پرداختی منظم سازمان تأمین اجتماعی به ذینفعان و ایفای تعهدات این سازمان ارتباط مستقیمی با وصول مطالبات این سازمان از دولت دارد. عدم ایفای تعهدات دولت به این سازمان موجب تأخیر در ایفای تعهدات و یا استقراض تأمین اجتماعی از بانکها خواهد شد که در بلند مدت قابل انجام نیست.
رحمتالله حافظی با وجود سابقه مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت به عنوان دو سازمان عمده بیمهگر کشور اما به عنوان یک پزشک متخصص تاکنون با هیچ یک از بیمهها همکاری نکرده است. او دلیل عدم همکاری با بیمهها را شرایط نامناسب همکاری میداند که پزشک مجبور است در پایان هر ماه اسناد نسخههای کاغذی را به سازمانهای بیمه گر تحویل دهد و چند ماهی هم منتظر دریافت سهم بیمه باشد. دکتر حافظی اما شرایط ایجاد شده در طرح نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی را برای پزشکان مناسب میداند و به زودی از این سامانه به منظور نسخه نویسی برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی استفاده خواهد کرد.
مشروح مصاحبه با مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت و عضو سابق شورای شهر تهران درخصوص عملکرد سازمان تأمین اجتماعی درباره تحولات این سازمان را در ادامه میخوانید:
یکی از مسائل مهم مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی مطالبات این سازمان از دولت است که از ادوار مختلف وجود داشته است. در دوره مدیریت شما این مطالبات از ۳۵ هزار میلیارد تومان به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید. به نظر شما برای پرداخت این مطالبات و یا جلوگیری از افزایش آن چه باید کرد؟
پرداختی منظم سازمان تأمین اجتماعی به ذینفعان و ایفای تعهدات این سازمان ارتباط مستقیمی با وصول مطالبات این سازمان از دولت دارد. عدم ایفای تعهدات دولت به این سازمان موجب تأخیر در ایفای تعهدات و یا استقراض تأمین اجتماعی از بانکها خواهد شد که در بلند مدت قابل انجام نیست.
برای رفع این مشکل باید راهکار قانونی مشخصی توسط مجلس شورای اسلامی اتخاذ شود و بخشی از درآمد ثابت یکی از حوزههای اقتصادی کشور مثل منطقه مکران به سازمان تأمین اجتماعی واگذار و این منابع به صورت هر سه ماه یک بار پرداخت شود. زیرا تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به جامعه تحت پوشش مستمر است و تأخیر در پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی نیز نباید به وجود آید. امروز این مطالبات به ۳۵۰ هزار میلیاردتومان رسیده است که قطعا رقم بزرگی است و باید برای رفع این مسئله تمهیدات اساسی اتخاذ شود.
شما ۵۳۵ روز در تأمین اجتماعی مدیریت کردید. شروع به کار شما و همچنین پایان فعالیت شما در این سازمان همراه به مباحثی درباره نحوه مدیریت این سازمان است. دیدگاههای مختلفی درباره نحوه مدیریت این سازمان و تعامل با شرکای اجتماعی و تشکلها وجود دارد. نظر شما در این باره چیست؟
قطعا فصل الخطاب قانون است و باید قانون در این زمینه مبنای کار باشد و همچنین در صورت نیاز میتوانیم برای اصلاح قانون از مسیر مشخص شده اقدام کنیم. موضوع دیگر این است که نمایندگان شرکای اجتماعی و دولت زیاده خواهی را کنار بگذارند و منافع کلان جامعه تحت پوشش را در اولویت قرار دهند. اگر هر یک از اضلاع سه گانه تأمین اجتماعی حقوق و تعهدات خود را به خوبی مورد توجه قرار دهند، مشکلی در اداره این سازمان به وجود نخواهد آمد.
دولت نباید به این مجموعه به عنوان حیاط خلوت یا طعمه نگاه کند و نمایندگان کارگران و کارفرمایان نیز منافع عموم را در نظر بگیرند و به دنبال مناسبات پشت پرده نروند. اگر این مسائل مورد توجه قرار گیرد، در چارچوب قانون فعلی نیز اصل سه جانبه گرایی و مشارکت شرکای اجتماعی در اداره سازمان قابل تحقق است.
در هیأت امنای فعلی تعداد کرسیهای دولت بیشتر است اما اگر پایبندی به قانون و توجه به منافع کلان جامعه مورد توجه باشد، مشکلی وجود ندارد و خروجی نهایی به نفع مالکین سازمان که کارگران هستند، خواهد بود.
درباره اصلاح قانون و تغییر هیأت امنای فعلی به شورایعالی تأمین اجتماعی چه دیدگاهی دارید؟
اگر وارد این فضا شوند و به دنبال اصلاح قانون در مجلس بروند، در نهایت خروجی کار شرایط را از وضعیت فعلی بدتر خواهد کرد. بعید میدانم که در صورت رای گیری این موضوعات در مجلس وضعیت از شرایط فعلی بهتر شود به همین خاطر پیشنهاد من این است که گروههای سه گانه در چارچوب صیانت از اموال بیمه شدگان گام بردارند تا هدف نهایی حاصل شود. دستکاری قوانین چیزی را تغییر نخواهد داد. تجربه شورای شهر نیز همین را نشان میدهد. بیش از ۱۰۰ سال پیش انجمن شهر ایجاد شده است. اختیارات انجمن شهر ۱۰۰ سال قبل را با اختیارات فعلی شورای شهر اگر مقایسه کنید، میبینید که در اصلاح قوانین همواره اختیارات شورا تعدیل شده است و اگر امروز هم قانون فعلی شورای شهر به مجلس برود، از شرایط فعلی نیز ضعیفتر خواهد شد. تجربه نشان داده است که تعامل درچارچوب قانون فعلی بهتر و سودمندتر از تغییر قانون خواهد بود.
درسازمان تأمین اجتماعی طرح حذف دفترچهها در دستور کار است و درنهایت نسخه الکترونیک جایگزین دفترچههای کاغذی میشود. هدف نهایی این است که پزشکان در سامانه مربوطه نسخه نویسی کنند و این سامانه در داروخانهها و مراکز پاراکلینیک در دسترس خواهد بود. شما در دوران فعالیت خود پزشک امین را راهاندازی کردید و در استان گیلان نیز این موضوع پایلوت شد. درباره تجربه خودتان توضیح دهید و بفرمائید که امروز برای پیشبرد طرح نسخه الکترونیک چه باید کرد؟
وقتی برای اینگونه موضوعات برنامهریزی میکنیم باید از دیدگاههای صفر و صدی فاصله بگیریم و با پرهیز از تصمیمهای خارج از دسترس برای رسیدن به هدف و نقطه ایدهآل تلاش کنیم و برنامه مقطعی و مرحله بندی شده داشته باشیم تا بتوانیم برنامه را محقق کنیم. انجام یکباره کار و رسیدن به هدف نهایی در یک مرحله ممکن است موجب ایجاد هزینه غیرقابل تحمل شود و یا زمان اجرای برنامه را طولانی کند و با تغییرات مدیریتی هدف اصلی برنامه مغفول بماند.
در زمان مدیریت من کارت ملی هوشمند هنوز صادر نشده بود و اعتقاد من این بود که بیمه شدگان برای مراجعه به پزشک نیازی به دفترچه نداشته باشند و با همان کارت ملی قدیمی هم بتوانند از خدمات استفاده کنند. ما در شروع کار زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری سازمان را تقویت کردیم تا اطلاعات تمامی بیمه شدگان و پرونده سلامت آنان در این سامانه قابل ذخیرهسازی باشد. کارت ملی را به عنوان سند اثبات هویت افراد پذیرفتیم. قرار بود که پزشک نسخه بیمار را در نرم افزار مربوطه وارد کند و داروخانه نیز به این نرم افزار دسترسی داشته باشد و بتواند داروی بیمار را به او تحویل دهد. لازمه اجرای این برنامه تهیه سخت افزارهای لازم بود که قابلیت این کار را داشته باشد که برای این کار برنامهریزی شد و مکان مناسبی در سازمان که در ادوار گذشته محل استقرار سامانههای ماشینی بوده است، را استفاده کردیم و برآورد نرخ صورت گرفت و ۴ میلیارد تومان برای خرید سرورهای مورد نیاز هزینه شد و در روزهای آخر فعالیت من در تأمین اجتماعی این سرورها وارد کشور شده بود.
ما در آن زمان سالیانه ۸ میلیارد تومان برای دفترچههای کاغذی هزینه میکردیم که قطعا درحالحاضر هزینه بیشتری پرداخت میشود. البته مزایای فراوان الکترونیکی شدن نسخه نویسی بسیار بیشتر از صرفه جویی در هزینه دفترچه است و مدیریت خدمات درمانی با استفاده از این سامانه قابل انجام است و نظارت و کنترل هزینهها بهتر انجام میشود.
برنامه فعلی برای استفاده از نسخه الکترونیک از منظر هزینه و همچنین مدیریت عملیاتی که در سازمان انجام میشود کار پسندیدهای است و امیدوارم مدیران سازمان تأمین اجتماعی در انجام آن موفق باشند.
درباره پزشک امین، من در دوران وزارت بهداشت شرایط پزشک خانواده را رصد میکردم. در آن زمان در وزارت بهداشت پزشک خانواده در ۳ استان درحال اجرا بود و فقط ۶۰ پزشک همکاری داشتند. وقتی که کارم را در سازمان تأمین اجتماعی شروع کردم، برای تحقق پزشک خانواده در این سازمان تلاش کردم. ما ۱۱ ماه برای تهیه دستورالعمل پزشک امین زمان گذاشتیم و با کار کارشناسی بسیار قوی برنامه عملیاتی بسیار خوبی با هدف بهبود خدمات و کسب رضایت مردم و پزشکان و در عین حال حفظ منافع سازمان تهیه کردیم. ما تسهیلات موثری را برای پزشکان و بیمه شدگان ایجاد کردیم تا بیماران در مسیر پزشک امین از خدمات درمانی استفاده کنند.
در زمان شروع این طرح در استان گیلان با مسئولان استانی همکاری و رایزنی لازم صورت گرفت و با تسهیلاتی که برای پزشکان ایجاد شده بود ۴۵۰ پزشک برای همکاری با طرح پزشک امین ثبت نام کردند. در مقایسه با ۶۰ نفری که در ۳ استان پایلوت پزشک خانواده وزارت بهداشت ثبت نام کرده بودند، موفقیت بسیار خوبی بهدست آمد و همه شرایط برای اجرای موفق این برنامه در استان گیلان و گسترش سریع آن در کل کشور فراهم بود. به همین دلیل وزیر بهداشت در آن زمان احساس خطر کرد و در نهایت با فشار ایشان امکان همکاری من در سازمان تأمین اجتماعی سلب شد.
بعد از پایان همکاری من با سازمان تأمین اجتماعی دستورالعملی که برای برنامه پزشک امین تهیه کرده بودیم را با تغییرات بسیار جزئی با عنوان دستورالعمل ۰۲ پزشک خانواده در وزارت بهداشت سعی کردند که اجرا کنند اما باز هم موفق نشدند. دلیل آن از نظر من این است که در بخشهای مختلف نظام درمان کشور با استقرار پزشک خانواده تعارض منافع وجود دارد. حدود ۲۰ سال است که بحث پزشک خانواده در وزارت بهداشت مطرح است و پیگیری میشود. من معتقدم که با ساختار فعلی تا ۲۰ سال آینده نیز پزشک خانواده مستقر نخواهد شد.
با اجرای پزشک خانواده ورودی بیمارستانها کاهش خواهد یافت و درآمد بیمارستانها کاهش مییابد به همین دلیل وزارت بهداشت این کار را نخواهد کرد. برعکس بیمهها میتوانند در این کار موفق شوند چرا که با این برنامه هزینه بیمهها کاهش مییابد. تعارض منافع تنها مربوط به اشخاص نیست و افراد در جایگاه حقوقی نیز ممکن است دچار تعارض منافع شوند. وقتی بیمارستانها با اجرای پزشک خانواده خلوت شوند، درآمد آنها نیز کاهش خواهد یافت پس اجرای این امر با منافع شبکههای بهداشت تعارض دارد و طبیعی است که وزارت بهداشت انگیزهای برای اجرای اینگونه برنامهها نداشته باشد اما در بیمهها برعکس است و پزشک خانواده باعث صرفه جویی در هزینههای آنان خواهد شد پس طبیعتا از اجرای این برنامه استقبال میکنند و با تمام ظرفیت به دنبال این کار خواهند رفت. اگر ساختار وزارت بهداشت به صورت فعلی باشد، هیچ وقت نمیتواند پزشک خانواده را اجرا کند و پزشک خانواده باید به بیمهها محول شود. راه دیگر ایجاد تغیییر در وزارت بهداشت است و بیمارستانها از حالت خودگردان خارج شوند.
از حدود یک سال گذشته مطالعات و برنامهریزیهایی برای ایجاد بستر نسخه الکترونیک در سازمان تأمین اجتماعی شروع شده و طی ماههای اخیر با سرعت بیشتری سامانه مربوطه در اختیار جامعه پزشکی و مراکز درمانی طرف قرارداد قرار گرفته است. اخیرا نیز امکان اتصال سامانههای الکترونیکی بیمارستانها و درمانگاههای دولتی و خصوصی به سامانه نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی فراهم شده است. درباره نسخه الکترونیک که درحالحاضر در سازمان تأمین اجتماعی در دست اقدام است، با توجه به تجربیات شما در سازمان تأمین اجتماعی و راهاندازی رایتل در آن زمان که مرتبط با خدمات الکترونیکی است، شرایط فعلی سازمان تأمین اجتماعی را چطور ارزیابی میکنید؟
تفاوت این کار با پزشک امین این است که پزشک امین تهدیدی برای وزارت بهداشت بود و آن عملیات را در سطح ملی قابل انجام نبود. شروع آن برنامه در یک استان معقول و منطقی بود و باید بهتدریج در استانهای مختلف این برنامه را توسعه میدادیم. برنامه پزشک امین ماهیتا برای وزارت بهداشت تهدید بود. اما برنامه نسخه الکترونیک فعلی تهدیدی برای وزارت بهداشت نیست و وقتی زیرساخت نسخه الکترونیک توسط سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شود، در آن طرف در جامعه پزشکی و دولت و بخش خصوصی استقبال میکنند چون مزایایی را در آن ایجاد کرده اید. اینکه ۹۵ درصد هزینه پزشک را در همان روز پرداخت کنید قطعا پزشکان استقبال میکنند و اگر زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری آن آماده باشد، میتوان آن را در سطح ملی اجرا کرد اما در اجرا باید احتیاط کرد و راههای موازی را نباید ببندید تا دچار بن بست نشوید.
نکتهای را میخواهم اشاره کنم و این است که من با هیچ بیمهای قرارداد ندارم. زمانی که کارم را شروع کردم، برای من دوستان از بیمه نیروهای مسلح فرم مهر شدهای فرستادند که فقط باید آن را امضا میکردم و طرف قرارداد بیمه نیروهای مسلح میشدم ولی نپذیرفتم. در سازمان بیمه خدمات درمانی هم که مدیرعامل شدم، همکاران آنجا میگفتند شما که مدیرعامل این سازمان هستید زشت است که قرارداد نداشته باشید. گفتم وقتی قرارداد میبندم که شأن پزشک را حفظ کنید و در تأمین اجتماعی هم همین موضوع را گفتم. در آن زمان به این صورت بود که پزشک طرف قرارداد مجبور بود در آخر هر ماه اوراق نسخهها را در دست بگیرد و به بیمه مراجعه کند و یک ساعت در صف بایستد و این اسناد را تحویل دهد. من در سازمان بیمه خدمات درمانی و هم در تأمین اجتماعی گفتم که هر وقت شما این بساط را جمع کنید من هم قرارداد میبندم. پزشک وظیفه دارد که به بیمار خدمت کند نه اینکه در صف اسناد پزشکی بیمه بایستد.
تأکیدم این بود که هر وقت پزشکی که در مطب بیمار را ویزیت میکند، در آخر هر ماه سهم بیمه را به حساب او واریز کنید؛ در آن شرایط من قرارداد خواهم بست. تعمدا این موضوع را در این دو سازمان بیمه گر که مسئولیت داشتم به همکاران میگفتم تا آنها بدانند که باید شأن جامعه پزشکی را حفظ کنند و نباید بیمهها با پزشکان چنین کاری انجام دهند. الان که این زیرساختها فراهم شده است، طبعا دیگر بهانهای وجود ندارد و خوشحالم که چنین سازوکاری ایجاد شده است. من امضای الکترونیک دارم و فکر میکنم که در این فضا میتوانم با تأمین اجتماعی همکاری کنم چون شأن من حفظ میشود البته منظور من نوعی است. اگر در این شرایط همکاری نکنم بیمه شده تأمین اجتماعی آسیب میبیند و باید هزینه اضافهای که قابل پیشگیری است را پرداخت کند. شاید اگر الان نیایم به نوعی کم لطفی باشد و من قطعا چنین کاری نخواهم نکرد.
البته این سامانه برای پزشکان غیرطرف قرارداد نیز امکان نسخه نویسی را فراهم کرده است تا بیمار بتواند دارو و یا سایر خدمات پاراکلینیکی را با استفاده از پوشش بیمهای دریافت کند.
وقتی که شرایط پرداخت مناسب و به موقع فراهم شده است دلیلی برای قرارداد نبستن نیست. تفاوتی برای پزشک وجود ندارد که نقدینگی را در پایان روز دریافت کند یا پایان ماه و این موضوع مهمی نیست بلکه مسئله اصلی حفظ شأن پزشک و ایفای به موقع تعهدات است.
شما تا کنون در سامانه نسخه الکترونیک ثبت نام نکردهاید؟
خیر ثبت نام نکردهام اما اگر شرایطی که توضیح دادید فراهم باشد، حتما ثبت نام میکنم و دلیلی برای ثبت نام نکردن وجود ندارد و سرگردانی بیمه شده در این شرایط درست نیست.
گسترش خدمات غیرحضوری یکی دیگر از برنامههای فعلی سازمان تأمین اجتماعی است که با جدیت در حال پیگیری است. براساس برنامه در دست اقدام سازمان ۳۰ خدمت غیرحضوری به جامعه تحت پوشش ارائه میشود و با این کار حدود ۷۰ درصد مراجعات مردم به شعب و کارگزاریها منتفی خواهد شد. با توجه به تجربیات قبلی خود در تأمین اجتماعی شما این کار را چطور ارزیابی میکنید؟
رفتن به سمت شهر هوشمند مسیری یک طرفه است و باید همه به این سمت حرکت کنند. پاسپورت از مهمترین اسناد هویتی مردم است که امروز توسط بخش خصوصی صادر میشود. بنابراین تمامی کارهای اداری قابل برون سپاری و غیرحضوری شدن است. این مسائل امروز بدیهی است و نباید مردم برای این مسائل در سطح شهر تردد کنند و دیتا باید جابهجا شود.
من در زمان مدیریت بر تأمین اجتماعی برای پیشبرد برنامه شرکت رایتل و واگذاری سیم کارتهای نسل سوم با مسائل مختلفی روبه رو بودم. در آن زمان شرکت رایتل زیر مجموعه شرکت شمص تأمین، تأمین تلکام و شستا بود و رایتل انحصار دو ساله نسل سوم سیم کارتها را داشت که در اواخر این فرصت قرار داشتیم. مدیرعامل شستا با شخص وزیر ارتباط داشت و از تأمین اجتماعی تبعیت نمیکرد. من با وزیر صحبت کردم و گفتم که اگر شستا را شما اداره میکنید، به من بگوئید و من پاسخگوی مجامع نخواهم بود. موضوع دیگر این بود که آیا در کشور نسل سوم تلفن همراه باید وجود داشته باشد یا خیر. وزیر چند روز بعد مسئولیت رایتل را به من محول کرد و گفت که سیم کارت نسل سوم نیز مورد نیاز است و باید واگذار شود. همچنین در آن زمان وزیر حکم عضویت در هیأت مدیره شستا را برای من صادر کردند و من به عنوان رئیس هیأت مدیره شستا انتخاب شدم.
در آن زمان مباحثی درباره واگذاری رایتل و فروش این شرکت مطرح بود که من مخالفت کردم و در نهایت گفتم اگر بنا بر فروش این شرکت باشد ابتدا باید سیم کارتهای نسل سوم واگذار شود و فعالیت این شرکت شروع شود و بعد درباره فروش آن تصمیم گیری خواهد شد. با اقدامات صورت گرفته در نهایت رایتل شروع به کار کرد و نخستین سیم کارت آن را نیز به پدر یکی از شهدای ارتش تقدیم کردیم.
شما در زمان مدیریت بر سازمان تأمین اجتماعی درباره سازمانهای غیررسمی که در درون این مجموعه و بین کارکنان وجود دارد صحبت میکردید. این سازمانها میتوانند در پیشبرد برنامهها و موفقیت سازمان نقش مثبت و یا منفی داشته باشند. شما در آن زمان چطور با این سازمانهای غیررسمی تعامل داشتید که کمککننده مدیریت باشند و مانع نباشند؟
تعارضهای درون سازمانی و برون سازمانی از مسائلی است که در سازمان تأمین اجتماعی همواره وجود دارد و موضوع مهمی است. رسانهها، تشکلهای بازنشستگان، کارگران و کارفرمایان و سایر اقشار ذی نفعان ممکن است که در مسیر پیشبرد برنامهها چالش ایجاد کنند و یا کمککننده سازمان باشند. من از طریق گفتوگو و تعامل سازنده با بسیاری از این مجموعهها همکاری کردم و تأکید من هم افزایی در جهت حفظ منافع سازمان و ارتقاء خدمات به جامعه تحت پوشش است. اگر نظرات و ایدههای سازمانهای غیررسمی در راستای توسعه خدمات سازمان است باید از آن استقبال کنیم.
یکی از دلایل برکناری شما مقاومت شما در برابر برخی معافیتهای بیمهای و بیمههای حمایتی بوده است. شما درباره این گونه بیمهها چه دیدگاهی دارید؟
تأمین اجتماعی یک سازمان بیمهای است و وظیفه امور حمایتی را برعهده ندارد. سازمان بیمه گر ضوابط و قواعد خاص خود را دارد که باید براساس این ضوابط و محاسبات اکچوئری فعالیت کند. سازمانهای حمایتی مثل کمیته امداد حضرت امام(ره) و بهزیستی امور حمایتی را برعهده دارند. تأمین اجتماعی سازمان حمایتی نیست و اگر باری بر دوش آن گذاشته شود باید هزینه آن نیز محاسبه و پرداخت شود.
محور اصلی حذف من از تأمین اجتماعی، پزشک امین و فشار وزیر وقت بود که اگر پزشک امین به نتیجه میرسید عدم موفقیت وزارت بهداشت در پزشک خانواده مشخص میشد. موضوعات دیگری که در آن زمان در رسانهها مطرح شد برای انحراف افکار عمومی بود.
مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی گفت: پیگیری دکتر سالاری برای بسیج امکانات به منظور ارتقای خدمات غیرحضوری و توقف انتشار دفترچههای کاغذی قابل تقدیر است و در شرایطی که دنیا به سوی توسعه خدمات الکترونیک و استفاده از فضای مجازی میرود، این اقدامات در سازمان تأمین اجتماعی نیز باید با جدیت پیگیری شود.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مهدی کرباسیان اظهار داشت: عموم مردم و جامعه ما از سازمان تأمین اجتماعی و تمامی سازمانها و نهادهای خدمت رسان انتظار دارند که خدمات الکترونیکی را توسعه دهند به نحوی که مردم تا حد ممکن برای دریافت خدمات نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند.
وی افزود: درباره طرح توقف انتشار دفترچه کاغذی به تمامی مجموعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و همچنین دکتر سالاری و همکارانشان تبریک میگویم که این کار بزرگ و تحول اساسی را در دست اقدام دارند.
کرباسیان با بیان اینکه توقف انتشار دفترچه برنامه بسیار مهمی است و باید به دقت و در بازه زمانی مناسب اجرا شود، افزود: با توجه به جامعه گسترده و متنوع تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هرچه زمان اجرای این برنامه و مرحله گذار از دفترچه کاغذی طولانیتر باشد بهتر است.
وی استفاده از سازوکارهای تشویقی را برای توسعه خدمات غیرحضوری و موفقیت پروژه نسخه الکترونیک بسیار ضروری دانست و گفت: برای موفقیت اینگونه برنامهها باید برای تشویق جامعه هدف به استفاده از سامانههای جدید و پذیرش تغییرات از مشوقهای قوی و اثرگذار استفاده شود تا افراد از روشهای سنتی دست برداشته و به استقبال تغییر بروند.
مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی یک نهاد بیمهای است و با نهادهای حمایتی تفاوت زیادی دارد، گفت: این سازمان باید براساس محاسبات بیمهای اداره شود و اصول بیمهگری در تصمیم گیری درباره آن همواره مورد توجه باشد.
کرباسیان گفت: محاسبات حق بیمه و درصدهایی که برای حق بیمه در ابتدای تصویب قانون فعلی تعیین شده است، ارقام مناسبی است و در دورانی به تصویب رسیده است که درآمد نفتی کشور وضعیت خوبی داشته است اما در طول زمان و در ادوار مختلف مقرراتی برای تأمین اجتماعی تصویب و اجرا شده است که در نتیجه آنها محاسبات بیمهای تا حدودی کمرنگ شده است.
وی افزود: در شرایطی که سن امید به زندگی از 57 سال برای مردها و 60 سال برای زنها در ابتدای انقلاب به 70 سال برای مردها و 73 سال برای زنها رسیده است، انتظار میرود که سن بازنشستگی نیز متناسب با امید به زندگی افزایش یابد اما اینگونه نشده و برعکس براساس قوانین مختلف، بازنشستگیهای پیش از موعد به تأمین اجتماعی تحمیل شده است.
کرباسیان تأکید کرد: به نظر میرسد که زمان بازنگری اصولی در این گونه قوانین فرا رسیده است و باید درباره خدمات سازمان تأمین اجتماعی نظرات کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.
سرپرست اداره کل درمان تامین اجتماعی استان تهران گفت: برای رفاه حال بیمه شدگان مراکز طرف قرارداد و عدم ارجاع بیماران برای تمدید اعتبار و صدور دفترچه درمانی از ابتدای اسفندماه، نسخه نویسی الکترونیک و یا استفاده از سربرگ پزشک/مرکز درمانی جایگزین نسخ دفترچه های درمانی شده و این موضوع به جهات مختلف دارای فواید و مزیت های فراوانی برای بیمه شدگان، پزشکان و سازمان های بیمه گر است.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر داریوش پناهی زاده با بیان اینکه این اقدام ضمن کاهش تردد بیمه شدگان بین شعب تامین اجتماعی و مراکز درمانی برای استعلام و دریافت استحقاق درمان، منجر به کاهش حدود 3 میلیون مراجعه در سال برای دریافت دفترچه کاغذی تامین اجتماعی در استان تهران می شود، گفت: مراجعه کنندگان با ارائه کارت ملی، جلد دفترچه و افراد زیر 18 سال با ارائه شناسنامه می توانند خدمات مورد نیاز خود را در مراکز درمانی دریافت کنند.
دکتر پناهی زاده افزود: اطلاع رسانی به طرق مختلف از جمله صداو سیما،تماس تلفنی، پیامک و فضای مجازی انجام شده و این دستورالعمل به تمامی مراکز درمانی ابلاغ شده و از ابتدای اسفند دیگر الزامی به ارائه دفترچه درمانی نیست.
وی اظهار داشت: تمامی بیمه شدگان و مستمری بگیران برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی خود اقدام کنند.
دکتر پناهی زاده خاطرنشان کرد: تمام بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان خود با استفاده از روش های مختلفی از جمله مراجعه به سایت medical.tamin.ir، شماره گیری کد دستوری #1666* یا 1#*1420*4* از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اعلام جزئیات حذف دفترچه های درمانی بیمه شدگان گفت: از ابتدای اسفند ماه جاری، دفترچه بیمه جدید صادر نخواهد شد و این اقدام به معنی حذف دفترچه نیست و افرادی که دفترچه بیمه در اختیار دارند، می توانند همانند گذشته خدمات درمانی خود را دریافت کنند.
به گزارش اقتصادرسا، دکتر مصطفی سالاری در نشست خبری مشترک مسئولان سازمان تامین اجتماعی و سازمان نظام پزشکی کشور با موضوع "جزئیات حذف دفترچه های درمانی" اظهار داشت: به لحاظ فنی در مراکز درمانی، مطب ها، بیمارستان ها و مراکز پاراکلینیکی، امکان نسخه نویسی الکترونیک را فراهم کرده ایم.
وی افزود: پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی اعم از طرف قرارداد و غیر طرف قراردادی که به تهیه سامانههای نسخهنویسی و نسخهپیچی الکترونیک مبادرت کرده اند و از سامانههای تحت مالکیت سازمان تامین اجتماعی استفاده نمیکنند، میتوانند با استفاده از سامانههای در اختیار خود و از طریق پیادهسازی نرمافزارهای واسط (API)، نسبت به نسخهنویسی و پذیرش الکترونیک نسخ اقدام کنند.
وی با بیان اینکه میزان نسخه نویسی های الکترونیک نسبت به ماه های قبل پیشرفت بهتری داشته است، گفت: الزامی به تولید نسخه الکترونیک نکرده ایم و در صورت امکان و تمایل، پزشکان این اقدام را انجام می دهند.
دکتر سالاری به مهمترین مزیت نسخه نویسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: به جامعه پزشکی و درمانگران اعلام آمادگی کرده ایم که با نسخه نویسی الکترونیک بخشی از تعهداتمان را طی همان روز و مابقی را ظرف ده روز به سرویس دهنده خدمت واریز می کنیم.
وی ادامه داد: پرداخت منظم و روزانه بخش اول مطالبات که برای پزشکان دارای امضای دیجیتال 95 درصد؛ سایر پزشکان 80 درصد و سایر مراکز طرف قرارداد 30 درصد است نیز همواره درحال انجام است.
وی افزود: سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی دارای قابلیت و امکانات کامل مورد نیاز بیمه شدگان و مراکز درمانی ارائه دهنده خدمت است و با برقراری ارتباط بین این سامانه و سایر سامانههای مورد استفاده مراکز درمانی امیدواریم شاهد گسترش استفاده از نسخه الکترونیک و حذف کامل دفترچههای کاغذی باشیم.
سالاری استقرار سامانه نسخه الکترونیک را زمینه ساز ایجاد تحولات اساسی در خدمات درمانی ارزیابی کرد و گفت: در شهرهایی که فاقد مرکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی هستند، فرانشیز بستری بیماران تحت پوشش تأمین اجتماعی در مراکز درمانی طرف قرارداد صفر میشود و خدمات بستری بیماران به صورت رایگان خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین در تمامی شهرها بیمه شدگان بالای 65 سال در تمامی مراکز طرف قرارداد خدمات بستری را به صورت رایگان و فرانشیز صفر دریافت خواهند کرد.
نسخه الکترونیک طرحی بزرگ در ابعاد ملی است
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در ادامه این نشست گفت: نسخه الکترونیک طرح بزرگی است و از طرح تحول سلامت کمتر نیست و نتایج آن باعث تحول جدی در نظام سلامت کشور میشود.
دکتر منوچهری گفت: از ابتدای اسفند ماه با توقف تولید دفترچه بیمه جدید، اولین گام را به سوی پرونده الکترونیک سلامت بر خواهیم داشت.
وی افزود: طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچهها دو طرح جدا از هم ولی مکمل هم هستند.
دکتر منوچهری در خصوص جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی از کد ملی بیمه شدگان، گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای نسخه الکترونیک جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی است.
وی افزود: بحث ایجاد راهکارهایی برای تأیید صحت فرایند درمان یکی از مهمترین نکاتی بود که به آن توجه داشتیم. یعنی فردی که با دفترچه بیمه مراجعه کرده بیمه اصلی شده است و مرکز درمانی هم از صحت آن اطمینان دارد یا خیر؟
دکتر منوچهری با بیان اینکه تخلفات در زمان دفترچه بیمه ها نیز دیده میشد، گفت: راههایی مانند انجام انگشت نگاری، چهره نگاری برنامهریزی شده است. با سازمان ثبت احوال نیز جلسه داشتیم تا به اطلاعات شناسنامه ای افراد دسترسی داشته باشیم.
وی درباره عدم پذیرش شناسنامه در برخی از مراکز درمانی، ادامه داد: اگر فردی بدون جلد دفترچه به پزشک مراجعه کند با کارت ملی و شناسنامه میتوانند خدمت دریافت کنند، در طرف قراردادها نیز مشکلی نداریم و میتوانند با راههای استحقاق سنجی وضعیت بیمه فرد را بررسی کنند.
منوچهری افزود: از ابتدای اسفند ۹۹ دفترچه حذف میشود به همین دلیل از سه طریق کارت ملی، جلد دفترچه و شناسنامه افراد میتوانند خدمات بیمهای دریافت کنند.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: این طرح جنبه تبلیغاتی ندارد و یک کار قانونی است چراکه ما بر اساس قانون باید برای نسخه الکترونیک پول پرداخت کنیم بنا بر این هدف اصلی حذف دفترچه های کاغذی، ذخیره کردن منابع نیست و منابع حاصل از صرفه جویی در توقف انتشار دفترچه ها در سایر حوزههای درمان تأمین اجتماعی و برای خدمت به بیمه شدگان مصرف خواهد شد.
وی بیان کرد: یکی از مزایای اجرای طرح نسخه الکترونیک این است که پول در جای خود خرج شود. ۶۰ میلیون مراجعه در سال بابت تولید یا تمدید دفترچه بودند که با اجرای این طرح، وقت افراد دیگر به هدر نمیرود.
Mojtaba, [17.02.21 07:53]
دکتر منوچهری درخصوص وضعیت بیمه های تکمیلی افزود: این بحث یکی از دغدغه های اصلی ما بوده است و مذاکره هایی با بیمه های تکمیلی انجام شده است و با ۲۹ شرکت بیمه تکمیلی، توافقات لازم برای بهره مندی بیماران انجام شده است.
تولید بیش از ۷۰ درصد نسخ الکترونیک در مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی
دکتر شهرام غفاری مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی نیز در ادامه این نشست گفت: نسخه الکترونیک در مراکز ملکی این سازمان حدود 3 سال در حال اجراست.
وی افزود: سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر در تمامی مراکز بستری خود نسخه الکترونیک را اجرایی کرده است و بیش از 65 میلیون نسخه در این مراکز تولید می شود.
وی افزود: ابتدای سال ۱۰ درصد و امروز بیش از ۷۰ درصد نسخ در مراکز طرف قرارداد سازمان به صورت الکترونیک نوشته می شود و در جریان است.
دکتر غفاری گفت: اگر بیمار دفترچه بیمه داشته باشد که آن را ارائه می دهد ولی تعدادی از بیمه شدگان ممکن است دفترچه نداشته باشند که در این صورت، داروخانه مانند دفترچه با سربرگ پزشک رفتار می کند و دارو را تحویل می دهد. سومین حالت این است که نسخه الکترونیک باشد در آن صورت داروخانه نسخه را می پیچد و نیازی هم به ثبت مجدد نسخه ندارد.
وی افزود: کل هزینه های چاپ دفترچه یک سال سازمان تامین اجتماعی، یک درصد از کل هزینه های یک ماه این سازمان است و بحث ذخیره و صرفه جویی منابع مالی هدف عمده و مهم این طرح نیست.
دکتر غفاری گفت: پزشکان و موسسات طرف قرارداد پس از احراز هویت فرد و استعلام برخورداری بیماران از استحقاق درمان، از روشهای اعلامی سازمان، نسبت به نسخهنویسی و ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در بستر الکترونیک اقدام می کنند.
وی تصریح کرد: همچنین پزشکان و موسسات طرف قرارداد می توانند در صورت قطع بودن سیستم مکانیزه، با استفاده از سرنسخه مخصوص مطب پزشک و یا سرنسخه متعلق به موسسه درمانی به جای برگ دفترچه درمانی بیمار اقدام کنند.
دکتر غفاری اضافه کرد: روشهای استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای "بیماران خاص" نیز همانند سایر بیمهشدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند "خاص" مشخص میشوند.
برای تولید نسخه های الکترونیک مکانیسم تشویق در نظر گرفته شده است
دکتر محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه این نشست گفت: در تولید نسخه الکترونیک هیچ اجبار و الزامی وجود ندارد و این طرح مکانیسمی تشویقی است. تسهیلاتی را با کمک سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت داریم و شش ماه فرصت تعیین شده تا مکانیسم ها کامل شوند.
وی در خصوص دو طرح نسخه نویسی الکترونیک و عدم صدور دفترچههای کاغذی درمان تامین اجتماعی گفت: این دو طرح توامان پیش می روند ولی گره زدنشان با یکدیگر درست نیست. مطلوبیت حذف دفترچه این است که با نسخه نویسی الکترونیک همراه باشد.
وی افزود: در سنوات قبل اقداماتی در این زمینه شروع شده است و نباید صورت گیرد.
جهانگیری ادامه داد: اولین چیزی که در نظام سلامت به آن فکر میکنیم بیمار است و کیفیت خدمات نباید افت کند. دوم موضوع مهم محرمانگی اطلاعات است که نباید خدشه دار شود و سوم اینکه اگر پزشک نتوانست نسخه الکترونیک بنویسد، دسترسی بیمار به خدمات قطع نشود.
وی تصریح کرد: کار امضای الکترونیک و نسخه الکترونیک چندین سال است که دنبال می شود و پیگیری های لازم برای ارتقای آن را در دست انجام داریم.
معاون سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مکانیسم های مختلفی برای دریافت خدمات در قالب طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچه های بیمه در تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: استفاده از سرنسخه پزشکان و استفاده از دفترچه بیمه فعلی، دو مکانیسم فعلی است.
جهانگیری ادامه داد: اکنون دفترچه ها به طور کامل حذف نمیشوند بلکه دفترچه های موجود همچنان استفاده میشوند.
وی با بیان اینکه به مردم نباید آسیب برسد و مردم را برای اینکه دفترچه نیست نبایستی معطل کنیم، گفت: به ویژه در دوران کرونا، تشکیل صف، انتظار زیاد، تعلل برای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و در مجموع تشویش نباید ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا نسخه الکترونیک در یک مقطع به طور کامل و صد در صدی انجام نشده و هنوز اسناد کاغذی در کشورهایی که نسخه الکترونیک دارند، برقرار است، گفت: تدابیر لازم باید انجام شود. مردم و ارائه دهندگان خدمت نباید دغدغه داشته باشند.
جهانگیری درباره مشکلات پزشکان برای استفاده از چندسامانه بیمه گرهای پایه برای نسخه نویسی الکترونیک گفت: توافقی که انجام شده این است که در قسمت داروخانه از یک پنل استفاده شود. در نسخه نویسی نیز همینطور است، پزشکان می توانند هرسامانه ای که مورد تایید است را در مطب استفاده کنند و در یک پنل واحد نسخه بنویسند.
Mojtaba, [17.02.21 07:53]
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: کارگروه مشترکی را با سازمان تامین اجتماعی راه اندازی کردیم که آنلاین پاسخگو باشیم.چنانچه مشکلی ایجاد شود مداخله می کنیم و اگر مشکل رفع نشود، امکان تغییر مسیر در این طرح وجود دارد.
کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد