درآیین بزرگداشت روز ملی روابط عمومی و هشتمین جشنواره ستارگان روابط عمومی ایران، از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی به دلیل درخشش در مجموعه فعالیت های ارتباطی با اهدای لوح و تندیس ستاره ملی روابط عمومی و ستاره مدیریت تقدیر شد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، هشتمین جشنواره ستارگان روابط عمومی ایران و آیین نکوداشت روز ملی روابط عمومی با حضور مدیران روابط عمومی سازمان ها و شرکت های مختلف و همچنین نمایندگانی از انجمن روابط عمومی ایران و انجمن بین المللی روابط عمومی برگزار شد.
در این جشنواره کلیپی از مجموعه فعالیت های ارتباطی روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی با محوریت اطلاع رسانی اقدامات سازمان برای توسعه خدمات غیرحضوری به ویژه در ایام کرونا برای حاضرین به نمایش گذاشته شد.
رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی و دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت، نیز به صورت برخط در این برنامه به ایراد سخنرانی پرداختند.
لوح و تندیس های ستاره ملی و ستاره مدیریت را حسن ضابطی سرپرست روابط عمومی تامین اجتماعی دریافت کرد.
اقتصادرسا _پیشنهاد اصلاح شرایط بازنشستگی با سنوات 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون در نظرگرفتن سن بیمه شدگان در کمیسیون بهداشت مجلس رد شد.
به گزارش اقتصادرسا ؛سن بازنشستگی همیشه از مسائل مهم سازمان های بیمه گر است زیرا پایداری این سازمان ها منوط به حفظ تعادل منابع و مصارف خود هستند. با کوچکترین تغییرات آینده آنها دچار چالش می شود. پیشنهادی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر اصلاح شرایط بازنشستگی با سنوات 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون در نظرگرفتن سن بیمه شدگان مطرح شد و بلافاصله تیم سازمان تامین اجتماعی و در راس آنها آقای سالاری در کمیسیون حاضر شدند و پس از بحث و تبادل نظر در مورد آن و ارائه نقطه نظرات کارشناسی و دفاع از منافع بیمه شدگان به ویژه توسط مدیرعامل محترم این سازمان کلیات طرح توسط کمیسیون مربوطه رد شد. برای اطلاع از جزئیات این طرح با محمد ابراهیم جواهری، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی گفتگویی داشتیم :
طرح این پیشنهاد از سوی نمایندگان محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برچه اساس بود؟
مطابق با تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی کسانی که 30سال تمام کار کرده و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند در صورتی که سن مردان 50 سال و سن زنان 45 سال تمام باشد می توانند تقاضای مستمری بازنشستگی کنند. نمایندگان محترم مجلس در ارائه طرح اصلاح تبصره (1)ماده(76)با این توجیه که قانون مجری باعث نوعی بی عدالتی شده وبه عنوان مثال افرادی که در سن پایین مشغول به کار می شوند قبل از رسیدن به سن مقرر در قانون(45سال برای زنان و50 سال برای مردان) 30 سال سابقه را احراز می کنند و به واسطه عدم احراز سن وسابقه مقرر در تبصره(1) ماده 76 قانون تامین اجتماعی به صورت توامان نمی توانند بازنشسته شوند واین موضوع را اجحافی در حق آنان دانسته اند نسبت به ارائه طرح مزبور اقدام کرده اند، حال آنکه طرح های ارائه شده در مجلس شورای اسلامی در حوزه بیمه ای نیازمند محاسبات اکچوئری دقیق بوده و مطالعات تطبیقی با سایر قوانین را لازم می کند که در صورت عدم توجه به این مهم، آسیب های جبران ناپذیری از رهگذر تصویب این قبیل طرح ها بر بدنه سازمان تامین اجتماعی وارد خواهد آمد.
ادله ارائه شده برای رد این طرح در کمیسیون مجلس از سوی سازمان تامین اجتماعی چه بود؟
سالمندی جمعیت یکی از مشکلات پیش روی نظام بازنشستگی در دهههای آینده خواهد بود و به دلیل کاهش ورودیهای سیستم، مشکلاتی در جهت پایداری منابع و مصارف این نظام پدید خواهد آمد. در آینده تغییرات معناداری در ساختار جمعیتی ایران پدید خواهد آمد و در حال حاضر نیز نسبت سالمندان به کل جمعیت افزایش یافته است. این در حالی است که صندوقهای بازنشستگی ایران یکی از بالاترین نرخ جایگزینی را نسبت به سایر کشورهایی که نظام بازنشستگی آنها براساس پرداخت جاری اداره میشود، دارد. به عنوان مثال در سال 1395، این نرخ در صندوق بازنشستگی کشوری 92درصد، سازمان تأمین اجتماعی 87 درصد و در کشورهای اروپایی به طور میانگین 76 درصد میباشد که این ارقام نشانگر فشار مالی بسیار زیاد بر صندوق های بازنشستگی در ایران بوده لذا وجود مشکلات در نظام بازنشستگی، نگرانیهایی را در ارتباط با پایداری نظامهای فعلی به وجود آورده است که لازمه آن انجام اصلاحات جهت مقابله با تغییرات غیرقابل اجتنابی است که در آینده رخ خواهند داد.
دو مقوله کاهش درآمد و افزایش هزینه، صندوق های بازنشستگی را با معضل عدم توازن مالی مواجه می سازد و در این بین تحمیل قوانین بازنشستگی پیش ازموعد و افزایش امید به زندگی موجب رشد تصاعدی تعداد مستمری بگیران و کاهش تعداد بیمه شدگان می شود.بدیهی است اصلاح قوانین بازنشستگی می بایست با محاسبات اکچوئریال همخوانی و مطابقت داشته باشد و صرف این که بیمهشده 30 سال کامل سابقه پرداخت حقبیمه را تکمیل کرده با هر شرایط سنی در ردیف بازنشستگان سازمان قرار گیرد، مغایر با منطق محاسبات بیمهای صندوق بازنشستگی بوده و قطعا در آینده نزدیک سازمان تامین اجتماعی را با چالش و بار مالی مضاعف روبرو خواهد کرد.
از مضرات تصویب اصلاح شرایط بازنشستگی با سنوات 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون درنظرگرفتن سن بیمه شدگان در کمیسیون بفرمایید.
برخلاف عبارت مندرج در دلایل توجیهی مفاد طرح که کمک به کارگرانی عنوان شده که با داشتن 30 سال سابقه نمی توانند درخواست بازنشستگی بدهند در صورت تصویب این قانون، نه تنها بیمه شدگان اجباری ذینفع هستند، بلکه گروه های دیگر بیمهای (بیمهپردازان اختیاری، حرف و مشاغلآزاد، بیمهپردازان خاص و ...) نیز از آن منفعت خواهند برد و این موضوع نظر طراحان محترم از ارائه طرح مزبور را برآورده نمی سازد وبا توجه به اینکه خیل عظیمی از متقاضیان، بیمه پردازانی خواهند بود که مشمول دیگر قوانین بیمه پردازی هستند، لذا اصلاح قانون، منجر به ورود افراد جدید به مشاغل نخواهد شد. فی الواقع خروجی این طرح مشوقی برای کارفرمایان خواهد بود تا به جای به کار گیری نیروی جوان، افراد بازنشسته را با توجه به قوای جسمانی وتوان کاری که در آنها وجود دارد وتجربه بالایی که طی سالیان متمادی کسب کرده اند را بدون پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی در مشاغل قبلی به کار گمارند و اینگونه با فرار بیمه ای بیش از پیش مواجه خواهیم بود همچنین در شرایطی که کارشناسان اقتصادی، اجتماعی، بیمهای و حقوقی کشور بر اعمال اصلاحات پارامتریک و در درجه اول اصلاحات سن و سابقه بازنشستگی تأکید دارند و در گزارشات مراجع پژوهشی مورد تأیید مجلس شورای اسلامی ازجمله مرکز پژوهش های مجلس بر این اصلاحات تأکید می شود، طرح چنین پیشنهاداتی برخلاف رویکرد کلی سیاستگذاری و قانونگذاری از جمله طرح توانمند سازی سازمان تامین اجتماعی که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در سیر مراحل تقنین واقع شده، است.
قاعدتا با افزایش سن امید به زندگی، سن بازنشستگی در کشورهای مختلف افزایش پیدا کرده است، درصورتی که در کشور ما به این موضوع توجه کافی نمی شود. در این خصوص نظرتان چیست؟
با بررسی های به عمل آمده در طی دهه های اخیر، متوسط امید به زندگی در بدو تولد در همه کشورهای آسیا و اقیانوسیه به 74.3 سال افزایش یافته است و به تبع افزایش سن امید به زندگی در کشور جهت پایداری صندوقهای بازنشستگی، منطقا میبایست اصلاح قانون در راستای افزایش سن و مدت سابقه بیمهپردازی صورت پذیرد، کما اینکه در سایر کشورها موضوع بازنشستگی شاغلین به شرایط سنی ایشان بستگی داشته و در بیشتر کشورهای تراز اول دنیا، در چند سال اخیر با افزایش شرط سنی در قوانین بازنشستگی ، موجبات ارائه خدمات بهتر صندوقهای بازنشستگی به افراد تحت پوشش را فراهم کرده اند در واقع پایین آمدن سن بازنشستگی نه تنها منجر به افزایش اشتغال جوانان نخواهد شد،بلکه با عنایت به موارد معنونه ودر عمل به علت تورم و بالا بودن هزینههای زندگی در کنار کافی نبودن مستمری بازنشستگی، به نارضایتی و افزایش اشتغال بازنشستگان خواهد انجامید. درصورت بازنشسته شدن فرد ،رابطه او با کارفرما قطع می شود وحمایتهایی را که به هر نحو از کارفرمای خود ودر زمان اشتغال دریافت می کرد را از دست خواهد داد واز طرفی کارفرمایان نیز برای نگهداری نیروی انسانی خود و برخلاف قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان(مصوب 95/2/20) نسبت به بکار گیری مجدد انان اقدام کرده واتفاقی ناخوشایند برای صندوق های بیمه ای رقم خواهدخورد(عدم دریافت حق بیمه افراد شاغل ،فرار بیمه ای و ....) همچنین اگر افزایش امید به زندگی را نیز در نظر بگیریم، کاهش سن بازنشستگی بر خلاف اصل75 قانون اساسی تنها به افزایش مصارف و بر هم خوردن تعادل منابع و مصارف سازمانهای بیمهگر اجتماعی منجر می شود و در عمل، بازنشستگان را از یک شغل رسمی همراه با مزایای قانونی، به مشاغل کاذب و بیپشتوانه می کشاند.
آیا این طرح مجدداً در مجلس بررسی خواهد شد؟
با عنایت به اینکه کمیسیون بهداشت و درمان به عنوان کمیسیون اصلی به این طرح رسیدگی می کرد با مخالفت اعضای کمیسیون با کلیات طرح این موضوع از دستور کار مجلس خارج شد.
راهنمای الکترونیکی تامین اجتماعی دیجیتال با امکانات آموزشی، اطلاعرسانی و دسترسی به خدمات الکترونیک و غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی از طریق درگاههای مختلف عرضه شد و در دسترس عموم قرار گرفت.
به گزارش اقتصادرسا ؛ به نقل ازاداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در این راهنمای الکترونیکی، آموزش، اطلاعرسانی و دسترسی به تمامی درگاههای خدمات الکترونیک و غیرحضوری به صورت همزمان پیشبینی شده است و بهروزرسانی و ارتقاء دائمی آن نیز با دریافت نظرات متخصصین و مخاطبان سازمان تأمین اجتماعی امکانپذیر است.
این نرم افزار از طریق سایت رسمی سازمان تأمین اجتماعی به نشانی www.tamin.ir در دسترس عموم قرار دارد و به زودی در کافه بازار و سایر عرضهکنندگان نرمافزار نیز عرضه می شود.
مدیر کل مستمری های تامین اجتماعی نحوه افزایش حقوق مستمریبگیران تحت پوشش این سازمان در راستای اجرای مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی و متناسب سازی را تشریح کرد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، ناهید حیدری با یادآوری اینکه طبق مصوبات هیات دولت و شورایعالیکار، مقرر شده است تا حقوق دریافتکنندگان تا حداقل مستمری، 39درصد و برای سایر سطوح 26 درصد به علاوه مبلغ ثابت 2 میلیون و 483هزار و 550 ریال بر مبنای دریافتی اسفند 1399افزایش یابد که در اجرای این مصوبات مستمری کلیه بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان مشمول قانون تامیناجتماعی برقرار شده است.
او با بیان اینکه بر اساس مصویه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مجموع آیتمهای مبلغ مستمری سال 1399 و مبلغ متناسبسازی مرحله اول در سال 1399، مبنای اعمال افزایش مستمری ماده 96 قانون قرار داده شده است، در خصوص فرمول اجرایی متناسب سازی گفت: فرمول اجرای متناسب سازی با رعایت اصل سه جانبه گرایی و پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ،معاونان مدیرعامل رئیس و نمایندگان کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمریبگیران و رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگران بازنشسته تعیین و پس از تایید و تصویب هیات مدیره محترم و هیات امنای محترم سازمان، اجرایی شده است.
مدیرکل مستمریها با اشاره به اینکه رعایت بند (ط) ماده (9) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و اجرای متناسب سازی مرحله دوم جهت ارتقای نسبی سطح معیشت مستمریبگیران معزز که همواره یکی از دغدغههای اصلی مسئولان مربوط در این سازمان بوده است، گفت: مقرر شد در جهت تحقق این امر و پاسخ به خواسته مستمریبگیران، دو شاخص بیمهای؛ اول: مدت سابقه پرداخت حق بیمه دوم: دستمزد مشمول کسر حق بیمه در زمان اشتغال، ضریب ترمیمی درخصوص متناسبسازی حقوق افرادی که در سالهای گذشته نسبت مستمری زمان برقراری آنان به نسبت حداقل مستمری، افت و کاهش داشته است، (با جبران 75درصد از نسبت از دست رفته) اعمال شود.
همچنین با توجه به انتظارات و مطالبه همه سطوح مستمریبگیر از سازمان تامین اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی بازنشستگان مقرر شد، پس از اعمال ماده 96 و اجرای متناسبسازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 و افزایش مزایای جانبی، افزایش دریافتی هیچ مستمری بگیری نسبت به دریافتی اسفند ماه 1399 کمتر از 50 درصد نباشد.
وی در خصوص کمک هزینه عائله مندی و و حق اولادخاطرنشان کرد: در سال جاری یکسان سازی مبالغ کمک هزینههای عائلهمندی و اولاد همانند بازنشستگان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری انجام شده است و از این پس کلیه همسران بازمانده مستمریبگیر نیز همانند بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی از این کمک بهرهمند خواهند بود.
به گفته ناهید حیدری، با اعمال تغییرات انجام شده، حداقل میزان پرداختی یک مستمری بگیر با 20 سال سابقه به نسبت سال 1398 به میزان 135درصد افزایش یافته به نحوی که مبلغ مذکور در سال 1400 با داشتن همسر و دو فرزند به 39 میلیون ریال رسیده است.
همچنین حداقل میزان پرداختی یک مستمریبگیر با 30 سال سابقه به نسبت سال 1398 به میزان 158درصد افزایش یافته به نحوی که مبلغ مذکور در سال 1400 با داشتن همسر و دو فرزند به 43میلیون ریال رسیده است و این در حالی است که بر اساس مصوبه مورخ 23/اسفند/1399 شورای عالی کار مجموع حداقل پرداختی به بیمهشدگان با احتساب مزایای مشابه پس از کسر حق بیمه سهم بیمه شده، به مراتب کمتر از مبالغ مذکور خواهد بود.
وی با یادآوری اینکه؛ کمک هزینه مسکن و کمک هزینه تامین معیشت مستمری بگیران بهترتیب به میزان 114 و 66 درصد نسبت به مبالغ مربوطه در سال 1399 افزایش یافته است. در خصوص احکام مستمری بگیران گفت: احکام افزایش مستمری و متناسبسازی مستمریبگیران از تاریخ 10اردیبهشت1400 از طریق سامانه خدمات غیرحضوری Es.tamin.ir در دسترس مستمری بگیران قرار داده شده است و با توجه به اینکه در حال حاضر لیست مستمری ماهیانه اردیبهشت ماه از طریق کلیه واحدهای اجرایی در سراسر کشور در حال محاسبه میباشد، فیشهای حقوقی مستمریبگیران همزمان با پرداخت مستمری آنان از بیستم ماه جاری از طریق سامانه مذکور قابل رویت خواهد بود.
کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد