متفرقه عوامل دیگری نظیر "مدیریت"، "کارآفرینی"، "فناوری" و ... را در این معادله قرار می دهند.
که از نگاهی دیگر می توان این عوامل متفرقه را در ذیل همان سه عامل اصلی قرار داد. برخی نظریات جدید سخن از جابجایی عوامل تولید از نظر قدر و اهمیت و میزان تاثیر گذاری بر تولید به میان آورده اند ولیکن از هر منظری که به تولید و عوامل تولید بنگریم، عامل انسانی یکی از مهمترین عوامل در این معادله می باشند. چرا که عواملی نظیر مدیریت، کارآفرینی و فناوری نیز برای تحقق نیازمند وجود انسانهای دانا، توانا، ماهر، سالم و انگیزه مند می باشند. به همین سبب یکی از شعارهای محوری سازمان بین المللی کار (ILO) که متشکل از نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران می باشند این است که انسان "سالم"، "ماهر" و "دارای تامین" محور توسعه است. بحث "انسان  سالم" معطوف به سلامت و تندرستی جسمی، روحی و روانی و برخورداری از توانایی برای کار و فعالیت است، بحث "انسان ماهر" معطوف به دانش، آگاهی و مهارت برای انجام کار است و بحث "انسان دارای تامین" معطوف به برخورداری نیروی کار از نظام پرداخت مناسب، پوشش‎های حمایتی در زمینه امنیت شغلی و بویژه بیمه های اجتماعی درمان، بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت (بازماندگان) و بیکاری می باشد که به نیروی کار اطمینان و آرامش خاطر و امید به آینده می دهد.
نیروی کار (اعم از کارگر، کارمند و کارپذیر) زمانی که می خواهد وارد فرایند تولید شود هم به لحاظ دستمزد و هم از منظر امنیت شغلی و نیز دارا بودن پوشش مکفی و متناسب در مقابل مخاطرات (ریسک ها) بایستی از یک رضایت و اطمینان و آرامش خاظر نسبی برخودار باشد تا بتواند بخوبی در فرایند تولید ایفای نقش نماید و حتی این فرد چنانچه دارای خانواده و افراد تحت تکفل باشد، برایش اهمیت دارد که چنانچه به سن بازنشستگی رسد و یا خدای ناکرده از کار افتاده شده خودش و خانواده تحت تکفل او و اگر خدایی ناکرده فوت کرد، بازماندگان و از حمایت و پشتیبانی کافی برخوردار هستند و نبایستی نسبت به آینده خودش و خانواده تحت تکفل خویش دغدغه و نگرانی به خود راه دهد و با جان و دل به کار و فعالیت تولیدی محوله بپردازد.
برای زمینه سازی تحقق شعار "انسان سالم، ماهر و دارای تامین محور توسعه است " که سازمان بین المللی کار آن را (مبتنی بر سه جانبه‎گرایی کارگر، کارفرما، و دولت در سطح جهانی شکل داده است) و قوام و دوام بخشیده است، سه رویکرد یا پارادایم وجود دارد یا اینکه مالیات محور است و دولت ها متکفل این پوشش تامینی برای نیروی کار می شوند که همان نظام بوریجی است و مبتنی بر مالیات و منابع عمومی و دولتی شکل می گیرد. یا اینکه حق بیمه محور است کارفرمایان و کارگران (و بعضاً دولت ها با کمک و یا اعطای مشوق و ایجاد محرک در تامین منابع مالی مورد نیاز این نظام مشارکت نمایند) که همان نظام بیسمارکی است و یا اینکه هیبریدی و چندلایه است و در سطح پایه و صفر و یا کف حمایت های اجتماعی تامین مالی بر عهده دولت است و در سطوح بالاتر برعهده کارگر و کارفرما و هر چه به سطح بالاتر حرکت می‎کنیم از مشارکت دولت
و کارفرما کاسته می شود و سهم ذینفع (کارگر و کارمند) افزایش می‎یابد ولیکن آنچه مسلم است اینکه ارائه پوشش های تامینی سطح پایه بعنوان یک کالای عمومی بهر حال در تضمین و تعهد دولت است و دولت متکفل جبران نقص (یا شکست) بازار است و براساس آزمون وسع تامین مالی فراهم سازی سطح پایه خدمات موصوف برای اقشار ضعیف (محروم، فقیر، آسیب پذیر، غیر برخوردار و ...) بر عهده دولت خواهد بود حال چنانچه این خدمات را دولت ازطریق ایجاد بیمه فراگیر برای همه افراد قابل توانمندسازی برقرار سازد، نظام بیمه های اجتماعی متکفل ارائه خدمات خواهد بود و اگر به این امر مبادرت نشود بدیهی است افراد موصوف پس از افتادن به ورطه فقر و آسیب و به سمت نظام حمایتی سوق پیدا خواهند کرد که در آن شرایط نیز تامین مالی خدمات حمایتی بر عهده دولت خواهد بود با این تفاوت که در این شرایط، چرخه فقر و آسیب بصورت نسلی خواهد بود و از همه مهمتر اینکه بروز چهره های فاحش فقر و اختلاف طبقاتی زیاد می تواند منجر به بروز نارضایتی ها و اعترافات شود.
مخلص کلام اینکه در بحث تولید و پشتیبانی از آن بایستی نسبت به اعمال یک نظام وسیع الاطراف و جامع الابعاد اقدام نمود و به همه عوامل تولید بویژه عامل انسانی توجه و التفاتی مبتنی بر عدالت داشت و ترتیباتی اتخاذ نمود تا بهره مندی عوامل تولید از ارزش ایجاد شده ناشی از تولید مبتنی بر عدالت توزیع شده باشد.

 

روتیتر: اهدای لوح تقدیر ریاست جمهوری به دکتر مصطفی سالاری

بیستمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور روز سه شنبه در سومین روز از سال ۱۴۰۰ به ریاست رئیس جمهور برگزار و در این جلسه از سازمان تامین اجتماعی به عنوان دستگاه برگزیده در توسعه دولت الکترونیکی و شفافیت با اهدای لوح تقدیر، قدردانی شد.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک از مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های کاری سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۹ بود که پس از ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فنی مورد نیاز از آبان سال گذشته به مراکز درمانی دولتی و خصوصی طرف قرارداد تامین اجتماعی عرضه شد و با موفقیت بدست آمده در این برنامه، انتشار دفترچه‌های کاغذی جدید از ابتدای اسفند متوقف شده است.
برنامه نسخه نویسی الکترونیک سازمان تامین اجتماعی به صورت کاملا اختیاری و با ایجاد مشوق‌های موثری همچون پرداخت روزانه و تسویه حساب بسیار سریع مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد اجرایی شده است و با توقف انتشار دفترچه‌های کاغذی نیز امکان نسخه نویسی کاغذی در اوراق دفترچه‌های موجود و سربرگ پزشکان وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در بیستمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، از طرح تحول سلامت به عنوان یکی از اقدامات مهم و ارزشمند دولت یازدهم در زمینه فراگیر شدن خدمات سلامت برای آحاد ملت نام برد و افزود: نتیجه این اقدام بزرگ را در یک سال گذشته در زمینه مقابله با پاندمی کرونا در کشور شاهد بودیم.
رئیس جمهور «سلامت الکترنیکی» را گام دوم طرح تحول سلامت خواند و گفت: با تکمیل سامانه سلامت الکترونیکی که فاز اول آن نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی امروز افتتاح شد، مردم قادر خواهند بود فقط با یک شماره ملی خدمات سلامت خود را دریافت کنند.
دکتر روحانی با بیان اینکه مفاسد یکی از موانع بزرگ تولید است ، گفت: راه مبارزه با فساد همین توسعه دولت الکترونیکی و شفافیت است با توسعه دولت الکترونیک مردم با زحمت کمتر خدمات بیشتری دریافت خواهند کرد و مفاسد و رانت‌ها کمتر می شود.
رئیس جمهور با قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای طرح‌های فناورانه‌ای که امروز افتتاح شدند، اظهار داشت: پشتیبانی واقعی و مانع‌زدایی موثر از مسیر تولید از طریق گسترش دولت الکترونیک قابل انجام است و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که تا قبل از پایان دوره فعالیت خود دولت الکترونیک را به نقطه قابل قبولی برسانیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز به مناسبت افتتاح چندین طرح فناورآنه روز مبارکی بود، گفت: زندگی مردم باید بر مبنای شرایط نوین جهانی بنیان‌گذاری شود. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم بسیاری از فعالیت‌هایی که قبلا باید با مراجعه حضوری انجام می‌گرفت، صرفا با استفاده از یک موبایل ساده انجام می‌شود.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از خدمات از طریق فناوری اطلاعات دریافت می‌شود، افزود: زندگی در جهان جدید هوشمند شده و هوشمندسازی هر روز دامنه وسیع‌تری می‌یابد. طبیعی است که استفاده از هر امکان جدیدی مخاطرات جدیدی نیز همراه خود دارد که ضرورت دارد برای مدیریت و کنترل این خطرات آموزش‌ها و کسب آمادگی‌های لازم مدنظر قرار گیرد.
رئیس جمهور اظهار داشت: فضای مجازی زندگی را آسان‌تر کرده، فعالیت‌ها را سرعت می‌بخشد و بسیاری از مفاسد را از بین می‌برد.
دکتر روحانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه دولت تدبیر و امید پیش از این دو اقدام بزرگ در عرصه سلامت انجام داده بود که یکی تحول در نظام سلامت و دیگری بیمه همگانی بود و امروز نیز اجرای طرح سلامت الکترونیک آغاز شد. تشکیل پرونده سلامت الکترونیک، اقدامی بسیار مهم و کارآمد در ارتقای نظام سلامت کشور است.
رئیس جمهور تصریح کرد: در حال گذر از دوره سنتی و قدیمی به دوره استفاده از فناوری‌های نو هستیم و طبیعتا مقاومت‌هایی هم در این مسیر وجود دارد اما استفاده از فناوری‌های جدید کمک می‌کند که کارها بسیار بهتر و دقیق‌تر انجام شود.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین و تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای آحاد جامعه باعث می‌شود که همزمان هم بر کار پزشک به شکلی دقیق‌تر نظارت شود و هم تجویز دارو و اقدامات تشخیصی سامان یابد.
رئیس جمهور گسترش دولت الکترونیک و تحت پوشش قرار دادن همه خدمات دولتی در عرصه الکترونیک را وظیفه بزرگ دولت برشمرد و گفت: بر اساس آمار تنها در سال گذشته یک میلیارد مراجعه حضوری و کاغذی حذف و از طریق سیستم الکترونیک انجام شده است.
دکتر روحانی اضافه کرد: گسترش دولت الکترونیک مفاسدی را که در مراجعات حضوری و رودرو ممکن است اتفاق بیفتد از بینمی‌برد و باعث ایجاد شفافیت می‌شود. تمام تلاش ما این است که تا قبل از پایان دولت دوازدهم دولت الکترونیک را به نقطه قابل قبولی برسانیم که مفاسد و رانت‌ها کمتر شده و مردم بهتر و راحت‌تر بتوانند خدمات مورد نیاز خود دریافت کنند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اگر طرح‌هایی مثل تحول نظام سلامت و گسترش دولت الکترونیک، گسترش اقتصاد دیجیتال و فضای سایبری نبود در دوران کرونا با سختی‌های بیشتری مواجه بودیم، اظهار داشت: هنوز تا عبور از کرونا راه سختی باقی مانده است، اما این دستاوردهای فناورانه به مواجهه و مقابله موثرتر و راحت‌تر با کرونا خیلی کمک می‌کند.
در جلسه امروز شورای اجرایی فناوری اطلاعات، بهره‌برداری از فاز اول نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی در سراسر کشور، با فرمان رئیس جمهور آغاز شد و همچنین از سامانه های جامع هوشمند تعاونی‌های کشور، سامانه‌های پنجره واحد مجوزهای کشاورزی، رصد و پایش نهاده‌های کشاورزی، سامانه صدور مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازمهندسی مجوزها، پنجره واحد خدمات کسب و کار استانی و پنجره واحد خدمات مالیاتی الکترونیک رونمایی شد. امروز همچنین از وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های بیمه سلامت ایرانیان، تامین اجتماعی و بیمه مرکزی ایران به عنوان دستگاه‌های برگزیده در توسعه دولت الکترونیکی و شفافیت با اهدای لوح تقدیر، قدردانی شد.

روتیتر: با حضور معاونان سازمان تأمین اجتماعی

سایت خبری سازمان تأمین اجتماعی با طراحی و امکانات جدید طی مراسمی با حضور معاونان این سازمان شروع به کار کرد.


به گزارش اقتصادرسا به نقل ازاداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در طراحی جدید سایت خبری امکانات جدید و دسترسی مناسب‌تر به مطالب ایجاد شده است. برخی از زیردامنه‌ها و آیکون‌های سابق تجمیع شده و لینک‌ها و صفحات جدید متناسب با نیاز مخاطبان ایجاد شده است.

در طراحی جدید همچنین فضا و امکانات بیشتری برای استفاده از تصاویر با کیفیت فراهم شده است. تغییر لگوتایپ و اصلاح رنگبندی سرصفحه و سایر قسمت‌ها از دیگر اقدامات انجام شده برای افزایش جذابیت بصری این سایت خبری است.

همچنین برای انتشار اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌های متنوع نیز در سایت جدید برنامه ریزی شده است و این سایت به عنوان رسانه تخصصی حوزه تأمین اجتماعی در اختیار مخاطبان درون و برون سازمانی قرار می‌گیرد.

روتیتر: در گفتگوی تفصیلی با ضیایی، مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی مطرح شد

حسینعلی ضیایی از تیر ۱۳۸۶ تا اسفند ۱۳۸۷ مدیرعاملی سازمان تأمین اجتماعی را برعهده داشته است. افزایش تعداد بیمه شدگان و صدور کارت هوشمند سلامت از مهمترین اولویت‌های مدیریتی او در دروه تصدی این سمت محسوب می‌شود. ضیایی توقف پیگیری صدور کارت هوشمند سلامت بعد از برکناری خود از سازمان تأمین اجتماعی را اقدامی نادرست می‌داند و معتقد است برنامه نسخه الکترونیک و توقف صدور دفترچه‌های کاغذی اقدامی بسیار مثبت است که از وارد آمدن خسارات و اتلاف وقت و هزینه مردم و سازمان تأمین اجتماعی جلوگیری می‌کند. در دفتر کار مهندس ضیایی فرصتی فراهم شد تا اقدامات مدیرعامل اسبق تأمین اجتماعی بعد از گذشت حدود 12 سال بررسی شود و برنامه‌های درحال اجرای این سازمان نیز مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

گفتگو: داریوش قلیزاده - علی شیرزادی

 

یکی از برنامه‌های مهم و دارای اولویت سازمان تأمین اجتماعی در این روزها توقف انتشار دفترچه‌های کاغذی و استقرار سامانه نسخه الکترونیک است. شما در دوره مدیریت خود برنامه‌ای را برای جایگزین کردن کارت هوشمد به جای دفترچه شروع کردید و در استان مرکزی نیز این برنامه را به صورت پایلوت شروع کردید. درباره تجربه خودتان در این زمینه توضیح دهید و توصیه یا پیشنهاد خود را برای موفقیت برنامه فعلی بفرمائید.

این موضوع پیشنهاد کارشناسان سازمان بود. در آن زمان سفری به استان قم داشتم و خدمت آیت الله العظمی مکارم شیرازی رسیدم. ایشان فرمودند که دفترچه تأمین اجتماعی قبلا خیلی اعتبار داشت و ای کاش دفترچه ها مثل دست چک باشد که پزشک به آن اطمینان داشته باشد. همان موقع می‌گفتم که پزشکان افراد ایثارگری هستند که این اوراق دفترچه های تأمین اجتماعی را قبول می‌کنند و این اوراق نازک را تا آخر هر ماه جمع می‌کنند و به تأمین اجتماعی می‌آورند تا چند ماه بعد حق خود را بگیرند. در آن زمان طرحی ارائه شد که ما به جای دفترچه از اثرانگشت افراد استفاده کنیم. من این طرح را شروع کردم و در یکی از استانها شروع کردیم اما در دوران بعد متوقف شد که نباید اینگونه می‌شد. ما می‌خواستیم که وقتی کسی به پزشک مراجعه می‌کند و اثر انگشت او ثبت می‌شود 80 تا 90 درصد حق ویزیت همان موقع به حساب او وارد شود و اگر این کار انجام می‌شد بسیاری از مسائل حل می‌شد.

الان شنیده‌ام که این کار دوباره انجام شده است. هرچند که خیلی دیراست اما جلوی ضرر را از هرجا که بگیریم منفعت است. کار بسیار ارزشمندی است و جلوی این همه اتلاف وقت و هزینه مردم و تأمین اجتماعی را می‌گیرد. من قدردان زحمات همه کسانی هستم که این کار مهم را به سرانجام رساندند.

بیمه شده زمانی با رضایت به تأمین اجتماعی پول می‌دهد که خدمات خوبی دریافت کند و پیشانی خدمات تأمین اجتماعی بخش درمان این سازمان است. اگر مردم از خدمات درمانی مناسب استفاده کنند برای پرداخت حق بیمه هم اقدام می‌کنند. برای افزایش پوشش بیمه‌ای هم برنامه ما افزایش سهم دولت بود که قصد انجام آن را داشتیم.

 

چه توصیه‌ای به نظام سلامت برای حمایت از پروژه  نسخه الکترونیک دارید؟

عده ای هستند که ایرادات این طرح ها را برجسته می‌کنند و شما باید مزایای آن را تشریح کنید. صدا و سیما باید تلاش کند که مزایای طرح های این چنینی را برای مردم تشریح کند. به مراکز درمانی نیز توصیه می‌کنم که از این طرح حمایت کنند و بهتر است که مراعات مردم را بکنند و به گونه‌ای این طرح را اجرا کنند که تنش ایجاد نشود.

در کنار طرح نسخه الکترونیک باید پزشک خانواده هم پیگیری شود و کارهایی که صورت گرفته است را پیگیری کنید. پزشک خانواده را تأمین اجتماعی و سازمان‌های بیمه گر می‌توانند بسیار بهتر و قوی‌تر پیاده‌سازی کنند تا مردم برای خدمات کوچک به بیمارستان‌های بزرگ و فوق تخصصی مراجعه نکنند. برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی نیز در آینده باید از اثرانگشت در کنار کد ملی استفاده شود.

 

موضوع گسترش خدمات غیرحضوری از دیگر مسائل مهم سازمان تأمین اجتماعی است و در این روزها طرح 3070 برای خدمات غیرحضوری درحال اجراست که 70 درصد از مراجعات مردم به شعب کاهش می یابد. با توجه به اینکه گفتید بازدیدهای زیادی از شعب تأمین اجتماعی داشته‌اید، چه توصیه یا پیشنهادی برای موفقیت طرح 3070 دارید؟

من زیاد به شعب تأمین اجتماعی سرکشی می‌کردم و ملاقات مردمی زیادی داشتم. در یکی از نخستین بازدیدها به کسی برخورد کردم که 4 سال برای تجمیع سوابق بیمه خود برای رسیدن به بازنشستگی وقت صرف کرده بود. در آن زمان برای تجمیع سوابق از طریق سیستم اقدامات زیادی صورت گرفت. البته باید درنظر داشت که هر چقدر هم این خدمات توسعه یابد باز هم مراجعات به شعب خواهد بود ولی گسترش خدمات الکترونیک، تأمین اجتماعی را چابک تر می‌کند.

در آن زمان دفاتر کارگزاری‌ها را که قبلا تعداد بسیار کمی وجود داشت را توسعه دادیم و بخشی از بار کارکنان را کاهش دادیم. در این مقطع نیز اگر آی تی توسعه یابد بار زحمات کارکنان کاهش می‌یابد و مردم هم خدمات بهتری دریافت می‌کنند.

 

شما در دوره مدیریت بر سازمان تاکید زیادی بر افزایش تعداد بیمه شدگان تأمین اجتماعی داشتید و رسیدن تعداد بیمه شدگان اصلی به 10 میلیون نفر را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سازمان پیگیری کردید. در نتیجه اقدامات و برنامه‌هایی که در دوره مدیریت شما به اجرا گذاشته شد، اقشار و گروههای جدیدی تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفتند و بیمه های حمایتی توسعه یافت. دلیل اتخاذ این سیاست چه بود و اکنون با گذشت چند سال آن برنامه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


در کشور ما که حکومت اسلامی مستقر است، همه مردم باید تحت پوشش و حمایت این حکومت باشند. من هیچ‌وقت به دنبال حمایت از اقشار خاصی توسط تأمین اجتماعی نبوده‌ام و موضوعی که پیگیری و اجرا کردم، حمایت حکومت اسلامی از مردم و اقشار گوناگون است.

در بسیاری از کشورها معمول این است که مردم مالیات دهند و دولت امورات کشور را مدیریت کند اما در کشور ما اینگونه نیست و شاهدیم که دولت به عموم مردم یارانه می‌دهد. هدف من این بود و هست که یارانه‌ها را به بخش رفاه و تأمین اجتماعی منتقل کنم و سهم دولت را افزایش دهم و کسانی که کارفرما ندارند؛ دولت حق بیمه کارفرمایی آنها را پرداخت کند. درباره بیمه کارگران ساختمانی برنامه این بود که سهم کارفرمایی از سازندگان ساختمان براساس متراژ وصول شود. درباره سایر اقشار نیز حمایت دولت مطرح است نه حمایت تأمین اجتماعی. تأمین اجتماعی متعلق به اشخاص و پس‌انداز افراد است؛ نمی‌توان با منابع این سازمان از کس دیگری حمایت کرد.

قصد من این بود که هیچ کسی در کشور ما خارج از چتر بیمه‌ای نباشد و همه مردم تحت پوشش تأمین اجتماعی باشند. من با افزایش تعداد صندوق‌های بیمه‌ای مخالف بودم و تأکید می‌کردم که صندوق‌های بیمه‌ای در ابتدا جذاب هستند اما در آینده با مشکل مواجه خواهند شد. فلسفه بیمه و رمز موفقیت آن با جماعت است و خداوند هم می‌فرماید یدالله مع الجماعه.

 

پس شما اصطلاح بیمه حمایتی را تأیید نمی‌کنید و حمایت را وظیفه دولت می‌دانید.

بله حمایت وظیفه دولت است و مطالبات تأمین اجتماعی از دولت هم عمدتا مربوط به همین نحوه حمایت‌هاست. بدهی دولت مربوط به همین بیمه‌های حمایتی است. برخی تصور می‌کنند که دولت از تأمین اجتماعی پول قرض گرفته است که اینطورنیست و بدهی دولت مربوط به همین بیمه‌های حمایتی است که باید پرداخت شود. تأکید ما همواره بر این بود که حمایت دولت از اقشار مختلفی که فاقد کارفرما هستند باید انجام شود. دولت در درجه اول باید بدهی خود به تأمین اجتماعی را بپردازد اما حتی اگر پرداخت نشد نیز مطالبات تأمین اجتماعی از دولت، جزء بهترین و مطمئن‌ترین ذخایر این سازمان هستند که سود اوراق مشارکت نیز برای این مطالبات لحاظ می‌شود.

 

درباره بیمه‌های حمایتی و یا به تعبیر شما بیمه‌های تحت حمایت دولت دو بحث مطرح می‌شود. اول گرایش مردم برای استفاده از این نوع بیمه‌هاست که با توجه به نبود شفافیت مالی کافی درکشور، تفکیک این دو نوع بیمه در شعب تأمین اجتماعی آسان نیست و در بسیاری از کارگاه‌های دارای کارفرما گرایش به فرار بیمه‌ای و استفاده از بیمه‌های حمایتی ایجاد می‌شود. برای این موضوع چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟ موضوع دوم افزایش بیش از اندازه بدهی دولت است که احتمالا از عهده دولت نیز خارج خواهد شد و دولت نمی‌تواند زیربار چنین تعهدی برود.

در بخش اول باید بگویم که تأمین اجتماعی پرسنل تلاش‌گر، خدوم، مبتکر و امانتداری دارد. من حاصل زحمات آنان را در دوره مدیریت این سازمان دیدم. من معتقدم که  کارکنان تأمین اجتماعی از نظر معنوی و منزلت اجتماعی و هم از نظر مادی باید در شرایط خوبی باشند تا تأمین اجتماعی را سرآمد سازمان‌های کشور کنند و همه مردم هم بیمه پرداز تأمین اجتماعی باشند.

 اگر سیستمی کارآمد برای تشخیص و تعیین انواع بیمه‌های تحت حمایت دولت و تمایز این نوع بیمه‌ها از بیمه اجباری ایجاد شود، برای شعب تأمین اجتماعی زحمت زیادی نخواهد داشت. ما باید به اصل کار توجه کنیم که آیا این کار خوب است یا بد. اگر همه مردم تحت پوشش بیمه باشند بد است یا خوب است؟

 

قطعا خوب است. به شرطی که منابع آن توسط سازمان تأمین اجتماعی دریافت شود.

این وظیفه سازمان تأمین اجتماعی است و عمدتا وظیفه مدیران این سازمان است که باید برای وصول حق بیمه از دولت پیگیری کند و زحمت بکشند تا منابع مورد نیاز از دولت دریافت شود. اگر زمانی تامین اجتماعی به هر دلیلی توان ایفای تعهدات خود را در قبال جامعه تحت پوشش که کارگران و بازنشستگان هستند، نداشته باشد و اگر تأمین اجتماعی خدای نکرده نتواند حقوق بدهد، در نهایت باید دولت تعهدات این سازمان را انجام دهد ما در نهایت نمی‌توانیم دولت را از تعهد در قبال تأمین اجتماعی مبرا کنیم.


شما در دوره‌ای مسئولیت مدیرعاملی سازمان تأمین اجتماعی را برعهده گرفتید که شورای عالی تأمین اجتماعی وجود داشت. در ادوار بعد ترکیب شورای عالی تغییرات زیادی داشت و در نهایت به هیأت امنا تبدیل شد. درباره سه جانبه گرایی و نحوه مشارکت شرکای اجتماعی در اداره سازمان تأمین اجتماعی چه دیدگاهی دارید و بهترین روش برای اداره تأمین اجتماعی از نظر شما چیست؟

بهترین وضعیت چیزی بود که ما تجربه کردیم و از قبل هم بود. اینکه مدیرعامل تأمین اجتماعی عضو هیأت مدیره بود. در شرایط فعلی مدیرعامل مسئولیت زیادی برعهده دارد اما اختیارات کافی ندارد. من در آن زمان برای اثبات استدلال های خود در شورای عالی همیشه باید تلاش زیادی می‌کردم. در آن زمان حداکثر مستمری 6 برابر حداقل بود که من آن را 7 برابر کردم و به دنبال این بودم که بیشتر کنم و در مقابل برای جلوگیری از پرداخت بیش از حد در سالهای آخر برنامه داشتیم و فکر می‌کنم که قائل شدن به 7 برابر به ضرر تأمین اجتماعی است. در آن زمان سازمان با خرد جمعی اداره می‌شد و نماینده دولت و کارفرما و کارگر سهیم بودند.

من به مدیرعامل فعلی یک جمله کلیدی عرض می‌کنم و آن این که برای عمل به مسئولیت خود تلاش کنید و بدانید که مسئولیت شما اختیارات شما را تعیین می‌کند و شما برای عمل به مسئولیت خود اختیار کامل دارید.

 

در زمان مدیریت شما بحث منابع و مصارف مطرح بود. در آن زمان بزرگترین چالش سازمان چه بود و امروز شما بزرگترین چالش سازمان را چه می‌دانید؟

در آن زمان بحث ادغام صندوق فولاد با تأمین اجتماعی مطرح بود. من گفتم که محاسبه خواهیم کرد و شما منابع لازم را به تأمین اجتماعی بدهید و باید فولاد مبارکه را به تأمین اجتماعی بدهید. من اعتقاد دارم که همه صندوق‌ها باید با تأمین هزینه واقعی و آتی به تأمین اجتماعی ملحق شوند و هرچه که اینها باقی بماند برای دولت زیان دارد. تأمین اجتماعی باید از دولت منابع لازم را دریافت کند.

اینکه الان شرکتها و سهام شستا را می‌فروشند باید به ازای آن سرمایه گذاری کنند و اگر این کار انجام نشود و از سرمایه برای امور جاری صرف شود، بدترین کار است.

یکی از مسائل مهم در تأمین اجتماعی طولانی بودن دوران مدیریت است. دکتر کرباسیان که در تأمین اجتماعی به نیکی از او یاد می‌کنند 9 سال در این سازمان بوده است و باید دوره‌های مدیریت این سازمان طولانی باشد.

ما در تأمین اجتماعی هیات مدیره بی نظیری داشتیم که من آنها را انتخاب نکرده‌ام و بسیار کمک می‌کردند و اگر من خواسته‌های خود را مطرح می‌کردم راهکار و موانع را معرفی می‌کردند.

اگر همه سازمانها ادغام شوند و دولت هزینه واقعی و آتی آن را بدهد قطعا به نفع کشور خواهد بود و گره گشایی خواهد کرد.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top